Jump to content



Photo

Prikkesystemet som ble brukt på NMK Arendals KM


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 17 April 2005 - 23:00

tenkte vi kunne bruke denne tråden for å diskutere prikkesystemet vi brukte den 17.04...

gode og dårlige erfaringer taes imot med takk..

Tommy Olsen

#2 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 posts

Posted 25 April 2005 - 23:00

"pål :Jeg stemmer for det gamle systemet, men kanskje vi burde ha enda flere prikker for brutt seksjon? "
jev vet nå ikke helt jeg , ler

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#3 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 24 April 2005 - 23:00

jada.. jeg er hjertens enig.. men følger fortsatt ikke hvorfor man som publikum forsto mindre nå enn før.. når ikke folk får beskjed om prikker, så fungerer jo kjøringa som før, brutt er fortsatt brutt... selv om man får mer prikker om man stopper før..

Problemet med det nye systemet slik det ble testet nå, er at man risikerte for mye ved å satse... jeg kunne latt være å kjøre siste seksjon og vunnet... når jeg triller inn i seksjonen så risikerer jeg å få mer prikker enn om jeg ikke starter og det er ikke bra...

men ellers så var det ikke mye feig kjøring, folk kjørte slik jeg så det som de alltid har gjort..

Man bør belønnes for å forsøke... ikke straffes.
samtidig så burde man få mer prikker om man velter i med en gang kontra en som kommer nesten til mål..

Tommy Olsen

#4 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 posts

Posted 24 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hmmm den følger jeg ikke helt... hvorfor var den tungvint å følge med på... å se på var det vel helt idenstisk som tidligere... og publikum får jo ikke greie på hvor mye prikker de forskjellige får???

Denne må du nesten utdype Morten??


Med det gamle systemet var det slik at brutt var brutt.
Det positive med det nye systemet er at man får mindre prikker jo lenger man kommer før man ev. bryter.
Minuset er at det fort blir litt "feig" kjøring når man gir seg med bare ett forsøk for ikke å få for mye prikker.
Det gamle systemet oppfordret mer til å forsøke på å gjennomføre en vanskelig seksjon.
Jeg stemmer for det gamle systemet, men kanskje vi burde ha enda flere prikker for brutt seksjon?

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#5 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 23 April 2005 - 23:00

Hmmm den følger jeg ikke helt... hvorfor var den tungvint å følge med på... å se på var det vel helt idenstisk som tidligere... og publikum får jo ikke greie på hvor mye prikker de forskjellige får???

Denne må du nesten utdype Morten??


Tommy Olsen

#6 gpl

gpl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 posts

Posted 21 April 2005 - 23:00

VAR TUNGVINT Å SE PÅ SOM PUBLIKUMMER, SKJØNTE STORT SETT INGENTING TIL Å BEGYNNE MED. HJALP ETTERHVERT MEN LIKER NOK BEST DEN GAMLE MÅTEN JEG..

MORTEN HANSEN

#7 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 20 April 2005 - 23:00

jada det skjønner jeg også. men i praksis så har ikke prikkesystemet hatt noen innvirkning på resultatene i nær sagt noen klasser...
ikke som jeg kan se..

men med en kjøremåte der man trekker startrekkefølgen og skal kun kjøre 3 seksjoner så er det jo alltid slik at de som starter sist kan kontrollere til en viss grad..

Tommy Olsen

#8 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 posts

Posted 20 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
akkuratt det samme kan man vel uansett hva slags prikkesystem man bruker...

Man hadde vel liten fordel av å bryte etter første porten med det gamle systemet!

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#9 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 20 April 2005 - 23:00

akkuratt det samme kan man vel uansett hva slags prikkesystem man bruker... man burde vel heller gjøre noe med kjøremåten...

men jeg er enig med sistemann, jeg synes ikke systemet fungerte.... og likte det slett ikke, skal dette ha noe for seg så må man ha hele pakka fr a Eurotrial der man får mye mer straff for hver port man ikke kjører..

Ligger ikke i vår kjørekultur å straff de som forsøker, slik amn gjør her.

Jeg kunne latt være å kjøre siste seksjon og vunnet, men i og med at jeg forsøkte så kunne jeg risikert å tapt.....

Tommy Olsen

#10 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 posts

Posted 20 April 2005 - 23:00

Syntes ikke systemet funker i løp som SC-KM der man kjører en og en seksjon.
Da har siste startende hele oversikten og kan velge å bryte etter første port for å sikre seieren.


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#11 lillegutten

lillegutten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 200 posts

Posted 20 April 2005 - 23:00

Jeg syntes det virket litt vanskelig og innviklet å plutselig hoppe inn i det nye systemet men jeg trur de kan bli bra når man blir vant til det..
Man fikk skilt litt mellom førerene. Men jeg trur folk fortere kan gi opp å kjempe om en plass høyt oppe hvis man driter seg ut i en seksjon.
Men det blir nok bra når man får prøvd det noen flere ganger...

Mennesker å Mamutter e som rusk i forgasseren

#12 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 posts

Posted 17 April 2005 - 23:00

Synts dette systemet funket veldig bra! men må nok terpes litt på siden det går mer på teknisk kjøring.
Det som burde tenkes litt mer på er sporvalg!
De små klassene har ikke så mange muliheter til å velge forskjellige spor når de skal til sin port!
Ta feks siste sekjsonen til original.
Hadde det hvert en ide med litt større løyper så man har mulighet til å plassere portene mer spredt og med mange valgmuliheter til å komme fram?

#13 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 posts

Posted 25 April 2005 - 23:00

Det bør først og fremst være en maksimal prikkbelastning når en har kjørt inn i seksjonen.
Det var en bil som fikk 200 prikker i siste seksjon, mens en bil som ikke stiller får 100 prikker - det blir både ulogisk og galt (da belønnes en ikke for å prøve).

Kanskje en maksimalbelastning per passerte port ville ført til at førerne prøver hardere.
Stiller en ikke til start, får en 100 prikker.
Når en ikke første port kan en likevel ikke få mer enn 80 prikker
Har en passert 1.port, så kan en max få 70 prikker
Har en passert 2.port, så kan en max få 60 prikker
Har en passert 3.port, så kan en max få 50 prikker
Fra før har vi da regel om at en max får 15 prikker dersom en gjennomfører seksjonen.
OBS: Selve prikketallet er ikke det viktige i mitt forslag, men idèen kan kanskje være noe å tenke på (?)

Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com