Gå til innhold

Foto

større dekk

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 MadCab

MadCab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Hva må man egenli gjøre førr å få godkjent dekk, som har 5% større rulleomkrets enn det som står i vognkortet ?
Hold det å få kalibrert spedometeret ?
Kass folk som driv me sånt , eller kan man gjøre d skjøl ?

"Ehhh, e det nån som har nån breddera te overs ?"

#2 simon

simon

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 31 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Det er visst blitt skjerping på å dra mellom biltilsynene.Nå må man visst bo i den byen hvor biltilsynet er for å få time der:blink:

Nei. Man står fritt til å vise bilen der man ønsker, forutsatt at de har kapasitet. Det er ofte flaskehalsen.

Jeg har hatt store problemer med BT i Oslo (anbefales ikke) som ikke ville godkjenne utover 5%-regelen uten importørdokumentasjon. Men som de selv sa, jeg kunne fritt benytte andre stasjoner.
Så da viste jeg bilen på en annen stasjon, der jeg traff en mann som har erfaring med ombygninger, og hadde godkjent tilsvarende biler før, og som satt på dokumentasjonen fra disse.

Bruk tid på forhånd å snakke med folkene på det BT du vil reise til, så unngår du unødige problemer. Du hører fort om de vil/kan gjøre de nødvendige (og lovlige) skjønnsmessige vurderingene.

Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#3 Alltid-offroad

Alltid-offroad

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1171 Innlegg:

Posted 29 January 2005 - 00:00

litt "off-topic" men kikk på bildet, trodde ikke at bt likte sånne dekk... hehe http://www.vegvesen....bilde/dekk2.gif

#4 Blom

Blom

Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 04 February 2005 - 00:00

Jeg hadde en forespørsel inne for min fetter som har kjøpt seg en ikke godkjent, ombygget Lux. Jeg snakket da med "min" man på biltilsynet som har godkjent Luxen min, men fikk der beskjed at pga. innskjerpinger så kunne han ikke ta denne saken. Denne innskerpelsen har det vært tatt opp tidligere her på forumet.

Vi ble da henvist til BT i Bergen eller Haugesund. Bergen er jo "vår" stasjon, men siden Haugesund er "kompetanse trafikkstasjon" her på vestlandet, kunne vi også henvende oss der.

Mulig du fremdeles har rett, Simon, at man kan vise bilen på andre stasjoner, men ombygninger, såvidt jeg kan forstå dette, må man enten ta med sin lokale trafikkstasjon eller regionens "kompetanse-trafikksjasjon"

Le-taro : ditt forslag har også vært diskutert flere ganger her på forumet. Søk, les og bli vis. Dog skal du være oppmerksom på at en god del biler har blitt godkjent med ombyngninger og utstyr det har blitt levert TUV papirer på. Disse papirene er en del av hvert enkelt hevesett (f.eks.) som har blitt solgt og har blitt skrevet ut med reg-nummer på biler. Det er ikke derfor bare bare å kopiere disse for bruk på biler som ikke er bygget opp på den spesifikke måten. Ei heller er det rett at du f.eks. importerer et sett fra USA, kanskje sparer noen kroner, men lar de norske eller europeiske importørene av dette sitte med kostnadene det er for å få dette godkjent.
Jeg vet også at enkelta har foretatt dyre og omfattende bremsprøver for å bevise kjøretøyets egenskaper etter ombygging og uten å vite om eller hva som eventuelt har blitt byttet i det kjøretøyets bremseanlegg, vil det være feil bare å henvise til at han har fått godkjent så og så store hjul. Det ligger gjerne mye mer bakom enn hva som i det utgangspunktet kan se ut som.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80

#5 MadCab

MadCab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

le-taro; en super ide !!!! biggrin.gif

#6 Geva

Geva

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 03 February 2005 - 00:00

Simon hvor viste du bilen, jeg prøver å få godkjent min LJ73 med 33x12,5x15 og møter de samme problemene.

#7 Le-Taro

Le-Taro

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 03 February 2005 - 00:00

Skal selv til å bygge om til litt større hjul på en Hilux / Taro, og må si eg kvir meg til å få dette innskrevet.

