Gå til innhold



Foto

erfaring med gammel land rover


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 cat.o

cat.o

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Jeg vurderer å anskaffe meg en gammel exmilitær lr ,noen som har erfaring å dele ,på godt og vondt .

forbud og påbud er pyton

#2 LR88

LR88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 15 August 2005 - 23:00

Kjører -80 mod. sivil serie III 88" hver eneste dag hele året!
Starter og går uten noe særlig tull.
Veldig stiv med rustsprengte bladfjærer.
Skiftet til TIC parabolfjærer og nye dempere,
"mye" bedre kjørekomfort med dette oppsettet, samt at flexen ble en helt annen.
Kan ligge i 80-90 km/t på landevei, men da med aktiv bruk av volum knappen på radioenB)

#3 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Jeg vurderte også å skaffe meg en eks. militær da kom jeg til følgende konklusjon:

pluss: TØFFE Ikke ihjelskrudd, mindre rammerust enn sivile biler, relativt greit vedlikeholdt, di fleste er vel veteraner så billige å ha, vedlig billige deler.. og det er en landrover.. jeg vaks opp i baksetet på en Serie3 så jeg har virkelig lyst på en sånn. Du får disse rimelig

minus: Militær girkasse dvs alt for lavt giret til normalt bruk, dette i kombinasjon men en noe pinglete motor gjør at det ikke er noe særlig til daglig bruk. 24 volts anlegg. Blir jo mye det samme som fro andre feltvogner det er jo et krigsverktøy smile.gif

Så konklusjon min blei: kjøp dæ en sivil serie 2 eller 3

fotnote:
Æ har verkeli sans før Landrover S1-3 det e verkeli tøffe bila, men koffør har æ ikkje kjøpt en da?

Di funke ikkje 100% i skogen da di har en tendens tel å spise stekkakslinga, di funke ikkje tel dagli bruk da di e dyr i drift eiler vældi undermotorisert... dein orginale serie dieseln e sinnsyyyyyyyyyyyyyyyykt dau. Æ driv å telle på knappan nu om æ skal kjøpe mæ en kort serie2 cab, ikkje før å bruke tel tung offroading men tel søndagskjøring å et å aina lett offroad oppdrag. Men egentli så blir dein liksom litt tel overs.....Så der har du mi meining.

Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#4 ADI

ADI

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Kjøp deg en exmil du:-)
Jeg solgte min nå før sommeren....
Var en utrolig kul bil, men som henning sier, så er den litt dau...
Jeg hadde sivil kasse på min.
Du kan jo bygge om til V8, og det hjelper jo litt på ytelse...

Les litt på lrforum om exmil, står veldig mye om den der..

1985 RRC V8 automat
1986 RRC V8 EFI, prosjekt

#5 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Forferdelig utrolig sinnssykt hinsides elendig flex, og like stiv!

.. men hvis du ikke skal i skogen, eller kjøre i dumper så går det vel bra smile.gif .. bra bremser på den, det er vel eneste pluss wink.gif (Jeg syns også de var kjempekule helt til en kompis av meg kjøpte en og jeg fikk kjørt den en del...)

Du kommer lenger med en dråpe stålrør enn et tonn med blikk

#6 Monty109

Monty109

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

Jeg har parabolfjærer på min å det flekser MYE bedre enn orginale fjærer disse hever også et par tommer.. men det blir jo ik helt superduper flex!ulempen me parabolfjærer/mjukere fjæring på min er at jeg har høye dekk å takgrind pluss reservedekk, hilift å no kasser oppå der igjen, så bilen har lettere for å vælve.. ellers kan jeg nevne at jeg har hatt lite tull me min.. har hatt den i halvannet år nå og det enste som har vært av trøbbel er at innslaget i startern røyk(fikk nytt innslag i posten dagen etter bestilling) og tukl me tenninga

-84 Zukkiakki 410 Soft top m/ 2"heving
-74 Land Rover 109 x-mil m/ 35"Petlas, parabolfjærer og T-Max 9500vinsj

#7 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 11 August 2005 - 23:00

En kompis av meg hadde også en slik:

Lat motor, utrolig stive fjærer,spiste sjaltegafler så han var uten revers i tide og utide..

Men bilen var brukbart solid bygget, kompisen min hadde to skikkelige utforkjøringer med sin, en gang "bøyde" han taket, og en gang "bøyde" han framakslingen (på Falken på Lillehammer hang det et bilde av fremakslingen hans sist jeg var der:D). Store skader, men på ingen måte noe mer enn jeg ville forventet på f.x min Nissan Patrol 1986.

Etter det siste uhellet kjøpte han en brukt fremaksling fra en Serie III Lightweight, husker ikke prisen, men den var rimelig.

