Gå til innhold



Foto

Montere turbo


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 12 January 2006 - 00:00

HAr en motor fra en Dyna som er marinisert for bruk i båt. Det eneste jeg greier å finne ut om denne er at den er på 2,98 liter, Produsert mellom 72-84 og er på 80 hk dette ifølge Toyota norge. Motoren ble produsert uendret i disse årene. Det dama på Toyota ikke kunne svare på var om motoren ville tåle ettermontering av turbo, ellers bra service hoss de. Så da lurte jeg på om noen på dette forumet viste noe om muligheten til å ettermontere turbo og om dette eventuelt vil være skadelig for motoren. Turboen jeg har er en turbo tatt fra en 2,5liters audi td

Båten motoren skal monteres i

#2 BjornHarald

BjornHarald

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 20 April 2006 - 23:00

En diesel sugemotor produserer vel ikke noe vakum så tror nok det sitter en egen vakumpumpe på motoren din og da vil det ikke bli noe problem selv med turbo og overtrykk. ihvertfall sitter det vakumpumpe på dieselbiler til bremsekraftforsterkeren.

Livet er for kort til de offentlige veier

#3 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 09 April 2006 - 23:00

Jepp da er turboen montert på motoren så kom første problem tror jeg. Har ikke prøvd å starte enda med turboen koblet til luftinntaket men jeg hadde besøk av en "motorkyndig som mente at dette nok ikke gikk helt bra ettersom gassen er vakumstyrt og det nå vil bli trykk inne i luftinntakket istedenfor det vakumet som hadde blitt tidligere. Noen som har noen formening om dette? Og hvis det er et preoblem går det å bygge om dette gass systemet?

#4 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 00:00

d eneste jeg vet om disse motorene er at di ikke tåler å bli kjørt varme:(
ellers tror jeg d går helt greit å montere turbo så lenge du ikke overdriver trykke:)
alle motorer for(vanlig bruk) har litt å gå påbiggrin.gif

R.H

#5 illusive

illusive

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 16 March 2006 - 00:00

det er vel ikke underspylte stempler på 2L toyota 2,4d, å det er flusst som turbomater den med kjemperesultat uten at motoren ryker, men den trenger intercooler ellers kan det bli trist

My 2 cents is free, but my opinion on the other hand is priceless!

#6 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 27 March 2006 - 23:00

Hei! Før du setter ut båten. Båtturboer er som regel vannkjølte. Turboen kan bli rødglødende. Husk at det må være tilstrekkelig med kjøling så båten ikke tar fyr midtfjords
Skitt fiske!

toya
Norge e langt! d...... langt

#7 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 15 March 2006 - 00:00

Hvis det skulle være slik at det ikke er underspylte stempler. Hva mener forumet her vil skje. - Vil motoren skjære seg ved høy belasting?
- Vil motoren slites fortere?. Eventuelt andre ting som vil skje?. Vet ikke om jeg kjenner noen som har greie på dette så alle svar motas med takk

#8 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Jeg er 99,99% sikker på at det ikke er underspylte stempler på B motoren... Du må nesten kontakte noen dieselmekanikere å høre om eventuelle konsekvenser ved montering av turbo på en slik motor da jeg tror at det er ytterst få her på forumet som har kompetanse til å avgjøre det...

Side om 3B motoren (storebroren til B, 3B er 3,4 liter og 90Hk): http://cruisers.shou...dia.com/3b.html
Orginale verkstedsmanualer til B motoren: http://www.birfield....ts-1-10-10.html

//stian f

#9 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 14 March 2006 - 00:00

Hva vil skje nå da jeg har montert turbo på den?? for jeg tror som du sier at dette er en B motor. Den ble iallefall produsert frem til 84 ifølge toyota norge

#10 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 13 March 2006 - 00:00

3 litern fra Dyna er vel en "B" motor, den har støtstenger, registerdrev og rekke dieselpumpe. Så vidt jeg vet har den ikke underspylte stempler, noe som kan være greit for turbomontering. Hvis det er en "B" motor er den også levert i Laand Cruiser BJ40 fra 1975-198x.

//stian f

#11 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 28 February 2006 - 00:00

Turbo er montert så når sommeren setter inn får vi se om det funker eller ei. MEn et siste spørsmål rundt dette har jeg.

Hvor henter jeg oljen til turboen ifra og kan jeg kjøre returen rett i bunnpanna.

#12 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 12 March 2006 - 00:00

Olje henter du fra et sted hvor du har fullt oljetrykk....feks ved oljetrykksføler.
Returen kan du ta ned i bunnpanna ja.
Hvis Dyna motoren er en støtstangmotor med undeliggende kam kan du føre returoljen i inspeksjonslukene for støtstengene...

#13 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 13 January 2006 - 00:00

Når det gjelder volvo og effektutakk så tror jeg du heller til de gamle sliterne med maks turtall på 2200 omdreininger og ikke dagens moderne med utakk på 4000. JEg går og utifra at den må ha mere disel ved større effektutakk. Det jeg kanskje trenger er cirka 15hk mere en de 80 som er i motoren idag får å kunne marsje med båten på rundt 20 knop. Håper det er flere som kan svare her på forumet

#14 turbopower

turbopower

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 31 January 2006 - 00:00

her er ein bra artikel for dei som har lyst til å læra litt........... http://nlck.no/forum...opic.php?t=1742

#15 jonkare

jonkare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 14 January 2006 - 00:00

Mener du at jeg skal greie å ta ut 15 hk til med kun å tilføre mere disel??????????

#16 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 26 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
ka trur du som skjer når du ska prøva å få exsosen ut av ein så liten turbo da ? da blir alt for masse mottrykk !! da er jo ein 3 liters motor da er jo turboen fra ein 2,5 liter heil ok å bruka.

Opprinnelig postet av turbopower



Stikkord her er "gjennomløpt sylindervolum", enkelt forklart turtall x slagvolum.

Beer gives you drain bamage

#17 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 13 January 2006 - 00:00

Kan absolut ikke noe om toyota båter.. Men har vært litt borti Volvo penta.. Der er det som regel litt "vassere" deler en i vanlige volvo motorer, men alikevel er der spart på efekten for å holde driftssikerheten på et høyt nivå.
Av den grunn vet jeg ikke om jeg ville tuklet og satt et turbo på en båt på egenhånd.. Kjipt om den stopper med 5m bølger og du driver mot et skjær eller lignende..
Er det diesel er det vel ikke noe poeng å turbomate den med mindre du alerede gir den mer diesel en den klarer å suge i seg lurft til?
Er det bensin, så må det enten være lav komp forhold i den, eller du må lade med lite turbotrykk.. Da må du også ha et system som kan sørge for at blandingsforholdet holder seg stoichiometrisk

#18 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 14 January 2006 - 00:00

Sikker på at den ikke klarer 15hk hvis du bare mater den med mere diesel da? Ryker vel kanskje litt sort, men hva gjør vel det?

#19 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

Som sakt.. Kjenner ikke disse motorene.. Men det er vel ikke utenkelig? Kanskje noen her som har mer peiling kunne hjelpe til litt.. Noen av dere hilux folk kanskje?

#20 beerman

beerman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 15 January 2006 - 00:00

bytt motor, da får du så mange hester du vil:D:D:D

Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway