Gå til innhold



Foto

Grensen mellom markedsføring og forum


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 14 March 2005 - 00:00

Ja, hva er grensen mellom det som er direkte markedsføring av gamle produkter som hevdes være nybrytende, og det som skal være brukernes forum?
Jeg bare lurer jeg siden cj7 har slettet det som var av kritiske innlegg, og slettet det som helt tydelig var en feilpost av en QMI salgsperson?
Ikke vet jeg, men skal man røre med begge hender og ikke ha et skille mellom annonsering og forum så er det like greit man sier ifra da, at "dette er reklame" .
Eller skal vi som brukere se på at selgerne åler seg innpå av dekke være "forsøk" (at akkurat dette produktet er gjennomprøvd og dokumentert er det visst ingen som nevner.)

God bedring til redaktørene som i første omgang syntes at dette ikke var annonsering. Men som helt tydelig syntes at det ble for pinlig for dem tilslutt.

Roy.

#2 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

BRA! FORTSETT!
Dette er god underholdning!

OME + BB, 31", JKS, RUSTY'S, KEVINS, RE.

#3 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
TheChieF skrev:

Hadde Thor gått til en advokat med dette, og videre ført dette for en rettsal, så ville han ha vunnet med brask og bram vil jeg nå tro.

Tror du skal holde deg til nettbutikken din jeg, jeg kunne foresten ikke unngå se at du også selger QMI.


Opprinnelig postet av roxxx



Og hva så Roxxx, tror du jeg er alene om å selge qmi stoffer? Jeg gjør det klinkende klart at jeg IKKE er noen talsmann for Thor på QMI. Det jeg gjorde i denne sammenheng var å komme med et synspunkt på måten hele den saken ble håndtert på.

Hvis noen har problemer med det så gjerne for meg.

****TheChieF****

*****Jippi*****

#4 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

det var det der med å skyte spurv med kanon, eller mus med TommaHawk-missiler...

Det er interressant lesing, men nok er nok og gjort er gjort! La denne saken ligge i ro, og ha den i bakhodet neste gang(!) noe sånt kommer opp, det gjelder alle parter...


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350


#5 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Jeg fikk en privat melding av en av disse redaktørene her;

(God bedring) .til deg også!

Skal du lire av deg spydigheter, synes jeg hvertfall du bør fylle ut din profil.
Annonyme tullebukker har vi nok av på forumet.

Mvh. Trond Lørenskogen


I tilfelle nevnte Hr redaktør ikke har lest den første posten, som ble slettet, skrev jeg vitterlig under med fullt navn. Dette nettopp på grunn av at jeg ville lire av meg spydigheter. (helt klart, jeg antar du ikke har hørt om ironi)

Jeg glemte dessverre etternavnet på denne posten, det beklager jeg,men det er altså Berg.

Jeg må få lov til og si jeg misliker sterkt få sånne private mld, har du noe du vil diskutere med meg ang dette, er jo posten HER.
Eller er dette vanlig praksis? Istedet for og svare offentlig skal man drive med "private oppgjør"?
Fortell meg.

Roy Berg

#6 Garmel

Garmel

    Skogens Konge

  • Eier
  • PipPipPipPipPip
  • 1031 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Jeg leste dette innlegget i dag tidlig, og begynte å skrive et svar.
Siden jeg ble litt provosert over disse utspillene lot jeg være å legge ut innlegget, "bålet trenger ikke mer bensin". Det jeg mener har stort sett blitt sagt allerede, av FR, Amund og Simon. Derfor skriver ikke jeg noe mer enn dette, men nå vet dere ihvertfall at jeg har lest dette emnet.

///Anders

cj7@offroad.no

"Se opp og frem -dit kommer du aldri!"

#7 zpiff

zpiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Joda.. Men uansett, hva er vitsen med å legge opp emnet på nytt å så låse det..?? Han har jo fått sine 10 testkaniner, så da trenger vel ikke tilbudet å stå her lengre.. tongue.gif Men jeg må innrømme at det var artig å lese og skrive om han her.. Selv om ikke alt var alvorlig, så var det artig likevell.. Sikkert ikke artig for han da men.. hehe..

