Gå til innhold



Foto

Selvmotsigelse for oss som kjører offroad bil!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

Dersom det er en ulykke langs veien....en eller annen som har kjørt av veien, eller har kollidert slikt at veien er blokkert....hvem tror du blir vinket inn av Politiet for å hjelpe til....når du kommer kjørende med winsj i fronten....mye lys i frillen og mud terrainhjul...??? Det er DU det!!!
DA må du taue og winsje opp og vekk biler og hjelpe til..

Når det er teknisk kontroll langs veien, og en kommer kjørene kangs veien med mye lys i grillen, winsj og winsjfanger og store mud terrainhjul.........hvem blir vinket inn?? Jo...det er DU det!! Det er jo ikke lov å kjøre med slikt "livsfarlig" utsyr. Du får bot og blir bedt om å ta av utstyret og vise bilen..
Morsomt ...ikke sant??

Vi har heller ikke lov å kjøre i utmark.....Greit nok det.....vi må jo ikke kjøre ned blåbærlynget som det er så lite av....men har det skjedd noe og politiet ikke får tak i redningsbil.....da ...og bare da kan du faktisk kjøre i utmark!

Hmmm...litt unyansert og snevert fra min side...men bare MÅTTE få det ut!!!mad.gif

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Det er latterlig at det ikke er lov å kjøre i utmarka i norge, ssier ikke at d skal bli fritt fram overalt, men d får da være grenser, er jo ikke mange prosentene av den som er "teoretisk" fremkommelig med offroadkjøretøy! så vi kunne da få lov til å bruke litt av den!!!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin

#3 MoNiTo

MoNiTo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 21 March 2005 - 00:00

Amen!
biggrin.gif

Rigs:
http://www.offroad.n...de=View&RID=511

Harald Hermundsplass
Tlf: 99 46 10 45

#4 chevy4

chevy4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

jeg er helt enig



www.motorgarasjen.com

#5 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
SYnes noe av temaet også er frihet og individets rett!!
Vi som kjører offroad har som regel satt vårt eget preg på bilen....bygd den etter individuell smak. Det er ingen av våre biler som er like.....vi har satt våre personlige preg på den.
Andre traffikanter ser som regel på våre biler med positivt fortegn.....de titter og peker og synes det er et morsomt skue. Det synes å være den generelle oppfatningen blandt folk.
Vi har som regel lagt ned litt tid og ikke minst penger i våre biler for at bilen skal kunne tåle de strabasiøse påkjenningene det er å kjøre offroad på en sikker måte. Men.... i etatens øyne er bilen livsfarlig på veien fordi den er høy stor og tung, og ikke en A4 bil hvor alt er standard. Traktorer og lasteblier/ vogntog er på samme vis....men det er greit!. Problemet som jeg ser det er at bilene våre avviker fra "folkebilen" og dens snusfornuftighet.
Men har etaten og andre et prekært problem......DA og bare da er bilen god nok!!
Hvis det står Arctic Truck på bilen er plutselig alt stuerent.......ikke noe galt sagt om AT....men....hvis du kjøper et sett med skvettlapper fra AT ( tror settet koster 1000.-) er det en billig "godkjennelse".
Beklager at jeg kommer med litt sure oppstøt, men føler et behov for å dele en frustrasjon som mange her har (tror jeg!)

Opprinnelig postet av Eivind37



Du sa det !!

IROK !!! You should too !

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 March 2005 - 00:00

det som er for j**lig her i landet er det faktum at BT gjør alt av modifikasjoner svært tungrodd å få godkjent, dersom det hadde vært et litt enklere system(feks slik som det er i sverige der Bilprovningen faktisk er seg sitt ansvar bevisst, og selv innehar kompetanse til å godkjenne ombygninger) ville vi fått vekk endel av de bilene som faktisk er ulovlig ombygde og som er en direkte fare på veiene her til lands.

og biler som er bygd etter alle kunstens regler og er sikrere og bedre enn i standardutførelse faktisk kunne vært lovlig å kjøre med langs veien..

Slik det er nå er det jo så mye om og men å få en bil godkjent i Norge at mange rett og slett ikke gidder.


________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#7 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Her i landet må vi bar se det sånn...som et nødvendig onde. Hensikten helliger middelet!! Vi får se på AT som en PROFET!!

#8 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Enig med deg Amund, hvorfor bygge en bil selv, og reklamere for AT??
Sett deres eget navn på, det skal jeg !!



#9 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Jeg syns det er merkelig at store og nydelig bygde hiluxer og 4-runnere med skikkelig islandbreddere og store hjul - som jeg VET de har bygd helt selv fordi det står på offroad.no - kjører med Arctic Trucks-skvettlapper og merker. Da er det jo ingen som skjønner at det er selvbygd...

