Tilhengervekt Sub 6.2D
Started by
harry_Sub
, Sep 26 2004 23:00
12 replies to this topic
#1
Posted 26 September 2004 - 23:00
Kommer nettopp fra BT og overhørte en liten samtale. Om du er missfornøyd med totalvekta på tillhenger på en suburban så er det mulig å dra innom BT og øke denne vekten til 3500KG, da selvfølgelig med brems og tilhengerfeste som tåler det. Han forklarte at de tidligere kun printet inn 90% av egenvekten som tillatt hengervekt, men at dette nå var endret. Jeg har to navn på BT folk som gjør dette men vil ikke legge de ut her. Send meg en PM om det er aktuellt. Forøvrig holder han ene til hos Asker Og Bærum Trafikkstasjon mens han andre holder til i Kongsberg.
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#2
Posted 18 October 2004 - 23:00
når du kjører med svane(hvis vektfordelingen er riktig), kan du kjøre med tilhenger som er bilens totale tilhengervekt + nyttelasten på bilen, en vanlig henger har bare ca 30-70 kg på kula, det har ikke en semi...
eks:
bil (2ton) med henger: bil + (bil*1,5) = vogntoglast 4,5 ton
p-u (2ton) med semitralle: her får du noe av vekta på tilhengeren over på bilen, og du kan da dra en henger som er enda større (dette regnestykket er det BT som får ta, her er det ikke bare bare å regne i hodet...)
på hamar går det dodge p-u med litt over 5 ton tralle... *vil ha*
Chevy Diesel Drivers Norway
eks:
bil (2ton) med henger: bil + (bil*1,5) = vogntoglast 4,5 ton
p-u (2ton) med semitralle: her får du noe av vekta på tilhengeren over på bilen, og du kan da dra en henger som er enda større (dette regnestykket er det BT som får ta, her er det ikke bare bare å regne i hodet...)
på hamar går det dodge p-u med litt over 5 ton tralle... *vil ha*
Chevy Diesel Drivers Norway
#3
Posted 18 October 2004 - 23:00
Om jeg da ikke tolker VCE sitt svar feil så kan du med C1E lappen (som jeg også må ta, E altså) kjøre med henger inntil 4.5 tonn. Skummet meg igjennom kjøretøy fosrkriftene for å se hvor det sto om tilhengervekt men fant ingen ting.
Og ja, der hadde du betegnelsen på de hengerne jeg snakket om, henger med påløpsbrems. Grunnet ett EU direktiv kan disse ikke ha tilatt totalvekt over 3500kg. Men skulle da tro at du kan trekke 4500kg med "pikkisen" dersom du har svingskive og svanehenger?
Kansje noen her kan geleide oss til hvor dette står noe om?
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
Og ja, der hadde du betegnelsen på de hengerne jeg snakket om, henger med påløpsbrems. Grunnet ett EU direktiv kan disse ikke ha tilatt totalvekt over 3500kg. Men skulle da tro at du kan trekke 4500kg med "pikkisen" dersom du har svingskive og svanehenger?
Kansje noen her kan geleide oss til hvor dette står noe om?
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#4
Posted 18 October 2004 - 23:00
OK, tror jeg forstår......ikke helt....
Med C1E lappen (som jeg må ta snart...E'en altså..), kan jeg kjøre bil t.o.m 7500kg + henger ......?
Slik jeg har forstått det, er det altså max 3500kg totalvekt på "vanlig" henger med påløpsbrems.
MEN, om jeg setter på svingskive og svanehenger, hvor tungt kan jeg da trekke, hva er tyngste totalvekt på den svanehengern?
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
President of Taliban Hunting Club
Med C1E lappen (som jeg må ta snart...E'en altså..), kan jeg kjøre bil t.o.m 7500kg + henger ......?
Slik jeg har forstått det, er det altså max 3500kg totalvekt på "vanlig" henger med påløpsbrems.
MEN, om jeg setter på svingskive og svanehenger, hvor tungt kan jeg da trekke, hva er tyngste totalvekt på den svanehengern?
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
President of Taliban Hunting Club
#5
Posted 17 October 2004 - 23:00
Kopi av melding:
C1E er maks 7.5 tonn bil med 4.5 tonn henger, man får 50mm opp til 3500 kg...
