erfaring med gammel land rover
#1
Posted 10 August 2005 - 23:00
forbud og påbud er pyton
#2
Posted 15 August 2005 - 23:00
Starter og går uten noe særlig tull.
Veldig stiv med rustsprengte bladfjærer.
Skiftet til TIC parabolfjærer og nye dempere,
"mye" bedre kjørekomfort med dette oppsettet, samt at flexen ble en helt annen.
Kan ligge i 80-90 km/t på landevei, men da med aktiv bruk av volum knappen på radioenB)
#3
Posted 10 August 2005 - 23:00
pluss: TØFFE Ikke ihjelskrudd, mindre rammerust enn sivile biler, relativt greit vedlikeholdt, di fleste er vel veteraner så billige å ha, vedlig billige deler.. og det er en landrover.. jeg vaks opp i baksetet på en Serie3 så jeg har virkelig lyst på en sånn. Du får disse rimelig
minus: Militær girkasse dvs alt for lavt giret til normalt bruk, dette i kombinasjon men en noe pinglete motor gjør at det ikke er noe særlig til daglig bruk. 24 volts anlegg. Blir jo mye det samme som fro andre feltvogner det er jo et krigsverktøy
Så konklusjon min blei: kjøp dæ en sivil serie 2 eller 3
fotnote:
Æ har verkeli sans før Landrover S1-3 det e verkeli tøffe bila, men koffør har æ ikkje kjøpt en da?
Di funke ikkje 100% i skogen da di har en tendens tel å spise stekkakslinga, di funke ikkje tel dagli bruk da di e dyr i drift eiler vældi undermotorisert... dein orginale serie dieseln e sinnsyyyyyyyyyyyyyyyykt dau. Æ driv å telle på knappan nu om æ skal kjøpe mæ en kort serie2 cab, ikkje før å bruke tel tung offroading men tel søndagskjøring å et å aina lett offroad oppdrag. Men egentli så blir dein liksom litt tel overs.....Så der har du mi meining.
Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#4
Posted 10 August 2005 - 23:00
Jeg solgte min nå før sommeren....
Var en utrolig kul bil, men som henning sier, så er den litt dau...
Jeg hadde sivil kasse på min.
Du kan jo bygge om til V8, og det hjelper jo litt på ytelse...
Les litt på lrforum om exmil, står veldig mye om den der..
1985 RRC V8 automat
1986 RRC V8 EFI, prosjekt
#5
Posted 10 August 2005 - 23:00
.. men hvis du ikke skal i skogen, eller kjøre i dumper så går det vel bra .. bra bremser på den, det er vel eneste pluss (Jeg syns også de var kjempekule helt til en kompis av meg kjøpte en og jeg fikk kjørt den en del...)
Du kommer lenger med en dråpe stålrør enn et tonn med blikk
#6
Posted 11 August 2005 - 23:00
-84 Zukkiakki 410 Soft top m/ 2"heving
-74 Land Rover 109 x-mil m/ 35"Petlas, parabolfjærer og T-Max 9500vinsj
#7
Posted 11 August 2005 - 23:00
Lat motor, utrolig stive fjærer,spiste sjaltegafler så han var uten revers i tide og utide..
Men bilen var brukbart solid bygget, kompisen min hadde to skikkelige utforkjøringer med sin, en gang "bøyde" han taket, og en gang "bøyde" han framakslingen (på Falken på Lillehammer hang det et bilde av fremakslingen hans sist jeg var der:D). Store skader, men på ingen måte noe mer enn jeg ville forventet på f.x min Nissan Patrol 1986.
Etter det siste uhellet kjøpte han en brukt fremaksling fra en Serie III Lightweight, husker ikke prisen, men den var rimelig.
Det er riktig at de har utrolig kleine stikk-akslinger (tenk deg sånn Pepe Lakris-stang:D), men jeg tror ikke at orginal-diselen klarer å knekke de engang... Går du for en Serie III Stage 1 (dvs V8), så tror jeg hele drivlinja får smake, selv om denne motoren ikke er på mer enn 110 HK, hvis jeg ikke husker feil.
Kompisen min hadde byttet til sivil utveksling på gearkassa, og kjørte på dekk som tilsvarte ca 33" (Tror det var BF AllTerrain 285x80x16). Det virket som et OK oppsett både på skog og på vei. Selve byttet var endel jobb, for kassa måtte ut via "kupe'en", ellers må ramma kappes. Jeg skriver "kupe" for man kunne se asfalten i sprekkene mellom gulvplatene
En gang på Rena bøyde han paralell-staget sitt så hjula sto alle veier. Husker vi benyttet noen treklosser og en håndvinsj festet til gearkjassebjelken under bilen til å rette opp. Det var glansdager det... 'mimre'.. Uansett, lett å mekke på var poenget c",)
#8
Posted 12 August 2005 - 23:00
forbud og påbud er pyton
#9
Posted 13 August 2005 - 23:00
Men mange av disse bilene er vel hinsides ombygd (av Fjellstad) og mangler kanskje den originale Mb kvaliteten???
edan
#10
Posted 13 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det er vel rimelig mye skruing på eldre MB GW også. Kanskje er de noe bedre enn LR ex mil.
