Gå til innhold



Foto
* * * - - 2 votes

EvoMan`s garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
206 replies to this topic

#161 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 16:13

ja hadde vært tøfft med 10" felg på helt original pajero, men skal da klare meg med 8" ogsåsmile.gif dekka er jo de samme og i 12.5" bredde
_RalliArt_

#162 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 17 November 2007 - 15:00

cool, da fikk jeg endelig montert fjørene, det gikk jo helt greit, måtte bare løsne bremseslangen som var festa i klokka på bakakslingen og begge støtdemperne.

morro å montere dobbinson fjører som er mange cm kortere en originalfjørene men alikevell så blir bilen nesten 2" høyere..

rock crawler felger med 33x12.5-15, felgene er 8x15 med -19 innpress.. det ble akkurat passe bredt, stikker noen mm utenfor:)

bilen ble en smule stiv i front, men skal skru ned torsionstagene litt igjen, venter til jeg monterer procomp demperne og styredemper`n..

kommer vel en A-bøyle fra Cobra snart ogsåsmile.gif den er crom men tenkte å lakkere den i svart..
har no whitespoke fleger som skal sandblåses og lakkeres svart så jeg får reservehjul ogsåsmile.gif

vet noen om bugshield er jeg inntresert i det:)

Attached Thumbnails

  • DSC00436.jpg
  • DSC00441.jpg
  • DSC00448.jpg
  • DSC00433.JPG
  • DSC00451.JPG
  • DSC00450.JPG
  • v_side1.jpg

Edited by EvoMan, 17 November 2007 - 23:49.

_RalliArt_

#163 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 17 November 2007 - 16:01

QUOTE(EvoMan @ 22 Jun 2007, 20:45) <{POST_SNAPBACK}>
ja de felga ser veldig fine ut og er egentlig veldig dyre syns jeg, i forhold til hvaj eg har kjøpt før i tiden ihvertfall....
kjøpte dette kamera https://okelektriske...tview/19427819/
for å ha på 4hjulingen når vi kjører så blir nok noe film snart smile.gif blir sikkert morro å feste det forran på pajeron under litt artig kjøring også..


prøvd dette kameraet?
er det bra kvalitet på opptaket?
hvor lenge varer batteriet?
Halv halling

#164 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 17 November 2007 - 16:19

prøvd det en del, kvaliteten er noen hakk bedre en på mobil tlf, batteri varer vedlig lenge, tror ikke jeg har skifta batteri enda men har filma sikkert nærmere3 timer tilsammen...

Edited by EvoMan, 17 November 2007 - 23:51.

_RalliArt_

#165 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 18 November 2007 - 01:20

Må få si at det ble en stilig bil, gjør seg med litt heving og voksne tøffla.. biggrin.gif
Lord.......
XL-7

#166 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 18 November 2007 - 01:28

takk for det smile.gif den ble faktisk ganske mye høyere en jeg trodde, og fint er det:)

begynner å like denne bilen så tror ratt den blir kosta på mye penger etter hvert..den er så god så skulle ønske det var denne osm ble bygd om til fjallasport..
_RalliArt_

#167 the_dragon_no1

the_dragon_no1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 18 November 2007 - 04:01

QUOTE(EvoMan @ 18 Nov 2007, 01:28) <{POST_SNAPBACK}>
takk for det smile.gif den ble faktisk ganske mye høyere en jeg trodde, og fint er det:)

begynner å like denne bilen så tror ratt den blir kosta på mye penger etter hvert..den er så god så skulle ønske det var denne osm ble bygd om til fjallasport..


så er fylla i dag eller shiftyninja.gif rofl.gif laugh.gif

men men.. tongue.gif

jo blir bra det der ja smile.gif

#168 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 18 November 2007 - 16:08

hehe osm er "som".. drikker aldri jeg, prøver bare å skrive fortere en jeg mestrer smile.gif resten er vel ikke feil?
_RalliArt_

#169 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 22:24

Her skjer det ikke mye.. er i dialog med diverse instanser ang godkjenning av hjula og hevesette... men får se hvordan det går.. skal godkjenne den med bakseter først..

har kjøpt EGR vindavisere og panserbeskytter gjennom EBAY, så venter på dem i posten nå..

har fått tilbud på en svart a-bøyle fra en LC120.. lurer fælt på om jeg får montert den greit elelr om det bare blir slit.... noen som har prøvd?
_RalliArt_

#170 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 23:13

fikk ut grinda og montert bakseter smile.gif alt hull var merket fra baksiden så var lett å skjøre ut riktig hull til sælene og sete fester..

smile.gif

Attached Thumbnails

  • DSC00525.JPG
  • DSC00530.JPG
  • DSC00533.JPG

_RalliArt_

#171 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 10:50

litt ATV bilder innimellom:)















også litt som skjer med Pajero`n da...

har fått litt pynt til den som venter på montering...

Attached Thumbnails

  • DSC00628.JPG
  • DSC00627.JPG

_RalliArt_

#172 sunde

sunde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 451 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 22:40

QUOTE(EvoMan @ 23 Mar 2008, 10:50) <{POST_SNAPBACK}>
litt ATV bilder innimellom:)




også litt som skjer med Pajero`n da...

har fått litt pynt til den som venter på montering...

ska du bygge om denne pajeroen og helt?løst og jere det samme eg,men det at det er vansklig og få det godkjent er lit skummelt,sliter jo vist en ikkje gjere det da......

Edited by EvoMan, 24 March 2008 - 08:20.

