Gå til innhold



Foto

Forslag til regelendringer.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 20 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg kom til å tenke på en ting, hvis det skal bli styrebremser i classic. For å henge med i den klassen må vel alle da ha styrebremser, og for å få styrebremser kan man glemme sveisa sperrer, detroit lockers, lockright etc.. blir det ikke da veldig dyrt å hevde seg (2x ARB eller portaler?) ? Bare en tanke

Det hjelper faktisk veldig bra å bare bremse det ene framhjulet..

Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#22 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

Jeg tenker jo selvfølgelig på karroserikravet i Classic for tiden ,da jeg vet Magiriusen er diskutert rundt om.
Hvis regelene forblir som de er nå ,må vel andre enn jeg gjøre forandringer/forbedringer ?
Det er jo veldig få av bilene som går i denne klassen som er helt etter reglene ,spesielt fra dørene og bakover.
Ellers kan jeg strengt tatt sette på ei plate i fronten ,male en Jeep front og bilen da blir godkjent? (for å sette det på spissen)
(mulig jeg bygger den om til Ford Fiesta ,Jeep blir det ikke)

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#23 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

motorbytte i standard tillatt i Norge, Sverige, Eurotrial(dette var det vanskeligset punktet for andre europeere å svelge) bør etter min mening ikke tillates

Tommy Olsen

#24 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

Personlig 'biter jeg på agnet' til Tommy angående reglene i resten av Europa. Det er tungvint å forholde seg til flere regelverk dersom en ønsker å delta i internasjonale konkurranser.

Dog - hvordan håndheves regelverkene i resten av Europa??
..I Nordisk Mesterskap var det svært få standard-biler som hadde originale veltebøyler og hvindusrammer - selv om det stod i regelverket.
Gjør noen seg tanker om motorbytter i standard? ...dette var noe som ble diskutert før årets sesong. Hvordan er regelen rundt dette ellers i Europa?

Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#25 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

SPESIAL:

Forslaget om å få litt større plass til hjul, uten at dekkene ødeleggers av skjermene støttes fullt ut.
Moderat skjermbue-frisering/kutting vil føre med seg en betydelig kostnadsreduksjon ved bygging av Spesial-bil. For å hevde seg i denne klassen, hvor bilene er temmelig lange, kreves min.35 tommers høyde på hjulene. Mindre dekk vil føre til uhyggelig liten bakkeklaring.
For å få på 35” dekk på endel av disse store bilene, må man investere i ett fjør-hevesett. Dette koster fra ti tusen og oppover. Denne utgiften kan unngåes ved å heve bilen de tillatte 3 tommer på karosseriet, i tilegg til skjermbuekutting. På denne måten kan en bil bygges med betydelig mindre midler, man slipper ødelagte dekk, og man kan kjøre på en dekkstørrelse som gir en god sjanse for en fin plassering.

Denne sporten er tross alt på hobbybasis for de fleste av oss, og jeg synes kostnadene for å bygge en bil, bør holdes nede.

I tillegg har jeg et ønske om en liten endring til.
Den gjelder bakluke/lem, sidelemmer og lasteplan. Denne endringen vil i øke sikten bakover, og bedre tyngdepunket på enkelte biler.

Jeg har sakset litt fra bl.a. Modifisert, og brukt deler av teksten der, i utarbeidelsen av et nytt regelstekstforslag for Spesial bilene.
Det nye regelendringsforslaget er merket med rødt.:

------------------------------------------------------------------------------------

6.1 Karosseri
Støtfangere tillates fjernet, modifisert eller erstattet.
Alle glassruter kan fjernes, alternativt erstattes med polycarbonat/lexan.
Framdørenes vindusrammer tillates fjernet og dørenes overkant kan tilpasses karosseriets profil og høyde. Eventuelle skarpe kanter / hjørner må tildekkes/fjernes. Frontruteramme tillates demontert, hvis hengslet. Dørtrekk tillates fjernet, men skal da erstattes med plate i metall.
Det tillates å utvide hjulhusene i lengde og bredde for å gi plass for større hjul.
Ellers tillates kun tilpassing i forhold til endring av akselavstand og dekkstørrelse.
Bakdør/baklem, avtakbare sidelemmer på lasteplan tillates fjernet.
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde og bredde som minst tilsvarer den orginale.

Eventuell takluke av plast eller glass må teipes i sin helhet med lerretsteip, alternativt kan luken fjernes og hullet tettes med metallplate.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser, skal være skjermet mot fører.
Inntil 3” (76 mm.) heving av karosseriet tillates (Jmf. pkt. 2.3).

-----------------------------------------------------------------------------------

I spesial ser det ut til at vi klarer å stille med minst 4 faste biler til neste år.
Jeg håper dette vil føre til fortsatt NC status for denne klassen.
Dette er en klasse det er utrolig moro å kjøre i, særlig nå da antall biler ser ut til å øke. Sokndal var en ”høydare” med 4 forskjellige biler og 5 førere.

