Gå til innhold



Foto

Hva er "straffen" for å kjøre med 5 seter?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 GRS

GRS

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Jeg har kjøpt en L200 varebil som jeg veldig rimelig kan bygge om til 5-seter kombi. Bilen er 1. gang reg. i 1999. Jeg ønsker å ha bilen i et firma, fordi dette gir mva fordeler noe som betyr mye både når man skal handle utstyr og mtp driftsutgifter.

Hva er "straffen" for å bli tatt med en varebil som det står bakseter i? Det vil være enkelt å dokumentere hvilket tidspunkt setene ble satt inn. (etter kjøpsdato) Noen som har noen tips? Får man kun pålegg om å omregistrere bilen eller blir man bøtelagt så det svir i tillegg?

Alternativet er selvsagt å kjøre den som 2-seter, bygge den om slik jeg ønsker og så omregistrere den etterpå, men det er utrolig fristende å sette inn setene.......

Geir S

#2 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 10 June 2006 - 23:00

ER du riktig heldig å treffer på riktige tjenestemen langs med veien så vil du også få et krav på MVA på driftsutgifter som ikke er fradragsberettiget på varebil KL1 og Personbil. men kun som Varebil KL2.
Så sum av summarum så trur jeg du bør enten beholde den som varebil i firma for å få fratrekk på Mva etc. eller regge den som personbil på deg sjøl og heve kjøregodtgjørelse

"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#3 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Tukle ikke med varebilen, sier en erfaren tolltjenestemann. Er bilen registrert og det er betalt avgift som varebil, skal den være varebil inntil den eventuelt omklassifiseres. Det vil si at det betales avgifter slik at bilen kanskje da blir stasjonsvogn. Men det kan koste meget dyrt å tukle med skilleveggen bak forsetet.

Ikke bot – men avgifter
Tollvesenet forteller om mange som har grått og tryglet etter at de er blitt tatt for å bruke en varebil ulovlig. I en kontroll ble en familiefar stanset med en varebil med grønne skilter. Skillevegen var delvis endret – og det var satt inn baksete i bilen. Eieren fikk ikke bot, men regning i posten med avgiften mellom varebil og stasjonsvogn + straffegebyr. Han spurte pent om han ikke kunne få bygge bilen om til varebil igjen. Men nei. Loven er streng. Den hadde jo vært brukt som stasjonsvogn – så ingen nåde – det er bare å betale avgiften. Og det kan handle om hundretusener.

Mest amerikanere
Tollere som driver med utekontroll sier at det er i første rekke eiere av amerikanske vans som tukler med innredningen for varebiler. Like ofte kommer man over store tunge biler fra USA som i Norge blir registrert som lastebil – uten lasteplan.

-- Vi har et spesielt øye for Hummer, sier en toller. Det ser ut til at det er en egen kultur blant mange av de som kjører disse bilene der de er litt lemfeldige med innredningen. Og avgiftsforskjellen mellom en Hummer som lastebil og personbil er ikke bare stor – den er enorm.

Kostbart ved skade
Forsikringsselskapene passer ekstra nøye på ved skader fra eiere av varebiler. Det kan bli reduserte oppgjør om bilen er endret. Situasjonen er typisk denne:

• bilen er registrert for to personer og forsikret som varebil

• så skjer det en ulykke der passasjerer i baksetet blir skadet

• da kan bileieren vente at det blir et sterkt redusert oppgjør. Hvor mye mindre er ikke lett å si da det bl.a. har sammenheng med om personen i baksetet kjente til at bruk av baksete var ulovlig.

Forsikringsselskapene sier det enkelt:

-- Ikke tukle med varebilenes innredning. En varebil registrert for to skal brukes som varebil for to. Basta.

Selv ikke i utlandet
Mange lurer på om de kan gjøre om varebilen til stasjonsvogn på en reise til utlandet. Der kan da ikke særnorske regler gjelde. Ofte mottar forsikringsselskapene telefon fra bileiere som undrer om de kan betale premie for bilen som personbil i sommerferien. Da skal varebilen brukes som stasjonsvogn.

Men det er ikke mulig. Varebil er varebil – også når den brukes utenfor landets grenser.

