Gå til innhold



Foto

Differensialsperre - forskjellige typer?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Har lurt litt på det der med å montere diffsperre, men ser at det er så mange forskjellige systemer og merker.
Noen som kan forklare litt om de forskjellige typene som er nevnt her og hva som er å anbefale til min bil, Cherokee -88 mod.

ARB Locker
Lock Right
Detroit Locker
Detroit EZ Locker

Kunne tenkt meg en rimelig løsning som fungerer ok.
Lønner det seg å kjøpe fra f.eks USA?

#2 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 15 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Naar du faar den, kan du da lage et innlegg hvordan det var og montere den, og hvordan den fungerer?
Opprinnelig postet av glasmurf



Har montert den ferdig nå. Monteringen gikk helt greitt, bortsett fra en del plunder jeg hadde med å få ut låssplinten til kryssbolten. Men med gode råd fra en del her på forumet fikk jeg den ut.
Monteringen av selve locker'n var ren plankekjøring og ikke noe hokus pokus.

Det har vært snakket en del om at slike automatsperrer lager en del smell og lyder når man svinger, men dette har jeg nesten ikke merket i det hele tatt. Årsaken er vel at denne locker'n (Powertrax No-Slip), skal være den med "mykest" virkemåte. Likedan,...dette med klikk-klakk når man kjører manuell gir, merker jeg heller ikke noe særlig til.

Har ikke kjørt med den så mye ennå, men er kjempefornøyd så langt smile.gifsmile.gif

Ved en feil ble det bestilt to slike sperrer av samme type ( Til Dana 35, åpen diff uten c-clips) så den andre vet jeg ikke ennå,..om jeg skal ha den som reserve eller om jeg skal selge den.


-88 XJ 2.1 TD

#3 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Ut fra denne oversikten til jeep_ch_ltd kan det se ut som min er en Dana 35.
Men er det da flere utgaver av denne, eller er det bare en?
Og så var det altså ikke plast, men metallplugg i min.

#4 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 01 September 2004 - 23:00

Det skal jeg gjøre,.... om jeg ikke gjør noen storbommert da og velger å bare gå stille i dørene etterpå.... wink.gif

By the way,.... hvordan er det å kjøre med autolocker på snø og isføre om vinteren? I svinger for eksempel. wtf.gif

#5 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 31 August 2004 - 23:00

Naar du faar den, kan du da lage et innlegg hvordan det var og montere den, og hvordan den fungerer?

Full gass!!

#6 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 31 August 2004 - 23:00

[/quote]
Men har Aussie locker laget sperre til Dana 35? Ikke i henhold til denne siden https://offroadlockers.com/suvs.html
Jeg sendte en forespørsel dit (igjen) den 26/8, men har ikke fått svar på når den kommer
.mad.gif[/quote]

Jeg sendte også nylig en mail dit om det samme og fikk svar idag.
Ikke leveringsklar før om et par måneder.

Derfor bestemte jeg meg for Powertrax No-Slip istedet, selv om den er noen hundrings dyrere. Den skal også være den "mykeste" i forhold til de andre.

#7 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Har sjekket litt rundt angående type aksling, og ifølge bl.a. denne linken er det nok en Dana 35.

http://www.personal....ntification.htm

#8 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

2x ARB koster vel rundt 15000 kroner mener jeg da jeg sjekka, og så blir det vel et sted mellom 5-15000 for montering, hvis du ikke setter opp differ selv. Og så kan du regne 5 lapper til i utvekslinger, for vi bruker vel ikke 15000 på å sette opp diffene uten å bytte utveksling samtidig, gjør vi vel? biggrin.gif (Dette er grunnen til at jeg har auto-lockere... hvertfall foran.)

#9 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

90 grader selvfølgelig :-))

Og slik ser D60 ut



44, 50 , 70 og 80 har samme form
Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab


#10 Rudi

Rudi

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Enig med Frank, men vil nå si 90 grader.....
Etter å ha studert en klokke vil jeg si mot klokken.
Ser ut som d35, mener de finnes med stålplugg og.

BobbysocksJeep - There's only one

#11 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

På tegningen av diffhusene er d44 og d50,60,70 og tiltet 45 grader med klokka.

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab


#12 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Har målt bredden, og den er mellom 10 og 11 tommer, altså kan det ikke være Chrysler.

#13 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Det er jo et prisspørsmål og da, aussie lockeren kommer på ca 2200 levert til Norge
Opprinnelig postet av glasmurf


Men har Aussie locker laget sperre til Dana 35? Ikke i henhold til denne siden https://offroadlockers.com/suvs.html
Jeg sendte en forespørsel dit (igjen) den 26/8, men har ikke fått svar på når den kommer.mad.gif

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#14 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Chrysler var ikke i tankene mine,..har tenkt Dana hele tiden.
Så det er altså også en mulighet?

#15 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Nei! Det er plastplugg i D35, i alle fall de med C-clip.Ble levert med og uten c-clip. Vent litt, leter som bestatt etter en oversikt med bilde av lokkene som er mye bedre. Har bare samlet for på mye dokumentasjon uten et skikkelig register sad.gif Hvorfor tror du ikke du har en Chrysler?

#16 nasse

nasse

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

jeg hadde Lock right bak i en suzuki jeg eide for mange år siden. det var helt grusomt å kjøre med på vanlig vei. så jeg satte den forran og alt ble bare fryd...i og med at jeg kunne kople den fra når jeg ikke trengte den..og funket mye bedre i skauen en når den satt bak. grunnet når du butter i ett eller annet forran, så hjelper det ikke mye med sperre bak, da får du bare mere hjelp til å kjøre deg enda mere fast, istede for å klatre over hindringen med trekk på begge fremhjula.





<<there is no spoon!>>

#17 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Du kan bestemme diff typen ut fra:



#18 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Her har vi litt slurv. Monterte ventilen for nærme bolten til øvre kontrollarm:


Diff. bak:


Brytere. Sperre bak, kompressor, sperre foran:


Kompressor:



--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/

#19 morten

morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 825 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Jeg vil bare si at jeg er kjempefornøyd med ARBene mine smile.gif Du får koblet inn raskt og enkelt når du trenger ekstra grep, og i tillegg lager det kul lyd når de kobles ut smile.gif Problemet er jo selvsagt pris og ekstra dill med luftslanger og koblinger og kompressor, men det er ikke noe problem dersom det gjøres skikkelig.

--
Morten A. Middelthon
1994 XJ, 7" heving, 35" dekk
1993 XJ, 3" heving, 31" dekk
http://flipp.net/
http://jeep.flipp.net/

#20 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 30 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Mest sansynlig en Dana 35. Den er lett å kjenne igjen med påfylingspluggen i plast.
Opprinnelig postet av Per Yngve Berg



Påfyllingspluggen er av metall.

Her er et bilde om det sier noe.