Gå til innhold



6,5TD - Konstruksjons-feil i innsug!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 02 January 2006 - 00:00

blink.gif

Edited by Ural 375D, 05 February 2007 - 01:19.


#2 PerI

PerI

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Lurer på noe av det samme siden min 6,5TD PickUp er fra '95... Der sitter alt på sin plass men jeg vurderer en løsning ála URAL's. Må denne programmeres om hvis jeg gjør "en URAL"??

Opprinnelig postet av PerI



Vel, da har jeg omsider fått gjort "en URAL". Dog ikke helt likt.

Etter at OPS var byttet og fuskingen ved akselrasjon var borte så merket jeg en liten "lugging" ved pen og jevn kjøring. Dette utviklet seg raskt til effekttap og ekstrem røyklegging ved full belastning. Altså på tide med modding.

Innsuget ble rengjort og "slissene" i det øvre innsuget ble utvidet. Jeg lagde en blendeplate av 5 mm. flattjern som ble montert under EGR-ventilen. Vacumslangen sitter fortsatt på ventilen slik at ventilen jobber som normalt men uten funksjon siden hullet under er blendet. Iflg. den lokale GM-forhandleren så kan ikke Sub-programmet legges inn i styreenheten lenger. De har visst fått ny programvare som ikke tillater dette. Jeg monterte også #9 motstand i FSD'n og et K & N filter. Bilen har ALDRI gått så godt det siste året som den gjør nå!! biggrin.gif:D

men; Adam var ikke så lenge i paradis.. i går revnet kardangen foran.. Så jeg får konstatere dette; "Harru sprek kjærring og gammal bil så harru no' å gjøra støtt!!" biggrin.gif:D



...hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

#3 Korando

Korando

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 26 March 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hvor monteres denne #9 Motstanden inn? Lurer litt på det!


Det er bare å bytte den plata du ser her med en som har ett
høyere nr.
Er nummerert fra 1-9, tror det skal gå an å få tak i opptil
nr 13. Øker vel diesel-mengden med 1,5% for hvert siffer
du går opp.
Er å finne der du plugger in kontakten på FSD.








Svein



#4 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 06 January 2006 - 00:00

Ural 375d: Hei Beklager at jeg ikke har vært oppe på ei stund, har hatt trøbbel med en lastebil på jobb og det har vært litt hektisk. strøeren på kassen funket ikke å sprengte bare sikringer, viste seg at spolen på magnetventilen til hydraulikken var brent og kortsluttet, på spolen sto det 12v DC og det sier jo sitt om at verksteder ikke er hva det engang var, kan ikke vært helt våkne de som monterte ventilen for utstyret på bilen var montert på verksted for fire år siden, ganske utrolig at spolen har holdt så lenge. uansett så monterte vi i dag en kuleventil i påvente av ny ventil.

Tilbake til saken. Har fått time til diesel pumpe bytte 16. januar hos autocom i alta. Snakket med de på tlf å forklarte symptomene og at egr, wastegate og vakumklokka til wastegaten er sjekket og er ok å fikk da til svar at jeg da mest sannsynlig har et pumpe problem og at de skulle bestille pumpe til meg så skulle jeg bare komme innom så skulle de bytte den gratis. Når det gjelder garantier så er det 11 års garanti på pumpa som følger bilens alder eller 193 000 km. Det er også to år garanti på den nye pumpa uavhenig av bilens alder og km stand.

Hvis det skulle vise seg at bilen ikke blir bra så er ikke det noen katastrofe, da har jeg i allefall ny dieselpumpe så da skal du få komme nordover å gjøre nøyaktig det du har gjort med din bil, for det høres ut som det samme kan feile min bil. I tilegg til de symptomene du nevner så bruker min merkbart mere diesel enn det som er normalt og motorlampa lever sitt eget liv.. Uansett så er innlegget ditt helt suverent og tror nok jeg blir å ta fram offroad.no å innlegget ditt på verkstedet hvis bilen ryker like jævlig etter pumpe bytte så får de kanskje en aha opplevelse. Uansett så tror jeg nok at det enten er pumpa eller samme feilen som du hadde som feiler bilen min og nå ser jeg faktisk ganske lyst på hele situasjon.