#10 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Hmmm..kanskje det gitt,hehe.. je har AT skvettlapper da men mangler klistremerker,hehe..
Neida..det er ikke riktig å ''gjøre narr av'' AT som gjør en god jobb... Godt gjort å ha fått til å få bilene godkjent i detta tungrodde landet her syns je..
Hadde ikke behøvd å væra så håpløst for oss vanlige dødelige å få godkjent bilene våre hell da syns je... Er jo ikke alle som har råd eller lyst til å bruke 100tusen på en bil bare for å få lov til å kjøre med heving å større hjul når det kan gjøres for 10-20 tusen liksom..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#11 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

kansje vi alle skulle gått til innkjøp av Artic Trucks skvettlapper og klistremerker? biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350


#12 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

Kom til å tenke på en "pussig" sak her på Hedmarken for en tid tilbake der Ordføreren fikk spørsmål om brøytesituvasjonen i Hamar, der det stod i Hamar Arbeiderblad.. Han brydde seg lite om dette problemet, fordi han hadde kjøpt seg firehjuls-trekker han.. ohmy.gif



#13 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

SYnes noe av temaet også er frihet og individets rett!!
Vi som kjører offroad har som regel satt vårt eget preg på bilen....bygd den etter individuell smak. Det er ingen av våre biler som er like.....vi har satt våre personlige preg på den.
Andre traffikanter ser som regel på våre biler med positivt fortegn.....de titter og peker og synes det er et morsomt skue. Det synes å være den generelle oppfatningen blandt folk.
Vi har som regel lagt ned litt tid og ikke minst penger i våre biler for at bilen skal kunne tåle de strabasiøse påkjenningene det er å kjøre offroad på en sikker måte. Men.... i etatens øyne er bilen livsfarlig på veien fordi den er høy stor og tung, og ikke en A4 bil hvor alt er standard. Traktorer og lasteblier/ vogntog er på samme vis....men det er greit!. Problemet som jeg ser det er at bilene våre avviker fra "folkebilen" og dens snusfornuftighet.
Men har etaten og andre et prekært problem......DA og bare da er bilen god nok!!
Hvis det står Arctic Truck på bilen er plutselig alt stuerent.......ikke noe galt sagt om AT....men....hvis du kjøper et sett med skvettlapper fra AT ( tror settet koster 1000.-) er det en billig "godkjennelse".
Beklager at jeg kommer med litt sure oppstøt, men føler et behov for å dele en frustrasjon som mange her har (tror jeg!)

#14 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 20 March 2005 - 00:00

Hvorfor må det være slik....skulle ikke vært slik...blir så frustrert av detta systemet at je har lyst tel å setta meg ned å GRINE innimellom....GRRRRRRR!!!!!!

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#15 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Eivind37,
er heeelt enig!

Har tenkt på en sak her...
om vinteren, så gjør jo selvfølgelig kommunene alt dem kan for å holde veiene fri for snø, å da er det ganske enkelt snakk om prioritering!
hvilke veier bør holdes fri for snø, hvilke veier kan holdes fri for snø, og hvilke veier kan bare snø igjen...

MEN!!

En ubrøyta kommune vei...regnes faktisk som utmark! stakkars den som legger til på slike veier, da uten dispangs?, nå i påska med scooter..! mellom 8.000-16.000,- i bot! =) SICK!!!
Dette gjelder jo selvfølgelig oss også...i aller høyeste grad!
For min del så tapper jeg en del luft før jeg legger til...og i vinter..(minn første vinter med 4x4)..så har det vært en god del snø her oppe i nord-trøndelag...
hva i all verden er det som skjer med grusveiene under 1 meter snø da???
Har full forståelse av at enkelte plasser her i det ganske land så blir det veldig vått etter kommune veiene når påske sola tar på det værste,
men tenker generellt på vinteren jeg nå da....synes hele det "systemet" med utmark og det er heeeelt på jorde...
sikkert mange her inne som er uenige med meg, og kommer til å "sette meg på plass", men det spiller ingen rolle...GOD PÅSKE!! =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823
Nb! Ring gratis med www.skype.no

#16 2 BAD

2 BAD

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Hva er du har gjort nå Eivind.....har du vært i kontakt med lovens lange arm eller har du vært av veien:D:D

user posted image
Garasje: http://nlck.no/forum...topic.php?t=519

#17 lillegutten

lillegutten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

He he sånn liker man Rotor på taket er veldig greit.. He he.
Men det som Eivind sier er jo så sant som det går ann...

Mennesker å Mamutter e som rusk i forgasseren

#18 eor

eor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 731 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

fikk oppdrag av politi an gang det var mye snå og kaos her på mo, politiet kom med orange roto lys og mnterte på taket mitt og jeg kjørte av gårde rett gjennom gågata for å spare litt tid og også for at jeg hadde mulighet

Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor

#19 neowulf

neowulf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 774 Innlegg:

Posted 17 March 2005 - 00:00

synes ikke det er noen selvmotsigelse hær ,
det å blande vanlig Politi og UnderholdningsPolitiet blir helt feil synes jeg , Det er som å sammenligne apekatter og krokodiller tongue.gif

dessuten prøver bare begge parter å gjøre jobben sin best mulig.



Min garage : http://www.offroad.n...D=2489&CID=1106


jaja det er jo ikke alle som er født på linjal heller.