Gå til innhold



Foto

2005 Chevy Sportside 5,3 Vortec


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
92 replies to this topic

#21 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
hmm hva med 04 modellen da? evnt 03 modell? ang fartsperre.
Opprinnelig postet av EvoMan



Fra Amcars hjemmeside:

Kopi av melding:
Bil i gruppe M2, M3 og N2 med bensin- og dieselmotor som registreres første gang i Norge fra 1. januar 2005 skal ha hastighetsbegrenser dersom bilen skal brukes til internasjonal transport.
Bil i gruppe M2, M3 og N2 med bensin- og dieselmotor som registreres første gang i Norge fra 1. januar 2005 og som kun brukes til nasjonal transport skal ha hastighetsbegrenser fra 1. januar 2008.

For bil i gruppe M2, M3 og N2 med dieselmotor som er registrert fra 1. oktober 2001 til 1. januar 2005 blir det krav til hastighetsbegrenser fra 1. januar 2006 for biler som brukes til internasjonal transport og fra 1. januar 2008 for biler som kun brukes for nasjonal transport.

Hastighetsbegrenseren for lastebil, N2 og N3 skal være innstilt på 90 km/t.
For buss M2 og M3 skal hastighetsbegrenseren være innstilt på 100 km/t.

AMCAR er ikke fornøyd med at kravet til ettermontering er frafalt og vil jobbe videre med å prøve å få til en løsning for å slippe dette. Ettermontering er etter de flestes oppfatning meget urimelig. De som har kjøpt biler som rammes av kravet om ettermontering føler seg ført bak lyset. Her tenker vi først og fremst på det verditapet som disse bileierne må ta. Det neste er problemene med å ettermontere en hastighetsbegrenser på de biler det her er snakk om. Det finnes i dag ikke gode nok tekniske løsninger for å montere dette på amerikanske biler, og samtidig kan en ikke være sikker på hva som vil skje med f.eks. en motor som får ettermontert dette. Vi tviler sterkt på at produsent/importør vil ta på seg garantiansvar ved eventuelle motorhavari på biler som har ettermontert slikt utstyr.
Å få montert hastighetsbegrenser på nye biler kan det kanskje være mulig å få til innen fristen i 2008 - i samarbeid med bilfabrikken, men å få til en sikker og god løsning for ettermontering er vi meget usikre på.

Bil gruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3.500 kg til 12.000 kg
Bil gruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12.000 kg
Bil gruppe M2: Buss med totalvekt ikke over 5.000 kg
Bil gruppe M3: Buss med totalvekt over 5.000 kg

Bil gruppe N3 og M3 med totalvekt over 10.000 kg har hatt krav om hastighetsbegrenser fra 1995 for internasjonal transport og fra1996 for nasjonal transport.





Kjør stort, kjør biler med sjel!

#22 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Lånte en sånn en når jeg hadde øsa mi på service, knall fin bil å kjøre. Også er den faktisk ganske sprek. Få på den litt ordentlige hjul, lyktebøyle og stigtrinn så er det genialt:)

Løp og kjøp Evo

CHEVY.- EATING FORDS, ****TING DODGES

#23 Detroit

Detroit

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Kor lamt ekje det å ha sperre å 90 på en tahoe og 100 på en buss? Heller en tahoe i 100 en 10 meter lang buss i 100.

#24 jeeptj

jeeptj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Er vel ikke noe å ta elgtesten med, men rett frem gikk det som på skinner.
Også skal jo 3 tonn egenvekt bremses og da.....
Erik

#25 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 October 2005 - 23:00

Kjører du en BMW 750 IL som er litt tung pansret, så har den også en egenvekt på 2.8 tonn. De finner du på veiene der nede, de skal stoppe de også....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

#26 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Eneste løsningene for å unngå sperre nå blir vel å kjøpe bensiner 1. g. reg. før 1.1. 05 (lett lastebil) eller diesel før 1.1.01 (lett lastebil). Kan også styre unna alt sammen ved å reg. som varebil N1 (max. 3500 kg.) eller som kombinertbil (?). Begge disse utløser engangsavgift (20 %/55 % av gr.lag) og gjør disse bilene vesentlig dyrere.
Faren blir uansett iforhold til evt. fremtidig ombygging til personbil. Her er det allerede skjerpet inn, og er blitt vanskeligere å bygge om/klasse ned eks. Suburban til personbil (spes. u. 3,5 tonn). Varebil kl. N1 er uansett vanskeligere å komme "under" for US-biler pga. vekten. Det du da evt. får er en "lett" utgave som ikke er bygd for de tøffeste utfordringene. Det finnes noen brukte kombinertbiler av Suburban/Silverado crew cab (00-03) i markedet, og ikke alle er klar over "ekstraverdien" av disse bilene. er reg. som kombinertbil med tillatt totalvekt inntil 7500 kg. Går også klar sperre. Alfaseth tok inn en del sånne.

