Dodge RAM 1500 kjøpetips
Started by
eskild
, May 01 2006 23:00
13 replies to this topic
#1
Posted 01 May 2006 - 23:00
Hei!
Lurer på å kjøpe en Dodge RAM 1500 med bensinmotor.
Er det noen her som har erfaring med disse? Hva bør jeg se etter, og hva er vanlige feil.
Hva slags bensinmotor står det i disse? Og hva må påregnes i forbruk?
Bilen er 97 mod.
Eskild
K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want
Lurer på å kjøpe en Dodge RAM 1500 med bensinmotor.
Er det noen her som har erfaring med disse? Hva bør jeg se etter, og hva er vanlige feil.
Hva slags bensinmotor står det i disse? Og hva må påregnes i forbruk?
Bilen er 97 mod.
Eskild
K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want
#2
Posted 05 June 2006 - 23:00
har lyst på 1500 mn må væll klare mg me Audi A4en til dama e færdi me skoln:fish:
Dodge Ram rule bare så sinnsykt!
du får sei kordan d går,så æi kan overtale sjefen å få tilatelse til bil kjøp:Dhehe
King of the Hill....
Dodge Ram rule bare så sinnsykt!
du får sei kordan d går,så æi kan overtale sjefen å få tilatelse til bil kjøp:Dhehe
King of the Hill....
#3
Posted 01 May 2006 - 23:00
Helt riktig kenny_g om trackbar'en kalles vel også panhardstag, men tenkte jeg skulle ta en "norsk" en
Løsningene er jo litt forskjellige, enklest og billigst blir Lukes Link. Jeg gikk for en annen løsning fra Lindstad Suspension der en sveiser på en ny hylse istedenfor klemma til Luke, syntes det så litt bedre ut og resultatet er det samme.
En kan også montere trackbar'en fra 3dje generasjon. Til slutt så er det noen leverandører av komplette stag som løser alle problemer til evig tid ser det ut som, en er litt brutal der de bruker uniballs isteden for foringer. Vil tro alle vibrasjoner og ujevnheter blir overført rett i ramma. Eneste alle disse løsningen har felles er at de er mye bedre en orginalt
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Løsningene er jo litt forskjellige, enklest og billigst blir Lukes Link. Jeg gikk for en annen løsning fra Lindstad Suspension der en sveiser på en ny hylse istedenfor klemma til Luke, syntes det så litt bedre ut og resultatet er det samme.
En kan også montere trackbar'en fra 3dje generasjon. Til slutt så er det noen leverandører av komplette stag som løser alle problemer til evig tid ser det ut som, en er litt brutal der de bruker uniballs isteden for foringer. Vil tro alle vibrasjoner og ujevnheter blir overført rett i ramma. Eneste alle disse løsningen har felles er at de er mye bedre en orginalt
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#4
Posted 01 May 2006 - 23:00
så ikke før nå at du skrev 97 mod, beklager, men det jeg skrev gjelder i allefall for 3 gen, på 2 gen er jeg mere usikker, men vet du får både 5.2 og 5.9 v8 her, tror også 4.7 og en v6
#5
Posted 01 May 2006 - 23:00
snakker vi om 1 gen 2 gen eller 3 gen ram 1500 her nå? er jo ganske stor forskjell.
3gen er fra 2002 og oppover og den klart tøffeste!
3gen fås med med 6 forskjellige motorer 3.7l v6, 4.7l v8 5.2l v8, 5.9l v8, 5.7liter HEMI v8 345hk.. nam se etter en sånn, du får den også med 8.3liter V10, da kaller de den SRT-10
SRT-10 fås bare med RWD så den faller litt bort
5.7 HEMI kom i 2003 og er en knall motor som får gummibudsjettet til å vokse ellers knallmotor (har sånn selv)
ellers må du bestemme deg for om du vil ha dobbel eller enkel hytte, og kort langt plan.
virker som fleste 3gen eierne er fornøyde da praten på dodgetalk.com stortsett består i hvordan dekk, felger og mods bilene skal ha
1500 bruker utrolig lite sammenlignet med min 2500, så er ikke noe å tenke på
3gen er fra 2002 og oppover og den klart tøffeste!
