Gå til innhold



Foto

Ned reg Tahoe (Same ****, different day)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
326 replies to this topic

#21 adio

adio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

101kg holder vel for de fleste..tror jeg?

#22 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

Tillat totalvekt i usa på disse er 2926kg. hehe....

På innsiden:)

#23 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

å

#24 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 18 May 2006 - 23:00

For øvrig har jeg sendt en mail til det svenske vegverket for å finne ut hvor mye totalvekt en Tahoe har i sverige.

På innsiden:)

#25 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 15 May 2006 - 23:00

å

#26 Sub-Urban

Sub-Urban

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 15 May 2006 - 23:00

Z71 er jo vanligvis en noe mer heavy duty, så se ikke bort fra forskjeller fra andre modeller. Om det ikke kun er skidplates under og litt fancy logo som er eneste forskjell på Z71 og øvrige modeller.

#27 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

okidoki! greit å vite sånne ting. er ikke før 30. mai neste år at dette blir aktuelt uansett, men greit å ha litt peil når man skal begynne..
Er jo 5 seter jeg er mest interessert i, og om jeg kan få den ned under 3500kg i tillegg er det bare et pluss smile.gif

Telte forresten antall blader i pakka igjen, og fant bare 5 stykker! Hva slags pakke er det på min? kan det ha noe med at det er en Z71? aner ikke..
skal innom bergheim i drammen på torsdag, så får ta en prat med lundby'n..

Kai

Tahoe Z-71
Symaskin?? Nei takk!!

#28 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Weberg er en kjempegrei kar, har bestandig snakket med han hvis det har vært noe jeg lurer på....



Nothing compares to cubic inches!

#29 Sub-Urban

Sub-Urban

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Og vil du regne ut hvor mye avgifter en -99 Tahoe som personbil med 6,5 TD og oppgitt egenvekt greier å generere i avgiftslandet Norge, ta en titt på Tollvesenets avgiftskalkulator på toll.no
Trist, men sant.

#30 Sub-Urban

Sub-Urban

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Vedrørende registrering som personbil med tillatt totalvekt over 3500 kg:
Dette er mulig på alle biler som er tunge. Dermed slipper man maset med å "vekte ned" bilen. Det heter forøvrig ikke å omregistrere, men å omklassifisere bilen om du ønsker endring fra treseter lastebil til f.eks femseter lastebil.
MEN - og det er et viktig men. Når man gir kjøretøyet en ny klasse, må man iberegne avgifter, siden man også havner i en annen avgiftsklasse. Personbil, tillatt totalvekt under eller over 3500 kg, har personbilavgifter. Det betyr at man bli ilagt avgift ved omklassifisering om bilen er YNGRE enn ti år. Nedskrivingen av avgifter er i gjennomsnitt 10% per år.
ALTSÅ: En bil som er ELDRE enn ti år kan fritt omklassifiseres til personbil med t.t.v over 3500 kg. Det følger kun et gebyr på 700 kroner eller noe slikt for nytt vognkort. Setene må være godkjente og med belter (spør russen, de vet hvordan..), og trygt festet i gulvet med minst 10mm bolter, slik jeg har forstått det. Det er ingen krav om rare vegger eller andre "avgiftsinstallasjoner".
I TILLEGG må en huske at personbil med t.t.v. over 3500 kg fortsatt er tung bil, og krever dertil egnet førerkort.

Det sier seg selv at dagens Tahoer, Suber, Econolines etc hadde sett HELT annerledes ut om de uten videre kunne godkjennes som x-seters lastebil med t.t.v. over 3500 kg. Da hadde vi hatt splitter nye Suber på veiene med tre seterader og ingen vegg bak.

Sorry hvis jeg helte kaldt vann i blodet på folk her, men bedre føre var enn etter snar. Og tips: Ring Statens vegvesen region sør, si det dreier seg om USbil og at Drammen har greie på slikt. Er man heldig får man snakke med en særdeles hyggelig kar ved navn Weberg. Han kan alt om dette, og er tydeligvis ingen forkjemper for at alle helst skal kjøre rundt i en fire år gammel Toyota med den minste motoren.

#31 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

å

#32 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

å

#33 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Thorgeir:
Sier du at det er mulig å registrere Tahoe til 5 seter OVER 3500 kg? også regge ned til personbil etterpå? hvorfor ikke alt i ett? og er det lettere å få den til 5 seter over 3500 enn personbil? du er jo lissom guden vår akkurat nå. hehe. deilig å ha en på innsiden wink.gif dette setter vi pris på. Trives du der da?

en ting til..
Min er bruktimport fra canada, og jeg har 5 blader i pakka. 5 ja... hvis jeg ikke tar helt feil da.. men mener jeg telte 5 stykker her om dagen...
skjønner du noe av dette? hehe


Kai

Tahoe Z-71
Symaskin?? Nei takk!!

