Omregistrering lett lastebil-varebil, nye regler?
Started by
RRC
, Jun 10 2006 23:00
13 replies to this topic
Posted 10 June 2006 - 23:00
Vurderer å kjøpe en Dodge Durango 1998-2000 mod. Lurer på hva som må til og hva det vil koste å få omregistrert denne fra lett lastebil til varebil. Har skjønt at det nylig er kommet nye regler for dette, men er ikke helt klar over om dette bare gjelder nye biler.
Posted 12 June 2006 - 23:00
Kassen skal være 140x90x105cm(L.B.H). Står noe info her : http://www.dinside.no/motor/bil/diverse/sa...html://http://www.dinside.no/motor/bil/div...t="_blank">
Terje
http://www.offroad.n...de=View&RID=789
Terje
http://www.offroad.n...de=View&RID=789
Posted 11 June 2006 - 23:00
Er vel høyden de fleste sliter med. I min 96 suburban har de fjernet en del av isolasjonen i taket baki for å få nok høyde til kassa.
Mulig målene på kassa er forandret siden 96....
Nothing compares to cubic inches!
Posted 14 June 2006 - 23:00
vil dette si at min bil som ble registert som lastebil i år kan nedregges som B? fancy
dog er den så tung at det har lite for seg da den som B bil knapt vil kunne ha med passager
Posted 14 June 2006 - 23:00
Etter innskjerping på varebil-kravene i 2001, kan ikke Range Rover lenger registreres som varebil. Nettopp fordi den ikke har plass til kassa, slik reglene er i dag. Det samme gjelder andre biler som Mercedes M-klasse, Jeep Grand Cherokee og alle stasjonsvogn-varebilene (Audi A6, Volvo V70, etc.).
Det vanlige er som nevnt her, for liten takhøyde bak i bilen. Som regel blir det skjært ut i taktrekket bak, slik at kassa får plass. Jeg vet ikke om dette er nok på en Durango.
Det vanlige er som nevnt her, for liten takhøyde bak i bilen. Som regel blir det skjært ut i taktrekket bak, slik at kassa får plass. Jeg vet ikke om dette er nok på en Durango.
Takk for svaret.
Noen som vet hva målene på denne"statskassa" er ? Jeg har en Range Rover nå og ser at flere av disse er registrert som varebiler. Dette er en mye mindre/kortere bil enn Durangoen. Vil tro at "statskassa" får plass i Durangoen hvis den samme kassa er brukt som mal i Range Roveren.
Noen som vet hva målene på denne"statskassa" er ? Jeg har en Range Rover nå og ser at flere av disse er registrert som varebiler. Dette er en mye mindre/kortere bil enn Durangoen. Vil tro at "statskassa" får plass i Durangoen hvis den samme kassa er brukt som mal i Range Roveren.
Fra i år av, er det samme avgifter på lett lastebil som på varebil kl.2. Poenget her er at når du omregisterer en bil fra en avgiftsgruppe til en annen, betaler du det mellomlegget som eventuelt måtte oppstå mellom de to avgiftsgruppene. Siden det altså nå ikke er forskjell i avgifter mellom varebil kl.2 og lett lastebil, kan en derfor omregistere en lett lastebil til varebil kl.2 "gratis". Du må vel betale for nytt vognkort og nye skilter (grønne), eventuelt litt annet småtteri.
Men jeg er litt usikker på om det er mulig rent teknisk å registere en Durango som varebil. Grunnen er at du må ha plass til den berømte "statskassa" baki, og jeg synes at Durangoen virker for liten til å ha plass til denne. Det må du passe på og kontrollere om du skal ha deg en slik bil. Tidligere var det ikke krav til statskassa på lett lastebil, slik at det ikke gjorde noe om lasterommet var litt for lite, bare totalvekten var høy nok. Det ble etterhvert innført krav om kassa i lett lastebil. Dette var i 2003 - 2004(?).
Ellers, temaet har vært oppe på forumet før, og enkelte medlemmer her har lagt ned mye arbeid i å spore opp info om dette. Bare å bruke søke-funksjonen, så finner du mer utfyllende svar om dette.