Ønsker noen råd og veiledning om bygging av Spesialbiler, er det bare å sende meg en PM eller på mail: tb-loe@online.no


------------------------------------------------------------------------------------


Classic:

Jeg støtter forslaget Pål har skissert fullt ut.

Men det er morsomt hvis deltakerne gjør lit ”ut av det”, tenker da spesielt på Mageriusen.
Jeg har sansen for slike artige bygg :-) , og det har mange publikummere også.

Er det diskutert en ev. navnendring av denne klassen,?
Jeg mener å ha hørt noe om : ”Pro-Modified”........??



Mvh. Trond Lørenskogen



Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#26 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Da vil vel standard og modifisert bli ganske så likt!

"An expert is somebody who learns more and more about less and less until one day they know absolutely everything about nothing"

#27 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Siden jeg bryr meg om hvordan vi står i forhold til resten av Europa så kan jeg ramse opp litt av det som nå er forskjell på Eurotrial reglene og de norske.

Original
Ingen videre forskjell, original tank skal benyttes, vinduer må være på plass


Standard
fjærer er fritt så lenge man bruker opprinnelig fjærtype, karroseri heving intill 5 cm. frontrute ramme og original veltebøyle må være der


Modifisert
Man kan kappe 10 cm a hjulbuer og kanaler kanaler kan dog ikke kappes høyere enn gulvet.

Classic
Styrebrems tillatt

Proto
Ingen forskjell


Tar ikke noen stilling i dette bare en liten liste å diskutere ut fra!!



Tommy Olsen

#28 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg synes ideen om handicap i orginal og standar klasse virker som en god idee,og den burde vel være fullt gjennomførbar?
Det hadde jo vært veldig gøy å se andre biler enn Suzuki i disse klassene.
Men da må det kanskje også gjøres noe med løypene og?
De virker jo å kun være myntet på små biler.

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge


Opprinnelig postet av Solli



Jeg er helt enig i at disse handi-cap-greiene burde komme. Problemet ligger vel kanskje i gjennomføringen. Noen som har mer detaljer om hvordan det gjennomføres i utlandet? Er litt for mange suzuki-jeeper i orginal og standard, tenkte jo å kjøre orginal/standard med patrolen, men selv om den er kort, så blir den nok i største laget med dagens regler.

Ellers så synes jeg det er tåpelig at man må helt opp i classic for å kunne frisere skjermene litt, disse reglene bør forandres slik at det ikke blir så firkantet. Jeg synes at moderat skjæring (foran og bak hjulbue, men ikke i høyden) burde være tillatt i alle klasser utenom orginal hvor 5%-regelen gjelder.

#29 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Støtter det forslaget fullt ut angående karroserikrav i classic !
Å kunne bygge ett karroseri i rør kledd av plater er jo veldig praktisk da man slipper å rette på platene hele tiden .( Firer'n f.eks )
Å bygge slik har jo ingen innvirkning på hverken fremkommelighet eller kjøreferdigheter......og det er vel det biltrial handler om?

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#30 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Forslag til karosseriregel i classic:

Kjøretøyet skal ha et karosseri med en lengde som minimum tilsvarer kjøretøyets akselavstand.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser skal være skjermet mot fører. Eventuelle ruter skal være av laminert glass eller polycarbonat/lexan.


(klippet fra proto)

Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#31 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

frisering burde vel ikke være ett problem?


UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#32 Solli

Solli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Jeg synes ideen om handicap i orginal og standar klasse virker som en god idee,og den burde vel være fullt gjennomførbar?
Det hadde jo vært veldig gøy å se andre biler enn Suzuki i disse klassene.
Men da må det kanskje også gjøres noe med løypene og?
De virker jo å kun være myntet på små biler.

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#33 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Det må åpnes for moderat "frisering" av skjermene i spesial...
Med det så mener jeg hjørnene nede på fram skjermene..

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
IN ROGER'N WE TRUST..

#34 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 19 August 2004 - 23:00

Jeg kom til å tenke på en ting, hvis det skal bli styrebremser i classic. For å henge med i den klassen må vel alle da ha styrebremser, og for å få styrebremser kan man glemme sveisa sperrer, detroit lockers, lockright etc.. blir det ikke da veldig dyrt å hevde seg (2x ARB eller portaler?) ? Bare en tanke.

#35 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 21 August 2004 - 23:00

Jeg forstår Solli.
Styrebrems bør etter min mening ikke tillates i classic og klassen bør hete Pro-modified.
Classic er en meget underholdende klasse som kom som et friskt pust inn i biltrialen.tongue.gif


Det med regler er et ømtålig og vanskelig tema hvert år, jeg synes reglene er stort sett gjennomført og bra men der vil alltid finnes smutthull uansett å tjukk den regelboka blir.



Jan G Halvorsen
går det, så, går det