Gå til innhold

Foto

Regler ved kjøp av kondemnert bil...

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 July 2006 - 23:00

La oss si at noen har kræsja en såpass at den blir kondemnert. Hvordan er reglene ved å kjøpe vraket tilbake?

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

#2 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Glad det ikke var en cherokee. Den hadde vel blitt HELT flat....

Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

#3 mud_chaser

mud_chaser

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Hvis jeg ikke husker feil så beholder du da bilen, mot at forsikringsselskapet trekker ut en sum av eventuelt forsikringsoppgjør.. Mener dette ble regnet på en prosentsats eller noe.. Når forsikringsselskapet "kondemnerer" bilen vil det jo egentlig ikke si annet enn at de regner at å reparere den vil koste mer enn å anskaffe tilsvarende. Bilen er ikke hugget og tatt ut av noe register før den er levert hugger..

BIg Boys, Big Toys

#4 Peders

Peders

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Tror det er noen nye regler ute å går som sier noe om at privatpersoner ikkje kan kjøpe ut vrakene, må ha eit godkjent karroseri verksted i ryggen.

#5 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Det greieste er vell å lesa i forsikringspapirene dine??? står skreve der, gjør jaffal hos meg...

www.zuki.no

#6 FrankWS

FrankWS

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Jeg prøvde å overta ei campingvogn fra svigers etter at den ble kondemnert i fjor.
(Ikke så stor skade sånn rent materiellt, men dyr skade i forhold til verdi av vogn).
Svaret fra forsikringsselskapet var at det er kun et forsikringsgodkjent verksted som kunne overta vogna.
Jeg vil nesten tro at det samme gjelder for biler.

Frank

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#7 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Snakka med gamlingen. Han mener at når oppgjøret kommer får vi tilbud om å kjøpe vraket. Bilen er strøken teknisk. Så forbanna kjipt at jeg taket den!!!

Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

#8 Tom K

Tom K

Grand offroader

• Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Hvis det er kasko skade så får du ikke kjøpe vraket i det hele tatt, jobber med bilberging og har takstmenn på besøk annenhver dag.

#9 Rukus

Rukus

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Kopi av melding:
Hvis det er kasko skade så får du ikke kjøpe vraket i det hele tatt, jobber med bilberging og har takstmenn på besøk annenhver dag.

Opprinnelig postet av Tom K

Dette kan da unilig stemme, da vi veltet en tippsemi som vi hadde ble hengeren "kondemnert". Men vi fikk tilbud om å kjøpe den tilbake.

Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

2005 Hilux AT 35"

#10 Tom K

Tom K

Grand offroader

• Slettet
  • PipPipPipPip
  • 791 Innlegg:

Mulig det er forskjell på arb redskap og p bil

#11 te-we

te-we

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 446 Innlegg:

Posted 01 August 2006 - 23:00

Slik jeg har forstått reglene er det to måter å "kjøpe" en kondemnert bil.. Begge tilsier at bilen må kjøpes gjennom et verksted ja.. Dette pga at noen må stå ansvarlige for "papirene" på bilen.. Den kan kjøpes for gjennoppbygging, eller for "deleplukk".. Prisen er ofte høyere ved kjøp for oppbygging.. Kjenner du ikke noen som jobber på et bilverksted, evt med bilberging, de har ofte også mulighet for å "overta" bilen for deleplukk.. Hvertfall her i byen.. Kjøp bilen igjennom et verksted eller noe m avtale om kanskje å betale dem noen tusen ogsåsmile.gif

-Terje-

Steike..Det va bom stopp!!

#12 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Privatpersoner får ikke lenger kjøpe biler som er så skadet at forsikringsselskap utbetaler penger heller enn å reparere. De bilene blir solgt til godkjente verksteder enten direkte fra forsikringsselskap, eller via en lukket nettside som de fleste forsikringsselskap bruker, og som hvert enkelt verksted søker tilgang til.
Bilene blir auksjonert bort. prisen er selvfølgelig avhengig av skaden og type bil, båt, henger, sykkel osv...

