Gå til innhold



Foto
- - - - -

Raymond`s friluftsgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
61 replies to this topic

#1 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 22 April 2003 - 23:00

Her er første bilde. Skjermbreddere er demontert.

Valget falt på 4" Procomp. Her er framfjærene montert. Høyden fra bakken til underkant støtfanger økte fra 11" til 16".


Satt noen usannsynlig stygge blinklys skrudd rett i forskjermene. Dette var det første jeg skrudde av etter at jeg kjøpte bilen. Var noe rust under disse, pluss at det var en liten gammel kollisjonsskade på høyre framskjerm.

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

Endret av - Raymond on 22 jun 2003 09:24:28

Endret av - Raymond on 23 okt 2003 11:01:21

#2 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 22 April 2003 - 23:00

Fikk pynta litt på "Nyrekorden" i dag også. Fikk en del streamere av Anders.


Her er den venstre framskjermen. Her hadde gravrusta satt seg såpass at det brant høl direkt når jeg prøvde å sveise. Kappa rent og la inn en ny bit.


Har begynt med bakfjærene. Utrolig nokk går alt veldig greit å skru av. Eneste som har sittet skikkelig er mutterne til drabånda. 2 meter latmansarm og rå muskelkraft ordnet den saken. Eneste som struler skikkelig for meg er pitmanarmen. Det var jeg også forberedt på. Har hørt mange som har måtte kappe den av til slutt. Har satt på en skikkelig solid avdrager som jeg drar til litt og litt for hver dag, samtidig som jeg sauser den inn med 5-56. Får håpe den slipper etterhvert, men har mine tvil.

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

Endret av - Raymond on 22 jun 2003 09:25:10

#3 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 April 2003 - 23:00

Detta blir bra, Raymond, dette har liggi "på hylla" lenge! Mangler bare et sett feite dekk, men det har du kanskje i kjelleren? Du, atte de felgene som sitter på bilen der, du har ikke lyst til å selge dem? Kunne tenkt meg dem på indianer'n min! Er de 7,5 tom brede eller noe sånt? Tipper innpresset passer Cherokee?

#4 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 23 April 2003 - 23:00

Hevesettet har jeg ikke hatt liggende lenge nei. Henta det i febertåke siste Fredagen før påske. Har ikke lyst til å selge disse, er helt flång nye helårsdekk på de. Kan være kjekt å ha. Synes selv de er fine. Hadde de vært 10" brede hadde de vært helt rå. Har forøvrig dissa chromefelgene til salgs da.......

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#5 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 23 April 2003 - 23:00

Nei, kanskje ikke alt sammen, men signaturen din har jo lenge vært dette med 33" i kjeller'n, hevesett i butikken.. og warnflares i hylla.

Ja, det var de kromfelgene, da.. Men de var så innnnmari rustne, var de ikke? Det hadde kanskje gått å sandblåse dem og lakkere dem svarte... men da burde jeg nok heller brukt pengene på å finne noen "ordentlig" åttetom brede noen.. kanskje... Jeg veit ikke helt, må tenke litt. Problemet er jo selvsagt at jeg ikke har verken kunnskaper eller utstyr til å verken sandblåse eller lakkere. Var ei sjappe hjemme som gjorde det for en femtilapp eller noe, men så slutta de.. det var synd. Jeg husker jeg pussa ned og lakkerte et sett felger til den gamle volvoen min for noen år siden, det tok jævlig lang tid, og varte omtrent halve vintern før halvparten av lakken var flassa av igjen. Ikke gøy.

#6 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 23 April 2003 - 23:00

Omtrent umulig å lakke på crome.

Sandblås ned til stålet, legg på sinkprimer og lakk med 2K poulyrethan lakk.

Ka tror du eg har gjort i påsken, akkurat det som beskrevet over !!!

Har no ett sett med 6x15 "Black spoke" felger, dog med +15 i innpress. Skikkelig blanke....

Har ennå svarte hender, hansker er noe piss når du skal vaske sånne små lakksprøyter ( har 2... en til bil og en til deler...)

Barfot
Du vetskje før du vet, vet du...

#7 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 23 April 2003 - 23:00

Tøft. Hva tar du for et oppdrag? Jeg har som sagt verken utstyr eller peiling til å gjøre sånt. Jeg får nok finne med noen felger et annet sted, tror jeg. Vi får se hva som skjer. Det haster ikke ennå.

