Gå til innhold



Foto

Kjøsråd Sub


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Warwick

Warwick

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Har nå muligheten til å få tak i en Sub 88 modell diesel. Hva bør jeg se etter? Hvor ruster de? Hva med motor, har hørt det er en del trøbbel med de?
Bilen er gått 250000 trur jeg..
Noen tips?

#2 Warwick

Warwick

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Kan nevne at bilen nå er registrert som lett lastebil. Er det mye pes å nedregge den bil Klasse-B?

#3 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Tillater meg å svare først på denne jeg wink.gif

De ruster på følgende steder:
Kanaler
Dører, nedre kant
Bakdører (bagasjerom). Disse har en stygg tendens til å ruste i filler.
Bjelker på tvers av bagasjerom fra midt på dekket og bakover
Innerskjermer foran og bak
Skjermer/sidepanel bak, i nedkant. sjekk nøye ved reservehjulsbrønn.

Kan vel egentlig oppsumere med at du må sjekke for rust over hele bilen. Ta deg god tid, og sjekk lakken for sprekker.

Når det gjelder motor så sjekk etter ulyder og se om den går pent og rent. De skal rakkle litt. Disse motorene er kresne på olje så sjekk om det har vært jevnlig oljeskift. Om du skulle være uheldig og få motorhavari så er i hvertfall motorene forholdsvis billige, rundt 10.000,-.

En tanke slo meg, er du sikker på at det er 250'km og ikke miles? Km teller viser miles og ikke km. Er det miles har den gått ca 400'

Sjekk også girkasse, denne skal gire mykt og pent og ikke gi fra seg ulyder.

Ikke sikkert han har rustet alle de steder jeg nevner men sjekk nøye. Er forøvrig en bil du kommer til å både elske og hate, bare sånn at du vet det. Jeg har en og kommer aldri til å bytte den ut!

Edit: En telefon til Bergheim og ca 1500,- +mva løser nedregistrering. Det du da må gjøre etter å ha fått ett dokument fra Bergheim er å fjerne ett blad i fjærpakka bak.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#4 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

hvis bilen har km ytterst på telleren er triptelleren km, er det miles ytterst, deller triptelleren miles. uansett er det merket hva den teller.


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#5 Warwick

Warwick

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Hmm. Er bekymra for motor og girkasse jeg.. Virker som alle som har gammal subb må bytte omtrent hele motoren en gang i året... Er jo masse tråder om girkasser her og..
Er ikke så klar for masse mekking eller å legge 20.000 på bordet for ny motor..

#6 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Er vel vanlig at disse motorene kneler av og til, men som oftest skyldes det jo dårlig vedlikehold. Husk at disse er ekstremt kresne på olja. Hver 5000km uten unntak! Hadde vel egentlig ikke bekymret meg så mye for det hvis du sjekker den godt. Girkassene, TH400, er jo noe av det sterkeste GM har laget, men de må jo før eller siden overhales. Nå er ikke det så dyrt på denne, ca 7000,- og kassa er som ny og holder i mange hundre km til. Som nevnt over så ligger motorene rundt 10000, får du en til 20 så bør den omtrent ikke ha kjørt i det hele tatt. Jeg ga 24000 for en som kun hadde gått 1500km, så jeg måtte kjøre den inn wink.gif.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#7 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

det som er problemet med girkassa i den subben (th400 kasse - MEGET sterk) er vacuum, blir det borte, oppfører kassa seg rart, ny vacuum-pumpe koster ikke stort. det er th700 som de fleste har problemer med. denne ble bare levert på lettvekterene.

ja, det er noen som har problemer med de motorene, men det er mer i antall enn i %, for det går utrolig mange av disse rundt omkring! disse motorene har sjel, og er en motor dårlig behandlet (f.eks 7 000km+ på hvert olje/filter skift) vil den ryke, men da vil du høre at den rakler en del mer enn alle de andre. jeg vet om ihvertfall 2 stk 6.2D som har passert 1 200 000 km, og det er vel bra nok?

holder man regelmessig olje/filter skift og passer på å la motoren varme seg opp litt når det er kaldt i været, vil du antageligvis ikke få problemer i det heletatt.

oljeskiftet koster ikke så mye, siden disse motorene er meget fornøyde med 15/40 mineralolje eller evt traktor universal, noe som man kan få helt ned i 10-15 kr/liter. filter koster 80-140 kr, så om man skifter olje og filter ofte er ikke det noe man går konkurs av.

EDIT harry-sub slo meg på målstreken


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#8 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Nå er ikke det så dyrt på denne, ca 7000,- og kassa er som ny og holder i mange hundre km til.


Blir fort dyrt, dettane. wink.gif


Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#9 Warwick

Warwick

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Det er altså th400 kasse i denne? Pga. den er lett lastebil?

#10 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå er ikke det så dyrt på denne, ca 7000,- og kassa er som ny og holder i mange hundre km til.


Blir fort dyrt, dettane. wink.gif



Dyrt? Er det ikke normalt å bytte girkasse en gang i uka:blink: Mente selvfølgelig mange tusen km, men det var disse skriveleifene da, sniker seg inn over alt....

Kopi av melding:

Det er altså th400 kasse i denne? Pga. den er lett lastebil?


Så vidt jeg vet er den vanligste kassa etter en 6.2 diesel på sub th400, men det kan være at det er andre kasser. Er vel også levert med 700 kasse, men som sagt det vanligste er nok 400. Om jeg ikke husker feil så ser du det på girvelgeren, der har du følgende regle på en 400: P-R-N-D-2-1. Er vel ett valg til ved 700 kassa....?

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#11 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

th 350/400 har D-2-1
th 700 har D-3-2-1
4L80E har OD-D-2-1


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#12 Warwick

Warwick

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Dersom den har gått 250.000 er det mye? Noe spesiellt som typsik gir seg etter såpass mye kjøring?

#13 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Min 4L80E har OD - 3 - 2 - 1 men er litt nyere så det er kanskje forskjell?

Kjør stort, kjør trygt, kjør biler med sjel, kjør amerikansk!

#14 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 29 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Dersom den har gått 250.000 er det mye? Noe spesiellt som typsik gir seg etter såpass mye kjøring?



Kommer vel an på hvor godt vedlikeholdt den er, og tidligere bruksmønster. Men husk at det jo er en 17 år gammel bil, så litt vedlikehold bør du nok regne med.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#15 Raddis

Raddis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 215 Innlegg:

Posted 30 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
th 350/400 har D-2-1
th 700 har D-3-2-1
4L80E har OD-D-2-1


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


Opprinnelig postet av VCE



Lurer meg inn med et spørsmål her. blush.gif

Hvilken kasse er det på 88 mod. K5 6,2D P-R-N-OD-D-2-1.
Er det 4L80E? Og hva betyr det, sterk eller svak????

#16 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 30 June 2005 - 23:00

4L80E kom først i -90, og ble bare levert i store biler (subb - p/u)

men du kan ha bytta kasse, eller så kom den nye beskrivelsen før den nye kassa. veldig mange blazere ble levert med th700.

th700/3L60 har kickdownwire på v.side av dieselpumpa og 4 gir
th400 har en vacuum-regulator (med en par ledninger) på h.side av dieselpumpa og 3 gir
4L80E har mange ledninger på h.side av dieselpumpa og 4 gir

h./v. side er i kjøreretningen. for de som ikke har vært borti det før, befinner dieselpumpa seg i motorrommet, nærmere bestemt oppe på motoren mellom toppdekslene under innsuget. det ser man lettest ved å ta av luftfilterboksen.



1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size