Dersom en privatperson skal kjøpe en slik bil må han kjøpe den gjennom et verksted. Verkstedet og privatpersonen bør ha et svært godt forhold, siden verkstedet er ansvarlig for oppbyggingen. Bilene blir ikke lenger meldt storskadet til BT, så det er opp til verkstedet å vurdere om bilen skal være delebil eller repareres.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

-Kjendis fra 4Wheel Drive og bladet traktor..
www.terrengbil.com

#13 tator

tator

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Hvis ikke bilen er så skadet at den må på jigg for å rettes kan du som eier velge å beholde vraket mot en avkortning av utbetalingsummen. Avkortningen er vurdert ut i fra vrakets verdi. MEN du kan ikke selge den videre uten at du har reparert den. du kan kun selge til opphogging eller autorisert verksted. men som eier av bilen kan du velge å beholde vraket og reparere selv. For som det står i forskriftene så har du lov til å foreta alt av reparasjoner på egen bil. Har beholdt vraket et par ganger selv og det har aldrig vært noe problem. senest for noen måneder siden på en bil som ble kjørt til vrak etter tyveri.

"hvis ikke full gass er nok,, så gir vi enda mere gass"

#14 Chevy_350

Chevy_350

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 03 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:

Glad det ikke var en cherokee. Den hadde vel blitt HELT flat....

Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

Opprinnelig postet av wazzza

Hehe, litt utenom men men....Så d e duh som har takkjørt bil`n? Kordan klarte duh d, ser jo at bil`n e forhjulsdrevet...Hadde duh hatt bakhjulsdrift så kunne æ jo ha skjønnt at duh hadde klarte å spunne å herja på grusvegen sånn at duh for ut:P

Men så tellbake tell d duh spurte om, nu veit jo ikkje æ når d e snakk om kasko skadde.....Men i allefall viss noen kjøre på dæ å bil`n din blir kondemnert, så e d ikkje noka problem å kjøpe den tellbake.....Vet flere som har gjort d....

No turbo sh*t,
Just real power!!

#15 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Var nok undertegnede som kjørte. Det sjuke med den biln er at den svinger på bakhjula også (ikke mye seff). Den er kul umulig å slædde med, men fikk "endelig" skrens der jeg IKKE skulle få skrens, nemlig i en feildosert sving med løs rullegrus...

Landa nedi ei myrgrøft...

Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

#16 -Kenneth-

-Kenneth-

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 468 Innlegg:

Kult. Samme som jeg det.. Fikk slædd der jeg ikke skulle (Feildosert brå sving på en bakketopp med rullegrus sad.gif...

Jeg spurte om jeg kunne kjøpe vraket, og det fikk jeg lov til på en betingelse at det ikke var fare for at den kom på veien igjen...
Så kan tenke meg at de sier noe sånt til deg å!!

user posted image
(Rigs: Klikk på bildet...)

#17 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Tror ikke vi gidder å kjøpe vraket. Fikk ca 70K igjen for den hos forsikringen. Det gjenstår bare å se om det blir noe avkorting pga. at forsikringen ikke tillater personer under 23 år å kjøre den... sad.gif

Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no

#18 haag

haag

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 573 Innlegg:

Xantia ja! Syns det virket litt kjent, men klarte ikke helt å plassere den.
Kansje jeg har for mange biler:blink:

------------------------------Innehaver av H.H.S. Hagås Hiluxslakteri

#19 Jokka

Jokka

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 06 August 2006 - 23:00

Man kan ikke lengre kjøpe kondemnerte biler. Det er slutt på det siden mange lurifaxer der ute bare sparkla over alle skader, selv i bæringen og solgte bilene. Direkte trafikkfarlig. Dette førte til at det nå kun er autoriserte opprettingsverksteder som har lov til å by på kondemnerte biler.

Mvh
Joakim K. Odinson
"My mama didn't raise no fool"
Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.

#20 ktveide

ktveide

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 06 August 2006 - 23:00

feil.... Man eier bilen sin... Forsikringen gir et tilbud om tilbakekjøp som regel. Kommer helt ann på selskapet og hva som står i kontrakten. Biler blir ikke kondemnert av takstmann. Forsikringsselskapets "kondemnering" har ingen ting med kondemneringen hos en bilvrakemottak. Ringte for morro skyld til mitt selskap å hørte hva som ville skje hvis jeg kresjet.... For hvis du godtar forsikringsutbetalingen og forsikringsselskapet får bilen, har du ikke lov til å skru ut cd-spilleren engang...

VW Taro, til for å brukes..