Rare lyder når bilen står i fri og clutchen er ute
#1
Posted 19 August 2004 - 23:00
Jeg kjøpte meg Suzuki SJ413 igår. 85-modell.
Jeg synes bilen har mange rare lyder. Mye knirking og sånn. Den går utrolig sakte og er dritt å kjøre på motorvei, men jeg tror jeg liker den allikevel.
1) Det som jeg lurer på mest er en ekkel tikkelyd som kommer når bilen står i fri, og clutchen slippes ut. Da står den og tikker litt, nesten som om det er noe som står og gnager og skraper. Dette gjelder i alle gir på fordelingsgirkassen også.
2) Turtallet lå ganske så rundt 1000 på tomgang igår. Nå har det begynt å synke til rundt 400-500. Hva kan dette skyldes? Bilen har gått 150000~.
Kanskje noen kyndige i Bærum kunne tenke seg å ta en gratis titt på bilen?
______________________
Pan
#2
Posted 27 September 2004 - 23:00
Det jeg alltid har hørt er at man ikke skal kjøre med syntetisk olje på en gammel motor fordi den syntetiske oljen har bedre renseegenskaper og kan gjøre motoren utett(fororsake lekkasjer)
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#3
Posted 27 September 2004 - 23:00
Oljefilter og luftfilter ble såklart tatt i samme slengen. Bilen gikk merkbart bedre etterpå. Den gamle oljen var tykk, svart og full av metallspon og sand.
#4
Posted 27 September 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Hei! Tror du vil spare deg mye bry ved å kjøpe verkstedhåndbok/Haynes. Jeg kjører med Biltema 5W50 olje. Den er syntetisk og tynn. Suz. trenger visstnok tynn olje pga. kanalene i blokken? Denne oljen fungerer i hvert fall godt på min bil. Er motoren sliten, kan den bruke litt olje, men prisen er ikke all verden, så jeg ville i hvert fall prøvd. Husk å skifte oljefilteret samtidig.
Opprinnelig postet av boa
har hørt at det ikke er så bra med tynn olje på gamle biler da denne er verre å pumpe opp trykket på enn tykke oljer... Mulig dette er så lite endring at det ikke gjør noe..
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
#5
Posted 25 September 2004 - 23:00
#6
Posted 19 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
kan vel vere utløserlageret på clutchen også vel? synes det høres slik ut. dette er billig og byttes samtidig med clutchen.
Opprinnelig postet av yakuza
Det kan ikke være utløserlagret, dette bråker når du trår inn clutchen.
Det er som sagt inngående lager som lager denne lyden.
Keffør har du ikkje bart?
#7
Posted 30 August 2004 - 23:00
______________________
Pan
#8
Posted 29 August 2004 - 23:00
Det skal sitte rett over sikringsboxen..
STOOOOR stall på hele 40 ville hester
#9
Posted 28 August 2004 - 23:00
Hva med buzzeren som kommer når jeg prøver å blinke?
______________________
Pan
#10
Posted 26 August 2004 - 23:00
Et lite tips til girolje..
sett bilen på et plant underlag.. dra til brekket. og sett bilen i fri (VIKTIG)
skru av gummien rundt girstanga, skru av skruene som holder girstanga til girkassa.. dra spaken RETT opp..
legg deg under bilen.. her finner du to plugger i girkassa.. en i bunnen og en ca midt på kassa..
tapp av olja med bunnpluggen..
skru i igjen pluggen når kassa har rent seg skikkelig tom..
skru ut pluggen som er midt oppe på kassa, fyll så i girolje gjennom hullet til girstanga
når det renner ut gjennom pluggen på midten av kassa skal det ikke mer olje på.
skru i pluggen og monter girstanga forsiktig..
dersom du er uforsiktig med girstanga kan overføringene i girkassa forskyve seg.. dette er i å for seg ingen krise, men da må du sette bilen i fri igjen med et skrujern eller lignende.. du ser i hullet hvordan det med overføringene funker:)
STOOOOR stall på hele 40 ville hester
#11
Posted 26 August 2004 - 23:00
Catosen: Takk for bildene. Det var bare kabelskoen som hadde sklidd av.
1) Blinklyset på ene siden av bilen fungerer ikke. Når jeg prøver å blinke mot høyre så kommer det en buzzer. Er en sikring gått? Er det koblingsfeil?
2) Hvor mye olje skal på bilen? Oljen på bilen er heeeelt svart, så jeg tror jeg skal bytte oljen. Kanskje girkasseoljen også. Noen erfaringer å dele? Lett? Vanskelig? Give it to me.
______________________
Pan
#12
Posted 23 August 2004 - 23:00
______________________
Pan
#13
Posted 24 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Jeg finner ikke temperatursensoren, gitt.
______________________
Pan
Opprinnelig postet av Ivar
her er den.
Catosen, member of DEA fan club
#14
Posted 22 August 2004 - 23:00
Takk.
______________________
Pan
#15
Posted 21 August 2004 - 23:00
STOOOOR stall på hele 40 ville hester
#16
Posted 21 August 2004 - 23:00
______________________
Pan
#17
Posted 21 August 2004 - 23:00
Hva med temperaturmåleren? Jeg liker å se en viss indikasjon på tilstanden på motoren.
______________________
Pan
#18
Posted 20 August 2004 - 23:00
#19
Posted 20 August 2004 - 23:00
Men, selvfølgelig ,det kan være andre ting.Det kan kjøres lenge med, det er bare for å ta av rotasjonen fra motoren før en lar den slippe til igjen.Selvfølgelig er det best å bytte,men best sammen med kløtsj.
Hadde en del folkevogner i sin tid hvor det alltid var ett problem.
Mvh.
alangved
#20
Posted 20 August 2004 - 23:00
Æ for min del treng ikke å gjør det
Keffør har du ikkje bart?