Gå til innhold



Foto

Forespørsel om ommbygging


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 30 November 2004 - 00:00

Har som sagt tenkt å bygge litt om på bilen, sendte en forespørsel til biltilsynet i begynnelsen av November.

Det jeg spør om er hva jeg må ha av dokumentasjon for bla. bodylift større hjul,winsj osv:D:P:D

Har lyst å bygge om lovligt, men de svarer jo ikke.
Er ikke det noen grenser ol om hvor lang tid det offentlige skal bruke på korrespondanse eller gjelder ikke dette tilsynet.

Arrrrg syns det er lenge å vente i over en mnd på svar:angry:mad.gifmad.gifsleep.gif

Hva har dere andre gjort før ommbygging?
Eller har dere tatt det etterpå?mellow.gif


Ut på tur aldri sur.

#2 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 30 November 2004 - 00:00

Ta det helt med ro. Jeg ventet i 5 eller seks uker før jeg fikk svar på min henvendelse. Men da fikk jeg til gjengjeld svar fra alle mulige kanter hos BT. Det de kommer til å si til deg er at du må søke skriftlig før du starter ombyggingen, her må du beskrive så godt som mulig hva du skal gjøre. Begynn nå med å hente inn dokumentasjon.

Hva hjul angår så kommer de til å innformere deg om 5% regelen, men ikke bry deg om det. Skriv søknaden og send den til BT.
Her er svaret jeg fikk:


Hei Jon:
Jeg vil forsøke å svare på din mail om ombygging av Chevrolet Suburban *******:
Generelt gjelder at ved ombygginger som endrer tekn.spesifikasjoner må bilen forevises Regionsveikontoret for ny god-
kjenning /endring av vognkort.
Kjøretøyforskriften legges til grunn for vedtak om endringer.Denne finnes lettest på http://www.lovdata.no
Let under Samferdselsdepartementets gjeldende forskrifter.
Kapittel 7:
§7-2,punkt 1.6 definerer ombygging.
3.1omfatter krav til godkj. Ved ombygging
7. omhandler krav til dokumentasjoner
Dette vil gjelde ved heving/endring av hjul.

Kapittel 13:Hjul ,dekk.

§13-1,punkt 6 omhandler bytte av dekk/felg

TUV i Tyskland kan nevnes som en institusjon som utferdiger dokumentasjoner i slike saker.

Ved endring fra LT235/85r16 til 37X14,5 vil endringen av hjulomkrets bli ca 15%.

Om støtfangere:
Kapittel 14
§14-3 "Kufangere",må tilfredsstille Rdir92/114 EØF
Om underkjøringshinder(over 55cm)
Kapittel 33
§33-1,punkt 1.2
§33-2 Krav til underkjøringshinder(Fra 01 jan.1983)

Dette blir en oppramsing men jeg håper det kan bidra til å klargjøre dine spørsmål!
Med vennlig hilsen fra Risløkka Trafikkstasjon

Arnt Godager


I og med at dette bare var svada, så sendte jeg følgende:
Hei Arnt

Takker for svar. Har allerede fått svar fra Hamar trafikkstasjon også. Har også hatt en samtale med Billingstad trafikkstasjon om ombyggingen. Jeg er klar over at jeg må vise bilen til dere når jeg er ferdig, men hvordan forholder jeg meg mens jeg jobber med den? Ikke det at det blir det helt store problemet da den ikke kommer til å bli brukt noe særlig før i februar da jeg nå fjerner rust på den.

En annen ting jeg lurer på er hvor jeg skal sende søknaden? I det første svaret så sto det at jeg må søke i forkant. Slik jeg forsto det kunne jeg levere denne på billingstad, men de skal vel ikke lenger drive med kjøretøy så vidt jeg har forstått.

Det jeg savner svar på er om det hjelper min søknad å legge ved vognkortet fra en tilsvarende bil med samme ombygging som jeg vurderer. Denne er godkjennt i trondheim og har fått alt skrevet inn i vognkortet.

Mvh
Jon

Fikk da dette:

Hei Jon:
Under ombygging er det viktig at bilen er i forskriftsmessig stand når den brukes.
Søknad kan sendes til Risløkka Trafikkstasjon,der du også kan vise bilen for godkjenning så fort du er klar.Dette blir det som kalles en enkeltgodkjenning.Hva som eventuelt er godkjent før og andre steder kan bare benyttes som informasjon.

Med vennlig hilsen fra Risløkka Trafikkstasjon

Arnt Godager


-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#3 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 30 November 2004 - 00:00

Min erfaring er at det beste bare er å bygge bilen, gjøre en skikkelig jobb. TA med de papirene man evt. greier å få tak i og stille på trafikkstasjonen. I utgangspunktet vil de ikke godkjenne noen ting, du kommer til å få et svar som gjør at du sannsynligvis finner ut at det ikke engagn er noe vits å prøve å bygge om bilen, men når de ser det endelige resultatet, er det ofte de forandrer mening.

Da jeg skulle godkjenne en Landcruiser med 35", var jeg innom BT et par ganger i uken gjennom hele vinterhalvåret, og de var like vrange hver gang. Det positive var at jeg fikk forskjellig svar hver gang jeg var innom (selv om det var samme stasjonen og samme folk), så en gang på vårparten tok jeg med meg bilen, og sa at det var DENNE bilen jeg ønsket å få godkjent med de dekkkene som står på den akkurat nå. Da kommenterte de at "å, det var ikke værre enn det", så måtte det komme en til som også skulle se litt mer nøye på saken, og etter litt momlig fikk jeg bare beskjed om at det var greit, men jeg måtte sørge for at speedometeret var kalibrert, så måtte jeg bestille time for visning, så mente de at det skulle ordne seg.