#34 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 14 May 2006 - 23:00

Ja, men det er ikke så himmla nøye i hvertfall ikke for mitt vekommende at ikke statskassen går inn, jeg blir først å sette inn seter og registrere til personbil OVER 3500 kg, for så å registrere den ned til personbil under 3500. Hvis man skal gjøre dette noen annen vei så man nok registrere den til varebil.

Men man skal huske på at dersom man får dette med ned reg. til så må man betale avgift for dette før bilen er ti år. Det kan nok bli dyrt.

På innsiden:)

#35 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Alle Tahoer gamle og nye, er opprinnelig fra fabrikk levert med totalvekt under 3500 kg. Men så har da Bergheim (slik jeg har forstått det) fått papirer fra GM på at bilene kan registreres med totalvekt over 3500 kg, og slik unngå avgifter. Siden Norge står for drøyt halvparten av Tahoe-salget i Europa, er det norske markedet såpass viktig antagelig at GM er villig til å gjøre dette. Jeg lastet ned en brosjyre med tekniske data på Tahoe for et par år siden på www.chevroleteurope.com på norsk der totalvekten er oppgitt til under 3500 kg. Regner med at dette gjelder personbilutgaven (som det ble solgt et par av her i landet). Dette er Bergheim ikke alene om å gjøre, både Ford og Dodge har gjort det samme. Andre importører har lurt på det samme (Mitsubishi med Pajero, Toyota med Land Cruiser, etc.), men dette er jo ikke så aktuelt lenger da det i dag er samme avgifter på lett lastebil og varebil.

Når det gjelder gammel-Tahoen, mener jeg at dette var oppe i en annen tråd på forumet, og det ble da hevdet at "kassa" ikke går inn i bilen og at omregistrering til varebil kl.2 derfor ikke er mulig. Søk litt på dette, det har vært oppe før.

Edit: Fant tråden der det blir hevdet at eldre Tahoe ikke har plass til "kassa"; http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=51322

Opprinnelig postet av ArnieMan

Eneste gammelTahoen (1995-1999) som har plass til kassa er vel 5 dørs bensinbilene, og de er det ikke mange av her til lands, siden Bergheim satset på 3 dørs diesel.

Kjør biler med sjel!

#36 ArnieMan

ArnieMan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Alle Tahoer gamle og nye, er opprinnelig fra fabrikk levert med totalvekt under 3500 kg. Men så har da Bergheim (slik jeg har forstått det) fått papirer fra GM på at bilene kan registreres med totalvekt over 3500 kg, og slik unngå avgifter. Siden Norge står for drøyt halvparten av Tahoe-salget i Europa, er det norske markedet såpass viktig antagelig at GM er villig til å gjøre dette. Jeg lastet ned en brosjyre med tekniske data på Tahoe for et par år siden på www.chevroleteurope.com på norsk der totalvekten er oppgitt til under 3500 kg. Regner med at dette gjelder personbilutgaven (som det ble solgt et par av her i landet). Dette er Bergheim ikke alene om å gjøre, både Ford og Dodge har gjort det samme. Andre importører har lurt på det samme (Mitsubishi med Pajero, Toyota med Land Cruiser, etc.), men dette er jo ikke så aktuelt lenger da det i dag er samme avgifter på lett lastebil og varebil.

Når det gjelder gammel-Tahoen, mener jeg at dette var oppe i en annen tråd på forumet, og det ble da hevdet at "kassa" ikke går inn i bilen og at omregistrering til varebil kl.2 derfor ikke er mulig. Søk litt på dette, det har vært oppe før.

Edit: Fant tråden der det blir hevdet at eldre Tahoe ikke har plass til "kassa"; http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=51322

#37 raymond1

raymond1

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 725 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Detta høres intresant ut... hmmm... hadde vært digg å fått registrert ned tahoen ja... lettere å få solgt å lettere å ha (dama kan da kjøre) osv... så håper noen finner det smutthullet som må til... var jo faktisk tollvesenet som tipset meg om at det gikk ann å regge den ned.. men på BT var det bom stopp... sad.gif

chevrolet tahoe 99.- + Volvo v70 2,5td

#38 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Hadde det ikke da gått ann å fått papirer fra GM us på tahoen??
Eller må det verre fra en norsk impotør?

Knut
Større jo bedre.. :-}

#39 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

å

#40 bigchevydude

bigchevydude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 181 Innlegg:

Posted 09 May 2006 - 23:00

Hvor mye veier en (eller er vekten oppgitt) Suburban diesel vs. en Sub bensin?

Noen som vet?

--------------------
Silverado 6,5TD C/K 3500