Gå til innhold



Foto

Priceless


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#1 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 25 January 2006 - 00:00

16 ampere sikring: 2,50 kr
Gløderele OM617: 1000 kr
Rødtlys fra fotoboks: 2500 kr
Opplevelsen av å oppleve alt dette på en dag, samtidig som du er fedup av 50 mil med tung henger på dårlige vinterveier: Priceless

Takk til Øyvind for rådgiving underveis.

Lang versjon:
Kjører flyttelass fra Bergen - Horten.
Etter et lite stopp et stykke etter Hønefoss må jeg rygge hengeren for å snu. Plutselig tennes ladelampen. Voltmeteret leser av 15,5 Volt. Stopper og starter igjen og får null ladning.
Kjører i hui og hast ned til sivilasjonen i Sandvika. Passerer fotoboks på Vøyenenga i 60 i troen på det er en 60 sone (Var vist 50 sone gitt). Får skifta brent sikring og alt virker normalt, helt til gløderele ikke slår inn etter en en stopp etter fueling.
Hengerkontaktenfusk er den mistenkte bak sikringsbruddet(?).
Noen som vet hvor de har gløderele (type svart plastboks) til OM617 på lager til en grei pris mellom Lørenskog og Horten?




89 460 300GD SWB automat

#2 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 31 January 2006 - 00:00

Sjekka speedoen i sommer med GPS, og med 31x10,5R15, så var misvisningen veldig tett på 0. Mao samsvar mellom speedo og GPS.

Johan-Kr

MB 300GD '86

#3 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

Synd for kameraten din, men jeg synes nå han kan takke seg selv for dette trøbbelet.

Jeg skal ikke være hovmodig. Jeg har selv tatt en del snarveier i ungdommen, men har vært heldig og unngått alvorlige konsekvenser av mine dumheter. Med årene tenker man kanskje litt grundigere over konsekvensene av det man foretar seg, og jeg hadde aldri våget noe slikt som dette i dag.

Kollektivfeltet er til for buss og taxi (og elbil, men vet ikke om så mange elektrisk drevne Geländewagen). En 9-seter er personbil. Skal du kunne kjøre G i kollektivfelt må den være registrert som buss. Tar du sjansen, må du også ta konsekvensen om du blir stoppet. På Drammensveien i rushtrafikken er det meget sannsynlig at det er kontroll.

Å kjøre avgårde med en nyinnkjøpt bil uten å forvisse seg om at den er forsikret kan sammenliknes med å spille russisk rulett. For det første er det ikke lov å benytte bilen før den er omregistrert. For det andre, og mye viktigere: Dersom han hadde vært uheldig og kjørt på og lemlestet et menneske med en bil uten gyldig trafikkforsikring, kunne han fort ha endt opp med noen millioner ekstra i gjeld.

Tenk over dette, kanskje han tross alt slapp billig unna?



Øyvind

#4 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 09 February 2006 - 00:00

Historien, som dere nå skal få lese, er sann. Jeg har rettighetene til offentlig fremføring fra opphavet, så forumets regler er ikke brutt:D

Dagen er torsdag 9 februar, 2006. (i dag) Kompisen er blid og fornøyd, etter å ha kjørt sin nylig godkjente, nyinnkjøpte GD 300 -87, fra Kragerø til Oslo i går:D:D
På vei fra Høvik til sentrum, hadde han litt dårlig tid, i ni-tiden i dag, så han sjangser på kollektiv fila. Dette etter å ha prata med "en spesialist" hos BT, som var i tvil om det var lov med 9 seter i kollektiven!! blush.gif
Dette gikk jo vel og greit. God fart hadde han, og. Til forskjell til de med "mindre" enn 9 seter:)
Gleden var kortvarig . . . Våre venner i blått var ute . . . . .
Ikke nok med 4200.- i forelegg, men tidligere eier hadde bare kjøpt bilen, for å selge den videre, så de klassiske 3 dagene på hans forsikring, eksisterte ikke . . .
Dette resulterte i at skiltene ble klippet . . . . .
Han lurte på om de kunne ta med skiltene til stasjonen, slik at han kunne hente de der senere, når han kom tilbake med omreg, og "rosa lapp".
Dengang ei . . . . .
"skiltene ligger hos BT i morgen klokken 8" sa de.mad.gif
Siden dette var på E18, "i beste sendetid", måtte bilen bort med en gang. Slepebil ble tilkalt, og bilen ble tauet.sad.gifsad.gif