Forbruk: På en 4wd må du vel regne fra 1,3 og oppover i snitt på en Sportsside med en 5,3. Har en kompis som har crew cab'en som jeg nevnte, og den ligger vel på 1,8 i snitt (3000 kg. egenvekt/ 6,0 motor).

Driftssikkerhet: God, men service-, vedlikeholds-, og verditapskostnader er over snittet. Spesielt med tanke på fartssperre(verditap). Hovedservice på den nevnte Crew cab'en: 12.600,- Spesielle påkostninger på bensinere har jeg ikke hørt om. Diesel er det dessverre litt problemer med, men det går stort sett på garanti.

Komfort: må bare oppleves!!!

Amcar gjør et godt stykke arbeid innenfor området, men US-trucks sliter med fremtiden i Norge... Dessverre!

Kor du snur deg så e rævæn bak... og d stinkar drit..

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#27 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Eneste løsningene for å unngå sperre nå blir vel å kjøpe bensiner 1. g. reg. før 1.1. 05 (lett lastebil) eller diesel før 1.1.01 (lett lastebil). Kan også styre unna alt sammen ved å reg. som varebil N1 (max. 3500 kg.) eller som kombinertbil (?). Begge disse utløser engangsavgift (20 %/55 % av gr.lag) og gjør disse bilene vesentlig dyrere.
Faren blir uansett iforhold til evt. fremtidig ombygging til personbil. Her er det allerede skjerpet inn, og er blitt vanskeligere å bygge om/klasse ned eks. Suburban til personbil (spes. u. 3,5 tonn). Varebil kl. N1 er uansett vanskeligere å komme "under" for US-biler pga. vekten. Det du da evt. får er en "lett" utgave som ikke er bygd for de tøffeste utfordringene. Det finnes noen brukte kombinertbiler av Suburban/Silverado crew cab (00-03) i markedet, og ikke alle er klar over "ekstraverdien" av disse bilene. er reg. som kombinertbil med tillatt totalvekt inntil 7500 kg. Går også klar sperre. Alfaseth tok inn en del sånne.

Forbruk: På en 4wd må du vel regne fra 1,3 og oppover i snitt på en Sportsside med en 5,3. Har en kompis som har crew cab'en som jeg nevnte, og den ligger vel på 1,8 i snitt (3000 kg. egenvekt/ 6,0 motor).

Driftssikkerhet: God, men service-, vedlikeholds-, og verditapskostnader er over snittet. Spesielt med tanke på fartssperre(verditap). Hovedservice på den nevnte Crew cab'en: 12.600,- Spesielle påkostninger på bensinere har jeg ikke hørt om. Diesel er det dessverre litt problemer med, men det går stort sett på garanti.

Komfort: må bare oppleves!!!

Amcar gjør et godt stykke arbeid innenfor området, men US-trucks sliter med fremtiden i Norge... Dessverre!

Kor du snur deg så e rævæn bak... og d stinkar drit..

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

Opprinnelig postet av Patrolist



Honnør til deg Patrolist, for et godt innlegg laugh.gif

Kjør stort, kjør biler med sjel!

#28 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Hvis pick up er tingen så bør jo den nye Colorado prøvekjøres, selv om den ikke er helt full size. Jeg synes den ser tøff ut og du slipper alle "hindringer" der staten motarbeider deg, siden den registreres som varebil klasse 2.

Kjør stort, kjør biler med sjel!

#29 Leo

Leo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 500 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Bil i gruppe M2, M3 og N2 med bensin- og dieselmotor som registreres første gang i Norge fra 1. januar 2005 skal ha hastighetsbegrenser dersom bilen skal brukes til internasjonal transport.
Bil i gruppe M2, M3 og N2 med bensin- og dieselmotor som registreres første gang i Norge fra 1. januar 2005 og som kun brukes til nasjonal transport skal ha hastighetsbegrenser fra 1. januar 2008.

For bil i gruppe M2, M3 og N2 med dieselmotor som er registrert fra 1. oktober 2001 til 1. januar 2005 blir det krav til hastighetsbegrenser fra 1. januar 2006 for biler som brukes til internasjonal transport og fra 1. januar 2008 for biler som kun brukes for nasjonal transport.

Hastighetsbegrenseren for lastebil, N2 og N3 skal være innstilt på 90 km/t.
For buss M2 og M3 skal hastighetsbegrenseren være innstilt på 100 km/t.

AMCAR er ikke fornøyd med at kravet til ettermontering er frafalt og vil jobbe videre med å prøve å få til en løsning for å slippe dette. Ettermontering er etter de flestes oppfatning meget urimelig. De som har kjøpt biler som rammes av kravet om ettermontering føler seg ført bak lyset. Her tenker vi først og fremst på det verditapet som disse bileierne må ta. Det neste er problemene med å ettermontere en hastighetsbegrenser på de biler det her er snakk om. Det finnes i dag ikke gode nok tekniske løsninger for å montere dette på amerikanske biler, og samtidig kan en ikke være sikker på hva som vil skje med f.eks. en motor som får ettermontert dette. Vi tviler sterkt på at produsent/importør vil ta på seg garantiansvar ved eventuelle motorhavari på biler som har ettermontert slikt utstyr.
Å få montert hastighetsbegrenser på nye biler kan det kanskje være mulig å få til innen fristen i 2008 - i samarbeid med bilfabrikken, men å få til en sikker og god løsning for ettermontering er vi meget usikre på.