Chevy Diesel Drivers Norway
Opprinnelig postet av VCE
Skjønnte at jeg tok feil med tanke på totalvekt bil+henger. For lappen gjelder for bilen. Men hengervekten er alikevell 3500kg. Det er da snakk om en type hengere som jeg ikke husker navnet på. Må sjekke litt på dette her.....
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#6
Posted 17 October 2004 - 23:00
C1E er maks 7.5 tonn bil med 4.5 tonn henger, man får 50mm opp til 3500 kg...
Chevy Diesel Drivers Norway
Chevy Diesel Drivers Norway
#7
Posted 17 October 2004 - 23:00
Sorry Sheriff. Maks tilhengervekt på pikkisen er nok 3500kg. Dette kommer av noen eu regler som går på bremsene, husker ikke hva det var men på "normale" hengere med bremser kan du ikke overstige 3500kg. Og ja, du må være innenfor 7500kg (sertifikat C1E)
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#8
Posted 17 October 2004 - 23:00
1.5 x bilens totalvekt......
Men må man være innenfor 7500kg totalt (bil+henger) ?
Pikkisen min har totalvekt på 4300kg, dvs. jeg kan (i teorien) trekke henger på 6450kg. Da blir "vogntoget" mitt på 10.750 kg, altså nesten 11 tonn......
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
President of Taliban Hunting Club
Men må man være innenfor 7500kg totalt (bil+henger) ?
Pikkisen min har totalvekt på 4300kg, dvs. jeg kan (i teorien) trekke henger på 6450kg. Da blir "vogntoget" mitt på 10.750 kg, altså nesten 11 tonn......
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
President of Taliban Hunting Club
#9
Posted 17 October 2004 - 23:00
Se http://www.crbrophy.com/rhxxez.html
De har fester til 7500-12000 lbs. BGNor www.bgnor.no er forhandler. Du må nok ha fet kule (60 mm) for hengere over en viss vekt.
De har fester til 7500-12000 lbs. BGNor www.bgnor.no er forhandler. Du må nok ha fet kule (60 mm) for hengere over en viss vekt.
#10
Posted 17 October 2004 - 23:00
i fare for å stjele emnet, jeg var innom skaug i br.dal, han kunne ikke skaffe krok/brakett godkjent for mer enn 1998 kg, noen som vet hvem som fører dette?
Chevy Diesel Drivers Norway
Chevy Diesel Drivers Norway
#11
Posted 13 October 2004 - 23:00
du må passepå at du har kule og brakett som er godkjent for >1998kg, det har IKKE jeg på min -89 sub
Chevy Diesel Drivers Norway
Chevy Diesel Drivers Norway
#12
Posted 26 September 2004 - 23:00
Kan nok hende at dette skal være likt hos alle trafikkstasjonene, men som vi alle vet så praktiseres reglene ulikt. Om noen støter på problemer kan disse to kansje hjelpe til. Jeg var der i utgangspunktet for å forhøre meg om ombyggingen min av bilen, ble stående med BT karen i en halv time og skravle. Han syntes det var fint at noen tok vare på disse gammle bilene, og hadde ingen betekligheter med å godkjenne 4" hevesett og 37" hjul, for dette hadde jo GM godkjennt tidligere (?). Han forklarte meg hva jeg skulle passe på med tanke på hjulstørrelsen for at bilen skulle gå igjennom hos han. Men, det var en liten digresjon. Mens vi snakket var det en som ringte fra Jessheim, han fikk ikke økt sin tilhengervekt på sin lokale trafikkstasjon, det var da dette kom opp, og jeg snappet til meg navnene.
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
-Jon
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#13
Posted 26 September 2004 - 23:00
Det er nye regler for dette, ifølge kjøretøysforskriften har terrengkjøretøy lov til å dra 1,5 ganger tillatt totalvekt på bilen, dette er likt på alle BT . Men da må importøren gå god for at bilen tåler det, jeg oppgraderte hengervekten på min Jeep Cherokee og har nå lov til å dra 3300 kg. BT krevde ett brev fra importøren med rammenummer noe som JEEP på Ensjø fiksa til meg........
Catosen, member of DEA fan club
Catosen, member of DEA fan club