Når jeg har fått bukt med disse problemene og ny pumpe skal jeg rive bort turbo power dekslet, kjøpe kabel og flytte den styringsenheten som står nede i v`en lamme pumpa, bort på innerskjermen, kjøpe kjøleribber og montere på pumpa også vurderte jeg et scoop på panseret som bringer kald frisk luft ned på pumpa, tror nok at disse tiltakene kan få pumpa til å vare "evig".
Pluss at et scoop kommer til å se skikkelig tøft ut:)

Noen burde for øvrig sende ural 375d en stor blomsterbukett og ei god flaske snadder som takk for denne infoen for dette er noe jeg tror veldig mange av oss kommer til å få stor nytte av.

97 Chevrolet Tahoe
04 Polaris pro-x2 800

#5 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 03 January 2006 - 00:00

Vet også at dette har vært problem ,men det som er blitt gjordt da er å fjerne egr ventilen og programer ECMèn med Suburban program.
Suburban 2500/og 3500 Har ikke denne egr ventilen.
Min bror har en `97 tahoe han og ,han byttet innsug og tok det fra den Suburban og med nytt program så ble den helt fin igjen.
Er skrevet om dette på "the dieselpage":D

`88 Suburban 7" løft/`81 Blazer HD 2WD/`82 Blazer K5 4WD

#6 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 03 January 2006 - 00:00

Flott teknisk beskrivelse og løsning på et problem ! smile.gif


Artikkelen er lagt til i "nyttige emner"



Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...

#7 chevisn

chevisn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

Hallois .. Har en 96 mod picup med 6,5td motor der var vakum slangen fra egr ventilen tatt bort og blendet av.. er min bil da blitt programert om??

#8 chevisn

chevisn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

Hallois .. Har en 86 mod picup med 6,5td motor der var vakum slangen fra egr ventilen tatt bort og blendet av.. er min bil da blitt programert om??

#9 PerI

PerI

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hallois .. Har en 96 mod picup med 6,5td motor der var vakum slangen fra egr ventilen tatt bort og blendet av.. er min bil da blitt programert om??


Opprinnelig postet av chevisn



Lurer på noe av det samme siden min 6,5TD PickUp er fra '95... Der sitter alt på sin plass men jeg vurderer en løsning ála URAL's. Må denne programmeres om hvis jeg gjør "en URAL"??


...hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

#10 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

kanskje et dumt spørsmål men hva gjør denne EGR-ventilen for noe:wtf:

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#11 S10dude

S10dude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

smile.gifsmile.gifsmile.gifbiggrin.gif:D:D:)smile.gifsmile.gif

Takk, takk og takk!!!
Du er herved min helt for at du har tatt deg tid til dette!!
Nå er det bare for meg å få tid til å få gjort det samma!!!

------------------------------------------------------------
Altfor høyt og altfor lavt er akkurat passe!!!
------------------------------------------------------------
'88 Chevy S10 4x4 SB TPI
'96 Chevy Tahoe 6.5TD

#12 chevisn

chevisn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

Om du tar av slangen som går inn på EGR-ventilen, så slutter denne å åpne for eksos. Og om ventilen da er tett, så skaper ikke eksosen mere problemer, men motorfeil-lampa vil nok lyse nå. Powertrain Control Module'n (PCM) vil nok ikke godta denne enkle utkoblingen. Selv fikk jeg verkstedet til å programmere bort EGR-ventilen fra "software'n", og ordna så selv den mekaniske "Programeringen"
Dette må ikke forveksles med arbeidet som er gjort i innsuget, dette er ett mulig lekasjested, som ikke endres om EGR-ventilen kobles ut/fjernes. Imidlertid vil en defekt EGR-ventil føre til at lekasjen en etasje ned, kommer raskere. Dette grunnet unaturlig mye varm gass gjennom senterrøret.
Jeg anbefaler alle å både plugge røret, fjerne EGR-ventilen, og å omprogramere til motor uten EGR-system. (Tror jeg betalte 250.- for å få denne omprogrameringen utført, dem legger rett og slett inn ett understellsnummer fra en Suburban).