Det er riktig at de har utrolig kleine stikk-akslinger (tenk deg sånn Pepe Lakris-stang:D), men jeg tror ikke at orginal-diselen klarer å knekke de engang... Går du for en Serie III Stage 1 (dvs V8), så tror jeg hele drivlinja får smake, selv om denne motoren ikke er på mer enn 110 HK, hvis jeg ikke husker feil.

Kompisen min hadde byttet til sivil utveksling på gearkassa, og kjørte på dekk som tilsvarte ca 33" (Tror det var BF AllTerrain 285x80x16). Det virket som et OK oppsett både på skog og på vei. Selve byttet var endel jobb, for kassa måtte ut via "kupe'en", ellers må ramma kappes. Jeg skriver "kupe" for man kunne se asfalten i sprekkene mellom gulvplatene

En gang på Rena bøyde han paralell-staget sitt så hjula sto alle veier. Husker vi benyttet noen treklosser og en håndvinsj festet til gearkjassebjelken under bilen til å rette opp. Det var glansdager det... 'mimre'.. Uansett, lett å mekke på var poenget c",)

#8 cat.o

cat.o

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 12 August 2005 - 23:00

takk for råd etter div vurdering bla fordi jeg er vant til toyota og jeg hater å skru ,kommer jeg ikke til å kjøpe lr,men hvordan er mb gd da synes de høres greie ut ,gi meg vurdering på den og ,ellers ender jeg opp med lc igjen cool.gif

forbud og påbud er pyton

#9 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Det er vel rimelig mye skruing på eldre MB GW også. Kanskje er de noe bedre enn LR ex mil.

Men mange av disse bilene er vel hinsides ombygd (av Fjellstad) og mangler kanskje den originale Mb kvaliteten???

edan

#10 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det er vel rimelig mye skruing på eldre MB GW også. Kanskje er de noe bedre enn LR ex mil.

Men mange av disse bilene er vel hinsides ombygd (av Fjellstad) og mangler kanskje den originale Mb kvaliteten???

edan

Opprinnelig postet av Edan



Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen, er inne på min 2 G-vogn... hvilken skruing....slitedeler må byttes på hvilken som helst bil. Jeg klarer ikke å komme på noen komponenter som er problemer på G-vogna forutenom rust i karosseriet... men det er gamle biler og japser sliter med di samme problema...

Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#11 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 14 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
takk for råd etter div vurdering bla fordi jeg er vant til toyota og jeg hater å skru ,kommer jeg ikke til å kjøpe lr


Trenger man ikke å skru på Toyota fra før 1975 heller???
Min -86 LandCruiser må jeg da vitterligen skru litt på innimellom, men ikke ofte (nå går den jo heller ikke mer enn 2-300mil i året). Men, alikevel, det har da vært litt småplukk med den også, særlig elektriske feil. Når vi snakker om ex-mil Landrover så er disse stort sett 1974 og 1975-modeller, så de er jo tross alt 30 år gamle. Som med alle såpass gamle biler, så kan det jo fort dukke opp ting og tang. Men det er faktisk ikke så voldsomt med vedlikehold som skal til for å holde de i daglig drift.

mvh
HC

#12 RuneK

RuneK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 17 August 2005 - 23:00

Gammel x-mil har masser av sjarm! I tillegg har den fremmkommelighet som ikke står tilbake for modernere konstruksjoner. Av det positive vil jeg trekke frem deletilgangen. Det er lett å skaffe deler på dagen i de fleste tilfeller. Det andre positive er at du ikke trenger så mye deler. Hvis bilen er i god stand trenger den ikke mer vedlikehold og stell enn andre 30 år gamle biler. Spesielt x-mil'er generelt er i god stand. De har gått lite, og fått stellet sitt på verksted i 20-25 år. Men se opp for rust i bakkant av ramma og utriggere. Det er der det først begynner. Så lenge bilen blir brukt jevnlig er heller ikke stive fjører noe problem. Min bil har gått seg til, og blir luftet hver uke. Det setter fjørene pris på. Av teknisk er det viktig å sjekke at girkassa er bra. Den er det mest plundrete å skru på hele bilen. Men på x-mil slipper du kassa ned. Du slipper å ta den ut gjennom "kupeen". Det kommer av at girkassetraversen er til å skru bort, i motsetning til på sivile biler der traversen er sveiset. Det er normalt at motoren ryker ved start, men det skal gi seg når du får av choken, -hvilket skal skje ikke lenge etter at motoren er startet. Ryking tar man knekken på ved å bytte ventiltetninger. På grunn av 24V system er det som regel få modifiseringer gjort av sivile hensyn på disse bilene. Men se etter at alt virker. Spesielt at ladinga er i orden. I tillegg til amperemeter er det en ladelampe i dashbordet. Lampa må ikke gi antydning til gløding ved tomgang. I så fall har du feil ved dynamo eller laderele. Releet er greit å bytte, men dynamoen kan trenge en overhaling hvis det ikke holder å bytte børster. Når drivverket er i orden og rikitg smurt kan du forvente en myk gange i bilen uten påtrengende lyder. Men erfaringsvis skrangler det i i spakene for fordelingskassa. Det er viktig at alle deksler i gulv, samt gummimansjetter for gjennomføring av spaker er i orden og på plass, ellers kommer det mye støy inn i bilen. Hvis drivverket har en ubalanse et sted kan du få resonansstøy i bilen. Det er ikke særlig behagelig i en uisolert aluminiumsbil. Men du slipper i hvertfall unna rust på grunn av aluminiumet. Og korrodert aluminium har jeg funnet fint lite av på bilene mine. I hvert fall i forhold til rust på en 80-talls japse. Var og henta en -86 413 i dag. Den var ikke pen.... Men min -74 LR holder stilen som aldri før! Mitt råd er å kjøpe best mulig bil med en gang, og satse på vanlig vedlikehold. Da får du en bil som du kan glede deg over lenge.


