Har åpna dynamoen, og målt meg frem til at ene dioden er gåen..
Må inn igjen med dynamoen i kveld, da jeg må bruke bilen..
Kan jeg bare lodde en "lask" forbi denne dioden..??
Dynamoen er ødelagt likevell, så det kan vel ikke skade å prøve..??
Ride Hard, Die Free..!!
Ang diode i dynamo..
Started by
zpiff
, Mar 15 2005 00:00
12 replies to this topic
Posted 15 March 2005 - 00:00
Posted 16 March 2005 - 00:00
Når jeg målte, så målte jeg tre som såg ut til å lede begge veier, og en som kun ledet ene.. Hvis det du sier stemmer da, så var det vel tre av diodene mine som var gåen.. Blir under 1000,- for å skifte alle slitedeler selv, og det er rimelig når en "ny" koster 4000, å så får du ca 1000,- i pant for den gamle.. Så vi får se..
Ride Hard, Die Free..!!
Ride Hard, Die Free..!!
Muligens litt seint men dog:
Når en diode ryker leder den som regel i begge retninger. Så å skifte den ut med en ledning har ingen hensikt. Moderne vekselstrømsdynamoer har 6 dioder. Det produseres en 3 fase vekselspenning, som likerettes ved de 6 diodene. Hvis de ryker kjøres det vekselspenning ut til batteriet. Vekselspenningen går ikke gjennom regulatoren. Regulatoren bestemmer hvor mye spenning og strøm som går inn på sleperingene.
mvh
Torfinn
Når en diode ryker leder den som regel i begge retninger. Så å skifte den ut med en ledning har ingen hensikt. Moderne vekselstrømsdynamoer har 6 dioder. Det produseres en 3 fase vekselspenning, som likerettes ved de 6 diodene. Hvis de ryker kjøres det vekselspenning ut til batteriet. Vekselspenningen går ikke gjennom regulatoren. Regulatoren bestemmer hvor mye spenning og strøm som går inn på sleperingene.
mvh
Torfinn
Det er jo sant.. Men hadde jeg hatt en annen dynamo tilgjengelig, så kunne jeg ha tatt en diode fra den.. Skal sjekke litt opp om det er forskjell på diodene på 12V og 24V..
Ride Hard, Die Free..!!
Ride Hard, Die Free..!!
MEN... du har nå prøvd dette... så de som leser dette vil ikke prøve det samme ;P =)
Hvis man skal se det positive i det..
Rana Offroad Team
Real Cowboys smell like Dieselfuel
Save a Horse, Ride a Cowboy
Hvis man skal se det positive i det..
Rana Offroad Team
Real Cowboys smell like Dieselfuel
Save a Horse, Ride a Cowboy
Funka ikke.. haha.. Må nok bestille meg ny diodebro..
Ride Hard, Die Free..!!
Ride Hard, Die Free..!!
Må inn i kveld.. Og jeg skal bestille ny diodebru og regulator uansett, men det får bli når jeg har tid, og ikke er avhengig av bilen..
Jeg prøver og ser, så får dere vite hvordan det gikk..
Ride Hard, Die Free..!!
Jeg prøver og ser, så får dere vite hvordan det gikk..
Ride Hard, Die Free..!!
om det er ei diode av fire som er gåen kan du koble slik at det er kun ei (eller to kvar sin vei) i serie som gjer jobben.
Anbefaler sterkt at du kobler vekk elektronisk utstyr om du skal prøve dette..
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
garasje: http://www.offroad.n...=ShowID&id=1554
Anbefaler sterkt at du kobler vekk elektronisk utstyr om du skal prøve dette..
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
det er ikkje smart nei.. bedre å kjøre uten.
tipper at regulatoren din ville takke for seg om du peiser vekselstrøm rett inn på den. Plukk diode frå anna dynamo. desse har samme funksjon men litt varierande strømstyrke på alle dynamoer. Mulig det fins nokre dynamoer med fire og nokre med berre ei diode, men dette har eg mindre kjennskap til.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
tipper at regulatoren din ville takke for seg om du peiser vekselstrøm rett inn på den. Plukk diode frå anna dynamo. desse har samme funksjon men litt varierande strømstyrke på alle dynamoer. Mulig det fins nokre dynamoer med fire og nokre med berre ei diode, men dette har eg mindre kjennskap til.
Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
ikke at jeg har peiling på en plass, men siden du sier den er ødelagt like vel er det vel bare og prøve
Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
Posted 05 April 2005 - 23:00
Bare til informasjon. Når en diode går, og den ikke byttes, går strømmen feil vei i strømkretsen. Dette fører til at neste diode går. Når den også begynner å slippe strøm begge veier vil en tredje diode gå. evig sirkel til diodene tar slutt. Dioden er der jo til å likerette spenningen og lage en mer stabil spenning. Spenning vil variere mer når diodene går.
If it aint broken, you havent been loking good enought!
If it aint broken, you havent been loking good enought!
Posted 18 March 2005 - 00:00
Det var vel 9 dioder totalt.. Men kun 4 på oversiden av diodebrua..
De aller fleste var gåen da..
Men vi har en lokal bilelektriker som hadde denne på lager, så får fiksa det i helga..
Dynamoen tappa batteriene ja, det har du rett i.. Jeg måtte ladde hver dag, helt til jeg tok av ledningene fra dynamoen, og nå har jeg ikke ladet siden tirsdagskveld..
Hadde god omdreidning på starteren i dag også.. Det er jo en av fordelene med 24V system.. Bruker bare "halv" ampere.. hehe..
Ride Hard, Die Free..!!
Ride Hard, Die Free..!!
Posted 17 March 2005 - 00:00
Var det bare fire dioder?
Hvis 3 var gåen så tappet de også batteriet? De leder slik at strømmen går fra pluss til minus gjennom dynamoen.
mvh
Torfinn
Hvis 3 var gåen så tappet de også batteriet? De leder slik at strømmen går fra pluss til minus gjennom dynamoen.
mvh
Torfinn