#8 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 26 April 2003 - 23:00


Da var bakfjærene på plass. Den fremre innfestninga til høyre bakfjær har blitt relativ oval, så der får jeg finne på ett eller annet. Enten sveise igjen og borre opp, eller legge på noen skikkelig tykke skiver på yttersidene og sveise de fast. Trivelig vårvær forresten. For 4-5 dager siden sto jeg ute i kun shorts og holdt på til åtte-ni tida på kvelden. Sykt hvor fort det skifter...

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#9 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 27 April 2003 - 23:00

Hmmm... Er det SNØ ??? Ikke bare såpebobler ???

Hvor bor du da, Svalbard

Nei, kom deg til bergen, her snør det ikke iallefall...


Den ble bedre nå, ja !

Barfot
Du vetskje før du vet, vet du...

#10 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 27 April 2003 - 23:00

Snø ja, bor i Halden. bruker ikke akkurat å være noen kjempevintere her men.....

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#11 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 27 April 2003 - 23:00

Snødde vel på store deler av Østlandet i går/forigårs. Var snø både i Oslo og rundt Drammen.

#12 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Gjør heller som Raymond, kjør Opel, ikke ta i for hardt, samle litt tomflasker,spare,levèr no`n vrak til høggern og vips så er det både felger og annet....... sant Raymond ? Ferdi`svarte tilogmed.

#13 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Jepp, ta det litt etterhvert som en har råd. Det er klart, hjelper jo fært med en 100-120 timer overtid iløpet av Januar og Februar også Synes Procompen virker veldig bra, men DRAAA TIL HEL.... å harde støtdemperne var å dra ut og inn for hånd. Noe annet enn de nye demperne jeg kjøpte bak til Rekorden Er veldig spent på å se hvordan det blir på veien og ikke minst i skogen Hakke noe bra tips for å få av pitmanarmen vel Hoel? Har en skikkelig avdrager, men den rikker seg ikke en millimeter....

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#14 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 29 April 2003 - 23:00

Ett skrått kutt med vinkelsliperen inn til splinsen(fra mutteren og inn mot snekka, skråkuttet gjør at du kommer helt igjennom armen uten å kutte borti snekka), ett slag med storhammeren så er`n av. Eneste greie løsningen uten å kjøpe alt de har av avdragere hos Biltema.

Endret av - hoelern on 30 apr 2003 23:29:00

#15 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 06 May 2003 - 23:00


Venstre framskjerm"del" klar til grunning.



Høyre framskjermdel er det en del mere jobb på. Må sparkle rundt hjørnet, og alle hjørner er litt småbuklete..... Fyf. husker hvorfor ikke bilopretting/sparkling er noe for meg. Sparkle-pusse-kjenne-se-sparle mere-pusse-kjenne-slå ned noen bukler-sparkle ENDA mere-pusse-kjenne......fyf...... Nei da er det bedre å skru.


Måtte forøvrig bite i det sure gresset med pitmanarmen og kutte den av. Ble ihvertfall veldig fornøyd med kappinga. Ser du nøye etter ser du sprekkene etter splinsen der godset sprakk. Ikke så mye som en ripe i splinsen på snekka

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

Endret av - Raymond on 22 jun 2003 09:26:42

#16 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 06 May 2003 - 23:00


Her ser du det hullet som er blitt ovalt til bladfjærfestet. Kommer til å sveise fast ei grov skive på baksiden, fylle igjen hullet delvis og borre opp på nytt. Det er ihvertfall teorien.....


Ene siden grunna.

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#17 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 07 May 2003 - 23:00

Nyyyyyyyyydelig jobba med vinkelsliperen.

Jeg ville ha kappa bort hele dritten.
Har altid sagt at det beste verktøyet jeg har er spett og vinkelsliper, med sveiseapperat som en god nr. 3

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#18 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 11 May 2003 - 23:00



Oi, feil farge jo...... Mye større forskjell enn det det ser ut som... Jaja, mere lakk, bedre holdbarhet mot stensprut og rust.....

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#19 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 11 May 2003 - 23:00

Nye fargen var mye penere, jeg tror du må hellakere,jeg!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#20 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 12 May 2003 - 23:00

Kunne ha gjort det, men da hadde jeg ikke hatt råd til å bruke den. Passer meg utmerket å ha en bil som ikke er helt strøken i lakken. Ville fått hjerteinnfarkt ved første stensprut eller ripe. Men er enig i at den nye fargen var mye penere....

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og nå også hevesett i bua.
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul