Heisann!
Er ikke eier av Patrol lengre. Solgte den nok for ca 3 år siden. Hadde en 1988 G160 SuperRoof. 3.3TD. Jeg var glad i den bilen. Den var fantastisk. Kjøpte den fra Trøndelag usett med NAF-test. Hadde gått som firmabil i Telenor. Var varebil-innredet. I 98 tok jeg ut skilleveggen mellom førerrom og varerom. Da ble bilen straks dobbelt så praktisk. Kjøpte først vinterdekk til den. 225/75x16. Så kjøpte jeg lettmetallfelger med 30/9,5x15 General Grabbers. Oppdaget sprekker i dem og fikk nye på garanti med mellomlegg. Kjøpte da BFGoodrich 31/10,5x15. Det var fantastisk gode dekk. Bilen ble en helt annen og kjøre. Seipa de første vinteren og brukte de hele året. Funka greit. Bytta støtdempere og satte på Old Man Emu. Fantastisk.
Laga "kanalbeskyttere" selv. 50mm rør med påsveiste fester som jeg skrudde fast i karrosserifestene. Bare til pynt men stilig. Kjøpte en Y60 kufanger som jeg fikk sveist om festene på og gjort litt smaler og satte på. 2 Hella Rally 3000 montert inn.
Nå kommer jeg til det mest interessante! Motor: Selvbygd 3" eksos med en 25cm fullflow lydemper på. Hærlig lyd. Svært mange uten noe som helst slags forhold til dieselmotorer syns lyden i den var helt rå. Hørtes nesten ut som en tråler som ligger og bakker ved kai! ;-) Deretter kjøpte jeg intercooler bestilt etter mine mål fra Radiatorservice i Stavanger. Turbotrykkmåler montert lenge før dette. Stilt opp turbotrykk med bleedventil mellom kompressor og Wastegate til ca 0,9bar. Stilt opp dieselpumpa over 2 omdreininger. Effektmålt på rulla til NAF-Finnsnes til 140hk. Jeg er overbevist om at det måtte være over 150hk i den da rulla til NAF ikke kan bremses slik at man får belasta motoren for og få opp temp og turbotrykk. Det beste med SD33T motoren er jo lyden. Finns ikke en eneste 6 sylindra diesel i verden som går finere en akkurat den motoren. Finns nesten ikke antydning til den karakteristiske diesel-"pekkinga" man finner i andre motorer og da særlig i Mercedes sine.
Var så utrolig mange fine og råe Patroler her at jeg bare ble nødt og fortelle om den jeg hadde. Den er solgt til Myre. Til en eier som desverre ikke er noen bilentusiast og nok heller ikke har den tekniske kunnskapen og lysta som skal til for og pusle med og vedlikeholde en slik bil på den måten som kreves av den.
Min bil slik dan var da den ble solgt.
Rør til/fra Intercooler
Intercoolern
Rør pluss uttak til turbotrykk-måler. Blow-off-ventilen tok jeg bort og erstatta med den muttra. Ventilen ligger nok hjemme en plass enda!