Fikk en tanke :

Kan det være en ide og legge ut på forumet en oversikt over tilgjengelige dokumenter hos de forskjellige medlemmene, som har fått godkjent større hjul, til hjelp for oss som møter opp på bilstasjonen mo i knærna og svett i panna??

Har en følelse av at dersom du angriper med deres eget våpen, en masse papirer, så kan man lettere få ting i orden!

Noen formeninger??

#8 simon

simon

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Kopi av melding:
....
Det er nå bestemt at flere trafikkstasjoner i tillegg til Drammen trafikkstasjon skal kunne godkjenne biler etter de nye godkjenningsreglene som trådte i kraft 1. juli 2004. '...

Desverre ! Dette gjelder import av bruktbiler og biler som er godkjent etter opphavslandets regler, f.eks i USA eller andre EU-land. Da skal bilen godkjennes "as-is" her også. Det er dette som Amcar refererer til her. Det er regelendringer som ikke minst Amcar og FrP (Kenneth Svendsen) har mye av æren for.

http://www.amcar.no/...dexjulbyr1.html

Men Amcar jobber også med saken om ombyggingner, og ganske riktig med tanke på alle slags biler og ombygningstyper. Vi (JeepClubNorway) har hatt endel kontakt med Amcar om dette og vil være ivrige med i slikt arbeid. Alle klubber og miljøer som er engasjert i ombygging vil måtte involveres, fordi regelverket er og bør være nøytralt iforhold typer biler og modifkasjoner.

Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#9 Le-Taro

Le-Taro

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Har forståelse for at min ide kan virke litt enkel i forhold til gjeldende lover og regelverk, og forskjellig praksis på forskjellige stasjoner.
Mitt forslag var myntet i første rekke på veldig enkle ombygginger, så som et bodylift-kit, og litt større hjul en den gjeldene +/- 5% regelen dekker.

Vil tro de fleste f.eks Hilux/Taro eiere ser seg fornøyd med 31"-32"-33" hjul og 2"-3" bodylift pluss skjermbreddere.

Det jeg etterlyser er da noen dokumenter som kan gjøre det enklere for hver enkelt å få dette godkjent.

Selvfølgelig blir det spesielt om man begynner å snakke om 35"-40" hjul, ombygning av understell, bremsekomponenter osv osv.

#10 blazerteam

blazerteam

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 27 January 2005 - 00:00

Det er visst blitt skjerping på å dra mellom biltilsynene.Nå må man visst bo i den byen hvor biltilsynet er for å få time der:blink:

mob nr 95142673

Mo i Rana Offroad Team

#11 Eivind U

Eivind U

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Kopi av melding:
allt innenfor 5% skal oxo vises.. dævlene vil se at hjulene ikke "tar borti" o.l .. det skal da føres inn som alternativ dekk dimensjon..
er du utenom 5% må du kunne legge fram papirer fra "noen" som garanterer for hjuloppheng og sånnt..
fikk vite det av bt steinkjer men de er utrolig pirkete da..
de kan bruke skjønn utenfor 5% regelen men da er det opp til kontrolløren..sleep.gif

amplifier..
Play big, Win big, BE BIG

Opprinnelig postet av amplifier

Er utrolig pirkete og redde for å godkjenne noe som de er i den minste tvil på steinkjer.....mange som drar til trondheim å godkjenner ting, for der har de vist god peiling på ting som har med ombyginger å sånt!

#12 MadCab

MadCab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Kopi av melding:
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Va på det lokale fjott-bt. Sku prøve å få godkjent dekkan som sto på bil'n.
E nån 245/75-16, Dæm e vist 1 % over den 5% regel'n :angry:spurte han om dem ikkke kunne bruke skjønn i sånne her saka, men han sa: "Nei.... det e ikke det vi kalle skjønn. Skjønn e vist du kommer innom me en tilhenger du feks har sveist litt på, så kan vi godkjenne det uten at du treng å legge fram papira på sveisen og sånn. Du må få godkjenning fra importøren hvis du skal øke dekkstørrelsen mer en 5%"

Typisk, tippe importør'n ikke gidde å sette apperate i sving førr en gammel kc fish.gif
Nån som har fått nokka sånn godkjenning fra nissan nån gang ?

