IKKE ENKELT MED BELTER / UHELL OG ULYKKER
#421
Posted 29 March 2008 - 08:09
#422
Posted 29 March 2008 - 09:31
Jeg synes det vitner om litt lite forståelse av det landet man kjører i. Hallo dette er Norge med fjell og fjorder, det sier seg vell litt selv at det blir forskjeld på sommer og vinter sa?
Må også si at jeg reagerte på utalelsen om at de vurderte od se på skiltinga? Skal vi begynne og skilte på Tysk, engelsk, arabisk? o.s.v????
Det umulige tar bare litt lengere tid:)
#424
Posted 08 April 2008 - 20:06
http://www.aftenpost...icle2354090.ece
#425
Posted 22 April 2008 - 16:52
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#427
Posted 10 May 2008 - 22:47
Bare flaks at lastebilen sto der for ellers kunne det ha gått mye værre med han i hytta.
Han fikk noe kuttskader og smekkpå armen
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#428
Posted 11 May 2008 - 22:52
#429
Posted 12 May 2008 - 09:37
#430
Posted 12 May 2008 - 10:52
Bolten har vel ikke hoppet ut, sitter jo fortsatt i låsingen på høyre side. Ser vel heller ut som om stålet den var festet i på venstre side har røket tvert av. Kan jo begynne å lure på om det har vært skikkelig feilbelastning en gang siden jeg ikke kan forestille meg at sånt skal kunne skje ved "normal" bruk.
#431
Posted 12 May 2008 - 11:18
Det var gamle sprekker i festene.
Maskinene som dette firma eier driver ikke med vedlikehold
Bortkasta tid virker det som.
Samme gravemaskin mista bolten for 1 uke siden som holder sylindren på skofla....dette såg ikke sjåføren og grølla alt av stag og fester der fremme.
Denne gravemaskinen kjøres av folk uten "lappen"
Til og med jeg må bruke maskinen for å få last på lastebilen....selv om jeg ikke har lov.
Kjedelig for meg og firma hvis det skjer sånne uhell som skjedde her,bare med værre personskader
Edited by terje takras, 12 May 2008 - 11:21.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#432
Posted 12 May 2008 - 13:44
Det var gamle sprekker i festene.
Maskinene som dette firma eier driver ikke med vedlikehold
Bortkasta tid virker det som.
Samme gravemaskin mista bolten for 1 uke siden som holder sylindren på skofla....dette såg ikke sjåføren og grølla alt av stag og fester der fremme.
Denne gravemaskinen kjøres av folk uten "lappen"
Til og med jeg må bruke maskinen for å få last på lastebilen....selv om jeg ikke har lov.
Kjedelig for meg og firma hvis det skjer sånne uhell som skjedde her,bare med værre personskader
Skjer det noe og Du ikke har lappen, så er det DU som er økonomisk ansvarlig
Og hvis en sånn bolt er borte i maskina, er det Bruksforbud på maskina til feil er rettet opp
Du kan bare nekte å bruke maskina, sjefen din har ikke noe han skulle ha sagt han
eller de i det firmaet.. og det skal også sitte et års godkjent merke i ruta på maskina
Hvis jeg hadde vært der så hadde jeg bare kjørt vekk med lastebilen uten last..
selv om jeg har maskin lappen..
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#433
Posted 12 May 2008 - 14:02
Og hvis en sånn bolt er borte i maskina, er det Bruksforbud på maskina til feil er rettet opp
Du kan bare nekte å bruke maskina, sjefen din har ikke noe han skulle ha sagt han
eller de i det firmaet.. og det skal også sitte et års godkjent merke i ruta på maskina
Hvis jeg hadde vært der så hadde jeg bare kjørt vekk med lastebilen uten last..
selv om jeg har maskin lappen..
har kjørt maskin i mange år.dette var veeeldig stykt må eg sei.
her har sjoføren hele ansvaret(firmaet har ingenting)du kjøre en maskin først ute maskinførerbevis,og i tilleg er den mest sanylig ikkje hat en sagkyndig kontrol,vist alt dette har ryke på kort tid.alt dette er førers ansvar før maskinen tas i bruk.pas på neste gang du utsetter deg for slik fare.kan ende tragisk.og det er du sjøl som sjofør,det går ut over ingen andre.
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#434
Posted 12 May 2008 - 15:48
Jeg er bare leid ut med lastebil til det firmaet fra der jeg jobber.
Er litt lei å kjøre stein....bråker så fælt
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#435
Posted 12 May 2008 - 16:13
Jeg er bare leid ut med lastebil til det firmaet fra der jeg jobber.
Er litt lei å kjøre stein....bråker så fælt
vist du driver privat (eget firma) hadde eg reist fra maskinen men gang.uten tvil.se om maskinen er sertefisert i løpet av et år(den skal sertifiseres hver 12 månde)som eg ser det på bilde,er jo hele feste på veg inn i hytta di dette er jo alvorlige greier.og et firma som sluntrer slikt med maskiner og utsetter sine folk og innleide for en slik fare bør jo starffes mener eg.det er dit ansvar som sjofør og sjekke over at alt er ok før du tar maskinen i bruk.men du må jo og ha maskinførerbevis på aktuel maskin.
eg hadde aldri slipt noen til i min maskin uten dukumentert opplering og maskinførerbevis jalfall
jør deg selv en tjenste og tips politi eller arbeidstilsynet.før det skjer noe mer alvorlig med en person
stein bråker ja sant det men laster du riktig,der det ikkj så heilt galt synes eg tok tid og lere det men har greit det etter non år bak spakene hehe
http://www.arbeidstilsynet.no/
Edited by sunde, 12 May 2008 - 16:19.
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#436
Posted 15 May 2008 - 23:51
Lærte selv å laste stein den tiden bilene hadde karmer av tre , Brøyt x 2b var kjem
pestas minnes jeg .
Ikke for å skryte , men det var litt stas her om dagen da jeg lastet storstein ( ca 1 m3 ) på noen lass og jord på noen og sjåførene spurte på sambandet om det var jord eller stein de hadde fått , kjente det ikke på bilen sa de , men jeg lærte nok den tiden sjåførene stod på stigtrinnet i sixpens å dirigerte hver skuff som ble lagt på .
#437
Posted 17 May 2008 - 18:11
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#438
Posted 27 May 2008 - 20:03
var på anlegg for mesta for et par år siden, kjørte som reserve med gammel A20. greit nok d, men luringen i 30tonneren fant ut at den dumer'n er lav og fin å laste blokk på... gøy, fikk alt av store blokker, gjerne like store som kassa. men når han ikke lenger gadd å senke dem ned i kassa så var det slutt, to lass på rad så slapp han blokkene fra god høyde, var ovna med begge framhjula, og baklemmen ble knust, siste blokka var endel lengre enn kassa... da var det tut og kjør, aldri til den maskina igjen, må gå ann å ta litt hensyn... men fikk ny dumper etterhvert da, A30.
#439
Posted 09 June 2008 - 16:39
#440
Posted 10 June 2008 - 23:23
Meeen, de fleste har vel aldri sett innom alle funskjonene så altfor nøye.