3gen fås med med 6 forskjellige motorer 3.7l v6, 4.7l v8 5.2l v8, 5.9l v8, 5.7liter HEMI v8 345hk.. nam se etter en sånn, du får den også med 8.3liter V10, da kaller de den SRT-10
SRT-10 fås bare med RWD så den faller litt bort
5.7 HEMI kom i 2003 og er en knall motor som får gummibudsjettet til å vokse ellers knallmotor (har sånn selv)
ellers må du bestemme deg for om du vil ha dobbel eller enkel hytte, og kort langt plan.
virker som fleste 3gen eierne er fornøyde da praten på dodgetalk.com stortsett består i hvordan dekk, felger og mods bilene skal ha
1500 bruker utrolig lite sammenlignet med min 2500, så er ikke noe å tenke på
#6
Posted 01 May 2006 - 23:00
Stemmer det...bakfangeren min var helt opprustet, og havnet i søpla.
RamDodge: Reaksjonstaget = trackbar, ikke sant?
I så fall er dette også et problem på de fleste Ram fra den tiden. Men en minimal kostnad ca 1000,- lappen.
____________________
79 Plymouth Trailduster
RamDodge: Reaksjonstaget = trackbar, ikke sant?
I så fall er dette også et problem på de fleste Ram fra den tiden. Men en minimal kostnad ca 1000,- lappen.
____________________
79 Plymouth Trailduster
#7
Posted 01 May 2006 - 23:00
1500 kom med en liten V6 (3.8L?) 5.2l (318cid) og en 5.9l (360cid) Er det 4x4 så har slark i reaksjonstaget på framakselen vært et problem. Også kryssene på mellomakslene bør sjekkes. Lysbryteren har en tendens å bli vel varm på biler før 99, spesielt om du har koblet på en henger (all strøm går gjennom bryteren) Å bytte støtdempere skader heller ikke siden de er utstyrt med sykkelpumper fra fabrikk (anbefaler Bilstein eller Rancho)
Ellers så er ikke rust noe spesielt problem siden hytta er galvanisert opp til rutene. Problemområdene er normalt i underkant av dørene og bakluka, har sett opprusta støtfangere også. Den var også fra Florida som Kenny_g sin, og de sliter med såkalt kondensrust (ruster oppunder saker, du kan få store rusthull i takplater og i panser, eller dørhåndtaket plutslig ramler av)
Bensinforbruket justeres som vanlig mye med høyrefoten, men kjører du fortere en 90-95 så kryper forbruket fort oppover siden de har luftmotstand som en liten låve
Skulle gjerne hatt en 1500 4x4 med kort hytte og kort plan, men lysten på en Cummins var større
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Ellers så er ikke rust noe spesielt problem siden hytta er galvanisert opp til rutene. Problemområdene er normalt i underkant av dørene og bakluka, har sett opprusta støtfangere også. Den var også fra Florida som Kenny_g sin, og de sliter med såkalt kondensrust (ruster oppunder saker, du kan få store rusthull i takplater og i panser, eller dørhåndtaket plutslig ramler av)
Bensinforbruket justeres som vanlig mye med høyrefoten, men kjører du fortere en 90-95 så kryper forbruket fort oppover siden de har luftmotstand som en liten låve
Skulle gjerne hatt en 1500 4x4 med kort hytte og kort plan, men lysten på en Cummins var større
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
#8
Posted 01 May 2006 - 23:00
hei...kjørte min 95 modell 5,2 Magnum i ca et år. Og hadde lite trøbbel. Skiftet kun alle demperne rund baut, utenom vanlig service.
Min var import fra Florida og hadde rust de merkeligste steder. Feks rundt festepunktene til setene og midt oppå skjermen bak, og alle festepunktene til grillen var bortrustet.
Tror dessuten at vannpumpa var i ferd med å ryke da jeg solgte den...
Angrer jeg på at jeg solgte??? ......jupp, det gjør jeg.
Tørr påstå at jeg har tung høyre fot, og midt forbruk lå på ca 1,7 på mila.
Er forbruk et problem, ville jeg sett på noe annet, eventuelt montert gass.
____________________
79 Plymouth Trailduster
Min var import fra Florida og hadde rust de merkeligste steder. Feks rundt festepunktene til setene og midt oppå skjermen bak, og alle festepunktene til grillen var bortrustet.
Tror dessuten at vannpumpa var i ferd med å ryke da jeg solgte den...
Angrer jeg på at jeg solgte??? ......jupp, det gjør jeg.
Tørr påstå at jeg har tung høyre fot, og midt forbruk lå på ca 1,7 på mila.
Er forbruk et problem, ville jeg sett på noe annet, eventuelt montert gass.
