Gå til innhold



Foto

Differensialsperre - forskjellige typer?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Det er jo et prisspørsmål og da, aussie lockeren kommer på ca 2200 levert til Norge, og den er enkel og montere.
Vet ikke prisen på ARB, men noe sier meg at den er endel dyrere. Hvordan er den og montere?
Har akkurat kjøpt en tilnærmet orginal wrangler 4,2, og skal først ha 7"warnflares, komplett kalesje med kalesjedører, bikinitop,speil,33 eller 35x12,5, 10"felger, hevesett, SYE kit hvis jeg trenger det, pluss at jeg vil gjerne gjøre noe med motoren. Tengte på 4,0L topp, weber gasser og annen eksos, men dette kommer jo på nesten like mye som et motorbytte, så har såvidt begynt og leke med tanken på en V8... AMC360 burde være det enkleste. Og det går vel kanskje an og få godkjent... Så da stiller sperre etter allt dette i køen....

Full gass!!

#22 RonMaster

RonMaster

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hmm, blir mer og mer i tvil naa, har lyst paa sperre, men bilen vil jo bli brukt 90% paa asfalt, og er litt redd for hvordan den vil oppfore seg i en rundkjoring paa vinterstid hvis dama skulle finne paa og kjore den...
Pluss at jeg er ikke noe glad i slike kneppelyder fra drivverket...

Full gass!!

Opprinnelig postet av glasmurf



Da er ARB het genial, ingen uventete overaskelser. Kjører selv opp mot 40000km i året på vei og kun noen 100km offroad(sne kjøring). ARB er dyr i innkjøp men den slit ikke dekkene mere, det er jo ulempen med automatisk sperre. Og så trenger man ikke og være red for knape svinger på vinterføre.

Dette blir en vudereing som vær enkelt må ta, auto, eller manuell sperre, eller en kombinasjon mellom disse framme/bak.

Jeg kan anbefale ARB på det varmeste, jeg har disse sperrene frame og bak på min 4 runner på 35", snart 37" og det funker veldig bra:D.

Man hever ikke 4x4 man bredder dem

Hilsen
Ronny

#23 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Hmm, blir mer og mer i tvil naa, har lyst paa sperre, men bilen vil jo bli brukt 90% paa asfalt, og er litt redd for hvordan den vil oppfore seg i en rundkjoring paa vinterstid hvis dama skulle finne paa og kjore den...
Pluss at jeg er ikke noe glad i slike kneppelyder fra drivverket...

Full gass!!

#24 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:


Det er også mulig jeg er spesielt var på dette med slakk, eller at Aussie lockeren har mer slakk enn andre slika automatiske lockere. Dette har jeg ikke hatt mulighet til å undersøke. Jeg vet imidlertid at Amund ikke opplever slark med sin No-Slip.

Opprinnelig postet av Blom



Det stemmer vel ikke heeelt. Jeg kjenner at det er slakk der, og jeg måtte vende meg litt til den, altså være litt mer forsiktig når jeg går av og på gassen, ellers smeller det litt baki der. Jeg vil tro denne slakken føles mye verre med manuell kasse (jeg har automat). Men nå ville jeg ikke bytta den mot noe som helst annet, og jeg oppdager stadig nye fordeler med den her i byen (f.eks: Ta i gang ut av et kryss med et bakhjul på grus og et på asfalt)

Men det koker nok ned til smak og behag. Jeg liker den - dere andre må gjøre opp deres egen mening. Bilen min kan gjerne prøvekjøres. smile.gif

#25 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Måten disse sperrene er bygget opp på gjør at det blir noe slakk mellom kryssbolt og delene i sperra. Vet ikke om dere kjenner til hvordan diffen er bygget opp, men det ligger et bilde av dette på garasjen min. (kan ikke legge ut nå)

Kryssbolten sitter fast i carrier i hver ende og går gjennom de locker-delene som da igjen drivakslene sitter fast i. Problemet er at hullet i delene til sperra er større enn kryssbolten og dermed blir det slark her når kryssbolten veksler mellom å drive og motorbremse.

Videre er de automatiske sperrene laget slik at i en skarp sving på asfalt, så er det kun det innerste hjulet som driver, mens det ytterste hjulet i prinsippet triller fritt. Dette er helt ok dersom man har jevnt, rolig pådrag. Men i de tilfellene i f.eks. rundkjøringer så veksler man kanskje fra motorbrems til pådrag, eventuelt godt pådrag. Da vil man oppleve at denne slarken gjør seg gjeldene og bilen gjerne "hiver" litt på seg når kanskje det innerste hjulet spinner litt og også det ytterste hjulet også begynner å dra.
I de fleste amerikanske artikler jeg har lest, så sier de klart fra at en slik automatisk sperre fordrer en litt annen kjørestil, at man ikke gir mye gass i skarpe svinger.

