Irritert jeg.
#1
Posted 13 October 2005 - 23:00
Forbanna, irriter og pissed off med mer.
Og grunnen er dissa regelendringsopplegget for godkjenning
av div heimsnekkra, rod, med mer prosjektene som skal bli lettere å få
godkjent. Blir vel ikke noe krav til Tuv papirer der.
MEN skal man heve og sette store hjul på en 4x4 (fysj, stygge saker)
DA skal man ha Tuv eller tilsvarende papirer.
Dette er noe som BØR bli tatt til ettertanke hos de som skal lage
reglene, hvilke grenser skal man ha for krav om papirer eller ikke.
#2
Posted 15 October 2005 - 23:00
Custom - any car that has been altered, or customized with major body modifications. See Leadsled
Highboy - Fenderless rod with the body mounted on top of the frame, or in the stock position.
Hot Rod - A production car that has been modified by the owner in the attempt to increase acceleration and top end speed. Although the term can be applied to any modified car, it is usually reserved for vehicles produced from 1930 to 1940's. Typically the engine is modified, and some body panels removed. Many were painted with a design of flames behind the front wheels to give the appearance that this vehicle was "hot" thus the name.
Lead Sled - Another name for a early 50's style custom car which has had major body modifications. Originally done with hot lead. Now done with plastic fillers
Resto Rod - A hot rod with a stock looking outer appearance but with modern running gear.
Street Machine - Usually refers to a hot rodded car built after 1949.
Street Rod - Usually refers to a hot rodded car built before 1949.
Hot rods are older, often historical, cars. Originally the term was used to the practice of taking an old, cheap car, removing weight (usually by removing roof, hood, bumpers, windscreen and fenders), lower it, change or tune the engine to give more power, add fat wheels and paint it to make it stand out. The term may have originated from "hot roadster" and the term was used in the 1950s and 1960s as a derogatory term for any car that did not fit into the mainstream. Other sources indicate that the term was derived from replacement of connecting rods in engines to allow higher RPMs to be reached without parts failure. In the 1970s hot rodders tried to clean up their reputation and thus they started to use the term "street rod" instead. Nowadays people who own hot rods keep them clean and try to make them noticeable. Those who work according to the original idea of cheap, fast and no frills are often called rat rods.
#3
Posted 19 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ganske tøft at doc bygge offroadbila men e d ingen som ska kjør OFFROAD, klage å sutre over at doc itj får godkjent dæm..
D e vel skrytevegg foill i pokala å nypolerte bila doc vil vis doc fram i , har jo faan itj nå uti skøven å gjøra..
bygge bila me heving å store hjul får å rek etter veien.
byn å bygg doc OFFROADFORDON som tåle dæng istan....
doc sitt jo mer på nett enn på ræva uti garasjen,
Neste bli vel neonlys å cromma brannapperat.
MVH værst utkanten offroaders støkt men stærkt.
Opprinnelig postet av værst
Eeeh, tror at det er noe du ikke har fått med deg her.
Kikk rundt på sidene på offroad.no, her er det utrolig mange biler som er bygd KUN for offroad.
1. Klage å sutre. Selvfølgelig, vi vil ha bilene LOVLIGE når de brukes etter vei.
2. Skrytevegg? hvor får jeg pokal for å vise frem bilen min?
Dessuten tror jeg at de som vil ha pokaler har helt andre int. og budsjett enn oss, eller?
3. Har ikke noe uti skauen å gjøre, hvorfor ikke?
4. Rek etter veien? Jupps, er sikkert flere som ikke har råd til 1 bil for hvert formål, så for å kjøre til treff se pkt 1
5. Mer på nett enn i garasjen? Gjelder ikke alle, men det er vel flere her som har flere timer i garasjen enn du har levd tenker jeg.
6. Neonlys og kromma brannapparat? Neon, tvilsomt. Kromma brannapparat, tøft på rett bil det.
#4
Posted 13 October 2005 - 23:00
En sånn en med 500 hk hjemmebygd er ok
En sånn med tuv papirer er ok
Til slutt en fysj fysj, da det ikke er tuv papirer.
