En kompis har oppdaget en ulyd i Hiluxen sin, og mistenker at den kommer fra bakhjulslagrene. Er det noen som har byttet bakhjulslager på Hilux? Jeg har jo nettopp satt inn ARB i min, så jeg vet jo hvordan man tar ut stikkakslene....
Hjullagrene er vel presset inn, både i "bremseplata" og på akselen. Hvordan får man ut de gamle? Finnes det noen enkle garasjetriks, eller må man levere stikkakslene til et verksted som har hydraulisk presse?
Bytte av bakhjulslager på Hilux
Started by
HH
, Feb 02 2005 00:00
6 replies to this topic
Posted 02 February 2005 - 00:00
Posted 04 February 2005 - 00:00
ja kjøper du nye lager så er krympringen med,er viktig at du varmer krympringen før du setter den på jo varmere jo bedre,innen rimelighetens grenser da,ikke smelt den.
propanbrenner er ypperlig.....den skal falle på plass av seg selv om du varmern riktig ,bruk en tang eller noe å holden med når du varmer
lagrene kan du bare banke på plass med en dor eller lignende....men husk å banke på ytter ringen når du monterer lagret i skjoldet å på inner ringen når du monterer akseln ellers kan du skade lageret
R.H
propanbrenner er ypperlig.....den skal falle på plass av seg selv om du varmern riktig ,bruk en tang eller noe å holden med når du varmer
lagrene kan du bare banke på plass med en dor eller lignende....men husk å banke på ytter ringen når du monterer lagret i skjoldet å på inner ringen når du monterer akseln ellers kan du skade lageret
R.H
Posted 03 February 2005 - 00:00
har ikke montert nye lager enda
Krymperingene følger vel med i et hjullagersett
-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no
Krymperingene følger vel med i et hjullagersett
-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no
Bare pass på å få den krymperingen og låseringen helt på plass ellers skjer dette:
Kjedelig når nåla viser 60 km/t...
Autodidakt Elektromekaniker.
Kjedelig når nåla viser 60 km/t...
Autodidakt Elektromekaniker.
OK. Men hvordan montere det nye lageret?
Man må jo kjøpe nye krymperinger, og de må vel presses på?
Eller går det hvis man varmer opp ringen til 100-150 grader?'
Hjullager bak, Hilux
Man må jo kjøpe nye krymperinger, og de må vel presses på?
Eller går det hvis man varmer opp ringen til 100-150 grader?'
Hjullager bak, Hilux
fjern den lille låseringen som sitter utenpå krymperingen...hvis du ikke har presse anbefaler jeg å lage ett snitt i krympehylsa, og så tar du på deg værnebriller finner en meisel og en hammer..slå så på krympringen slik at den sprekker..husk værnebrillene. Så kan du banke løs lageret.
Har akkurat gjort det på to stikkaksler...krymeringen sitter noe jæ...
-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no
Har akkurat gjort det på to stikkaksler...krymeringen sitter noe jæ...
-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no
skru av akslene å legg en treboks på gulvet bank akslen ned på boksen,bruker å løsne da,hvis ikke kan du lage et snitt i krympringen å prøve på nytt
R.H
R.H