Bil gruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3.500 kg til 12.000 kg
Bil gruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12.000 kg
Bil gruppe M2: Buss med totalvekt ikke over 5.000 kg
Bil gruppe M3: Buss med totalvekt over 5.000 kg

Bil gruppe N3 og M3 med totalvekt over 10.000 kg har hatt krav om hastighetsbegrenser fra 1995 for internasjonal transport og fra1996 for nasjonal transport

Disse reglene som nå skal være vedtatt stemmer vel ikke helt med det du har skrevet Patrolist

#30 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

takk for gode svar

skal sjekke ut den Coloradon også, syns den ser tøff ut ja


MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

#31 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 02 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Disse reglene som nå skal være vedtatt stemmer vel ikke helt med det du har skrevet Patrolist

Opprinnelig postet av Leo



Bortsett fra at han glemte en null (skal være diesel reg. etter 1.10.01) finner ikke jeg noe annet galt i innlegget. Hva tenkte du på Leo?

Kjør stort, kjør biler med sjel!

#32 Leo

Leo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 500 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Bensinerne registrert etter 1.10.01 må også ha fartssperre på lik linje med diesel samt 7500kg biler regg etter angitt dato slippper heller ikke unna. Det er min oppfatning av vedtatte regler.

#33 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Bensinerne registrert etter 1.10.01 må også ha fartssperre på lik linje med diesel samt 7500kg biler regg etter angitt dato slippper heller ikke unna. Det er min oppfatning av vedtatte regler.


Opprinnelig postet av Leo



Kopi av melding:
For bil i gruppe M2, M3 og N2 med dieselmotor som er registrert fra 1. oktober 2001 til 1. januar 2005 blir det krav til hastighetsbegrenser fra 1. januar 2006 for biler som brukes til internasjonal transport og fra 1. januar 2008 for biler som kun brukes for nasjonal transport.


Da leser du det som står og legger til litt selv...

Står jo her svart på hvitt at det kun gjelder dieselmotor. Jeg har også personlig fått dette bekreftet ved henvendelse til teknisk avdeling i Amcar. smile.gif

Kjør stort, kjør biler med sjel!

#34 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Leo;


1.10.01 stemmer forsåvidt. I Praksis. Skulle vel vært 1.1.01, men ble forsinket. Hadde forholdt meg til 1.1.01 for å være sikker (personlig).
Saken ruller jo enda, og utfallet er ikke gitt.

Ang. bensiner har samtlige US-importører forholdt seg til 1.1.05. Vil jo få mange merkelige utslag evt. rettsaker hvis ikke dette blir overholdt.Alfaseth annonserer fremdeles nye minibusser(M2) med bensin som de har regga før 1.1.05, nettopp for å unngå fartssperre.

Ser forresten ikke i det du skriver Leo, at krav om sperre gjelder bensiner 1. g. reg. før 1.1.05 (?).

Stakkars Evo Man.... Ville bare ha noen råd han.

Følg med i neste episode av Forviklingar...

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#35 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

biggrin.gif:D:D

Kjør stort, kjør biler med sjel!

#36 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

noen som kjenner fartssperra`s virkemåte da? er den lett og billig å bli kvitt? evnt en bryter eller noe? straff for å bli tatt uten sperra(selv om en ikke kjører for fort)

men det viktigste, hvordan er kvaliteten? noen som har en lignende bil med eller som har noen "små" problemer?




MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

#37 Leo

Leo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 500 Innlegg:

Posted 03 October 2005 - 23:00

Ikke helt lett å fårstå seg på dette nei. Kan hende jeg oppfatter feil, så vi får bare vente å se, mye kan fårandre seg ennå, m en helt sikkert til det værre. Hadde tenkt å kjøpe meg ny bil egentlig , men valgte å regge ned gammlesubben istede å heller kjøre den til det ikke er mer igjenn av den ,en 50 år til eller noe hehe, det er jo sån dem tydligvis vil ha det får en liten bil vil aldri være noe alternativ får meg.

#38 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 10 October 2005 - 23:00

ingen som har noen kule slike biler eller bilder av ettermonterings greier?

noen som vet boltsirkel på felgene da? evnt vil Pajero felgene passe på en slik bil?



MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

#39 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 23 October 2005 - 23:00

ingen som vet noe om disse bilene eller?


MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

#40 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 23 October 2005 - 23:00

Du får akkurat det samme stæsjet til den som til bilen min. De er jo like, i trynet. Se på rigs siden min, så får du se litt der... Har jo det meste på min.

Trur det er 6bolt på den, og da passer pajero hjula... Så sant ikke impresset er helt villt da:D

CHEVY.- EATING FORDS, ****TING DODGES