#5
Posted 13 October 2005 - 23:00
chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
#6
Posted 13 October 2005 - 23:00
Bygg deg en rod da vel, hvis du tror det er noe lettere!!!!
#7
Posted 13 October 2005 - 23:00
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
#8
Posted 13 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det er da ikke TUV-papirer på en Toyota Arctic Truck.
Bygg deg en rod da vel, hvis du tror det er noe lettere!!!!
Opprinnelig postet av Amund
Bildene var til illustrasjon.
Ikke ta det som Arctic da, mener da at feks Toyota med hevesett som det er tuvpapirer på er ok, skjønner ?
Og ikke tror jeg det er enklere å bygge rod heller, men det bør være samme krav til dokumentasjon samma faan hva du smeller sammen.
#9
Posted 13 October 2005 - 23:00
Hva da med effekten av bremsene dersom du kommer i 110 med en sånn????
Skal du ha større hjul på en offroader, må du vel dokumentere at bremsene tåler det?
Var vel det Roy her fikk beskjed om?
#10
Posted 13 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
er helt enig me at det er forkastelig at man skal kunne sette 500hk i en hjemmebygg rod, men får ikke lov til å sette større dekk på en offroad bil. men en ting som jeg er forundret over, selv dersom du får lov til å sette på større dekk på en offroad bil, så må du sette på skjermbreddere, ellers så er d ikke godkjennt, men den roden har ikke skjermer!!!!!!
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
Opprinnelig postet av AMan
De blir vel godkjent med skjermer, for så og bli plukket av
_________________
Kor e reinan mine...
#11
Posted 13 October 2005 - 23:00
patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062
galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078
#12
Posted 14 October 2005 - 23:00
WranglerYJ 95 OME 33-12,5-15 baja claw
#13
Posted 14 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hvis man kikker på bremsene på en del av rod'ene, synes jeg det er skrøpelige greier, ikke så store kraftige skiver der.
Hva da med effekten av bremsene dersom du kommer i 110 med en sånn????
Skal du ha større hjul på en offroader, må du vel dokumentere at bremsene tåler det?
Var vel det Roy her fikk beskjed om?Opprinnelig postet av madman
Detta henger ikke på greip. Har du sett skivene på en nissan micra? de går også i 110!
Ingen har setter vel større hjul på en rod...
syns du det skal være fritt fram for alt? at det er lovmed en rusten pajero med 50 cm hjemmelagd bodylift og 44"? har du lyst til å møte den doningen på veien? er enig at kravene er litt sprikende, men det er vel bedre enn ingen krav.
#14
Posted 14 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:De burde heller ikke ha lov å ferdes etter veien!!! Folk leker jo med livet i slike farkoster!!
Har du sett skivene på en nissan micra? de går også i 110! Opprinnelig postet av Amund
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#15
Posted 14 October 2005 - 23:00
(JA jeg vet at jeg er barnslig og at jeg kanskje overdriver bittelitt, men madman HAR et poeng...)
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#16
Posted 14 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Men jeg er enig med madman: Ingen av bilene fra 1940 og tidligere er bygget for å kjøre i 110. Så hvis du kan bygge en bil etter 1940-specs med en moderne motor så har du driti på draget... En Micra har vel en egenvekt på... Ca... 120 kg, på størrelse med en middels moped. Mens en Rod med gammelt stål-karosseri (og stål i gamle dager er ikke som stål i dag) som bygges til å gå 20ganger fortere enn originalt med originale bremser...
(JA jeg vet at jeg er barnslig og at jeg kanskje overdriver bittelitt, men madman HAR et poeng...)
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Opprinnelig postet av HardKåre
Joda, hvis du mener de bruker originale bremser... men de fleste kjører vel Mustang II-forstilling eller tilsvarende (midt-80 til tidlig nitttalls), med svære gromme skiver og calippere? Er jo noen som kjører god gammaldags stil tvers gjennom, med trommelbremser og stålfelger, men de har vel heller ikke masse hester hvis de skal holde stilen vil jeg tro.
