Gå til innhold



Foto

Nyttig om Topper og Headers


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 14 February 2005 - 00:00

Nytt emne med info ang. topper og headers.

Har noen annen relevant info, svar på emnet.

----------------------------------------------------------------------------------

Følgene er skrevet av MaxxViking under et annet emne:

Se etter topper med støpenummer som slutter på 492 ( 1.94/1.50 ventiler, eller hvis du er heldig 2.02/1.60 ventiler), 462, 186 eller 041. Alle disse toppene har 64cc forbrenningskammer. 492-toppene har skrudde studs for vippearmer, mens de andre har pressede studs.
Alle ble levert med begge ventilkombinasjoner som nevnt, men pass på å sjekk etter sprekker mellom innsug og eksos hvis du kommer over noen med 2.02/1.60 ventiler.
Topper med støpenummer som slutter på 461, 461x, 624, 441, 441x, 997 og 493 er såkalte "smog-topper" med store forbrenningskammer(76cc) og stort sett beregnet på lav kompresjon. Glem disse.
Støpenummeret finner du mellom ventilstyringene på oversiden, samt under under en av innsugsportene.

492-toppene har ikke bolthull for ekstra aggregater, men det har de andre.
Du kan "grovsortere" topper ved å se etter enten to halvkuler i enden av toppene (på den vertikale flaten pekende frremover mot grillen eller bakover mot torpedoveggen) eller EN trekant. Finner du EN trekant har du et sett bra topper med 1.94/1.50 ventiler. Disse har plass for større ventiler.
Finner du de to nevnte halvkulene, har du topper med 2.02/1.60 ventiler, men sjekk da nummeret, slik at du ikke har et sett 461 eller 461x topper der du mangler hull for ekstra aggregater (dynamo, AC-pumpe osv.osv.).

Du må gjerne skjerme starteren din med allverdens fine saker, men det er ikke bare starteren som blir varm. Det er varmt rundt omkring også. Blokka, fester osv.osv. blir oppvarmet, og med mindre du har god lufting, eller headers som går langt fra starteren funker det greit en stund, men problemene dukker opp før eller siden. Dette med tanke på at du skal trimme endel, og senke bilen.
Gå for en liten sprek starter av HiTorque-typen med en gang, og spar deg selv for mye plunder.

Når det gjelder å få det tett mot blokka, så kjøp deg to sett gode gamle pakninger av sånn seig papp-type (husker ikke hva materialet heter). Legg dem i vann i to døgn, slik at de sveller til en halv gang tykkere tykkelse, monter to på hver side med skikkelige, litt lange, headersbolter(!!), og trekk til med moment hele veien rundt. La så bilen stå å gå på tomgang til den blir varm, mens du HELE tiden går rundt å etterstrammer headersboltene med momentnøkkel. Etter en stund har vannet fordampet, og du har etterstrammet hele tiden til moment.
La så motoren stå å bli kald, og gjør det hele engang til. Det tar max 10-15 minutter hver gang. Etter dette kjører du motoren litt hardt, slik at den blir skikkelig varm, og ettertrekk så for siste gang.
Hvis ikke dette holder, er ikke flensene på headersene plane i utgangspunktet, eller så vrir de seg når de blir varme.
Lykke til!

mvh
Roy I.
---------------------------------------------------------------------------

#2 Sting Ho

Sting Ho

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 16 February 2005 - 00:00

Hei ! En liten rettelse ! Topper med støpenr.som ender på 461 og 461x er ikke smogtopper!! 461 toppene ble levert i til 327 cid. i 64-66 har 62cc camber og 160cc innsugsport volum,er merket med Camel hump.461 X toppene ble levert til 283-327 cid i 60-63 har 64 cc camber og større innsugsportvolum 172 cc her også camel hump merking.
Disse to topptypene var ettertraktede HP topper før alle nye ettermarkedtopper kom på markedet.De har ikke brakett gjengehull i endene.