Gå til innhold



Foto

Snøskjær til Paj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
47 replies to this topic

#21 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 03 April 2006 - 23:00

Du kan jo også montere støtteski på skjæret slik at du kan justere høyden på det.
Da minsker vel faren for at skjæret graver seg ned.


Terje
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

#22 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 03 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Dimmensjoneringen lager man etter bruken man regner med at utstyret utsettes for. Slik jeg har forstått det så er det her snakk om å brøyte en gårdsplass eller to. Litt skyving av snø i meget lave hastigheter medfører ikke så stor risiko hvis man nå lager utstyret selv, så vet man om de svake punkter og kjører med hodet. Det blir noe annet når noen her snakker om brøyting av vei, der man er avhengig av fart for å få kastet snøen, da vil det bli enorme påkjenninger, og det er ikke en bil beregnet for heller etter min mening.
Synes forslaget til Lars_A hørtes fornuftig ut. Tre er solid hvis man konstruerer riktig, veldig enkelt og fleksibelt å jobbe med er det også.
Det må da vel gå ann å lage ei ramme som man enkelt kan kjøre inn over, løfte opp å hekte fast? Når man er ferdig med oppdraget er det bare å slippe den ned, å rygge av. Hvis ikke angrepsvinkelen mot bakken er alt for aggresiv, minsker faren for "bråstopp" ogsåsmile.gif
Man må få det til å "flyte", men dette må jo bli litt kompromi siden du ikke har tenkt å ha hydraulikk til å presse det det, og vekten blir vel neppe heller ikke tilstrekkelig til at det søker nok mot bakken.

Du får prøve deg litt fram, det enkle er ofte det beste;) lykke tilB)

Jon Inge Eidem
97123320

Patrol 160, lang, superroof, 86mod.
Bodylift og omefjører
ARB foran og bak, Islandsbreddere, 35" dekk, I.C. og 3" eksos, kufanger og vinsj, snorkel++++

Patrol 86, bodylift og 35" dekk(oppussingsobjekt)+ 85 mod. patrol superroof delebil.

Opprinnelig postet av joni




Blir 1. lav, så det er ingen store hastigheter. For å unngå at skjæret skal skjære seg ned i bakken tenkte jeg å runde av den nedre kanten litt.
Trenger ikke å få vekk absolutt all snø. Om det ligger 5-6 cm. etter at jeg har brøyta er helt ok. Det er de andre 50 cm. jeg sliter med å komme fram i cool.gif
Har kommet fram mye gode ideer her idag, så nå har jeg litt mer kjøtt på beinet biggrin.gif

Takker for alle innspill biggrin.gif:D Nå er det puta som gjelder smile.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#23 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 April 2006 - 23:00

Som nevnt tidligere burde det tenkes på hva som skjer hvis du treffer grus, kant osv. For at ikke bilen eller skjæret skal ta skade burde det være en bruddsone et sted. Hva om skjæret var hengslet i midterste feste og med en bruddpinne i øvre feste? Hvis du da treffer en kant vil pinnen knekke og skjæret vil legge seg vannrett..... Ikke det at jeg har mye peiling på snøskjær, men det er bare et forslag smile.gif

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no



#24 joni

joni

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Dimmensjoneringen lager man etter bruken man regner med at utstyret utsettes for. Slik jeg har forstått det så er det her snakk om å brøyte en gårdsplass eller to. Litt skyving av snø i meget lave hastigheter medfører ikke så stor risiko hvis man nå lager utstyret selv, så vet man om de svake punkter og kjører med hodet. Det blir noe annet når noen her snakker om brøyting av vei, der man er avhengig av fart for å få kastet snøen, da vil det bli enorme påkjenninger, og det er ikke en bil beregnet for heller etter min mening.
Synes forslaget til Lars_A hørtes fornuftig ut. Tre er solid hvis man konstruerer riktig, veldig enkelt og fleksibelt å jobbe med er det også.
Det må da vel gå ann å lage ei ramme som man enkelt kan kjøre inn over, løfte opp å hekte fast? Når man er ferdig med oppdraget er det bare å slippe den ned, å rygge av. Hvis ikke angrepsvinkelen mot bakken er alt for aggresiv, minsker faren for "bråstopp" ogsåsmile.gif
Man må få det til å "flyte", men dette må jo bli litt kompromi siden du ikke har tenkt å ha hydraulikk til å presse det det, og vekten blir vel neppe heller ikke tilstrekkelig til at det søker nok mot bakken.

Du får prøve deg litt fram, det enkle er ofte det beste;) lykke tilB)

Jon Inge Eidem
97123320

Patrol 160, lang, superroof, 86mod.
Bodylift og omefjører
ARB foran og bak, Islandsbreddere, 35" dekk, I.C. og 3" eksos, kufanger og vinsj, snorkel++++

Patrol 86, bodylift og 35" dekk(oppussingsobjekt)+ 85 mod. patrol superroof delebil.

#25 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Jeg har tenkt litt på tanken med brøyteskjær, men jeg kjører G-wagen. Sikkert ikke store forskjellen.

Tanken med å justere høyden med vinsjen, synes jeg hørtes brilliant ut. Da er det "bare" kreftene bakover og sideveis, som må jobbes med.biggrin.gif
Bakover har jeg lurt på tre 40 x 40 mm firkant profiler med skråstag i mellom, bakover under bilen og opp på tilhenger kula. Tenkte også på en eller annen form for "fjæring" på dette staget, i tilfelle stein og is??Tenkte i baner med noen enkle coilovers fra en motorsykkel eller noe, til fjæringa.
Ved å så feste skjæret på en "brygge", som så er festet i ramma, kan jeg bruke kjetting mellom brygga og skjæret til å justere vinkelen. Brygga tenker jeg på å stage til ramma med unibolts i hver ende for bevegelighet.Det vil så være brygga, og dens fester som tar opp de kreftene som går sideveis, grunnet vinkelen på skjæret.
Ved å bruke standard kulefeste bak, og bolt med låseringer på unibolt stagene, skal det være fort gjort å hekte av og på greiene også. Gidder liksom ikke å kjøre hele vinteren med brøyteskjær i fronten, heller.

Bruksområdet mitt er gårdsplass og vei på ca 500 kvadrat, så det hadde vært gøy å hørt hva andre hadde å si om "drømmen":D:D


oops!?!



#26 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

heve senke anordning må jo evnt settes på 4kantrøret og ikke bilen ingen mulighet for automatikk tror jeg men en kan jo også bruke det bak om en har 4kantrør til hengerfestet da

Big Are Beautiful
-91 subb

#27 Lars_A

Lars_A

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Det r vel kanskje en ide ja. Ja det er vel store krefter i sving egentlig. Jeg tenkte å ha et skjær på ca. 120x60 cm. Blir det passe trur du

Hm, det blir jo litt kjipt å ha disse lange 4"x 4" hengende under bilen hele vinter'n da.

Jeg må nok tygge litt på den først, men takker for forslaget


For å illustrere hvilke krefter det er snakk om kan du kjøre i ønsket "brøytefart" inn i en betongvegg.
Denne krafta får du som punktbelastning på festene dine. Det eneste som er montert på bilen som er konstruert for denne typen krefter er tilhengerkroken.
Du trenger ikke ha disse 4" boksene hengende, du bare hekter draget av kroken og rygger, så blir alt liggende igjen.
Angående bredde på skjæret bør det være like bredt som bilen, hvis ikke kjører du ned snø, og denne kan være vanskelig å ta igjen med ett så spinkelt skjær.

#28 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
hva med å bruke ett firkantfeste som til vinsjen og montere "skjæret" på ett firkantrør lett å ta av og på også bare ett forslag men sikkert et lite gjennomtenkt ett bare datt inn i hue mitt smile.gif

Big Are Beautiful
-91 subb

Opprinnelig postet av tigger





Hm, får man heva og senka skjæret da wtf.gif
Fortell litt om åssen du tenker. Ble nysgjerrig j nå, for hvis dette funker så blir det jo griseenkelt å sette på og ta av tongue.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#29 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
hva med å bruke ett firkantfeste som til vinsjen og montere "skjæret" på ett firkantrør lett å ta av og på også bare ett forslag men sikkert et lite gjennomtenkt ett bare datt inn i hue mitt smile.gif

