Gå til innhold



Foto

Sørlandscup Kjøremåte


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Jeg vil igjen gjerne starte en diskusjon rundt kjøremåten i Sørlandscupen..

Synes måten det når gjøres med en og en bil, en og en seksjon er rett og slett utkjedelig og langdratt..

Synes modellen til Sokndalsrunden er et skritt i riktig rettning.. der kjører man 3X2 runder etter samme modell som NC
Dette er sannsynligvis den siste SC runden jeg kommer til å kjøre.. rett og slett fordi jeg ikke gidder å bruke en hel lang dag på å kjøre i 3-4 minutter, i seksjoner som er en stor påkjenning på utstyret fordi seksjonen må lages tøffere for å skille deltagerne..
Kan jo også være greit å komme seg hjemover før kvelden når man har langt å kjøre...


Ønsker innspill på dette, også fra de som ser på..

Tommy Olsen

#2 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Jeg syntes Biltrial er artig å se på også, ikke bare kjøre!
SC er den eneste muligheten jeg har til å være publikummer og ikke bare fører..
Hva blir da forskjellen på SC og NC? Det er jo stort sett de samme som kjører!
Kopi av melding:
en og en seksjon er rett og slett utkjedelig og langdratt..

Da må vi andre bare beklage at vi er så kjedelige å se på...

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#3 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Det er bare litt over en måned siden forrige diskusjon ble startet på dette:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=31541

Jeg synes vi skal se hvordan det fungerer i Sokndal og ta med de erfaringer når vi fører diskusjonen videre.
Jeg er helt enig i at dette må diskuteres, og også bør endres. Det er i alles interesse at kjøringen blir mer effektiv, og ikke minst publikumsvennlig (mindre venting).
Likevel synes jeg at dersom mulig, burde kjøringen være noe anderledes enn måten det gjøres på i Norgescupen for at Sørlandscupen skal bevare et særpreg.


Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#4 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

bare en liten kommentar...jeg ser minst like mye på NC som SC...

Det er på ingen måte selve kjøringen som er kjedelig.. men reddning, venting, flytting, 25 biler som kjører samme spor...osv.. På SC har man ikke noen valg, på NC kan man bare gå i en annen seksjon...

Håper vi kan få en skikkelig diskusjon igang på dette..

Grunnen til at jeg tar dette opp igjen er for å prøve igjen å dra i gang en diskusjon... synd at det faktisk er veldig få biltrial folk som bruker dette forumet....

De eller fleste har vel fått med seg at jeg er motstander av denne kjøremåten.. ikke noe nytt der, men vet at det finnes folk som liker den.. men for å være ærlig så tror jeg virklig ikke det er mange igjen, hverken blant publikum eller deltagere...

Tommy Olsen

#5 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Jeg er enig med Tommy, det blir lite kjøring. Men en annen sak er vel at det kreves flere funksjonærer ved å kjøre på NC-måten.

En kunne eventuelt kjøre to seksjoner parallelt. f.eks. Proto, ProMod og orginal i en seksjon og Standard, Modifisert og Light Truck i en annen samtidig.

righthttp://www.otc-mc.org/~087/mc/SigOffroaders.jpg[/img=right]
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#6 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Som tilskuer synes jeg NC var best å se på, da kan jeg velge å gå litt frem og tilbake å se på de førerne jeg vil. Blir ikke så kjedlig.

Som fører (jeg er ikke det) vil jeg tru SC er den beste, da får dere førere mye mer tid til å se på de andre.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#7 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Jeg syns det funka skikkelig bra å kjøre sekvensielt på terreng-touringa, da fikk alle sett alle kjøre. Men det blir jo litt annerledes enn trial da, ikke berging og sånt...


drit i godkjenning - kjør brannbil foran

#8 Robbie

Robbie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
bare en liten kommentar...jeg ser minst like mye på NC som SC...


Opprinnelig postet av Tommy



detta e rekti...å dessuten, e du førar sga du kjøra, e du publikum sga du kikka? me reiste t rødåsen i vår å (eg) fekk kjøra 3 x 3 min...va heima hall 2 nott t syndag....hadde detta foregått på ein syndag hadde eg slede med å komma meg på jobben på mandag f.ex ( å stort sett så går SC på syndaga)
tragisk å kjøra LANGT, få kjøra så lide, venta så lenge å komma så seint heim....eg håbe (å trur) at sånn så me he tenkt å kjøra d her heima vil fungera godt...så får me bare se...men e så supersvein seie, me kan venta å se kossen d fonke...e d bra så e d någe å tenka på? men opp t kver enkelt klobb....men syndagen i sokndal i fjor va vel nærmast ein fiasko kontra lørdagen...




#9 OJ

OJ

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 412 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Må si meg enig på begge sider her. Et stort pluss å kjøre som i NC. Man blir jo ganske fort ferdig. Men etter min erfaring (som ikke er så alt for stor, men har da vært med litt både som codriver og fører) så ser man veldig mye mindre på NC kjøring enn på SC. Man får heller ikke med seg hvordan man ligger ann i forhold til de andre i samme klasse. Man gjør jo såklart sitt beste uansett, men ofte et lite piff hvis man ligger godt an. Kan jo også få nye ideer om kjøring på SC. Men så har man jo ventetiden i SC da. Tauing, kø, osv osv.... Hadde vært greit å funnet et system som var litt midt i mellom. Noe alla hva Tom A-G skriver. Sikkert ikke lett å finne en mellomting, men verdt et forsøk.