Men jeg er litt usikker på om det er mulig rent teknisk å registere en Durango som varebil. Grunnen er at du må ha plass til den berømte "statskassa" baki, og jeg synes at Durangoen virker for liten til å ha plass til denne. Det må du passe på og kontrollere om du skal ha deg en slik bil. Tidligere var det ikke krav til statskassa på lett lastebil, slik at det ikke gjorde noe om lasterommet var litt for lite, bare totalvekten var høy nok. Det ble etterhvert innført krav om kassa i lett lastebil. Dette var i 2003 - 2004(?).
Ellers, temaet har vært oppe på forumet før, og enkelte medlemmer her har lagt ned mye arbeid i å spore opp info om dette. Bare å bruke søke-funksjonen, så finner du mer utfyllende svar om dette.
Posted 05 July 2006 - 23:00
Uten å ha vært ute med målebåndet tror jeg du kan ha kassa inni der, men du får den ikke gjennom bakluka. Mener det bare er bare noenognitti cm fra dørk til toppen av
dørhølet, men det er en del høyere inni.
Du får finlese reglene på om du skal kunne ha kassa i varerommet, eller om du skal kunne ta den inn og ut
------
Ragnar
Plass mellom tre'a. Her e det veg.
Du får finlese reglene på om du skal kunne ha kassa i varerommet, eller om du skal kunne ta den inn og ut
------
Ragnar
Posted 09 July 2006 - 23:00
Kassa trenger bare å passe inn teoretisk. Trenger ikke å gå gjennom bakluke/dør.
Posted 02 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Er vel høyden de fleste sliter med. I min 96 suburban har de fjernet en del av isolasjonen i taket baki for å få nok høyde til kassa.
Opprinnelig postet av Buggen
Det ernok ikke bare i taket isolasjonen er fjernet. Under teppet i gulvet bak også. Pluss at det er kappet vekk to stivere i taket.
Drittregler.. Ødelegge så fine biler.
Hilsen Jan.
Kan alt dette være rust??
Posted 02 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Uten å ha vært ute med målebåndet tror jeg du kan ha kassa inni der, men du får den ikke gjennom bakluka. Mener det bare er bare noenognitti cm fra dørk til toppen av
Du får finlese reglene på om du skal kunne ha kassa i varerommet, eller om du skal kunne ta den inn og ut![]()
------
Ragnar
Opprinnelig postet av ragnar_garli
stemmer det med at kassa ironisk nok ikke bør komme seg inn i bilen på noen, måte.... så hvordan man får dem inn og ut er jo en sak for seg...
glimrende eksempler på at det er tilfelle er jo honda HR-V og Suzuki Vitara som ble skjært hull i taket på og satt på et plasttak...
Grøftekanten Auto.. Nå også internasjonale:D
Posted 08 September 2006 - 23:00
Ser det begynner å komme en del Chevrolet Tahoeèr 2001 mod og nyere til salgs på FINN, som kan leveres/nedregistreres til varebil med grønne skilter. Mulig lasterommet på disse er større enn på Durango. Virker også som det må bygges om noe på disse for å få dem nedregistrert. Noen som vet hva ?
Posted 10 September 2006 - 23:00
Skilleveggen flyttes lengre frem, og de kapper litt i taket. På chevy-forumet kan du se bilder av taket nå. Førstesiden.
Posted 22 September 2006 - 23:00
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Kassa trenger bare å passe inn teoretisk. Trenger ikke å gå gjennom bakluke/dør.
<div align="right">Opprinnelig postet av Wickie</div id="right">
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Leste i avisen en gang at du må få kassa inn bakdørren for å få det godkjent. Ikke nokk at den teoretisk får plass bak.
Hilsen Annelie
- Jeg såg en Opel Frontera 2,5 TDS 1997, og det var kjærlighet ved første øyekast. Nå er den min!
<div align="right">Opprinnelig postet av Wickie</div id="right">
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Leste i avisen en gang at du må få kassa inn bakdørren for å få det godkjent. Ikke nokk at den teoretisk får plass bak.
Hilsen Annelie
- Jeg såg en Opel Frontera 2,5 TDS 1997, og det var kjærlighet ved første øyekast. Nå er den min!
Edited by annelie, 12 May 2007 - 18:25.