Gå til innhold



Foto

Teknisk - båttank, retur på bensin


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Skal til å montere inn en båttank i bilen som erstatning for den bulkede, lekke LJ80 originaltanken.

Men, dere som har gjort dette før, hva gjør man med returen fra bensinpumpen ?

Båttankene har jo bare tur-stuss, ingen stuss for retur.


Må jeg sette inn en stuss til i selve tanken for retur ?

Kan jeg sette inn et T-stykke rett før bensinpumpen i motorrommet slik at den ene, nye bensinslangen fungerer som både tur & retur eller blir denne løsningen bedre å sette T-stykket inn på bensinslangen rett etter tanken slik at det kanskje bare er 30-40 cm der slangen må fungere som både tur og retur slange ?

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#2 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Du borer et hull og monterer en egen nippel for retur.Men du må også tenke på lufting.Båt tanken har en skrue som du åpner i lokket.Dette er ikke å anbefale,og heller ikke tilatt.Jeg og flere har fjernet skruen,boret større hull i lokket og montert en gassventil her.Denne kjøper du på TESS,koster ca. en 50 lapp+noen nipler.
Gjør du dette og fester tanken godt har du ett sikkert og billigt alternativ til dyre race tanker.

Du er heldig, OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#3 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Takker for svar.

Når du sier gassventil, så regner jeg med dette er en tilbakeslagsventil ?
(som da slipper luften inn i tanken, men ved eventuelt velt eller skvalping, ikke slipper bensinen ut)

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#4 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Ja det er det jeg mener,vet bare ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg på seriøse svar.....

Du er heldig, OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#5 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

He he he, uvant å være seriøs ?

Forresten : god morgen !

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#6 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

ventilen bør slippe luft inn og ut, men ikke veske, det som brukes mest er rett og slett en pumpeball fra båt, mener den som sitter på bensinslangen som man bruker til å pumpe bensin fram til motor med, den funker utmerket og er billig

Tommy Olsen

#7 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Pleier dere å strekke utluftingen litt opp/vekk eller gjemme den på andre måter slik at den ikke får vann/skitt på seg ved tøff kjøring ?


Monter ett bensinfilter på enden av utluftingen, så hindrer du at skitt og støv kommer inn i ventilen.
Hvis du bruker pumpeblære fra båt som ventil så husk at pila som ofte står på blæra skal peke mot tanken.

Pål Blesvik
Xtremist
Proud member of JS fan club
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#8 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

En enkel måte å lage gjennomføring på er å bruke en helgjenget 8x25 bolt, borre opp denne med 4mm borr, borre ett 8mm hull i tanken i nærheten av lokket, tre en ståltråd ned i tanken og opp gjennom 8mm hullet, tre en stor 8mm skive og 8mm bolten på ståltråden lag deretter en knute.
Nå kan du trekke bolten med skiven ned gjennom påfyllingen og opp gjennom hullet.
Bruk litt Sikaflex eller liknende tettningsmiddel rundt bolten før du legger på skive og trekker til mutter.
Obs. Husk å ha nok tråd etter knuten slik at du kan trekke ståltråden tilbake gjennom påfyllingen.
Nå kan du montere en 8mm bensinslange på "nippelen"!





Pål Blesvik
Xtremist
Proud member of JS fan club
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#9 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Takk for gode og innholdsrike svar !! Tydelig at noen er våken en søndags formiddag !

Ser at du har brukt svart bensinslange med fletting, Pål.
Jeg har endel klar, armert plastslange som står oppgitt også skal tåle bensin. Noen som har erfaringer med disse ? Blir vel mye brukt til luft vet jeg, men skal visstnok også tåle bensin...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#10 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Okki, Tommy, så en slik pumpeball kan sitte rett på lufteventilen, forstår jeg deg rett ?

2 ekstra slangestusser inn i tanken, en til retur og en der man monterer en slik slangestuss med en slik pumpeball (Biltema har jo en slik universalsak til rundt 70,-)

Regner med at du tenker på at bensindampen/luften i tanken øker/minsker i forhold til tempeperatur/solpåvirkning og at det er defor den også bør slippe luft ut.

Pleier dere å strekke utluftingen litt opp/vekk eller gjemme den på andre måter slik at den ikke får vann/skitt på seg ved tøff kjøring ?

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80