#13 MadCab

MadCab

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Hmmm... kansje æ bare peise ne te bartebyen å får bil'n godkjent tongue.gif

#14 -bob-

-bob-

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Mener AMCAR har jobbet med saken og at det vil opprettes fagfolk i 5 byer som tar seg av ombygde biler. Ikke bare amerikanske, men alle typer ombygd bil.

Klipp fra Amcar Forum:

Flere trafikkstasjoner kan godkjenne#8230;
Det er nå bestemt at flere trafikkstasjoner i tillegg til Drammen trafikkstasjon skal kunne godkjenne biler etter de nye godkjenningsreglene som trådte i kraft 1. juli 2004. Dette er:
Halden, Drammen, Haugesund, Trondheim, Bodø og en trafikkstasjon til i region nord som ikke er bestemt enda.
Folk fra disse trafikkstasjonene møttes på Drammen Trafikkstasjon for kursing og informasjon den 2. desember 2004, og vil etter dette ganske raskt komme i gang med å godkjenne biler. AMCAR vil berømme Drammen Trafikkstasjon for god konstruktiv jobbing overfor Vegdirektoratet for å få til en løsning på dette slik at vi nå får en mye bedre geografisk spredning og langt større kapasitet på disse godkjenningene.

#15 Pajero86

Pajero86

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 814 Innlegg:

Posted 20 January 2005 - 00:00

Jeg er ganske sikker på at du kan gå opp inntil 5% på rulleomkrets uten at det må skrives inn i vognkortet. Utover dette, så må det godkjennes hos BT. Da er alt opp til den som du viser den hos.

Her er også link til kjøretøyforskriftene: http://www.lovdata.n...d8yforskriften

Pajero86

#16 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Kopi av melding:
Jeg er ganske sikker på at du kan gå opp inntil 5% på rulleomkrets uten at det må skrives inn i vognkortet. Utover dette, så må det godkjennes hos BT. Da er alt opp til den som du viser den hos.
Opprinnelig postet av Pajero86

Er jo det han spør om... wink.gif

Er litt opp til det enkelte BT hva de vil ha av dokumetasjon. Men så lenge du kan dokumentere at bilen vil tåle den ekstra påkjenninga skal det gå greit, og at du får kalibrert speedo. Men i mitt tilfelle ser jeg f.ex for meg at jeg ville ha dokumentert at jeg har samme bremse- og styredetaljer på min korte Pajero som det som er på en lang. Siden den lange er ca. 25% tyngre enn min ville jeg forsøkt meg på at bremser og styring er dimmensjonert for den ekstra belastninga!

Meeeen... Så er det fortsatt opp til den enkelte BT-mann å velge om han vil godkjenne det, og hvilke papirer han vil ha... BT spør ofte om dokumentasjon fra importør når de ikke tør ta en avgjørelse selv. Og importør er sjelden villig til å ta på seg ansvaret å godkjenne store dekk...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#17 Pajero86

Pajero86

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 814 Innlegg:

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Pajero86

Er jo det han spør om... wink.gif

Opprinnelig postet av HardKåre

Eh, var det ikke det jeg svarte på da? Han vil gå opp 5% og da trenger han ikke vise den.

Pajero86

#18 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Ahem... blush.gif Kan tolkes litt... Jeg tolket det videre, at han ville ha mer enn 5%, men selvfølgelig har du rett P86... Inntil 5% er det bare Plug'n Play...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#19 amplifier

amplifier

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

allt innenfor 5% skal oxo vises.. dævlene vil se at hjulene ikke "tar borti" o.l .. det skal da føres inn som alternativ dekk dimensjon..
er du utenom 5% må du kunne legge fram papirer fra "noen" som garanterer for hjuloppheng og sånnt..
fikk vite det av bt steinkjer men de er utrolig pirkete da..
de kan bruke skjønn utenfor 5% regelen men da er det opp til kontrolløren..sleep.gif

amplifier..
Play big, Win big, BE BIG

#20 Pajero86

Pajero86

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 814 Innlegg:

For å bringe klarhet i ting, så har jeg klippet dette fra § 13-1 i kjøretøyforskriftene. Der står det svart på hvitt at man kan endre rulleomkretsen -/+ 5% uten at bilen må vises:

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.
cool.gif Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Pajero86