Big Are Beautiful
-91 subb

Opprinnelig postet av tigger





det dær bør du ikke prøv, tenk på de kreftan som er til vist du kjør skjæret ned i grus

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

#30 rasmuss

rasmuss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00







kjøp denne istede, lettere sånn...
Den ligger for salg på AutuDB.no til 49000.- brøyteutstyr verdi 60000.-.
er i hordaland.....smile.gifsmile.gifsmile.gifsmile.gif

Rasmuss.....

tlf 99 43 83 13

#31 tigger

tigger

    Skatte og gjeldsslave

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1041 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

hva med å bruke ett firkantfeste som til vinsjen og montere "skjæret" på ett firkantrør lett å ta av og på også bare ett forslag men sikkert et lite gjennomtenkt ett bare datt inn i hue mitt smile.gif

Big Are Beautiful
-91 subb

#32 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Æ Hold på med en type feste til og skru fast i ramma, bor 2 hull i ramma og set kraftige gjennom gangs skruver, tror det ska hold. men e må prøv det først sjøl.

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

Opprinnelig postet av bell

2 gjennomgangsbolter hørtes svært lite ut... Husk på hvilke krefter det er snakk om her. Med gjennomgangsbolter kan rammekonstruksjonen din lett klippe av gjennomgangsboltene. Ikke fordi jeg har noen ideer, synes bare at dette ble litt enkelt... Kan tenke meg at det er bedre å forankre "ramma" til skjæret i traversen foran, i tillegg til gjennomgangsbolter og helst et feste i støtfangeren i tillegg.

Dibb, Meyer fex produserer ferdige skjær... TROR en bekjent av meg har et Meyer skjær til salgs på Bardufoss...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre




Jo enig med deg dær ja, men, vest man lager bufferter opp i traversen oxo gjennom ganger i ramma så må det vel hold? På lastebiln er det bufferter i fjærfestan til forakselen oxo i brøyteplata, men har mann ca samme opplegget i traversen oxo gjennom gangere i ramma så gpr det, men det er jo et men, det er enorme krefter i sving her ja, men vest mann lger ei plate foran støtfangeren festa i skruvan på støtfanger, så blir det jo den som tar av støtet eller? Noen innspill på dette mottas med takk.



Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

#33 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Det r vel kanskje en ide ja. Ja det er vel store krefter i sving egentlig. Jeg tenkte å ha et skjær på ca. 120x60 cm. Blir det passe trur du wtf.gif

Hm, det blir jo litt kjipt å ha disse lange 4"x 4" hengende under bilen hele vinter'n da.

Jeg må nok tygge litt på den først, men takker for forslaget biggrin.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#34 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Æ Hold på med en type feste til og skru fast i ramma, bor 2 hull i ramma og set kraftige gjennom gangs skruver, tror det ska hold. men e må prøv det først sjøl.

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

Opprinnelig postet av bell

2 gjennomgangsbolter hørtes svært lite ut... Husk på hvilke krefter det er snakk om her. Med gjennomgangsbolter kan rammekonstruksjonen din lett klippe av gjennomgangsboltene. Ikke fordi jeg har noen ideer, synes bare at dette ble litt enkelt... Kan tenke meg at det er bedre å forankre "ramma" til skjæret i traversen foran, i tillegg til gjennomgangsbolter og helst et feste i støtfangeren i tillegg.

Dibb, Meyer fex produserer ferdige skjær... TROR en bekjent av meg har et Meyer skjær til salgs på Bardufoss...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#35 Lars_A

Lars_A

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Da de første snøskjærene kom til traktor var det et stag som gikk fra skjæret og under traktoren som hang på trekkroken. Hvis du gjør det på denne måten slipper du å ha noe spesiellt solid innfesting på ramma på bilen din. Det blir riktignok noe redusert bakkeklaring. Disse stagene bakover kan du gjerne lage av tre. f.eks to 4"x4" boks med skråspenner for å avstive. Så lenge du får avstivet godt nok er trykkfastheten i treet god nok så lenge du bruker gran. Furu kommer til å knekke siden denne er mye stivere. Dermed trenger du bare å dimensjonere opphenget ditt i front for løft og sidekrefter. Tyngden og angrepsvinkelen på skjæret ditt avgjør om du må ha mulighet for å presse det ned. Hvis du ikke har behov for det, kan løftet bestå av en vinsj e.l.