----------------------------
www.landrovermania.no

#13 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 17 August 2005 - 23:00

Takk til RuneK for glimrende innlegg, tydelig at hukommelsen min spilte meg et puss med tanke på gearkassetraversen c",)

#14 RuneK

RuneK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Nå ligger det en filsnutt av Land Rovere i gjørme på www.landrovermania.no. Det viser seg at de tåler vann....

----------------------------
www.landrovermania.no

#15 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Den dere 110`ern hva er det den har på bakdøren?? Det kan se ut som en fiskesteng!!!??

#16 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Den dere 110`ern hva er det den har på bakdøren?? Det kan se ut som en fiskesteng!!!??

Opprinnelig postet av nasse nøff



psst..... Det der er en seriebil en 109 wink.gif

Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#17 RuneK

RuneK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 18 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Den dere 110`ern hva er det den har på bakdøren?? Det kan se ut som en fiskesteng!!!??

Opprinnelig postet av nasse nøff


110? Hvor er den?

Fisk er vondt. Det er antenner. Du kan sjekke www.landrovermania.no for flere bilder av bilen.

----------------------------
www.landrovermania.no

#18 superted

superted

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 30 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
men hvordan er mb gd da synes de høres greie ut ,gi meg vurdering på den og ,ellers ender jeg opp med lc igjen cool.gif

Opprinnelig postet av cat.o



Hei, da jeg skulle avtjene pliktåret mitt hadde jeg nettopp kjøpt meg en X-mil, så denne var så original som mulig på dette tidspunktet.
Jeg fikk også ansvaret for bla. to MB feltvogner som jeg fikk god anledning til å sammenligne i terrenget.
Det jeg la merke til var at der jeg tidligere hadde kjørt greit med X-mil'en, måtte jeg ofte bruke både sperrer og rennafart i MB'en for å klare i det hele tatt.
Jeg må nok legge til at jeg på dette tidspunktet var veldig fersk når det gjelder terrengkjøring(men jeg lærte mye:D), så alt jeg skriver er helt subjektivt.

Jeg TROR imidlertid at forskjellen skyldes en ting, nemlig dekk...
Til tross for at X-mil'en min var utstyrt med 15 år gamle regumierte knobby dekk, var disse fortsatt bedre i terrenget en MB dekkene(forsvaret sparer på de latterligste steder iblant:blink:).
Og enda viktigere er størrelsen på dekkene. X-mil'en har vesentlig større dekk enn en MB (originalt), og derfor betydelig bedre bakkeklaring(Det var ofte jeg hørte skraping under MB'en).

En original X-mil har forøvrig veldig stive fjærer(som nevnt tidligere), men jeg merket aldri så stor forskjell mellom MB og X-mil. I dag skjønner jeg ikke helt hvorfor.

Det at en X-mil er undermotorisert plaget meg heller ikke på det tidspunktet, fordi forsvaret satte ikke akkurat en racingmotor i MB'en(det blir ikke bedre av å fyre bilen på parafin:angry:)

Jeg vil også legge til at deler til en MB er Mercedesdeler (=dyrt). Det er godt mulig at det går an å skaffe billige deler, men det kjenner jeg ikke til.

Hvis jeg hadde visst det jeg vet nå om terrengkjøring, så er det godt mulig det hadde blitt en Volvo felt i stedet for X-mil'en, men på den annen side hadde jeg visst det jeg nå vet om LR, så hadde det nok blitt engelsk allikevel (jeg digger å hilse på andre LR produkter:D).
Kanskje det hadde blitt en RR??

Forøvrig går det ikke an å stappe så mye drit inn i en Volvo som det jeg har i X-mil'en min nå...

Hilsen Andreas