Det er lite problem dersom man kan ha jevn fart i disse svingene, eller at man akkurat har nok gass til at bilen holder farten, men slik det er her hos meg, blir det ofte til en variasjon mellom motorbrems/pådrag og da kan man få denne rykkingen.

Jeg vil anta at denne slakken i drivverket jeg snakker om faktisk blir mer fremtredende jo høyere giring du har, ettersom mellomakselen da gjør flere omdreininger pr. omdreining hjulene gjør. Nå kjører jeg med 5,13 utveksling.

Det er også mulig jeg er spesielt var på dette med slakk, eller at Aussie lockeren har mer slakk enn andre slika automatiske lockere. Dette har jeg ikke hatt mulighet til å undersøke. Jeg vet imidlertid at Amund ikke opplever slark med sin No-Slip.

På landevei og ellers opplevde jeg ingen problemer med aussie-lockeren og skal montere denne inn i noen Hilux aksler jeg skal ha på skogsbilen min (om ingen klarer å overtale meg til å selge...)

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#26 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Noen som vet hvilken aksling jeg har bak når bilen er en -88 mod Cherokee med diesel og manuell kasse?

Opprinnelig postet av toby



Mest sansynlig en Dana 35. Den er lett å kjenne igjen med påfylingspluggen i plast.

Dette innlegget inneholder bilde av akselene:
http://www.jeepsunli...threadid=529557

#27 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Du skriver at du ikke likte hvordan den oppførte seg i skarpe svinger osv. Kan du forklare litt nærmere
hvordan det artet seg?


user posted image
noe sånt kan jeg tenke meg

http://www.offroad.n...ons/Jeepyj2.ico


(dette er en litt overdrevet men menB)tongue.gif)

#28 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

For min del blir bilen mest brukt til "vanlig" kjøring,..ikke så mye offroad.

Blom: Du skriver at du ikke likte hvordan den oppførte seg i skarpe svinger osv. Kan du forklare litt nærmere
hvordan det artet seg?

Noen som vet hvilken aksling jeg har bak når bilen er en -88 mod Cherokee med diesel og manuell kasse?

#29 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Tror nok det er flere av de nevnte produktnene som holder hva de lover og adskillig mer også. F.eks. har jeg hørt veldig mye bra om Detroit Locker, kvalitetsmessig, men at den kan være nokså brutal med tanke på at den "river og røsker" endel. Denne er visstnok svært mye brukt i amerikansk rockcrawling.

I tillegg til Lockright så produserer samme produsenten en variant som kalles No-Slip som da skal gi en mykere gang. Amund har en slik bak i sin Cherokee.

Detroit har begynt å produsere en sperre som er en kombinasjon mellom Truetrac diffbrems (som jeg har både foran og bak nå) og elektrisk innkoblbar sperre som da vil fungere som ARB når den er innkoblet (100 % sperre) Denne kalles Electratrac.

Så er det noe som kalles OX locker, men disse vet jeg lite om.

I prinsippet har du 2 valg : en manuelt innkoblbar sperre eller en automatisk sperre.

Begge har sine fordeler og ulemper.

Automatiske har kanskje noen ulemper som du ikke ønsker, iallefall tok jeg ut min automatiske "Aussie-locker" da jeg ikke likte hvordan bilen oppførte seg i skarpe svinger i lav hastighet (rundkjøringer, kryss, små svingete veier) men i terrenget var den skikkelig god ! Ved normal landeveiskjøring merket jeg ikke noe til Aussie-lockeren bak.

Angående garanti... Ingen vil vel garantere noe som helst på en slik sak. Det er mye rare folk ute og mye rar kjøring. Står du og hopper oppover på tørt fjell, som de tidvis gjør i USA, skal det kraftige saker til for å holde imot. At ting kan ryke må man regne med, og er endel av gamet. Tror nok ingen kan være 100 % sikker på at ikke noe ryker...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#30 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg har en EZ locker som er blitt misshandlet med 35" og den holder mål den.

ARB garanterer bare intil 5% større hjul enn originalt


Såvidt meg bekjent så garanterer ikke EZ noe over original størrelse....

ARB brukes av Biltrial folk i hele Europa, og nesten utelukkende denne sperren, har blitt brukt av Arne Johannessen i Formula raceren tett på 800 hk og paddeldekk.

