Montere turbo
Started by
jonkare
, Jan 12 2006 00:00
32 replies to this topic
#21
Posted 15 January 2006 - 00:00
Prøv å få kontakt med firma som selger mariniseringsutstyr, de sitter på mye kunnskap om dette!
Edit: prøv disse : http://kdtrading.no/tradingshop/ , dette er de som het Kings Diesel tidligere, tviler på om noen i Norge kan mer om emnet en de!
Edit: prøv disse : http://kdtrading.no/tradingshop/ , dette er de som het Kings Diesel tidligere, tviler på om noen i Norge kan mer om emnet en de!
#22
Posted 24 January 2006 - 00:00
Vet du stort eksos hus det er på audi turboen? hele poenget på en sånn motor må være å få lade trykk på ganske lave turtall.. og da vil det vel lønne seg med en turbo som ikke har altfor stort eksos hus. men jeg kan aldri tenke meg at det er så stort eksoshus på audi turbon du har.. her er det bare å prøve, men vær sikket på at du begynner med lave ladetrykk..
JEPP JEPP JEEP!
JEPP JEPP JEEP!
#23
Posted 24 January 2006 - 00:00
De fleste diesler tåler vel litt turbo, Dyna-motorene er da vel kjent for å være slitesterke og solide,er de ikke da? Har sett mange båtmotorer med turbo og har enda ikke sett noen med slike små kremmerhus som bilene har fått idag, trenger vel strengt tatt ikke være like kvikke som en bilmotor heller, en liten turbo spinner såklart fortere opp og en får tubotrykk på et tidliggere turtall. Sett på turbo du, still opp dieselpumpa og begge litt moderat, holder sikkert i masser den motoren!
Lykke til iallefall.
AR
Lykke til iallefall.
AR
#24
Posted 24 January 2006 - 00:00
Turbo fra en 2,5liter bilmotor blir nok liten suksess, denne er jo omtrent ikke kommet igang når du har max turtall på motoren. Skal du bruke en bilturbo ville jeg sett etter en fra motor på 1,6-2,0 liter slagvolum. Skla du prøve prøv-og-feil-metoden trenger du kanskje flere turboer!?!? Hold ladetrykket lavt, jeg tror ikke jeg ville gått noe over 0,75.
Har du pratet med KD-trading??
Beer gives you drain bamage
Har du pratet med KD-trading??
Beer gives you drain bamage
#25
Posted 24 January 2006 - 00:00
ka trur du som skjer når du ska prøva å få exsosen ut av ein så liten turbo da ? da blir alt for masse mottrykk !! da er jo ein 3 liters motor da er jo turboen fra ein 2,5 liter heil ok å bruka.
#26
Posted 25 January 2006 - 00:00
mottrykk er jo ikke noe problem hvis man dimensjonerer eksosen for det, det er jo generell viktig at man ikke får for mye motsand, dette øker drivstofforbruket og hemmer effekten. skal man ettermontere turbo lønner det seg alltid å tenke på eksos i samme slengen..
JEPP JEPP JEEP!
JEPP JEPP JEEP!
#27
Posted 25 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
HAr en motor fra en Dyna som er marinisert for bruk i båt. Det eneste jeg greier å finne ut om denne er at den er på 2,98 liter, Produsert mellom 72-84 og er på 80 hk dette ifølge Toyota norge. Motoren ble produsert uendret i disse årene. Det dama på Toyota ikke kunne svare på var om motoren ville tåle ettermontering av turbo, ellers bra service hoss de. Så da lurte jeg på om noen på dette forumet viste noe om muligheten til å ettermontere turbo og om dette eventuelt vil være skadelig for motoren. Turboen jeg har er en turbo tatt fra en 2,5liters audi td Opprinnelig postet av jonkare
Husk at motoren vil få mye høyere belastning i en båt enn i en bil. Har du motor på 100 hk i en bil, så bruker du i værste fall alle sammen inntil du er oppe i fart, også bruker du kanskje 20-50 hk deretter for å holde farten. Cruiser du i maxfart bortover vannet, så pumpes alle 100 hk ut konstant. Det gjør at kun ekstra slitesterke motorer egner seg for marinisering. 3,3TD'n fra patrol er fin, men du kan jo prøve med 1,6-liter TDn fra gamle VW caramelle/transporter .. De holder ikke lenge i båt.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#28
Posted 25 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Mener du at jeg skal greie å ta ut 15 hk til med kun å tilføre mere disel??????????
Opprinnelig postet av jonkare
Neppe. Mer diesel krever mer luft. Det er noen som har fått for seg at turbo ikke er nødvendig på diesler siden de går på luftoverskudd hele tida. Det er selvfølgelig helt feil. Jo mer luft du får inn, jo mer diesel kan du mate på. Grunnen til at det ryker svart, er at dieselen ikke er blitt skikkelig forbrent. Ved å mate mer diesel får du en "bråere" antenning fordi mer diesel tar fyr på en gang, men før forbrenningen er ferdig er det tomt for luft, og den rekker ikke brenne opp. En eller annen måte for å mate mer luft ville da gjort at forbrenningen hadde fortsatt lenger. Ikke regn med å få noe mer enn max 10% ved å skru på pumpa. Du får nok mest svartrøyk og høyrere forbruk av det.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#29
Posted 25 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Mener du at jeg skal greie å ta ut 15 hk til med kun å tilføre mere disel??????????