Ride Hard, Die Free..!!

#8 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Amund sa det !

Ytringsfrihet har INGENTING med denne saken å gjøre. Ytringsfrihet betyr å kunne ytre seg i det offentlig rom, på egen bekostning eller ved velvillig gjestfrihet fra en redaktør o.l. som disponerer et massemedie som en avis, en radiostasjon eller et nettsted. Ytringsfrihet betyr å være beskyttet mot _STATLIG_ sensur, det betyr såvisst ikke at du har krav på å få trykket dine epistler i alle aviser hver gang du føler for det !. Vi er GJESTER hos Anders & Anders, og vi har å følge deres regler.

De som ikke liker vertskapets regler kan starte sitt eget nettsted, der de kan ytre seg på egen regning hele døgnet. Ytringsfrihet består i denne retten til å starte sine egne publikasjoner uhindret av staten (såsant de ikke består i oppfordring til kriminelle handlinger).

Eiendomsretten (som bør være ukrenkelig) består i at eieren av nettstedet (A&A) kan sette og håndheve sine regler for hva og hvordan noe skal publiseres på deres eiendom, dvs offorad.no. Eiendomsretten kommer før, og er en forutsetning for ytringsfrihet.









Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#9 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

TheChieF skrev:

Hadde Thor gått til en advokat med dette, og videre ført dette for en rettsal, så ville han ha vunnet med brask og bram vil jeg nå tro.

Tror du skal holde deg til nettbutikken din jeg, jeg kunne foresten ikke unngå se at du også selger QMI.

#10 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:

Dere så kalte redaktører går til det skritt å fjerner alle innlegg da er det faktisk et brudd på ytringsfriheten.
Opprinnelig postet av TheChieF



Dette er skikkelig tåpelig. Ta en titt på forumreglementet. Det er eierne av siden + de de evt. setter til å passe på det som bestemmer hva som får postes, disse reglene godtar du når du registrerer deg. Dette er et diskusjonsforum for offroad, ikke en rettssal. Hvis ingenting skulle slettes skulle du sett på forum fullt av pisspreik.

"#2: Redaktørene skal respekteres når de gjør jobben sin og sier i fra til brukerne. Respekter også deres avgjørelser om å flytte, slette eller stenge emner samt andre avgjørelser. Er vedkommede uenig i redaktørens avgjørelse skal Offroad.no kontaktes på offroad@offroad.no, og klagen skal legges frem på en saklig måte."

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Hadde Thor gått til en advokat med dette, og videre ført dette for en rettsal, så ville han ha vunnet med brask og bram vil jeg nå tro.
Opprinnelig postet av TheChieF

TheChieF, ta å les gjennom retningslinjene for bruk av forumet igjen. Han hadde nok ikke kommet såå langt... wink.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#12 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Hehe.. det jeg mente å si var at det er å dra det noe langt/overdrevent å trekke grunnloven inn i diskusjonen. Spiller ingen rolle for meg hva man kaller det, men er vel noe flisespikkeri å diskutere tittelen? Her på forumet har man valgt redaktør, mulig moderator er mer korrekt norsk?smile.gif

Diskusjoner rundt tittelen har jo heller lite med QMI å gjøre, så opprett heller en ny tråd om noen føler at tittel-bruk på forumet er et stort problem.

Prøvde også å si at det i denne saken ikke er noen grunn til å trekke "redaktørene" for retten, siden vi ikke har hatt noe med dette å gjøre.

Forstår selvfølgelig at TheChief ikke er noen representant for Thor, men innlegget tar denne saken enda mer alvorlig enn jeg tror mr Thor tar den. Tror jeg og andre med meg føler at det har vert nok prat om saksøking rundt dette emnet.
Fra min side bidrar ikke trussel om saksøking til noen positiv holdning til nevnte bedrift. Vi greier jo å løse det meste gjennom dialog.



-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0

IROK!

#13 taximorten

taximorten

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Vell FR.
Nå kan ikke jeg se at TheChief har utgitt seg for å være representant,eller talsperson verken for QMIScandinavia,eller Thor,men du ser kansje noe jeg ikke ser. Når det gjelder bruken av titelen Redaktør,så er vell det vanligvis brukt på det redaksjonelle overhode på ett tidskrift... Avis blad etc.... Så det er vell litt vell drøyt å kalle en moderator for redaktør,særlig når etter jeg kan skjønne admistrator er høyere opp på rangstigen... Når det gjeldet loven om ytringsfrihet skal ikke jeg påstå at jeg har nok peil på juss til å si at det er ulovlig eller ikke å slette hele innlegg,men litt tvilsomt er det. Men jeg vill påpeke at .no domener er underlagt norsk lov,å da gjelder vell det sikkert lov om ytringsfrihet også?
Ikke vet jeg... Men vil tru det.

P.S Står heller ikke i TheChiefs innlegg at Thor har tenkt,eller skal saksøke,det Står at han kunne,det er en stoooor forskelll... Som Redaktør,burde vell man lese skikkelig igjennom minnleg,før ,mann svarer?

Taximorten

#14 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Dette fordi at Dere ved å slette alt, bryter ytringsfriheten. Jeg viser her til norges grunnlov, § 100.

" Ytringsfrihed bør finde Sted.

Opprinnelig postet av TheChieF




Oj.......biggrin.gif

OJ....det går det!?
Tlf 98204312

#15 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Hallo.. Trekker du ikke dette litt langt?
Det lengste innlegget jeg har sett.
Hadde du lest det som står lenger oppe så hadde du sett at redaktørene (det er vel ikke noen beskyttet tittel?) ikke har hatt noe med denne tråden å gjøre. Her er det admin som både har tillatt og innskrenket denne tråden ettehvert som man så at den bar galt avsted.

Tviler litt på at ytringsfriheten og grunnloven ville blitt tatt i bruk på et forum som dette. Litt overkill? Heller ikke at noen ville nekte eierne av forumet å selv velge hva de vil ha av innlegg på forumet sitt..

Men, dersom den godeste Thor er så saksøkings-kåt , kan han jo bare sette i gang og se hvor mange kunder han oppnår av en slik oppførsel. Håper du ikke er hans talsmann her på forumet.

La nå dette ligge og respekter at den tråden ikke burde vert noe annet enn ett spørsmål om noen kunne tenke seg å være prøvekanin for dette serumet. Vi venter alle på hva resultat som kommer ut av det.

-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0

IROK!

#16 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Hmmmm, redaktører ja.

Ikke vet jeg hvilken bakgrunn dere har til å kalle dere redaktører, men en ting er sikkert og det er at dere har brutt ytringsfriheten mine herrer ved å slette innleggene.

Det er greit at markedsføring ikke er iorden på forumet, jeg kan også forstå at noen kansje reagerer litt på ord bruken til Thor fra QMI.

Men det er nå sånn at et hver menneske har sin fulle rett til å forsvare seg og sitt. Derfor så synes jeg det er helt forkastelig at alle innlegg blir slettet etter det første.

Det er helt greit at han burde ha ordlagt seg litt annerledes, men når Dere så kalte redaktører går til det skritt å fjerner alle innlegg da er det faktisk et brudd på ytringsfriheten.

Det eneste han gjorde var faktisk å forsvare sitt produkt, Og hvem pokker ville vel ikke ha gjort det, hvis noen begynner å prate nedsettende og negativt om noe eller noen?

Jeg siterer: "QMI Scandinavia er interessert i 10 biler som har ventiltikking og vil gjerne gi deres eiere gratis behandling med våre QMI produkter.

Ventiltikking er et gjennomgående problem på mange biler og vi vil teste ut vår Innvendig motorvask for fjerning av forrurensninger. Deretter vil vi behandle motor og ventilløftere med QMI PTFE (teflon) slik at overflaten holder seg ren og friksjonsflaten vil gi dempet lydeffekt siden det blir plast mot plast med olje imellom, istedet for metall mot metall med olje imellom.