Men mange av disse bilene er vel hinsides ombygd (av Fjellstad) og mangler kanskje den originale Mb kvaliteten???
edanOpprinnelig postet av Edan
Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen, er inne på min 2 G-vogn... hvilken skruing....slitedeler må byttes på hvilken som helst bil. Jeg klarer ikke å komme på noen komponenter som er problemer på G-vogna forutenom rust i karosseriet... men det er gamle biler og japser sliter med di samme problema...
Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#11
Posted 14 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
takk for råd etter div vurdering bla fordi jeg er vant til toyota og jeg hater å skru ,kommer jeg ikke til å kjøpe lr
Trenger man ikke å skru på Toyota fra før 1975 heller???
Min -86 LandCruiser må jeg da vitterligen skru litt på innimellom, men ikke ofte (nå går den jo heller ikke mer enn 2-300mil i året). Men, alikevel, det har da vært litt småplukk med den også, særlig elektriske feil. Når vi snakker om ex-mil Landrover så er disse stort sett 1974 og 1975-modeller, så de er jo tross alt 30 år gamle. Som med alle såpass gamle biler, så kan det jo fort dukke opp ting og tang. Men det er faktisk ikke så voldsomt med vedlikehold som skal til for å holde de i daglig drift.
mvh
HC
#12
Posted 17 August 2005 - 23:00
----------------------------
www.landrovermania.no
#13
Posted 17 August 2005 - 23:00
#14
Posted 18 August 2005 - 23:00
----------------------------
www.landrovermania.no
#15
Posted 18 August 2005 - 23:00
#16
Posted 18 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Den dere 110`ern hva er det den har på bakdøren?? Det kan se ut som en fiskesteng!!!?? Opprinnelig postet av nasse nøff
psst..... Det der er en seriebil en 109
Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#17
Posted 18 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Den dere 110`ern hva er det den har på bakdøren?? Det kan se ut som en fiskesteng!!!??
Opprinnelig postet av nasse nøff
110? Hvor er den?
Fisk er vondt. Det er antenner. Du kan sjekke www.landrovermania.no for flere bilder av bilen.
----------------------------
www.landrovermania.no
#18
Posted 30 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
men hvordan er mb gd da synes de høres greie ut ,gi meg vurdering på den og ,ellers ender jeg opp med lc igjen
Opprinnelig postet av cat.o
Hei, da jeg skulle avtjene pliktåret mitt hadde jeg nettopp kjøpt meg en X-mil, så denne var så original som mulig på dette tidspunktet.
Jeg fikk også ansvaret for bla. to MB feltvogner som jeg fikk god anledning til å sammenligne i terrenget.
Det jeg la merke til var at der jeg tidligere hadde kjørt greit med X-mil'en, måtte jeg ofte bruke både sperrer og rennafart i MB'en for å klare i det hele tatt.
Jeg må nok legge til at jeg på dette tidspunktet var veldig fersk når det gjelder terrengkjøring(men jeg lærte mye:D), så alt jeg skriver er helt subjektivt.
Jeg TROR imidlertid at forskjellen skyldes en ting, nemlig dekk...
Til tross for at X-mil'en min var utstyrt med 15 år gamle regumierte knobby dekk, var disse fortsatt bedre i terrenget en MB dekkene(forsvaret sparer på de latterligste steder iblant:blink:).
Og enda viktigere er størrelsen på dekkene. X-mil'en har vesentlig større dekk enn en MB (originalt), og derfor betydelig bedre bakkeklaring(Det var ofte jeg hørte skraping under MB'en).
En original X-mil har forøvrig veldig stive fjærer(som nevnt tidligere), men jeg merket aldri så stor forskjell mellom MB og X-mil. I dag skjønner jeg ikke helt hvorfor.
Det at en X-mil er undermotorisert plaget meg heller ikke på det tidspunktet, fordi forsvaret satte ikke akkurat en racingmotor i MB'en(det blir ikke bedre av å fyre bilen på parafin:angry:)
Jeg vil også legge til at deler til en MB er Mercedesdeler (=dyrt). Det er godt mulig at det går an å skaffe billige deler, men det kjenner jeg ikke til.
Hvis jeg hadde visst det jeg vet nå om terrengkjøring, så er det godt mulig det hadde blitt en Volvo felt i stedet for X-mil'en, men på den annen side hadde jeg visst det jeg nå vet om LR, så hadde det nok blitt engelsk allikevel (jeg digger å hilse på andre LR produkter:D).
Kanskje det hadde blitt en RR??
Forøvrig går det ikke an å stappe så mye drit inn i en Volvo som det jeg har i X-mil'en min nå...
Hilsen Andreas