Opprinnelig postet av jonkare
Neppe. Mer diesel krever mer luft. Det er noen som har fått for seg at turbo ikke er nødvendig på diesler siden de går på luftoverskudd hele tida. Det er selvfølgelig helt feil. Jo mer luft du får inn, jo mer diesel kan du mate på. Grunnen til at det ryker svart, er at dieselen ikke er blitt skikkelig forbrent. Ved å mate mer diesel får du en "bråere" antenning fordi mer diesel tar fyr på en gang, men før forbrenningen er ferdig er det tomt for luft, og den rekker ikke brenne opp. En eller annen måte for å mate mer luft ville da gjort at forbrenningen hadde fortsatt lenger. Ikke regn med å få noe mer enn max 10% ved å skru på pumpa. Du får nok mest svartrøyk og høyrere forbruk av det.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
Opprinnelig postet av Yoneck
Da må mitt spørsmål bli om hva er tyngst for motoren. Å ta ut alle 80hk slik som motoren er nå eller ta ut 80hk etter montering av turbo
#30
Posted 25 January 2006 - 00:00
Ikke se bare på motorvolum. Det som også er viktig er motorvolum x maks turtall.
Sånn sett er den audi-turboen egentlig altfor stor, ettersom den har et beregnet maks turtall på det dobbelte enn din motor.
Størrelsen i seg selv er ikke alt, maks luftmengde (syl.volum x turtall) er viktigst.
Det er dette som gjør at jeg (mener) jeg kan bruke en turbo fra en 2,3 l volvo bensin i land cruiseren min (4 liter diesel). Maks luftmengde er omtrent lik pga Land Cruiserens lave turtall.
Men jeg tror det går fint å turbomate den båtmotoren din, så lenge du holder ting på et moderat nivå. Lavt ladetrykk, og gjør gjerne noe med innsug og eksos sånn at du får ledet vekk ekstra varme lettere. Hvis du ordner de tingene skikkelig først, er det ikke sikkert at turboen trenger å skaffe alle de 15 hestene alene.
Stefan
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
Sånn sett er den audi-turboen egentlig altfor stor, ettersom den har et beregnet maks turtall på det dobbelte enn din motor.
Størrelsen i seg selv er ikke alt, maks luftmengde (syl.volum x turtall) er viktigst.
Det er dette som gjør at jeg (mener) jeg kan bruke en turbo fra en 2,3 l volvo bensin i land cruiseren min (4 liter diesel). Maks luftmengde er omtrent lik pga Land Cruiserens lave turtall.
Men jeg tror det går fint å turbomate den båtmotoren din, så lenge du holder ting på et moderat nivå. Lavt ladetrykk, og gjør gjerne noe med innsug og eksos sånn at du får ledet vekk ekstra varme lettere. Hvis du ordner de tingene skikkelig først, er det ikke sikkert at turboen trenger å skaffe alle de 15 hestene alene.
Stefan
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#31
Posted 25 January 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Da må mitt spørsmål bli om hva er tyngst for motoren. Å ta ut alle 80hk slik som motoren er nå eller ta ut 80hk etter montering av turbo
Opprinnelig postet av jonkare
Tja.. Det kan jo variere, det. Hvis du tar ut samme antall hk med turbo, så vil det vanligvis være på lavere turtall, altså høyere moment enn den normalt ville levert.
Spørsmålet er vel heller om det er tyngst å ta ut 80 hk med orginal motor, eller 100hk med turbo, siden målet her var å få noen hk til og oppnå en viss fart.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#32
Posted 25 January 2006 - 00:00
spar deg for mye plunder og penger. kjøp heller en litt større propell. bytta propell på en gammel sjekte engang. den hadde sleipner 1syl, 3-6hk. farten økte med 3knop noe jeg mener er ganske bra. propellen kostet 3000. propellen ble tatt fra en sjark med ferryman diesel.
Gasspågivende, Hensynsløs og Voldsom
Norsk Hjemmebrent konsumereres lag www.himers.cjb.net
LJ70 VX http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13934
Gasspågivende, Hensynsløs og Voldsom
Norsk Hjemmebrent konsumereres lag www.himers.cjb.net
LJ70 VX http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13934
#33
Posted 26 January 2006 - 00:00
du kan lett ta ut 20 hk til med turbo. kjøp deg exsos temp målar. hold deg under 750 grader . med den ser ka som skjer. formasse fuel høg temp .... løsnig meir luft eller mindre fuel. du kan sikkert få mykje meir en ka du trenger. bare til å montera. olje temp bør du og ha.