småprat
#201
Posted 16 November 2006 - 00:00
Rather push my Chevy than driving a Toyota...
#202
Posted 30 March 2007 - 15:36
#203
Posted 16 September 2007 - 12:04
#204
Posted 26 October 2008 - 23:27
Driver å vurderer meg en Lada Niva til neste vinter, hadde vært kjekt med 4x4.
Derfor tenkte jeg at jeg likesågreit kunne spørre her inne;
Er det en bra bil? De fleste her inne vil selvfølgelig si ja, men jeg vil gjerne vite hva som er bra.
Såvidt jeg veit er det en bil med permanent 4x4, bensinslukende forgassermotorer og litt rustproblemer hist og her.
Hvor er det man burde se etter rust, først og fremst? Er det mulig å få tak i dieselmotor å bygge om med uten for mye trøbbel, og kan det godkjennes?
Er det ellers noe spesielt man burde huske på før man evt. går til kjøp av en Niva?
På forhånd takk.
#205
Posted 27 October 2008 - 17:07
Driver å vurderer meg en Lada Niva til neste vinter, hadde vært kjekt med 4x4.
Derfor tenkte jeg at jeg likesågreit kunne spørre her inne;
Er det en bra bil? De fleste her inne vil selvfølgelig si ja, men jeg vil gjerne vite hva som er bra.
Såvidt jeg veit er det en bil med permanent 4x4, bensinslukende forgassermotorer og litt rustproblemer hist og her.
Hvor er det man burde se etter rust, først og fremst? Er det mulig å få tak i dieselmotor å bygge om med uten for mye trøbbel, og kan det godkjennes?
Er det ellers noe spesielt man burde huske på før man evt. går til kjøp av en Niva?
På forhånd takk.
Hei
Ja, det e en bra bil... å ja den har også, som alle bila, en å anna feil/lyte/teng som kunna vært bedre. Men en bra bil!!
Nivaen kom i 1976, sia den gangen e de eneste endringan at bakluka går heilt ned tell golve etter 93, det kom en 1.7 innsprut motor i ca samme år. samt et litt oppdatert interiør.
1.6ern bruka vel en del bensin, bytta du tell webber førgasser, så bruka den vel fortsatt en del bensin, men tell g jengjeld så går bensinen ned i hjulan å ikke rett ut eksosrøret.
1.7i en e vest en ganske kurant motor, men har aldri prøvd. Går vestnokk litt belligere.
Du får den også med dieselmotor, noen få bei ombyggd for det skandinaviske/vest europeiske markede. Da sitt det en 1.9 liter PSA motor i bilen. Samme som e i diverse Peugeot og Citroen, motoren har ikke turbo, lever 60 hesta, og motorkoden e XUD9a. Denne med dette oppsette så går den bedre en 1.6 me orginal førgasser.
Det fine med denne utgaven e at du har lavere forbruk, pluss at du ha myyye meire moment. Å så e denne motoren VELDIG slite sterk og solid. Har faktisk aldri hadd no feil med min.
Den kan også veldig enkelt turbolades, med feks en delemotor fra Citroen BX19, du kan da bytt heile motoren, eller du kan monter over topp, innsug utblås turbo og IC slik som æ gjor. Den lever da på pappiret 90 hesta, å går voldsomt bra me tanke på kordan bil/motor det e.
Anbefal på det sterkeste å førsterk festan tell framdiffen dersom du får tak i en diesel. Det e vel den største design tabben på bilen.
Ellers så kan du opplev problema med girkassa, men dette e tell gjengjeld lett å fix, er som regel 5giret som går.
Noen elproblema kan også forekom, men sjeldent nåkka som "stoppa" bilen. Bortsett fra dette så e vel ladaen faktisk ganske så slitesterk vil nu æ si.
Rustr e ikke no spesiellt stort problem i utgangspunkte. Æ har sedd veldig rusta bila å veldig lite rusta bila. Dette har mest med veldikehold trur æ, desverre e de fleste lada dårlig veldikeholdt, pga at det e en så bellig bil. Min va ganske lite rusta, bortsett fra mye steinsprang.
Ellers så må du pass på nederst på hjulbuan bak, døra å bakluka bruka nu å da å vær dårlig, samt at det e en ide å sjekk kanala å ellers plateskjøuta i bilen. Alt etter kor gammel bil du kjøp. Må husk på at du kan finn tak i lada som e 1976 og 2009, og det e fortsatt samme bil. Derfor kan dette varier veldig!
Gennerelt sett vil æ si at Lada Niva har lite rust sett i forhold tell 80-90 talls jappsa som SJ, Patrol å LC mye også pga at ståle et litt tjukkar.
Bilen har permanent 4x4, me låsbar senterdiff, e nydelig å kjør bortsett fra lite støyisolering, sett som ei igle på veien vinterstid me gode piggdekk, men det e en veldig kort bil, så kommer den me rumpa så kommer den FORT!!!
