Gå til innhold



Foto

Europatur - hva må huskes?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#21 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Selv om du kan reise passfritt i hele Europa trenger du det for å vise hvem du er...

Opprinnelig postet av HardKåre



ved reise innen Schengen-området skal en normalt ikke behøve å vise pass/legitimasjon ved grensepassering, men en skal ha pass eller likeverdig dokument med seg og plikter å vise dette ved forlangende fra politi, toll, imigrasjonsmyndighet. Problemmet er at folk flest i Norge ikke har "likeverdig dokument", eneste norske alternativene er sjøfartsbok og politiets tjenestebevis.
Ellers kjekt å huske at storbritannia ikke er med i Schengen og at ved kontantuttak over skranke i bank blir det forlangt pass som leg!
Kort og godt-ved reise utenom norden-ta med pass!

Beer gives you drain bamage

#22 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

http://www.lastebil....oreforbud/70610

Oversiktelig side angående det med kjøreforbud. Ser ut som det i hovedsak ikke gjelder biler under 7.5 t.

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
tror at kjettinger skal være på plass i sveits og østrrike også.... kanskje bare vintrestid?

kc-driver

Opprinnelig postet av Alltid-offroad



Men skal det ikke det her hjemme også da:wtf:wtf.gif På vinterstid da...

Opprinnelig postet av Nævestad



Stemmer det. Må være i bilen i et gitt tidsrom av året. Spiller ingen rolle hvordan føret er når du blir stoppet.....fikk jeg oppleve.....

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#24 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

UPS.....kom lengre ned på listen nå.....både Sveits og Østerrike har restriksjoner for biler over 3.5t....sleep.gifsleep.gifdevil.gif

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#25 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Du må passe på kjøre/hviletid og så må du ha skriver på allt over 3,5 tonn.

#26 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Min bil er fritatt fra reglene om skriver, da gjelder vel også de i utlandet?

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Noen som vet hvordan dette med kjøreforbud fungerer?

Hvordan kontrolleres dette, og hva er reaksjonen på overtredelse?

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#28 charger

charger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 449 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

penger(el tilgang til penger) er alltid kjekt å ha med...
annet som er kjekt å ha med er reservehjul med luft, en bunke cd'er, taue-tau, startkabler, liten verktøykasse, hansker og gode sko til kona i tilfelle dytting må gjøres...

God tur!



"ska vi drikka eller prata skit..."

#29 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

hehe denne tråden ligner mer og mer på: -"f*** vi driter i det"


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#30 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Min bil er fritatt fra reglene om skriver, da gjelder vel også de i utlandet?

Er redd du ikke er fritatt reglene om skriver i resten av Europa, Vet i hvertfall om folk som har måtte ettermontere i Toyota HiAce buss fordi de skulle til Tyskland fish.gif En annen ting: Hvis du skal innom Polen så trengs noen extra papirer, det hadde ikke vi og le sittende fast på grensa mellom Polen og slovekia i over 3 timer, Kom oss videre etter en litt ubevisst bestikkelse av lokale politiet så husk noe kontater, der visste de ikke hva VISA var fornoe..

Rune Rydningen
En har det ikke gøyere enn en har det smile.gif

#31 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Min bil er fritatt fra reglene om skriver, da gjelder vel også de i utlandet?

Er redd du ikke er fritatt reglene om skriver i resten av Europa, Rune Rydningen
En har det ikke gøyere enn en har det smile.gif

Opprinnelig postet av expeditiontruck



Så det du sier er at utenlandske kjøretøyer som kommer til norge må forholde seg til de lover og regler vi har også innen kjøretøysforskrifter?

Så et land som ikke har krav om fartsperre på et kjøretøy kan pålegges å få det montert når du er i norge på ferie?

At alle polske biler egentlig bare kan få kjøreforbud på LPG anlegg siden de aldri går igjennom en godkjenning av montering her i norge?


sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#32 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 June 2005 - 23:00

Tror jeg gjemmer vognkortet og heller tar med papirene som viser bilnummer og understellsnummer at den egentlig er under 3.500kg fra fabrikk....papirene jeg har skaffet med tanke på nedregistrering til neste år...

