Gå til innhold



Foto

Sørlandscup Kjøremåte


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#21 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 23 June 2005 - 23:00

Det er helt klart at man trenger mere funskjonærer til NC måten enn SC måten..
Det jeg har opplevd er at det er mye bedre å være faktadommer på NC måten enn SC måten, dette fordi det er mindre mas rundt dommerene på NC..

trekking av startnummer er et annen ulempe jeg ser med SC måten, alle vet hvor viktig startrekkefølgen er, og i SC trekkes denne og man kjører i samme rekkefølge hele dagen, vi har forsøkt mange løsninger på dette oppi gjennom uten at det har fungert...

Som sagt kan andre løsninger være mulige.. men dagens måte har jeg vel git utrykk for hva jeg mener om.

Jeg håper virklig bedre løsninger velges, og ser fram til testen i Sokndal.


Tommy Olsen

#22 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Smaken er som baken,den er delt.

SørlandsCupen har både fordeler og ulemper.Jeg tror at det beste vil være å la den gå over i samme kjøremåte som NorgesCup.
SC har jo gått fra å være noe AOK arangerer,til noe flere klubber søker om å få arrangere,i likhet med NC.Dette har vel dratt SC fra å være et "klubbmesterskap",til å bli en cup førere fra andre steder enn det blie sørland.
Å bruke det faktum at vi fra sokndal kommer sent hjem,er vel ikke det beste argumentet for å forandre kjøre måte.Men,det er nå engang slik.
I NC er det action hele tiden.Det skjer noe spennende for PUBLIKUM flere steder.Det har også blitt en sukse att løpstiden konsekvent blir holdt,slik at ikke noen førere bevist starter sent for å kunne sile ut værsting seksjonene.
Et bil løp er etter min mening ikke noe man arranger med utgangspunkt i at førerne skal få sett mest mulig.Man må desverre ta et valg om man vil være fører eller publikum.
Jeg tror ikke at du vil finne så mange blant publikum som vet hvem som leder,eller som egentlig er der for i det hele tatt å finne det ut.Det som intreserer publikum er action.Erfaringen fra sokndal i fjor viser ihvertfall at alle husker Kjellis,og ikke minst Torjussen med sin publikumsfriende kjøring .Men vant de?Ja,publikums gunst.
Tilbakemeldingene fra publikum her var at NC var topp,og SC var en skikkelig nedtur.Det skjedde simpelten ikke noe som helst(Før på slutten,da flere heller valgte å reise hjem).
Vi sto egentlig overfor et valg i år.Skulle vi kutte SC,eller kunne noe gjøres for å få det litt mere publikums venlig?
Vi har da valgt å kjøre SC med 3 seksjoner i 2 omganger.Vi kutter også en time på kjøretiden i forhold til NC.Hvis like mange biler skal kjøre disse 3 seksjonene som i fjor,blir det garantert litt "kø" som vil gi førerne rikelig anledning til å være "publikum" av og til.
Hvis dette fungere,håper vi dette blir kjøremåten neste år i SC.
Problemet med funksjonerer er kansje et problem.Men etter min mening er det arrangørens plikt å vite om man kan stille nok folk FØR man i det hele tatt søker om å få arrangere et bil løp.Jeg tror ikke noen vil oppleve att ett dragrace løp plutselig bare blir kjørt 50 meter istedenfor 402meter,pga at arrangøren ikke har klart å skaffe til veie nok folk.
Det er jo et tips for arrangører å samarbeide med andre klubber.Vi skal låne 4 funksjonerer fra AOK i år,mot å stille 4 på deres Formula runde.





#23 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Guru'n hadde veldig mange bra argumenter. Hva hadde en fotball kamp vært uten publikum f.eks. Tror denne bilsporten hadde blitt kjedlig uten publikum. Og da blir det vel enda vanskeligere å få sponsorer. Husker i Svarstad for en stund siden da en Hummer kjørte av dekket midt i en seksjon (husker ikke om dette var SC, men det ble kjørt på samme måte), det tok sin tid å få denne bilen ut av banen og da valgte mange publikummere å reise hjem. Hadde dette vært NC kunne vi bare gått til en annen seksjon å sett videre.