Fortsatt Godt Nyttår!


Se her: "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997


Opprinnelig postet av Ural 375D

[/quote]


Men motor lampa på min bil lyser ikke og bilen fungerer helt fint... mener du jeg bør bygge om innsuget for ikke og bli plaget i fremtiden?? eller skal jeg bare fortsette med det slik som det er??

#13 S10dude

S10dude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

If it's broken, don't fix it..... :-)

Men du kommer til å få problemer snart..... Gjør alt klart, så har du det da du trenger det!!


------------------------------------------------------------
Altfor høyt og altfor lavt er akkurat passe!!!
------------------------------------------------------------
'88 Chevy S10 4x4 SB TPI
'96 Chevy Tahoe 6.5TD

#14 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 January 2006 - 00:00

da får du se å gi kjærringa litt mat

-----------------------------------------------


#15 Eivind

Eivind

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 05 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
da får du se å gi kjærringa litt mat

-----------------------------------------------



Opprinnelig postet av EvoMan



Hvis du enda ikke har spist frokost så har jeg et lite tips til deg om det perfekte måltidet, dra underleppa di godt over hodet ditt og svelg 2 ganger for å være sikker.....

#16 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 06 January 2006 - 00:00

Vært kjekt med info om hvordan koble trykk/vakum måler.
Har ikke den egr ventilen på min sub

chevy rules!
95' sub
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#17 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 06 January 2006 - 00:00

Man trenger ingen "dummy" på pumpa, FSD sitter bare der og "får" kjøling fra dieselpumpa. Den har ingen annen funksjon, ledningene til FSD bør ikke skjøtes, sett heller på en FSD kjøler som du seter på innsuget, da passer det originale ledningsnettet.. veldig int. i å se hvordan du har tenkt å styre den pumpa uten styreenhet ural.

#18 Peders

Peders

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 06 January 2006 - 00:00

Blir vel vanskelig å styre ei elektronisk pumpe uten styringen, men vist ikkje eg tar heilt feil er disse motorene levert med mekanisk pumpe når di er solgt som båt/marine motorer.

#19 chevisn

chevisn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 09 January 2006 - 00:00

Nyserrig heita tok over hånd.. Da helga kom, kom også arbeids lysta fra intet... uansett.. eg tok og opnet innsug og fant ut att det var tendenser til lekkarsjer.. så jeg tok og reiv av egr-ventilen plugga og lagde meg ett lokk som "egr-ventil"..
Så nå er d bare og finne en forhandler som kann programere om styrina litt.... Er det veldig idiotisk av meg og chippe rokken opp litt ?? den har jo rulla 193000...???

#20 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 09 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Nyserrig heita tok over hånd.. Da helga kom, kom også arbeids lysta fra intet... uansett.. eg tok og opnet innsug og fant ut att det var tendenser til lekkarsjer.. så jeg tok og reiv av egr-ventilen plugga og lagde meg ett lokk som "egr-ventil"..
Så nå er d bare og finne en forhandler som kann programere om styrina litt.... Er det veldig idiotisk av meg og chippe rokken opp litt ?? den har jo rulla 193000...???

Opprinnelig postet av chevisn



Det er mye som kan gå bra hvis du kjører med hodet. Personlig hadde jeg vært glad til hvis alt funka uten problemer. Kan ikke tenke meg at sjansen for sprekk i topp og blokk blir mindre hvis du trimmer.

Kjør stort, kjør biler med sjel!