Gå til innhold



Foto

Regler for bygging av tilhenger??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 30 June 2005 - 23:00

Noen som vet om det er mulig, og hva som skal til for å få godkjent en egenbygd tilhenger, i dette tilfellet en båtvogn? Vet at jeg har hatt en botvogn tidligere som den forrige eieren hadde sveist sammen selv. Og denne var det skilter på!

#2 RubberDog

RubberDog

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Her fant jeg et bilde av min henger :-)




******************************************
LandCruiser, ikke dra hjemmefra uten.
2005 LandCruiser 120VX.

#3 RubberDog

RubberDog

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 01 November 2005 - 00:00

Kopi av melding:

Noen som vet om det er mulig, og hva som skal til for å få godkjent en egenbygd tilhenger, i dette tilfellet en båtvogn? Vet at jeg har hatt en botvogn tidligere som den forrige eieren hadde sveist sammen selv. Og denne var det skilter på!



Opprinnelig postet av Finepix



Hvofor bygge en selv når du kan overta min?
Den er i aluminium og laster mer en nok. Det er ikke den på bildet men likner veldig.




******************************************
LandCruiser, ikke dra hjemmefra uten.
2005 LandCruiser 120VX.

#4 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

har selv tysse, ja er enig i at det er en av de bedre ja. Vet om to her i Flekkefjord som har bygd båthengere selv. Den ene er 750 kg uten bremser med Fiestabakaksel og den andre er 3500kg (!) med tre aksler og bremser.... tror det går ann å finne regler på nett, men det vigtigste er at du har noen med sveisesertifikat som kan sveise den sammen for deg... det enkleste er jo selfølgelig å bygge en under 750kg for da slipper du å ha bremser, hvis du skal ha en som er tyngre enn 750kg så er det enkleste og billigste å få tak i en gammel campingvogn som har det antallet aksler og den totalvekta du er ute etter, ellers må du kjøpe aksler og drag ferdig og det er ganske dyrt....

en annen lur ting er å gå til biltilsynet med planene dine før du begynner å bygge, det liker de, så føler de seg viktige og så blir det lettere å få det godkjent når den dagen kommer biggrin.gif

lykke til ;-)


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#5 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 30 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Noen som vet om det er mulig, og hva som skal til for å få godkjent en egenbygd tilhenger, i dette tilfellet en båtvogn? Vet at jeg har hatt en botvogn tidligere som den forrige eieren hadde sveist sammen selv. Og denne var det skilter på!



Opprinnelig postet av Finepix




Jeg vet ikke hvordan det er, men det kan i hvertfall ikke være rare kravene, i hvertfall ikke når det gjelder båthengere.

Jeg jobber i båtbransjen, og må slite med nye hengere fra flere merker hver eneste dag. Brenderup er de hengerne jeg har desidert dårligst erfaring med, men gaupen og de andre spinkle rakleverkene er ikke stort bedre de. Typiske ting som har skjedd med hengerne våre har vært at dragene plutselig har løsnet (!), problemer med lys, lysplate som ikke er mulig å ta av og på slik det skal. Problemer med at rullene detter ned. I hverste fall ned i asfalten med tilhørende bråstopp. Dårlige bremser osv.

Jeg er i hvertfall overbevist om at de fleste her inne på foraet kan bygge båthenger som er MYE bedre enn den gjennomsnittlige båthengeren man får kjøpt i dag. Hvordan det er med godkjenning (som var ditt spørsmål) vet jeg ikke:D

Skal man kjøpe båthenger, så er det uten tvil tysse som gjelder. Det er kvalitetshengere.

#6 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 03 July 2005 - 23:00

men de råeste hengerbyggerne(mener jeg..) må være ADI-Tech og spesielt HSS(hærland slag og service) sistnevnte lager 3aksla hengere med sving foran og kulekobling:D:P

Land Rover 109" Ex-mil


#7 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 11 July 2005 - 23:00

Takker for alle svar! Tok meg en tur på biltilsynet i dag, og fant ut at det meste var lov... vertfall innenfor det jeg hadde i tankene. Bare akslingene og draget hadde riktig vektkode, kunne jeg godt bygge en henger for en 8 meters båt på 1300 kg:)

Junkeren: Driver du med utleie av hengere, eller vet du om noen som gjør? Eller noen andre?? Skulle ha hentet en NIMO Offshore i Oslo-området. Ca 27 for, og veier 12-1300 kg... Takknemelig for all hjelp=)

#8 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 11 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Junkeren: Driver du med utleie av hengere, eller vet du om noen som gjør? Eller noen andre?? Skulle ha hentet en NIMO Offshore i Oslo-området. Ca 27 for, og veier 12-1300 kg... Takknemelig for all hjelp=)

Opprinnelig postet av Finepix



Da får noen andre svare da wink.gif. Prøv Nesbru Trailer og Service på Billingstad, de har det meste av utleiehengere. Tror nok du finner det du ønsker å leie der. Ikke er de dyre heller. Kan nåes på tlf: 66 84 51 14



-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#9 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 11 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Junkeren: Driver du med utleie av hengere, eller vet du om noen som gjør? Eller noen andre?? Skulle ha hentet en NIMO Offshore i Oslo-området. Ca 27 for, og veier 12-1300 kg... Takknemelig for all hjelp=)

Opprinnelig postet av Finepix



Da får noen andre svare da wink.gif. Prøv Nesbru Trailer og Service på Billingstad, de har det meste av utleiehengere. Tror nok du finner det du ønsker å leie der. Ikke er de dyre heller. Kan nåes på tlf: 66 84 51 14



-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

Opprinnelig postet av harry_Sub



Yes, nesbru trailerservice har det meste av hengere. Vet ikke om de har hengere for så lange båter som 27 fot, men hvis ikke de har det, så er det i hvertfall ingen andre som har det.

#10 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 11 July 2005 - 23:00

Takk til begge to for raskt svar:D Da ringer jeg de og hører i morra tidlig!!

Og hvis ikke de har er det vel bare å bestille lastebil...mellow.gif

#11 alov

alov

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 11 July 2005 - 23:00

Hammer heneger har norskproduserte hengere i alle varianter av høy kvalitet. sveisede understell på alle modeller!
Lager hengere og opplagsvogner slik kunden vil ingen ting er umulig:D

#12 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Bare så dere er klar over det: En god del av norsk tilhengerproduksjon foregår på Ilseng i Hedmark...Tipper gutta der virkelig legger seg i selene, hehe....

Forövrig: Meca selger ferdige akslinger med bremsesystem til de som önsker å bygge henger selv. Da har du i allefall papirer på bremsene...og hvis jeg ikke husker helt feil er ikke prisene avskrekkende heller... c",)

#13 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Er det noen som kan henvise til noe regelverk ang bygging av tilhenger? Har leita litt, men ikke funnet fram i informasjons-jungelen...
Er sånn halvveis på utkikk etter et brukbart campingvogn understell å bygge meg tilhenger på.

Frank

#14 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

I vognkortet til Trial-hengeren min står det Campingvogn eller Kombicamp he he he

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#15 Decca1226

Decca1226

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 10 December 2005 - 00:00

Skal du selge hengeren din ?
Hvor stor egenvekt + totalvekt har den ?
hvor i landet har du den ?
Pris ?

Arild Vevatne