Dette va en lien intro, treng du ellers no info må du gjærne send mæ en mail eller PM, æ har skrua mye på diesel utgaven:)
BTW, anbefal verkelig at du ser dæ om etter en diesel.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#206
Posted 27 October 2008 - 19:50
Det eneste jeg har å tilføye er at hvis du har planer om å bygge om til diesel (istedet for å kjøpe en orginal diesel) Så vil biltilsynet kun godta konvertering fra 1.6 forgasser modellene til diesel, og ikke fra 1.7 injection til diesel. (dette pga co2 utslippene på de forskjellige motorene)
#207
Posted 27 October 2008 - 23:20
#208
Posted 28 October 2008 - 20:05
Her er jo alt jeg trenger å vite. Hvis det skulle være noe mer skal jeg ikke nøle med å PM'e deg AMan!
Jeg klekker ut fete planer for en evt. Lada Niva i fremtiden for tiden, så hvem vet?
Ser iallefall ut til å være en meget gyldig kandidat for 4x4-drømmen min.
#209
Posted 28 October 2008 - 20:30
Jeg bygde om min fra 1.6 til diesel, og du er nødt til å bytte over motorfester, bærebrua foran, festebraketter til framdiffen og kåpa som sitter i framdelen av girkassa som går inn mot svinghjulet.
Det beste er å få tak i en diesel-lada delebil og pelle fra denne, for du trenger jo radiator, kjølevifter, tempmålere, etc...
ledningsoplegg er ikke så ille, der kan du bruke det du har per idag.
#210
Posted 29 October 2008 - 00:39
Går det i originalkassa med modifisert aksling, eller er det noe Lego man kan få tak i?
#211
Posted 29 October 2008 - 14:45
Går det i originalkassa med modifisert aksling, eller er det noe Lego man kan få tak i?
Girkassene er de samme på alle bilene, enten 4 trinns eller 5 trinns kasse.
alle bensin nivaene har samme motorblokk og dermed samme innfestning til girkassa ved klutch-huset.
Dieselnivaene bruker en fransk psa-motor, og dermed blir den fremere delen av girkassa (klutch huset) på girkassene til disse bilene byttet.
Girkassa er den samme, men kåpa/ skjoldet rundt klutchen er forskjellen. Bare å bytte over dette så er det ok.
#212
Posted 29 October 2008 - 17:54
alle bensin nivaene har samme motorblokk og dermed samme innfestning til girkassa ved klutch-huset.
Dieselnivaene bruker en fransk psa-motor, og dermed blir den fremere delen av girkassa (klutch huset) på girkassene til disse bilene byttet.
Girkassa er den samme, men kåpa/ skjoldet rundt klutchen er forskjellen. Bare å bytte over dette så er det ok.
Clutchhuset fra dieselen passa på bensinern og omvendt. Forskjellen e kor startern sett. I tillegg tell at du må ha et clutchhus som sett startern på rett side, så må du ha den lile aluflensen som du bolta på motoren. Før å få girkassa tell å pass på PSAen. Har du det passa alle lada girkassa. Du må også ha bunnpanne å motorfesta. Traversen e lik, men dieselen har festa før diff på den.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#213
Posted 29 October 2008 - 17:56
Ser jeg ikke er helt inne i denne girverdenen enda. Hehe...
Så, teknisk sett, kan man sette inn en rekkesekser fra f.eks Opel/BMW på Lada-kassa?
Er vel ikke så optimalt å slippe løs nærmere 200 hk på en kasse som er beregna for 80hk, men ja... Artig tanke!
Edited by Fisk1, 29 October 2008 - 17:57.
#214
Posted 29 October 2008 - 23:36
Ser jeg ikke er helt inne i denne girverdenen enda. Hehe...
Så, teknisk sett, kan man sette inn en rekkesekser fra f.eks Opel/BMW på Lada-kassa?
Er vel ikke så optimalt å slippe løs nærmere 200 hk på en kasse som er beregna for 80hk, men ja... Artig tanke!
Vell... kassa på ladaen e et svakt ledd, men ikke håplaus. Me litt stell å evt litt dela i fra diverse fiat, så bi den ganske grei. Å det e fleire som kjør Lada kasse bak fiat motora på 200-300 hesta i lada.
Me tanke på opel/BMW motor på ladagirkassa, tja alt e mulig dersom du bare laga dæ en egen adapter, får svenghjul å clutch tell å pass, pluss splinsen på kassa. Så me andre ord, enklere å par ei opel/BMW kasse me ei lada trasferkasse.
Kofør vil du pakk en Opel/BMW motor i en lada??? Fiat e mindre ombygging, å diesel e også stort sett rett på å da har du dreiemoment.
Trur førsåvidt at en rekkesekser i lada bi litt trangt i lendgen. pluss at du må ha ei kort girkassa før å få plass mellom transferkassa å motorn.
Gå før diesel du, det bi bra!!!