#17
Posted 14 October 2005 - 23:00
Alle roddene jeg har sett i levende livet har vært 100% gjennomførte bygg... en rod bygger bruker 2-10 år på å bygge i hop en bil som er shina fra bumper til bumper... det brukes mye dyre chassis og bremsekomponenter da dette "imponerer" di andre rod gutta
I mange offroad kretser skal man helst ikke bruke kroner på bygget... hjemmelagde heveklosser..laaaange sjakler....spacers på fjærene er desverre ikke unntakene men regelen. Er bilen stort sett opprusta ellers... spiller ikke det heller noen rolle.
Klart det er lettere å godkjenne en hjemmebygd rod som ser ut som en skrin inni og utenfor... med blanke flotte deler og perm på perm med dokumentasjon og kvitteringer, enn det er å godkjenne en Zuki som er heva med båtruller og sjakler.
Hadde alle gjort som feks ZR900 her på forumet eller Morten med Cherokee en så hadde vi kansje ikke hatt problemer med godkjenning av andre bygg.
Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp
#18
Posted 14 October 2005 - 23:00
Endel av offroadbilene som ruller rundt på norske veier taler ikke godt for de som vil bygge lovlig.. et miljø har lett for å bli skjært over en kam
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#19
Posted 15 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Dette blir litt som å sette gamle opp mot barn...vi vil at folk skal bygge både tøffe rodder og tøffe 4x4 vil vi ikke?
Alle roddene jeg har sett i levende livet har vært 100% gjennomførte bygg...
Da er jeg en av få uheldige da jeg har sett et par Rodder som var "uta blank Inna krank" og har faktisk kjørt en av dem. Blikkmagnet uten sidestykke, MEN dårlige kjøreegenskaper.
en rod bygger bruker 2-10 år på å bygge i hop en bil som er shina fra bumper til bumper... det brukes mye dyre chassis og bremsekomponenter da dette "imponerer" di andre rod gutta
I mange offroad kretser skal man helst ikke bruke kroner på bygget... hjemmelagde heveklosser..laaaange sjakler....spacers på fjærene er desverre ikke unntakene men regelen. Er bilen stort sett opprusta ellers... spiller ikke det heller noen rolle.
Klart det er lettere å godkjenne en hjemmebygd rod som ser ut som en skrin inni og utenfor... med blanke flotte deler og perm på perm med dokumentasjon og kvitteringer,
Hvilken dokumentasjon ???
Tuv eller tilsvarende? Papirer på at delene er laget for akkurat den bilen med akkurat det opsettet?
Kvitteringer har jo vi også?,
enn det er å godkjenne en Zuki som er heva med båtruller og sjakler.
Hadde alle gjort som feks ZR900 her på forumet eller Morten med Cherokee en så hadde vi kansje ikke hatt problemer med godkjenning av andre bygg.
Du kommer lenger med en dråpe diesel enn med et tonn med vann
http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmpOpprinnelig postet av Henning
Nå tenker ikke jeg heller på dette med heving og store hjul som noe man slenger sammen med div duppeditter man har rundtomkring i garasjen og så drar for å få godkjent.
Grunnen til innlegget mitt er:
Hvorfor skal ikke vi som skal heve amcar og enkelte andre merker få godkjent bilen????
Fordi vi ikke har papirer, les tuv eller tilsvarende.
Er vi da mindre seriøse/flinke?
Selv om vi har kvitteringer og papirer på at delen er tilpasset vårt bilmerke?
Hvorfor skal feks en rustete og slitt hilux godkjennes med hevesett og størrehjul? pga papirer?
Hvis jeg da restaurerer en Dodge og hever den, men mangler "tilstrekkelig dokumentasjon", men har kvitteringer og gjort en skikkelig jobb, HVA DA?
#20
Posted 15 October 2005 - 23:00
Hot rod?
Hjemmebygg?