Morroa har så vidt begynt :)
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]

-2013 Hilux AT 38"

-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt


#173 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 08:23

tja..planen er at den skal bli ganske så modifisert med tiden ja...og godkjent...du får sende mail til ditt nærmeste BT og holde de opdatert med hva du gjør og spør de om råd så er du et skritt nærmere godkejnning ihvertfall.. men men ting virker vanseklig i dag...men ikke noe er umulig
_RalliArt_

#174 sunde

sunde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 451 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 22:21

QUOTE(EvoMan @ 24 Mar 2008, 08:23) <{POST_SNAPBACK}>
tja..planen er at den skal bli ganske så modifisert med tiden ja...og godkjent...du får sende mail til ditt nærmeste BT og holde de opdatert med hva du gjør og spør de om råd så er du et skritt nærmere godkejnning ihvertfall.. men men ting virker vanseklig i dag...men ikke noe er umulig

hva er det som er vanskligest og får godkjent?heving-breding-dekk eller? har lit løst og få fjalla eller nå da exstrem som det heter til og gjere det,vi tru di stiller med sterkere kort,en ein private... men noen sier jo at vist du kan henvise til at andre biler har blit godkjent med det samme som du har på din,ska det ikkje gjeres forskjel på kjøretøy... så kan du dokumentere at min bil er lik bygd som den gamle din likosm,sko min og bli godkjent....men tviler på at det er sååå enkelt da tongue.gif

har sent meail til exstrem og bet dem om tilbud eg biggrin.gif gleder meg til og høre hva dem sier eg:)

Morroa har så vidt begynt :)
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]

-2013 Hilux AT 38"

-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt


#175 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 22:09

er nok dekk størelsen som er leiest å få godkjennt, det meste andre finnes det papirer på...

extreme4x4 eller fjallasport som de var før bygde om min gammle pajero og ville til DECRA for godkjenning..men fikset det selv her til lands..
_RalliArt_

#176 sunde

sunde

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 451 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 17:37

QUOTE(EvoMan @ 27 Mar 2008, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
er nok dekk størelsen som er leiest å få godkjennt, det meste andre finnes det papirer på...

extreme4x4 eller fjallasport som de var før bygde om min gammle pajero og ville til DECRA for godkjenning..men fikset det selv her til lands..

ser ikkje ut som di svare meg,på meailen eg sente dem devil.gif kansje dem synes det er useriøst og sende meail blink.gif for ringe dem til uka,henta ny pajeroen i dag tongue.gif godt og kjøre pajero at biggrin.gif
hva gjer det så vansklig og få dekka godkjent egentlig,vet du det?

Morroa har så vidt begynt :)
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]

-2013 Hilux AT 38"

-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt


#177 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 22:18

Hei.

Vi velger å betrakte Deres henvendelse som en forspørsel og vårt svar vil
måtte ses i lys av dette.



Siden vi ikke vet eksakt hvordan hevingen av bilen skal gjøres vil angi
kravene til dokumentasjon på 2 typer heving:



1. Dersom en benytter et såkalt bodylift-sett som hever bilens karosseri i
forhold til rammen. Ved bruk av slike sett, må det fremlegges dokumentasjon
fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium i forhold til innfesting/
forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv for dette settet
brukt på den aktuelle biltypen.



2.Hvis bilen blir hevet ved hjelp av andre fjærer eller ved ombygging av
fjærer/fjærfester/ heveklosser. I disse tilfellene må det legges frem
dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium når det
gjelder styrkekrav, fjæringsvei, fjærstyrke, krengingsstabilitet,
kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. I tillegg må det også dokumenteres og
spesifiseres dersom man må skifte/bygge om støtdempere, stabilisatorstag,
pitman-arm, bremser eller andre hjulopphengsdetaljer i forbindelse med
ombyggingen.



I tillegg vil det bli stilt krav til dokumentasjon i forhold til bilens
bremser i den grad disse må endres i forhold til tyngdepunktets høyde,
bilens ”stuping” og fjæringsvei samt i forhold til blokkeringsrekkefølge for
begge typer heving.



Kjøretøyforskriften sier blant annet følgende om krav til dokumentasjon ved
ombygging/endring:




6.

Bytte av dekk/felg




6.1

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates
endret under følgende forutsetninger:




a)

Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av
kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i
Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde
eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine
Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller
separat TÜV godkjenning godtas.




cool.gif

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller
felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag
og/eller maksimale fjæringsbevegelser.




c)

Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de
hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.




d)

Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets
tillatte aksellast.




e)

Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er
konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet
for 130 km/t.




f)

Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.




g)

Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med
mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger
dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.




h)

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med
dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.
Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge
eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.




i)

Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller
lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det
skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.


7.

Krav om dokumentasjon






For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på
kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer,
støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er
foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse
som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det
fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent,
uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet
etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende
kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt
for.



Ved en eventuell søknad om de endringene De her forspør ønsker vi flere og
mer detajerte opplyninger for å kunne behandle søknaden. Vi anser det også
som bileiers oppgave å skaffe til veie nødvendig dokumentasjon om den
ombyggingen som skal gjøres.



Med hilsen

Jessheim trafikkstasjon
_RalliArt_

#178 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 22:52

Kor du fikk de aludekalan tell 700Ren i fra?? de som står i stede før alle advarslan?
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#179 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 28 March 2008 - 23:31

fant de på www.ebay.com, søkte bare på sykkelen min...
_RalliArt_

#180 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 29 March 2008 - 09:40

BT Jessheim er best i landet, de har snart klart å skremme vekk alle som kommer å plager dem i hallen, blir mye kaffe i stedet. Var på Gjøvik trafikkstasjon, han før meg og de to etter var fra Jessheim, men hadde også skjønt at det var dumt å vise bilen der. biggrin.gif