Gå til innhold



Foto

Doble girkasser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
golf, 12m, audi(gammel 80type, med "riktig plassering" av motor, og framhjulstrekk).

Mjøsa Offroad Klubb

Opprinnelig postet av The Rocky Way



Stemmer det har faktisk brukt drivleddet fra en Golf som erstatning for det doble kryset på en K5 mellomaksling, holdt så lenge jeg eide bilen.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#22 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 July 2005 - 23:00

Det er vel bare å sette et lager rett på utsiden av girkassa. Man må ofte bygge om til vanlige kryss for å få nok vandring uansett.

#23 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 28 July 2005 - 23:00

12m kassa har kryss. faktisk valgfritt på den, om du vil ha bak eller framhjulstrekk, hehe.

Mjøsa Offroad Klubb

#24 oleps

oleps

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Nå virker jeg sikkert som den idioten her men skitt au.Hva er vitsen?Er det bare for å prøve eller er det noe mening med to girkasser,skjønner du får lavere utveksling men det må da være lettere å skifte drev.

Brom Brom

#25 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Kanskje lettere å skifte drev, men det skifter du ikke med en spak i skogen :-)

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)(Solgt)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#26 Chris Cross

Chris Cross

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 90 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Satt å leste litt, vw girkassene har jo geniale skru flenser og tverrstilte motorer. Hvordan vil det fungere, du får jo en åpen senterdiff. Kult for da kan du jo ha forskjellige hjul forran og bak, men vel ikke en fordel? Må kassa kløves å sveises sperre i???

mvh. Christoffer

#27 Finepix

Finepix

    Helt vanlig medlem

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 24 September 2005 - 23:00

Må nok svese diffen i FWD-kassa ja, ellers blir det dårlig fremkommelighet (les: 2WD)

#28 Kent

Kent

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 21 October 2005 - 23:00

SÅ ENKELT ER DET PÅ GOLF AUOTOMAT:Duser posted image
user posted image
VAR GJRT PÅ CA 10 MIN.

Kent Inge Tørresen
briknut@online.no
97718837 / 37155332

#29 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Skiftet dekk på kjærringa's Renault Scenic m/automat , og la merke til en ting :
bilen sto i P og da var forakselen låst ?!
Dvs , jeg jekket opp ene fordekket , og da lå en sperre på slik at dekket ikke gikk rundt under avskruing av boltene .
Er det en sperre som legger seg inn under P , og hvis så må denne vel være mulig å overstyre ved bruk i en trialbil ?

Ove

#30 Rubber Duck

Rubber Duck

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ser for meg følgende drivlinje:
-Motor, klutsj, 5 trin manuel, 4 trin manuel, fordelingskasse o.s.v.

Vil det her kunne bli problemer med å gire 4 trins kassa som vanlig pga stor roterende masse i 5 trinns kassa?

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)



Opprinnelig postet av Rajlig

Nei, det vil ikke bli problemer med to manuelle kasser(uten clutch imellom) Hvis du bruker automat først må den stå i park for å gire med den manuelle.

#31 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ser for meg følgende drivlinje:
-Motor, klutsj, 5 trin manuel, 4 trin manuel, fordelingskasse o.s.v.

Vil det her kunne bli problemer med å gire 4 trins kassa som vanlig pga stor roterende masse i 5 trinns kassa?

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)



Opprinnelig postet av Rajlig

Nei, det vil ikke bli problemer med to manuelle kasser(uten clutch imellom) Hvis du bruker automat først må den stå i park for å gire med den manuelle.

Opprinnelig postet av Rubber Duck



Når du først står i ro er det vel egentlig nesten uvesentlig om det er manuel eller aut.
Formålet var å kunne gire med begge kasser i fart:D

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#32 Rubber Duck

Rubber Duck

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Det er ikke noe problem i fart med to manuelle kasser. Du kan gire med begge etter som du vil.

Morro med ene kassa i revers og 4 gir bakover:D

#33 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 28 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det er ikke noe problem i fart med to manuelle kasser. Du kan gire med begge etter som du vil.

Morro med ene kassa i revers og 4 gir bakover:D

Opprinnelig postet av Rubber Duck



4 giret er vel oftest 1:1 så det er gira nedover som er artige;)biggrin.gif

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#34 BIG Cruiser

BIG Cruiser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 430 Innlegg:

Posted 21 November 2005 - 00:00

Begge kasser i revers, så går det vel fremover.....hmmmmmmm

Olaf

Jeg ramla utpå etter en spillejobb her om da'n.

#35 cowby

cowby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 492 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Men er det er vel ikke mange forhjulstrekk-kasser som har diff.sperre? Og det er vel ikke særlig vel ikke bra at det slutter å trekke på framhjula når bakhjula slurrer og omvendt?

"It's good to know who hates you and it's good to be hated by the right people."
-J Cash

#36 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

stort sett en enkel sak og sveise diffen i en slik kasse... men det MÅ gjøres

Tommy Olsen

#37 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 04 December 2005 - 00:00

Kan vel være at park låsinga låser begge akslingene. Om det er en diff sperre der må det jo være en park sperre i tilegg.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)


Byner å bli hypokonder....eller kanskje jeg faktisk er sjuk. "Jokke"

#38 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 10 December 2005 - 00:00

Har du tenkt på det nå foreldede begrepet "Dobbeltklutche". Om du benytter dette på riktig måte, så kan du gire med hvilken kasse du ønsker. Du finner nok ut at det vil være noen kombinasjoner som ikke er så aktuelle å benytte. ( Dobbeltklutching er en nødvendig operasjon på biler med usynkronisert gearkasse, f. eks. gamle "Fuller" kasser. Har kjørt slike kasser i flere år tidligere, og det fungerer faktisk raskere enn med synk, når du kommer inn i det.

Mvh Kenneth www.mobilcrane.com

#39 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 10 December 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Skiftet dekk på kjærringa's Renault Scenic m/automat , og la merke til en ting :
bilen sto i P og da var forakselen låst ?!
Dvs , jeg jekket opp ene fordekket , og da lå en sperre på slik at dekket ikke gikk rundt under avskruing av boltene .
Er det en sperre som legger seg inn under P , og hvis så må denne vel være mulig å overstyre ved bruk i en trialbil ?

Ove

Forsto det slik at bilen sto i "P", og du jekket opp det ene hjulet, og dette gikk ikke rundt. Det tror jeg du bare skal være glad for (tenk litt grundigere etter på dette, og mail meg om jeg tar feil.)
Mvh Kenneth www.mobilcrane.com




Opprinnelig postet av Ove



#40 Jokka

Jokka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

ok..
først å avklare litt.
en golfkasse har normalt diffrensialbrems, ikke diffsperre. det vil være lurt å la diffrensialbremsen få lov til å fungere, da du kan ha forskjellige hjul foran og bak. eventuelt sveise diffrensialen for å få sperre. giringen på 4 er 1:1, men diffrensialen har på pinjong/kronhjul giring på ca 3:1. Når det gjeldere automatkasser har Parkfunksjonen en sperre som låser kronhjulet, og da vil begge akslingene låses dersom den ene låses. Har du begge hjulene i luften vil det ene hjulet gå motsatt vei av det andre. Og når det gjelder begge kassene i revers vil du få NM i lav utveksling framover wink.gif

Mvh
Joakim K. Odinson

"sit on santas lap and get a ride"