____________________
79 Plymouth Trailduster
#9
Posted 01 May 2006 - 23:00
Hum.. Har hatt en i et halvt år nå.. Har ikke vært så problematisk som fryktet.. Kufanger og nerf bars ruster no sinsykt hvis du ikke vasker vekk salt 3-4 ganger i uka.. Mine hadde noen steinsprut i lakken bare i høst.. Nå er de skikkelig rustne.. Merket er westins på nerf bar, og ku fangern waag. Karoseriet ser ut til å ha klart en saltfull vinter bra.. Må nok følge med litt nederst på dørene.. Er en plate skjøt helt nederst på insida som fort samler dritt.. Skjerm buer og sånt virker godt beskytta av innerskjermen av plast.. Motoren er Dodge/moppar magnum og har vært mer eller mindre uforandret noen årtier.. Det er en fordel på den måten at den er gjennomprøvd og varer lenge..
Forbruket har jeg aldri målt(tør ikke tenke på det).. Men merker at den bruker veldig mye mer en en Volvo v70 turbo.
Forbruket har jeg aldri målt(tør ikke tenke på det).. Men merker at den bruker veldig mye mer en en Volvo v70 turbo.
#10
Posted 01 May 2006 - 23:00
Takker for masse gode svar. Det høres jo ut som det er en brukbar bil.....hehe
Den jeg har kikket på hadde V8, så da er det vel en 5.2 eller 5.9.
Uansett høres det ut som en bra maskin, og forbruk er egentlig uvesentlig. Var bare litt nyskjerrig....
Blir vel litt høyere enn med den gamle 6.2D, men det er vel uansett verdt det:D
Eskild
K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want
Den jeg har kikket på hadde V8, så da er det vel en 5.2 eller 5.9.
Uansett høres det ut som en bra maskin, og forbruk er egentlig uvesentlig. Var bare litt nyskjerrig....
Blir vel litt høyere enn med den gamle 6.2D, men det er vel uansett verdt det:D
Eskild
K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want
#11
Posted 08 August 2006 - 23:00
er det noen som vet litt mer om disse motorene?
3gen fås med med 6 forskjellige motorer 3.7l v6, 4.7l v8 5.2l v8, 5.9l v8, 5.7liter HEMI v8 345hk.. nam se etter en sånn, du får den også med 8.3liter V10, da kaller de den SRT-10
S
har lyst på tahoe...
3gen fås med med 6 forskjellige motorer 3.7l v6, 4.7l v8 5.2l v8, 5.9l v8, 5.7liter HEMI v8 345hk.. nam se etter en sånn, du får den også med 8.3liter V10, da kaller de den SRT-10
S
har lyst på tahoe...
#12
Posted 08 August 2006 - 23:00
5.7 hemien is the one to get SRT-10 får du ikke 4x4 på
#13
Posted 08 August 2006 - 23:00
er mange slike i sørstatene...
må vel snart sette bil min til salgs...
er det noen som vet effekten på disse andre v8 ?
S
har lyst på tahoe...
må vel snart sette bil min til salgs...
er det noen som vet effekten på disse andre v8 ?
S
har lyst på tahoe...
#14
Posted 08 August 2006 - 23:00
har funnet ut at 4.7 har 240 hp
2003 Dodge Ram 1500 Truck HEMI
$14,775
denne vil kosta ca
Vektavgift: kr 236 977 2500 kgs
Volumavgift: kr 335 727 5700 ccm / 347,835341339974 cid
Effektavgift: kr 269 582 253,575 kW / 345 hk
Totalt: kr 842 286
Avgiftsgr.lag: kr 168 457 20%
Fradrag: - kr 70 751 4 år - 42%
Vrakpant: kr 1 300
Totalt: kr 99 006 - Betales ved registrering
mva: kr 24 500 98000*25% - Betales ved fortolling/import
Totalt: kr 123 506
CIF: kr 98 000
Sum kostnader: kr 221 506
har lyst på tahoe...
2003 Dodge Ram 1500 Truck HEMI
$14,775
denne vil kosta ca
Vektavgift: kr 236 977 2500 kgs
Volumavgift: kr 335 727 5700 ccm / 347,835341339974 cid
Effektavgift: kr 269 582 253,575 kW / 345 hk
Totalt: kr 842 286
Avgiftsgr.lag: kr 168 457 20%
Fradrag: - kr 70 751 4 år - 42%
Vrakpant: kr 1 300
Totalt: kr 99 006 - Betales ved registrering
mva: kr 24 500 98000*25% - Betales ved fortolling/import
Totalt: kr 123 506
CIF: kr 98 000
Sum kostnader: kr 221 506
har lyst på tahoe...