Ulempen med 4x4 bil, er at man setter seg fast på de mest utrulige plasser. Men skitt au... Morro læl!

#10 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
å dessuten, e du førar sga du kjøra, e du publikum sga du kikka? me reiste t rødåsen i vår å (eg) fekk kjøra 3 x 3 min...va heima hall 2 nott t syndag....hadde detta foregått på ein syndag hadde eg slede med å komma meg på jobben på mandag f.ex ( å stort sett så går SC på syndaga)
tragisk å kjøra LANGT, få kjøra så lide, venta så lenge å komma så seint heim....

Det er minuset med å komme fra Vestlandet og kjøre Sørlandscup!biggrin.gif

Det er feil å si at man ser like mye i NC som SC!
I SC ser man ALLE, mens i NC ser man bare dem som eventuelt befinner seg foran deg i køen.
For en publikummer er NC umulig å følge med på, mens i SC kan man hele tiden se forskjellen på biler/førere/sporvalg og følge med på hvordan de forskjellige ligger ann.
Å si att det er utkjedelig og langdratt er respektløst overfor dem som gir alt i de mindre klassene.
SC er ett hyggelig og sosialt arrangement som jeg håper vi får gleden av i mange år framover!

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#11 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Jeg synes sørlandscupen er langtrukken og burde kjøres på en annen måte, hadde jo vært kjekt å hatt enda flere deltakere på søndagen?
virker som flere å flere dropper SC for å heller komme seg hjem- de føler vel ikke at de for så mye utbytte av å stå i kø hele dagen å maks kjøre 9 minutter.

Pål : Publikum husker ikke hvem som vinner , de husker hvem som veltet flest ganger.

Men nå skal det bli godt å overbevise resten av tvilerene når vi fyrer SC i Sokndal i August.!biggrin.gif

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#12 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
virker som flere å flere dropper SC for å heller komme seg hjem- de føler vel ikke at de for så mye utbytte av å stå i kø hele dagen å maks kjøre 9 minutter.

I fjor var det i gjennomsnitt 32 biler til start i NC mot 35 startende i SC!!

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#13 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Skrev bare det jeg har snakket med andre om på rundene vi har vært på , godt mulig du har rett Pål .
Poenget er at jeg tror flere hadde fortrukket samme kjøremåte som NC på SC rundene og , for å kunne få mere kjøretid.

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#14 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

mindre kjøretid = mindre sjangs for at jeg skru biggrin.gif

Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#15 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Her var det jaggu mye rart og endel åpenbare missforståelser..

Først og fremst er det kjøremåten som er langtekkelig og kjedelig ikke kjøringen...
Jeg synes å titte på er kjempegøy.. men vil selv helst velge det jeg vil titte på.

Nå vet jeg ikke hvordan Pål bruker NC dagen sin.. men jeg ser nå på mye mer enn på SC.. på en NC dag har man stort sett veldig god tid, og jeg bruker tiden til å studere andre.. kjører ofte til en seksjon, titter på å reiser videre til neste...

Resultater... om man bruker lapper på bilene så er det NC måten som gis absolutt best oversikt.. men som GESolli sier så husker stort sett ikke publikum hvem det er som vinner.. de bryr seg nesten ikke en gang.. de er ute etter å se på kjøring.. og husker de som velter og gjør andre spektakulære ting..

Når det gjelder skrutid kontra kjøretid.. så er det vel en kjennsgjerning at når man kjører 3 seksjoner så må løypene bygges tøffere for å skille deltagere som stort sett kopierer hverandre... det er da man kjører i stykker og må skru... eller tar jeg helt feil!!!

Så en siste ting, synes det er utrolig dårlig gjort å beskylde folk for å være respekløse bare for de vi tar opp en diskusjon som dette....
håper flere kommer med meninger her.. jeg skal ihvertfall ikke kalle noen respektløse uansett hvor uenig jeg er....



Tommy Olsen

#16 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

Ok, det var respektløst av meg å kalle deg respektløs..

Ps. jeg kjørte etter deg da du dro hjem etter seksjon 1 og skrek av full hals at du kunne få en styrekule av meg.
Hadde 3 forskjellige i kassa..
Men du hørte meg tydligvis ikke.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#17 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 22 June 2005 - 23:00

En viktig ting her er funksjonærene.
Tviler på at de vil bytte ut kjøremåten i sc mot nc!


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#18 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 23 June 2005 - 23:00

hvorfor tviler du på det??

Tommy Olsen

#19 Jan Gunnar

Jan Gunnar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 208 Innlegg:

Posted 23 June 2005 - 23:00

Sørlandscupmåten liker jeg best! Problemet med at folk kommer sent hjem er jo det at på søndagene begynner vi ikke kjøringa før ettermiddagen når kirkeklokkene er gått til ro.wink.gif
Men det er nå min meningB)

Jan G Halvorsen
går det, så, går det

#20 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 23 June 2005 - 23:00

Jeg tror det kan bli vanskelig å få nok funksjonærer til kjøre SC på NC måten.
Det er jo vanskelig nok som det er!
Og fra egen erfaring som dommer er det mye trivligere å dømme SC hvor du får med deg alt, i motsettning til NC da du kan bli plassert i en kjedelig seksjon inni skogen..

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!