Flere bruker ARB med både 38 og 40" hjul

Tommy Olsen

#31 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Nei, de selges bare fra www.offroadlockers.com - prisen er levert hit på døra inkl. frakt og moms, via www.magnum.no

#32 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Ok...da blir det på bakakslingen. Men så var det det med å finne ut hvilken type aksling jeg har,... hvordan ????

Kopi av melding:
Kjøp Aussie Locker, 2300 levert på døra
Opprinnelig postet av Amund



Var denne prisen fra "over there", eller kjøpt i Norge?
Hvem evt. selger disse her til lands?
smile.gif

#33 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Du har mest nytte av en bak. Foran er det best med en manuelt innkoblbar. En automatisk kan forstyrre styringen.

#34 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:


Detroit EZ Locker:
Samme som LockRight, men er bare garantert opp til 33" hjul (hvis ikke de har forandret noe i det siste.)



Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab


Opprinnelig postet av Frank



Jeg har en EZ locker som er blitt misshandlet med 35" og den holder mål den.

ARB garanterer bare intil 5% større hjul enn originalt

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#35 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kjøp Aussie Locker, 2300 levert på døra (i mitt tilfelle hvertfall). Bak er det veldig greit, foran litt mer knot (du må av med calippere og ut med "hubber"), men det går greit for en "vanlig mann" som kan skru litt, trenger ikke spesialverktøy. Anbefales bak, men foran er det kanskje litt mer for "spesielt interesserte", her bør man nok helst ha en ARB eller annen utkoblbar sperre (skal du ha locker foran MÅ du ha frihjulsnav eller vacuum disconnect, ellers skjer det skumle ting når du bremser hardt og låser et hjul (sperra smeller til))

#36 toby

toby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Hei, takker for svar
Ser på en amerikansk side at Lock Right og Detroit EZ Locker har omtrent samme pris, dvs. ca $250 (1730 kr pluss frakt og moms).
Er det mulig for en vanlig mann uten alt for mange tommeltotter å montere noe slikt, eller må det spesialverksted til? Hvem, evt. gjør slike jobber i Trondheimsområdet? Og hvordan finner jeg ut hvilken type aksling jeg har?
Bilen har Part Time 4WD,... hvilken aksling er det da mest hensiktsmessig å montere den på?

#37 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

ARB Locker :
Innkoblingsbar sperre. Når den er frakoblet fungerer den som en vanlig åpen diff, når den er innkoblet er den som en spole eller en sveiset diff. dvs. begge hjulene går like fort rundt uansett om ett er i lufta.

Lock Right:
Automatisk sperre som tillater at et hjul går fortere enn det andre, dvs at i en sving vil hjulene kunne gå forskjellig hastighet men med en gang du gir litt gass låser de og oppfører seg som en spole.
LockRight er billigere pga av at du ikke skifter hele medbringeren, bare innmaten. Er heller ikke så sterk som Detroit.
Har garanti uansett dekkstørrelse

Detroit Locker:
Virker som LockRight men her skifter du ut medbringeren, større monteringsjobb og dyrere. Også noe sterkere.

Detroit EZ Locker:
Samme som LockRight, men er bare garantert opp til 33" hjul (hvis ikke de har forandret noe i det siste.)



Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab


#38 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

kan anbefale luch-boks lockere som feks no-slip eller aussielocker. Dette er automatiske lockere som fungerer utmerket til både veg og terengbruk og de koster 2-3000 pr stk mot arb som koster mye mer og er mye verre å montere.

mattis

]

#39 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 September 2004 - 23:00

Klokt valg! smile.gif Jeg har noen bilder av montering nederst på denne siden: http://home.c2i.net/...rokeeaksjon.htm pluss noen av Aussie her: http://jeep.flipp.ne...herokeejobb.htm Dårlig med tekst, men det står sikkert noe ett eller annet sted i garasjen min.. kan prøve å grave det fram hvis det er av interesse. Ellers er det lettere om du spør, så kan jeg skrive noe om det du lurer på...

Perfekt på vinter'n. Jeg hater å spinne på et hjul... Min mening er at jeg har mye bedre kontroll på bilen nå, men så har jeg litt rally-kjørestil også da. (Den sladder hvis du vil - og ikke hvis du ikke vil, i motsetning til en åpen diff som ikke sladder når du vil heller)

#40 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Lurer paa en slik aussie locker til min wrangler.
Blom: Hva var det du ikke likte ved det i rundkjoringer?
Ellers, hvordan er det og kjore med noe saant i bakakslingen paa en kort bil som en wrangler paa vinterstid?

Full gass!!