Det kan kanskje virke litt voldsomt å bygge det opp på denne måten, men hvis du har kjørt litt med skjær finner du fort ut att det er ganske store krefter når du kjører fast skjæret i stein/jord osv. Så med litt uforsiktig bruk bryter du fort skjevt både oppheng og ramme på bilen.

#36 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Jo takk æ kjøpt pajeroen min fra Kristiansand, og fy devil.giffish.gif ka rust, men tror dette er et kjent fenomen på pajeroen at de rusta. Men nå er den 99% rust fri, så det er kun en dør som kjenn står så er alt tatt. Ja du kan tro den garagen er kjekk du, vest du ser på de bildan æ la inn i stad så er det bilder fra inne i garagen.

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

Opprinnelig postet av bell




Der har du tomleplass ja biggrin.gif:D
Den med de feite dekka så fin ut den tongue.gif

Hadde vært fint å fått kjærra mi tilnærma rustfri, og fått tectylert litt i år + det jævla snøskjæret da biggrin.gif Lakk og dekk må vente til neste år. Da kan jeg vel skifte støtdempere også, tenker jeg.
I år så må bilen til kjærringa gå foran. Støtdempere rundt hele, 2 nye dekk, nye skjermbuer bak, litt av kanalene og en rustflekk på forskjerm, hellakkering (skifte farge). Det medfører så vanvittig mye ekstrajobb sleep.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#37 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Æ ha spurt om akkurat det samme og ikke fått 1 svar. Tror de er redd for og fortelle oss kordan vi ska gjør det.biggrin.gif

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

#38 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Æ Hold på med en type feste til og skru fast i ramma, bor 2 hull i ramma og set kraftige gjennom gangs skruver, tror det ska hold. men e må prøv det først sjøl.

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

Opprinnelig postet av bell

2 gjennomgangsbolter hørtes svært lite ut... Husk på hvilke krefter det er snakk om her. Med gjennomgangsbolter kan rammekonstruksjonen din lett klippe av gjennomgangsboltene. Ikke fordi jeg har noen ideer, synes bare at dette ble litt enkelt... Kan tenke meg at det er bedre å forankre "ramma" til skjæret i traversen foran, i tillegg til gjennomgangsbolter og helst et feste i støtfangeren i tillegg.

Dibb, Meyer fex produserer ferdige skjær... TROR en bekjent av meg har et Meyer skjær til salgs på Bardufoss...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre




Eh, hva trur du om å feste nedre del av skjæret i fremre travers (som du sa) i tillegg til å sette på støttestagg til girkasse traversen wtf.gif
Og la øvre del av skjæret støtte seg mot støtfangeren i form av ledda armer, så det kan heves og senkes wtf.gif
Da må man vel få max støtte og styrke wtf.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme

#39 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Jo takk æ kjøpt pajeroen min fra Kristiansand, og fy devil.giffish.gif ka rust, men tror dette er et kjent fenomen på pajeroen at de rusta. Men nå er den 99% rust fri, så det er kun en dør som kjenn står så er alt tatt. Ja du kan tro den garagen er kjekk du, vest du ser på de bildan æ la inn i stad så er det bilder fra inne i garagen.

Jaja du er den typen, da har du vel mobiltelefon oxo da?

#40 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 02 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Har sett amerikanere-tahoe og ford 4*4-med skjær på.Må jo være noen som leverer det?Mye rust sier du?like mye som ikjos sin?mariekjeks...Kan høre med di på gjerde last en dag visst jeg kjører forbi...

Bilen e en død ting,å e til for å brukes!

Opprinnelig postet av dibben




Begge skjermbuene bak er modne for utskifting, ca. 20 cm. av kanalene mot bakhjulene, og litt småtteri i ramma og golvet over tanken. Ellers er bilen ganske bra.

Skifta bakaksel i juli, og motor i oktober. Skal skifte girkasse så fort værgudene smiler litt igjen. EU test i juni. Gruer meg gitt fish.gif

Jeg har alt i mitt hode, men ingen penger i min lomme