Da var det drosje hit og dit for å ordne det som måtte ordnes. mellow.gif:mellow:Forsikring, omregistrering, prøveskilter og opp til inntauings tomta.
2460.- kroner for 3 timer parkering!!!!mad.gifmad.gifmad.gif

Denne dagen kostet ca 10 lapper, til slutt.sad.gifsad.gifsad.gif

Tenk på denne historien, før dere tar "snareveien" i kollektiv fila . . .


oops!?!



#5 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 30 January 2006 - 00:00

G-wagen = ofte store hjul = motsatt misvisning

Øyvind

#6 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 03 February 2006 - 00:00

da er det prutningsmonn? Vi kan det, vi G-eierere:D

#7 raven109

raven109

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 03 February 2006 - 00:00

Gå uansett ned og se på bildet hvis du har tid, det har hendt at de sender ut brev selv om den som kjører ikke kan identifiseres.






"Echte Charaktertypen haben Ecken und Kanten"

#8 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Om dette er en feil, så tror jeg du bare skal hoppe bukk over å finne ut av dette. Like greit å bare akseptere dette, hehe.

#9 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Hehe, kan godt hende wink.gif Bilen starter på 1-2 turn uannset wink.gif 20 blå eller 0 wink.gif



#10 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Syns det høres ut som du har et klokt relé biggrin.gif Slik er min 2002mod passat også.

#11 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

QUOTE
Opprinnelig postet av qwerty
[/i]


Hva var feilen? Min gløder nesten bare når bilen er kald. Er den varm kan den godt la vær/eller gløde i 1-2sec.



#12 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Ærlig talt, for en prislapp lik dette skulle man da ha fått utlevert beviset.

#13 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

"Dersom det er tvil om hvem som var fører ved anledningen, kan fotoet forevises med oppmøte hos politiet. NB: Fotoet vil ikke bli utlevert Dem."

Trøsten får være at gløderelet ikke var defekt likevel og kom til live etter litt feilsøking.

89 460 300GD SWB automat

#14 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Min første bil var en mr2 86. Jeg kjørte bilen i 1,5 år uten noen problemer. En dag låner jeg den bort til en kamerat som må til Hokksund for å hente sin blodtrimmet Glof G60 /m turbo. Da var bilen helt i orden. Etter ca 1time ringer han meg å sier at bilen lager en forferdelig ulyd. Vel sier jeg, ikke kjør den lenger. Dagen etter drar jeg ned for å se på bilen. Ved første øyekast virker allt ok. Så fyrer jeg den å: Fy faen for en ulyd. Da var det bare å hente henger og kjøre den hjem. Skrur av toppen, bytter ventiltettninger og fjærer. Ikke noe galt her. Så tar jeg av bånnpannen for å komme til rådene og ta ut stemplene. Jeg kjenner på rådene en etter en. For å si det slik. Råde på syl nr 3 kunne jeg lirke frem og tilbake! Skrudde den opp og selvfølgelig var rådelageret revnet i 2 og det var masse riper i veivakslingen. Det er ikke akkuratt billig å fikse akslinger. I hvertfall ikke den! Så jeg fikk kjøpt meg en ny motor med ødelagt topp. Resten var i orden forsikkret selger meg om. Så når jeg fikk den hjem fra Elverum skrudde jeg den opp for å ta ut akslingen. Men trur du ikke den og hadde ødelagt rådelager å riper. Oi, sa selger... Jeg var sikker på at det var toppen.