#4 espen heg

espen heg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 08 June 2006 - 23:00

sjekk ut www.skittau.no

#5 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 08 June 2006 - 23:00

en kompis av meg ble stoppet med folk baki en varebil, han ble avskiltet og mistet førerkorte på stedet, får å få igjen skiltene måtte han bygge den om til 5seter, betale alle avgifter fra den dagen han ble tatt og en bot på 11000 kroner.

dette var i fjor vinter så om det har skjedd noe siden da, det vet jeg ikke, men det er garantert ikke billigere ihvertfall

-----------------------------------------------

Ja til plastflasker

#6 cloudhanger

cloudhanger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 334 Innlegg:

Posted 08 June 2006 - 23:00

Jeg sjekket med BT ifm. at jeg skulle regge om min fra varebil til personbil, fikk beskjed om at det ikke var noe problem å sette inn baksete i bilen selv om jeg brukte den daglig i etterkant ,BARE DET IKKE VAR NOEN SOM BRUKTE BAKSETE !!!
Nå var den 10 år gammel, så avgifter var uansett ikke noe problem !


Geir..

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

#7 fhl

fhl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 235 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Her er en artikkel om temaet: http://www.vwaudi-cl...News&newsID=243

Frode

#8 ArnieMan

ArnieMan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Mente at du fikk det avgiftskravet du skulle ha fått om du omregistrerte den dagen du ble "tatt", om du skjønner.

Ellers, regner med at dette er snakk om en dobbel-kabiner. Skal du bygge denne om til kombi-bil, må du ha det lange planet. Dobbel-kabiner pick-up har som regel et litt kort plan og norske kombi-bilregler krever en viss lengde på "varerommet", i dette tilfellet altså planet. Dermed blir planet forlenget her i Norge. Varebil-registrerte L200 dobbel-kabiner hadde som regel det normale korte planet, men du kunne bestille bilen med langt. Har du kort plan, er det ikke snakk om kombi-bilavgifter, men full personbilavgift.

#9 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Om det bare kreves avgiftpenger så er det jo bare å kjøre sålenge det går om man alikavel planlegger å bygge om

Tommy Olsen
www.tommyolsen.no

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Kan vil bli fryktelig mykje krøll om bilen er innblanda i ulykke med personskade når det sitter folk baki.
Har hørt om at en får krav på full personbilavgift som for ny bil om en blir stoppa, eller som importert bil av samme alder, men dette var for lenge sidan når en ofte bygde om merc og volvo stv. Tviler vel igrunn på at regeltolkning blir mjukare med åra?





- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Var en lengre tråd om dette for en stund siden, prøv å søk den opp.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#12 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Leste en artikkel i VG om dette. Mener å huske at du kan bli krevd avgiftspenger for baksetet. Det får også rettslige etterfølger; bøter osv. Størrelsen på boten kommer ann på om pasasjerene som sitter i baksetet vet om at baksetet er ulovlig...

Edit. I tillegg kan du få trøbbel me forsikring hvis pasasjerene i baksetet blir skadet i en smell...

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no



#13 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 22 May 2006 - 23:00

Etter hva jeg har forstått er det du som eier som må dokumentere at setene ikke har vært montert fra bilen var ny. Så hvis bilen ikke har vært vist en trafikkstasjon kan det bli store problemer å bevise at setene bare har vært der i f.eks 1 år.
Så kravet kan bli avgift som ny bil, og det kan jo svi.

Og når det gjelder bevisførsel med staten på den andre siden av bordet.......

Du kan jo eventuelt vise den under ett eller annet påskudd slik at du får en dato der det ikke er seter i den. Da skulle ikke et eventuellt avgiftskrav bli større enn fra den datoen:-)

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, 39,5", ARB, spiraler, +++)
'03 King Cab
'77 XT 500
'88 FJ 1200

http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#14 annelie

annelie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Noe å tenke på er vel også at hvis noen blir skadd som sitter i baksetet og forsikringen ikke dekker dem, da vil du kanksje måte betale civilt søksmål. Eller betale dette av egen lomme. Dvs ingen penger fra forsikringsselskap, men du må betale selv.



Hilsen Annelie
- Jeg såg en Opel Frontera 2,5 TDS 1997, og det var kjærlighet ved første øyekast. Nå er den min!

Edited by annelie, 12 May 2007 - 18:26.