Siden mange oljer ikke tåler høy varme (særlig mineraloljer ) og kan legge igjen avleiringer, så vil vi på spesielle problem biler la eieren prøve ut gratis vår Royal Purple (www.royalpurple.com ) helsyntetiske olje. Den tåler 145 grader celcius uten at oljefilmen kolapser.

Det eneste QMI Scandinavia forlanger er at vi kan bruke resultatene av testen i vår markedsføring. Det tilsier at personene som er med på testingen følger opp med skrevne resultater av testen. Det er derfor viktig at parametere på forholdene i motoren blir notert før og etter behandlingen. "

Her forteller han at dette skal brukes som et ledd i en markedsføring, Han reklamerer faktisk ikke for sine produkter.
Når han da etter denne skrev inn at han hadde fått tak i det antall personer han trengte, da burde dere så kalte redaktører ha låst emnet.

Men det var dere tydeligvis ikke våkne til.
Jer er derfor sterkt uenig i at dere sletter alle innlegg etter det første og så låser emnet.

Hadde Thor gått til en advokat med dette, og videre ført dette for en rettsal, så ville han ha vunnet med brask og bram vil jeg nå tro.

Dette fordi at Dere ved å slette alt, bryter ytringsfriheten. Jeg viser her til norges grunnlov, § 100.

" Ytringsfrihed bør finde Sted.

Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Det kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.

Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale. "




Så til en annen gang, det skulle skje noe lignende vennligst hver litt mere våkene, og lås innlegget så fort den som har skrevet f.eks et innlegg allà QMI, når en tilbakemelding om at antall personer som det søkes etter her er oppnådd. Og det var noe han skrev meget fort hvis jeg ikke husker helt feil.

Og en annen ting, redaktører i et et forum er vel egentlig litt feil, Moderatorer er vel mere riktig.

****TheChieF****

*****Jippi*****

#17 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Jepp, det er visst sånn vi mennesker er:P, vi lærer hele tiden, selv om jeg lurer på meg selv innimellom.smile.gif

#18 Garmel

Garmel

    Skogens Konge

  • Eier
  • PipPipPipPipPip
  • 1031 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Først vil jeg ta redaktørene i forsvar, fordi det var Anders og jeg som avgjorde at dette var på riktig side av grensen, men at det var hårfint.
I ettertid ser man gjerne anderledes på ting, og argumentet med at dette er et produkt som er godt testet allerede ser jeg at det er mye fornuft i.

Med tanke på slettingen av innlegg etter første emnet gjorde jeg det fordi det ikke var lett å slette noe uten å miste sammenhengen, og siden det var slik det burde vært låst i utgangspunktet.

Dette er nok en ting vi har lært av, og da kan vi forbedre forumet til senere!

///Anders

cj7@offroad.no

"Se opp og frem -dit kommer du aldri!"

#19 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
BRA! FORTSETT!
Dette er god underholdning!

OME + BB, 31", JKS, RUSTY'S, KEVINS, RE.

Opprinnelig postet av 93ZJ



Fyr påbiggrin.gif:D:D:D

OJ....det går det!?
Tlf 98204312

#20 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Er enig med Roxx her.
Når en representant for et firma går ut på den måten og svarer brukerne slik det ble gjort, så synes jeg meninger for og imot bør komme fram.
Det som kanskje skulle vært gjort anderledes er at det skulle vært opprettet et nytt emne som "Spørsmål om QMI".
Vi har jo andre her inne på forumet som driver "markedsføring" og det synes jeg er helt greit, vi som brukere får svar rett fra kilden og det kan jo ikke være gale.
Men siste avsnitt ang redaktørene er jeg ikke enig i.

Ha en fiiiin dag.


Ut på tur aldri sur.
S10-Blazer 4,3
Suzuki 413 Hardtop