Gå til innhold



Foto

regler ang motorredskap og førerkort


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 mud_chaser

mud_chaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Er det noen som har oversikt over hvordan reglene er for motorredskap nå? mener det ble gjort noen endringer nor det gjaldt hva man kan kjøre på B lappen...

BIg Boys, Big Toys

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Les DENNE. Det er en post jeg laga for 2 år siden, men jeg tror ikke Reglene er så mye endret etter det....

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no



#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
var vel snakk om at de som tar lappen nå ikke kan kjøre traktor og snøscooter på b lappen,

Opprinnelig postet av Tom K



Jeg kjørte opp 29/3-06. Jeg fikk B,M,S

B-personbil
M (146)-tohjulsmoped
S-Snøscooter



----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no



#4 Tom K

Tom K

    Grand offroader

  • Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

var vel snakk om at de som tar lappen nå ikke kan kjøre traktor og snøscooter på b lappen,

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Motor redskap over 3,5 tonn som går over 30 km/t må man ha c1 eller c (over 7,5) for å kjøre.

______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.

Tor J. Jacobsen
90159317



http://www.offroad.n...e=View&RID=1644

#6 annelie

annelie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">var vel snakk om at de som tar lappen nå ikke kan kjøre traktor og snøscooter på b lappen,

<div align="right">Opprinnelig postet av Tom K</div id="right">
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Detter er no feil. På B kan man kjøre:

Personbil med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.
Personbil som nevnt ovenfor med tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
Personbil med tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for personbilen og tilhengeren ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.
Tre- eller firehjuls motorsykkel Klasse M kode 147


I tillegg har du i Norge rett til å kjøre

Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede.
Klasse M kode 146.
Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , nr tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg.

Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

Kilde: Statens Vegvesen. http://www.vegvesen....lov_a_kjore.stm


Hilsen Annelie
- Jeg såg en Opel Frontera 2,5 TDS 1997, og det var kjærlighet ved første øyekast. Nå er den min!

Edited by annelie, 12 May 2007 - 18:27.


#7 Overloaded

Overloaded

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 18:32

§ 4. Førerett for motorredskap

Innehaver av førerkort i klassene C1, C1E, D eller DE, utstedt før 1. januar 2005 har førerett i Norge for motorredskap. Ved utskifting videreføres denne retten ved kode 140 tilknyttet alle nevnte klasser.

Innehaver av førerkort i klassene B, BE, D1, D1E, D2 eller D2E, utstedt før 1. januar 2005 har førerett i Norge for motorredskap med tillatt totalvekt ikke over 7.500 kg og for motorredskap med tillatt totalvekt over 7.500 kg, med konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t. Ved utskifting videreføres denne retten ved kode 152 tilknyttet klasse B/BE.

Bestemmelsene om førerett i denne paragrafen gjelder også for innehaver av førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat før 1. januar 2005. Ved innbytte videreføres retten som beskrevet ovenfor.
0 Endret ved forskrift 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).
97 Tahoe 6,5TD
85 Bmw 728i
69 Cadillac DeVille cab
74 Suzuki GT550