Æ va BTW i dag å justerte div teng på dieselpumpa min, å har gådd ny bil, samt planlagt å lag nytt innsug
Go natt
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#215
Posted 30 October 2008 - 10:59
Me tanke på opel/BMW motor på ladagirkassa, tja alt e mulig dersom du bare laga dæ en egen adapter, får svenghjul å clutch tell å pass, pluss splinsen på kassa. Så me andre ord, enklere å par ei opel/BMW kasse me ei lada trasferkasse.
Kofør vil du pakk en Opel/BMW motor i en lada??? Fiat e mindre ombygging, å diesel e også stort sett rett på å da har du dreiemoment.
Trur førsåvidt at en rekkesekser i lada bi litt trangt i lendgen. pluss at du må ha ei kort girkassa før å få plass mellom transferkassa å motorn.
Gå før diesel du, det bi bra!!!
Æ va BTW i dag å justerte div teng på dieselpumpa min, å har gådd ny bil, samt planlagt å lag nytt innsug
Go natt
har du justert opp dieseltrykket ditt? hehe
merket mye forskjell på det eller?
#216
Posted 30 October 2008 - 16:33
merket mye forskjell på det eller?
Nei æ har faktisk ikke det. Æ har bare justert wiern tell gasspedalen, samt den wiern fra termostaten og tell pumpa som styra kaldstarten på bilen. Har vært plaga me et "dødpunkt" når æ trør på gassen, å det e borte nu. Å så justerte æ bare opp tomgangen nån omdreininga også. Bei ny bil å ta laus med etc etc.
Æ har juster opp dieseltrøkke før en gang, det e litt meire komplisert en på feks en toyota, pga at skruen sett inni pumpa på akslingen.
Hehe det VERKA!!! menne det bei litt før mye trøkk, å pga EUkontroll, samt litt diffoppheng som ikke va så sterkt som i dag, bei bilen justert telbake tell orginal.
bei anbefalt en kvart omdreining av et verksted som hadde peiling på Lucas, æ ga den 2 kvarte å litt tell før sekkerhetsskyld. Bilen røykla da alt bak sæ når æ ga gass, å bunndraget va ENORMT!!! før å siter en kompis som har 1.6 bensiner: "Æ har aldri sotte på i en lada som sett sæ på bakfjæran under akselerasjon!!"
Kjørte vel med dette i en par måneda, merka ingen negative effekta av det.
Har leka litt me tanken på å juster på litt igjen, men pga at dreiemomente i motorn allerede e på kolisjonskrus me strekkfastheta i stikkakslinga og diverse anna på bilen, så e æ litt i tvil. Har også leka me tanke om propansprut i tellegg.
I alle fall, maksimalt ut av en 1.9TD sku vær rundt om en 130 hesta, å da ligg du vel på ca 1.3-1.4 bar, å no stort meire kan ikke en Garret T2 lever. Da har du bare justert på pumpa, turbo og bedre eksos. Kan vær nåkka meire å hent på å juster litt tenning også.
En ting som æ ganske sekkert bi å gjør, e vel å juster litt på røykbegrensern, det e en liten boks på pumpa som får trøkk i fra turboen, å ved et gitt trykk så legg den inn trinn 2 i pumpa. Dette skjer vel rundt en 2200-2500 rpm i dag, tanken va å få dette ned litt, gjærne under 2000rpm, nåkka som vil gi meire bunndrag. Bakdelen e vel at bilen kan ryk litt, menne da ser man i alle fall at det funka
Sånn i utgangspunkte så treng du ikke å juster så vledig mye på en 1.9 PSA TD, motoren har i orginal utførelse 90 hesta, å me tanke på at du garantert må lag ny eksos på en lada, så har du vel kanskje litt meire også.
Pga meire effekt, å anna giring, så sku du da kunne kjør i fra stort sett alt som går på veien av pajero, LC, lux, etc etc av litt eldre årgang. Klart møt du på en DID pajero eller vx90 så har du tapt men gen2 å SR5 hilux har ikke sjangs. Bakdelen me 1.9 motoren e at den kommer veldig høyt på turtall, så du må gje den litt før det beynn å versk. Men her kommer justeringang inn, evt bytte tell en turbo i fra en Peugot 306 TD.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#217
Posted 30 October 2008 - 17:07
Det var bare et eksempel, første rekkesekserne jeg kom på.
Er det noen trivelige Fiat-motorer som kan smelles inn så går jo det bra.
Er vel kanskje no turbobensin som kan brukes derfra? Er ikke så rå på Fiat heller jeg.
Men som du sier, diesel er jo absolutt en vinner her.
#218
Posted 30 March 2009 - 09:15
er det noen som vet hvor jeg kan få tak i lister til min Lada Niva? jeg trenger venstre list over bakhjulet (med list mener jeg den tjukke gummilista som henger vannrett midt på bilen).
#219
Posted 21 June 2009 - 10:14
Men det viktigste er å støtte en god sak: http://pirate4x4.no/...ead.php?t=25739
#220
Posted 23 July 2009 - 12:43
edit: svært så mye Niva det er i bærum får tiden observerte en grønn niva fra ett stilas firma på motorveien ved høvik på fredag
Edited by Trench_Rat, 01 August 2009 - 20:11.