Etter dette sto bilen i garasjen i 2år før jeg solgte den for 10 000 til en unge i Molde. Han var jo fornøyd, for den bilen hadde jeg lagt mye tid og arbeide i! Ble så oppgitt at jeg ikke skrudde bil på 2år. Det beste av allt er at min kompis ikke en gang tilbydde seg å hjelpe meg! Hvis han ikke hadde noe peiling på bil hadde jeg skjønt dette. Men han bygger sine egene Turbomotorer som hobby :/ Vel, snakker ikke så mye med han etter dette wink.gif

Suma sumarum. Tapte en 30-40 000 på den bilen wink.gif (Ellers har jeg aldri fått noen bot, ble stoppet i 96 i 80 sona en gang med alfan. Men jeg slapp unna med en advarsel smile.gif )



#15 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Fikk du bildet da?

#16 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 02 February 2006 - 00:00

Da fikk jeg endelig det hyggelige brevet i posten: 2900 kroner takk!
Ble klokka inn på 61 i 50 sona (fortere enn jeg trodde).
Hjalp altså ikke at det var en 300GD.

89 460 300GD SWB automat

#17 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 30 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
G-wagen = ofte store hjul = motsatt misvisning

Øyvind

Opprinnelig postet av osterklev



Stemmer bra det. 32x11.5 15. Min viser 10% for lite wink.gif



#18 Sistemann

Sistemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 30 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Må nok forberede deg på at det tar opptil 2 måneder. Vet du foresten om speedometeret ditt stemmer:wtf:wtf.gif Ikke for å være "over positiv", men det kan hende at du har missvisning, som gjør saken "penere":wtf: Volvo`n jeg kjørte hadde bortimot 10% misvisning. Til det positive:)

Håper det hjelper på en sorgens dag.

oops!?!



Opprinnelig postet av Roar Sæther



Joda, noe ute av virkeligheten er jo dette speedometeret mitt, for på tur inn til Trondheim viste automatisk måling 82km/t, og jeg mener nåla nesten viste 90. Det som er håpløst er at jeg ikke husker hvor fort jeg kjørte, og er aldeles ikke sikker på hvor fort det var lov å kjøre. Mørkt, regn, stressende og til dels helg-stemte trøndere blink.gif <-- helg-stemt trønder biggrin.gif. Nah, trøndere var faktisk trivelig folk, de jeg møtte i alle fall. Fulgte strømmen, som sagt. Kanskje det ikke blir så ille:wtf:

#19 sinkMe

sinkMe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 301 Innlegg:

Posted 30 January 2006 - 00:00

Var ute og ble "fotografert" i november i fjor. Fikk bota like før jul. Det passet dårlig med julepresangbudsjettet mitt. Kontaktet statens innkrevingssentral og fikk bota delt opp uten ekstra omkostninger. Sånt hjelper litt når en har vært ute og "strekt" seg.

#20 raven109

raven109

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 30 January 2006 - 00:00

Som far min sier, undervannstunneler er lumske, meteret viste hundre, det blinka rødt, veldig rødt, og farten på toppen var ikke mer enn 60 (om det i det hele tatt var så mye). I brevet stod det at farten hadde vært 102km/t og de ba pent om å få lov til å få 4900,- samt å gi meg to (2) prikker!
Det må da være lov å ta litt fart... (:-P)
Neste gang drar jeg ned solskjermen...


Til opplysning står boksen helt i bunnen av bakken litt gjemt i en mørk flekk på veggen, nordgående retning, og litt før bunnen (hvis jeg ikke husker helt feil) sørgående. Er fort gjort å komme over når moderjord bidrar med sitt.


Hilsen
Jr.


"Do you know what this car is? It's a Swiss armyknife. Theres no situasion in wich it isn't usefull. Perfectly at home. The coolest car in the world"
-Richard Hammond, BBC TopGear, om G55 AMG