Fikk inntrykk av etter en prat med noen førere i Svarstad at de ikke gadd å kjøre SC på grunn av kjøremåten. Det ble kjedlig og tok for lang tid.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#24 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Enig med Tommy, syns det kan være en god ide å prøve noe nytt så får vi ta en evaluering etterpå.
Tilbakemeldingene fra publikum her i Sokndal var ihvertfall at Søndagen var en real nedtur sammenlignet med Lørdagen, flere dro hjem før løpet var ferdig, å nei, det var ikke bare på grund av været;)
Syns publikum er en viktig brikke her, det er tross alt de vi tjener penger på, uten inntekter fra inngang og kiosk vil det ikke være mange kronene å rutte med


Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#25 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Hvis NC og SC skal kjøres på samme måte, med samme deltagere, to dager på rad, hva blir da forskjellen???

Ps. Må vel legge til at Sokndal er vel eneste stedet publikum kan se alle seksjonene fra samme sted...
Og mye av grunnen til at SC der ble en nedtur for publikum var vel at alle Protobilene falt frahverandre på lørdag!
Kopi av melding:
Tilbakemeldingene fra publikum her var at NC var topp,og SC var en skikkelig nedtur.Det skjedde simpelten ikke noe som helst

For ett publikum som aldri hadde sett biltrial før, ble nok NC heftig med seksjoner som ble stort sett umulige å gjennomføre.
Mens de første seksjonene i SC var forholdsvis enkle.


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#26 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Og selv om vi kjører sc som nc kommer det ikke mer publikum av den grunn.
Hadde vi kjørt dagens SC på Lørdagen hadde det vært færre tilskuere til NC på Søndagen.
Slik er folk, søndagen blir de hjemme.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
Bent There....Broke That!

#27 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

Må bare føye til at som publikummer så var NC i Sokndal i fjor helt rått... terrenget gjorde at man kunne følge med på samtlige baner samtidig. Mens på mange andre løp jeg har vært på rundt omkring må man labbe kilometervis gjennom krattskog for å prøve å finne seksjonene, og når man endelig kommer fram så skjer det ikke noe der. Da er det veldig vanskelig å følge med! Et annet pluss med Sokndal var at man alltid hørte kommentatoren.

#28 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

nå er jeg ganske lett å høre;)wink.gif

Flott å se diskusjonen er i gang, og håper som sagt at flere kommer med synspunkter.


Tommy Olsen

#29 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 24 June 2005 - 23:00

I andre motorsporter er det vanlig å kjøre 2 cuper etterhverandre,alternativt 2 runder i samme cup 2 dager etterhverandre.
I Sokndals åpne tereng er det kansje et alternativ at vi søker om 2 runder i NC,og kjører lørdag og søndag.
NC blir tildelt av NBF,mens SC er det AOK som deler ut.Derfor er det uansett opp til AOK og dets styre til å avgjøre hvordan den skal kjøres.Men det er vel ikke for mye å forvente at utøverne bør få komme med sine synspunkter på opplegget uten at det blir oppfattet negativt utav styrets medlemmer.
Og både for AOK og andre arrangører av SC og NC bør det til enhver tid være publikums interesse som står i fokus.De gir intektene,og det er blant de det er en sjangs til å plukke opp nye utøvere.



#30 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 25 June 2005 - 23:00

Guruen har som alltid gode argumenter, og min oppfatning er at AOK er åpne for å diskutere kjøremåten.
Jeg er også litt enig med Pål - jeg får heller ikke sett så mye kjøring på NC-rundene.
Dette er også grunnen til at jeg ikke lenger har spesielt mye bilder å tilby på internett - en skal kjøre, planlegge spor og få med seg endringer i seksjonene samtidig som en må flytte bilen etter i køen. Jeg lar meg kanskje lett stresse slik at jeg ikke tar meg så mye tid til å kikke, men jeg er overbevist om at det er flere enn meg som opplever det slik.

