EvoMan`s garasje
#161
Posted 16 November 2007 - 16:13
#162
Posted 17 November 2007 - 15:00
morro å montere dobbinson fjører som er mange cm kortere en originalfjørene men alikevell så blir bilen nesten 2" høyere..
rock crawler felger med 33x12.5-15, felgene er 8x15 med -19 innpress.. det ble akkurat passe bredt, stikker noen mm utenfor:)
bilen ble en smule stiv i front, men skal skru ned torsionstagene litt igjen, venter til jeg monterer procomp demperne og styredemper`n..
kommer vel en A-bøyle fra Cobra snart også den er crom men tenkte å lakkere den i svart..
har no whitespoke fleger som skal sandblåses og lakkeres svart så jeg får reservehjul også
vet noen om bugshield er jeg inntresert i det:)
Edited by EvoMan, 17 November 2007 - 23:49.
#163
Posted 17 November 2007 - 16:01
kjøpte dette kamera https://okelektriske...tview/19427819/
for å ha på 4hjulingen når vi kjører så blir nok noe film snart blir sikkert morro å feste det forran på pajeron under litt artig kjøring også..
prøvd dette kameraet?
er det bra kvalitet på opptaket?
hvor lenge varer batteriet?
#164
Posted 17 November 2007 - 16:19
Edited by EvoMan, 17 November 2007 - 23:51.
#165
Posted 18 November 2007 - 01:20
XL-7
#166
Posted 18 November 2007 - 01:28
begynner å like denne bilen så tror ratt den blir kosta på mye penger etter hvert..den er så god så skulle ønske det var denne osm ble bygd om til fjallasport..
#167
Posted 18 November 2007 - 04:01
begynner å like denne bilen så tror ratt den blir kosta på mye penger etter hvert..den er så god så skulle ønske det var denne osm ble bygd om til fjallasport..
så er fylla i dag eller
men men..
jo blir bra det der ja
#168
Posted 18 November 2007 - 16:08
#169
Posted 25 January 2008 - 22:24
har kjøpt EGR vindavisere og panserbeskytter gjennom EBAY, så venter på dem i posten nå..
har fått tilbud på en svart a-bøyle fra en LC120.. lurer fælt på om jeg får montert den greit elelr om det bare blir slit.... noen som har prøvd?
#172
Posted 23 March 2008 - 22:40
også litt som skjer med Pajero`n da...
har fått litt pynt til den som venter på montering...
ska du bygge om denne pajeroen og helt?løst og jere det samme eg,men det at det er vansklig og få det godkjent er lit skummelt,sliter jo vist en ikkje gjere det da......
Edited by EvoMan, 24 March 2008 - 08:20.
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#173
Posted 24 March 2008 - 08:23
#174
Posted 24 March 2008 - 22:21
hva er det som er vanskligest og får godkjent?heving-breding-dekk eller? har lit løst og få fjalla eller nå da exstrem som det heter til og gjere det,vi tru di stiller med sterkere kort,en ein private... men noen sier jo at vist du kan henvise til at andre biler har blit godkjent med det samme som du har på din,ska det ikkje gjeres forskjel på kjøretøy... så kan du dokumentere at min bil er lik bygd som den gamle din likosm,sko min og bli godkjent....men tviler på at det er sååå enkelt da
har sent meail til exstrem og bet dem om tilbud eg gleder meg til og høre hva dem sier eg:)
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#175
Posted 27 March 2008 - 22:09
extreme4x4 eller fjallasport som de var før bygde om min gammle pajero og ville til DECRA for godkjenning..men fikset det selv her til lands..
#176
Posted 28 March 2008 - 17:37
extreme4x4 eller fjallasport som de var før bygde om min gammle pajero og ville til DECRA for godkjenning..men fikset det selv her til lands..
ser ikkje ut som di svare meg,på meailen eg sente dem kansje dem synes det er useriøst og sende meail for ringe dem til uka,henta ny pajeroen i dag godt og kjøre pajero at
hva gjer det så vansklig og få dekka godkjent egentlig,vet du det?
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#177
Posted 28 March 2008 - 22:18
Vi velger å betrakte Deres henvendelse som en forspørsel og vårt svar vil
måtte ses i lys av dette.
Siden vi ikke vet eksakt hvordan hevingen av bilen skal gjøres vil angi
kravene til dokumentasjon på 2 typer heving:
1. Dersom en benytter et såkalt bodylift-sett som hever bilens karosseri i
forhold til rammen. Ved bruk av slike sett, må det fremlegges dokumentasjon
fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium i forhold til innfesting/
forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv for dette settet
brukt på den aktuelle biltypen.
2.Hvis bilen blir hevet ved hjelp av andre fjærer eller ved ombygging av
fjærer/fjærfester/ heveklosser. I disse tilfellene må det legges frem
dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium når det
gjelder styrkekrav, fjæringsvei, fjærstyrke, krengingsstabilitet,
kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. I tillegg må det også dokumenteres og
spesifiseres dersom man må skifte/bygge om støtdempere, stabilisatorstag,
pitman-arm, bremser eller andre hjulopphengsdetaljer i forbindelse med
ombyggingen.
I tillegg vil det bli stilt krav til dokumentasjon i forhold til bilens
bremser i den grad disse må endres i forhold til tyngdepunktets høyde,
bilens ”stuping” og fjæringsvei samt i forhold til blokkeringsrekkefølge for
begge typer heving.
Kjøretøyforskriften sier blant annet følgende om krav til dokumentasjon ved
ombygging/endring:
6.
Bytte av dekk/felg
6.1
Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates
endret under følgende forutsetninger:
a)
Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av
kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i
Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde
eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine
Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller
separat TÜV godkjenning godtas.
Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller
felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag
og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c)
Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de
hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d)
Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets
tillatte aksellast.
e)
Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er
konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet
for 130 km/t.
f)
Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g)
Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med
mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger
dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h)
Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med
dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik.
Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge
eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i)
Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller
lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det
skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
7.
Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på
kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer,
støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er
foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse
som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det
fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent,
uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet
etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende
kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt
for.
Ved en eventuell søknad om de endringene De her forspør ønsker vi flere og
mer detajerte opplyninger for å kunne behandle søknaden. Vi anser det også
som bileiers oppgave å skaffe til veie nødvendig dokumentasjon om den
ombyggingen som skal gjøres.
Med hilsen
Jessheim trafikkstasjon
#178
Posted 28 March 2008 - 22:52
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#179
Posted 28 March 2008 - 23:31
#180
Posted 29 March 2008 - 09:40