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#33 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 June 2005 - 23:00

Her er svar jeg fikk paa mail fra BT naar det gjelder skive, samt kjoere og hviletid for kjoeretoey over 3,5 tonn. (beklager skrivemaaten, men er uten norsk tastatur paa loungen i Brussel...)

Vi viser til Deres E-post av 20. juni 2005 med spørsmål om eventuelt krav til fartsskriver ved kjøring i Europa med Deres Chevrolet Suburban, kombinert bil, med tillatt totalvekt 3501 kg. I forskrift om gjennomføring av Europeisk avtale om kjøre- og hviletid m. v. for mannskaper på kjøretøyer i intrrnasjonal vegtransport, ser vi at kjøretøyet vil være fritatt for fartskriver og bruk av skive når kjøretøyet brukes utenfor næring til transport av varer for privat bruk. Dette gjelder i EØS-området og noen andre land tilsluttet denne forordningen.


sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#34 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Et par tips til:

Mange steder maa du ha parkerings-skive/ur for aa parkere.

I tyskland maa du rette deg etter lastebilskiltene pa Autobahn (ang fart, hvilke felt du faar benytte, osv)

Ta med noe til aa samle opp det som evt lekker ut av bilen din, evt ved reparasjoner eller langtidsparkering, vi har nok ikke kommet saa langt paa miljövärn i Norge som vi innbiller oss.... Parkerte med lekk dieseltank i Tyskland for noen aar siden...naboene til de jeg besökte gikk helt i fistel,truet med politi og greier... Ordnung muß sein, sa du,hehe

Ang Schengen: England er IKKE medlem.

I tilfelle uhell:
Ta kopi av pass og forsikringsbevis og skriv opp navn og nummer til paarörende osv og lim dette papiret fast paa innsiden av hanskeromslokket ditt...her kan du ogsaa notere hvilke blodtype de som er i bilen har, men pass paa at det er HELT KLART hvem som er hvem!! Du kan ogsaa notere om bilen er diesel eller bensin, saa kan brannvesenet bedre vurdere eksplosjonsfaren ved et uhell, greit aa väre före var. Dette papiret kan du ogsaa ta en ekstra kopi av og legge i kuffert/ryggsekk.


Utover dette, lär deg et par ord paa alle de spraakene som de snakker der du skal besöke, blir mye bedre mottatt om du spör paa morsmaalet om de snakker engelsk enn om du bare buser paa.. Husk aa väre litt ydmyk og blid... Ha alltid litt kontantreserver, dette er jo mye enklere naa som det finnes Euro. Ha alltid litt penger i smaa verdier paa deg og ha alltid litt penger löst i lomma utenom lommeboka. Greit aa slippe a fomle aapenlyst med den hvis du plutselig föler deg nödt til aa tipse dodama paa togstasjonen eller aa bli kvitt en tigger...og det beste tipset jeg har hört paa lenge: Hvis du blir "overfalt" av "luringer" som skal prakke paa deg alt fra taxi til hodepinetabletter...Lat som du vet hvor du skal og bare si: Thank you, I have visited your country before! Da vet de at det ikke funker c",)

#35 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Skal snart på min Europaturne med subben, og derfor prøver jeg å avdekke hva som jeg må ha ordnet.

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Jeg vil anbefale en elektrisk kjøleboks til å ha brus og slikt i.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#36 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

parkeringsskive er påbudt i mange eur. land, bl.a danmark.

ta med deg papiret på at bilen er under 3500 du, for da kan du kjøre fortere enn 80! i tyskland er de drit-strenge på det!


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#37 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 03 July 2005 - 23:00

Hvor får du tak i disse parkerings skivene? jeg så det sto skilt om det på noen p-plasser i sverige,jeg ga f... og fikk heldigvis ikke bot men sikkert greit å ha til neste gang

#38 Sven Arne

Sven Arne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 03 July 2005 - 23:00

Kjøp VG for igår. Der står det en del om regler rundt i Europa. Enkelte land har forbud mot at barn under 12 år sitter foran.

Sven Arne