Personlig er jeg også positiv til alternativ kjøremåte SC, men som jeg har nevnt tidligere (i en tidligere tråd om emnet) så håper jeg det ikke blir likt som i NC rett og slett fordi jeg ønsker at det skal være forskjell og at SC skal beholde et særpreg.
Jeg mener at det burde være mulig å fortsatt trekke startnummer, men å gjennomføre løpet på en måte som gir både mer kjøretid (flere seksjoner) og raskere avvikling.


Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#31 twh

twh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 25 June 2005 - 23:00

Hadde A.O.K. vært flinkere til å få folk til å sitte klar i bilene når S.C blei
kjørt hadde vi spart mye tid på dette.
Vi så det i Svarstad da "Andre" gikk og jaget oss i bilene for å være startklar.
Vi var vel ferdig med kjøringa på ett akseptabelt tidskjema synes ihvertfall jeg .
Trond
biggrin.gif



#32 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Støtter forslaget om å søke om 2 runder i NC til neste år i såfall alternativet er å kjøre SC på "gamle måten".
Da blir det mest mulig kjøring for de tilreisende + flere får flere tellende runder i NC

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#33 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Heisann folkens... ikke for å helle malurt i begeret men tror ikke dere vil få tildelt 2 runder på 1 helg neste år, det virker som det er flere klubber som er interresert i å arrangere NC samt at vi satser på å gå tilbake til 6 runder i NC...

Jeg og Arne har også en plan om å sette datoene ferdige slik at klubber kan søke på den datoen de synes passer best..


Tommy Olsen

#34 NBFs Ferdighetsseksjon

NBFs Ferdighetsseksjon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 272 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Se eget emne under Biltrial vedr. NC neste år.
Vi har bare krav til et minimums antall seksjoner, hvorfor ikke kjøre stevnet over 2 dager?


Ferdighetsseksjonen
v/Arne Johannessen
tlf. 908 45 664

#35 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

faktisk en særs god ide... NC runde med 8-10 seksjoner pr dag:P:P:P

Tommy Olsen

#36 andre423e

andre423e

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Hei kjære Biltrial venner.

Persjonelig har jeg ikke likt SC kjøremåten noe særlig, pga. kjøremåten, på flere år.
Så var det sagt.

Kom på en liten sak:
Hvis startrekkefølge trekkes og resten foregår på SC vis,
kan første bil kjøre første seksjon.
Så starter bil 2 i seksjon 1, mens første bil starter samtidig i seksjon 2. Slik at første bil vil kjøre alle 3 seksjonene på rad og være ferdig for dagen.
Samme gjør bil 2, osv.

Da vil det gå raskere og avvikle og sjåførene kan være publikum det meste av dagen.

Dette er bare et forslag, som kan utvikles videre......

André

Boikott veiavgiften, kjør i skogen.
http://www.offroadstart.tk
http://www.randsjoracing.tk

#37 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Joda... men det vil si at første bil er ferdig med konkurransen i løpet av de 5-6 første minuttene, dette koster 200 kr...jeg vet ikke jeg..

Tommy Olsen

#38 GeSolli

GeSolli

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 714 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

2 dagers NC hadde kanskje vært løsningen da !

Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955

#39 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

det hadde etter min mening blitt en høydare:D:D

Tommy Olsen

#40 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Joda... men det vil si at første bil er ferdig med konkurransen i løpet av de 5-6 første minuttene, dette koster 200 kr...jeg vet ikke jeg..
Opprinnelig postet av Tommy



Med en eller annen form for mer effektiv avvikling, vil det kunne gjennomføres flere seksjoner og gi oss alle mer kjøretid (og publikum enda mer å se på) og likevel kunne være tidligere ferdig enn med dagens måte.
...men det kreves naturligvis flere funksjonærer igjen da.


Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com