
Regel diskusjon #2:STYREBREMS I PROMOD
#21
Posted 29 August 2006 - 23:00
Er man ikke seriøs om man ikke vil ha styrebrems?
Om man ikke kjører for gøy?
Bør NC ha ett krav om å stille i ett vist antall løp?
Man trenger ikke styrebrems i norge for å satse internasjonalt. Øvelse kan fåes ved å isteden kjøre Proto.
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php
#22
Posted 29 August 2006 - 23:00
Ja sikkert veldig gøy å "trene" 6 løp i året for de som vil satse utenlands også.
Jeg er for styrebrems i promod. Følg eurotrial reglene sier nå jeg.
Blir sikkert ikke påbudt med styrebrems i promod heller. Så man blir ikke utelukka om man ikke har.
Hvis vi ikke hadde fått poeng,så hadde vi klådd deg tommy.
#23
Posted 29 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Man trenger ikke styrebrems i norge for å satse internasjonalt. Øvelse kan fåes ved å isteden kjøre Proto.
Og hvordan skal man da få kvalifisert seg til Eurotrial????
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!
#24
Posted 29 August 2006 - 23:00
Dere argumenterer med att dere trenger TRENING før ET, og det kan man få ved å kjøre Proto eller trene utenfor konkuranse.
Poenget er ikke egentlig for eller i mot. Poenget er att det snart kun er ProMod det er biler i, og hvorfor begynne å eksperimentere med en suksess???
Pro Mod er jo den mest populære klassen per i dag.
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php
#25
Posted 30 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Blir sikkert ikke påbudt med styrebrems i promod heller. Så man blir ikke utelukka om man ikke har.
Opprinnelig postet av lazy donkey
Og hvordan tror dere seksjonene blir hvis 50% av utøverene har styrebrems ?
Det vil vel være nesten umulig for de uten å komme igjennom seksjonene , og med tanke på rekrutering vil vel ikke akkurat dette friste nye potensielle førere ?
Og når det gjelder trening , hva da med å bruke kjørefeltene til annet enn konkuranse ?
Slik det er nå er det vel ikke akkurat fullt i feltet under frikjøringene ....
Ove
#26
Posted 30 August 2006 - 23:00
Ellers er jeg enig med Ove at det trenes generelt veldig lite i trial
Tommy Olsen
www.tommyolsen.no
#27
Posted 30 August 2006 - 23:00
Slik det er i dag når M og PM kjører samme spor har som regel Modifisertbilene færre prikker enn PM.
Stort sett fordi de er mindre og kortere og svinger derfor bedre.
Med styrebrems i PM hadde vi hatt en fin progresjon mellom klassene samt at det hadde blitt mer publikumsvennlig kjøring.
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!
#28
Posted 30 August 2006 - 23:00
#29
Posted 30 August 2006 - 23:00
Med unntak av EM og Nordisk der styrebrems er tilatt i ProMod.
Men er det riktig at de som satser seriøst i ProMod må jages ut av klassen i Norge??
Hvis folk ikke vil ha styrebrems blir det som nevnt aldri påbudt!
Men vi må huske på at det er Norgescupen det er snakk om her og da syntes jeg det blir litt feil når de få bilene med sveist bakaksel skal legge føringen for alle andre!!
Så vidt jeg vet er det er det nå kun 2 biler i cupen med sveis aksel og hvertfall en av dem her seriøse planer om å få seg sperrer.
Og som sagt da koster det bare en 1000 lapp for å innstallere
styrebrems. Kan gjøres mye billigere enn det også.
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!
#30
Posted 30 August 2006 - 23:00
Men hvis det er sant som blir sagt tidligere i tråden at så og si alle kjører med manuell sperr, så er det jo bare litt kreativ ombygging av bremsesystemet som skal til. Det kan umulig koste all verden.
Og det er nå uansett ikke selve bilen som koster mest. De fleste bruker vel mer penger på å kjøpe tilhenger enn på bilen oppå?
#31
Posted 30 August 2006 - 23:00
God fjæring like viktig.
Har kjørt flere seksjoner uten å røre sperrene overhodet!
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!
#32
Posted 30 August 2006 - 23:00
Kostnadsmessig er det ikke stort for de fleste å bygge om til styrebrems.
Protestene tidligere var nok at Pro Mod ville bli for lik Proto,men nå er jo fleste bilene ombygd så mye likevel at de ligner.
Veien er kort nå til at vi tilpasser oss resten av Europa?
For å hevde seg er ikke bare avhengig av styrebrems,men valg av dekk er noe jeg har erfart...spesiellt etter Brokelandsheia i helga!!

#33
Posted 30 August 2006 - 23:00

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
http://www.limeauto.dk/catalog/
SPONSORS WANTED!
#34
Posted 30 August 2006 - 23:00
Om man mener att det er en fordel med kort bil i gul løype, ja så bygg en kort bil.
Stiller man i proto med en bil uten 4hjulstyring,så kan man satse på å vinne likevel.
ProMod har i dag den mest publikumsvennlige kjøringen.
Og jeg synes det er leit for sporten att enkelte utøvere synes det er useriøse konkurenter hvis de kun kjører for gøy.
Når promod ble innført var det enkelte som var i mot att det skulle være tillatt med portaler i klassen. Det var til de fikk det selv.
La klassen være som den er, den er publikumsvennlig og morsom å delta i. Og en formidabel suksess.
Se på de andre klassene. det er jo snart ikke deltakere igjen.
Miljøet er for lite til att enkeltes våte drømmer om rock crawling kan realiseres i norge.
Jeg synes det er flott å se på de beste førerne og se og nyte det de presterer, desverre synes publikum best om sportens show menn og kvinner.
Lik det eller ei, slik er det bare.
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php
#35
Posted 30 August 2006 - 23:00
Så ikke si det er umulig å hevde seg der om man vil.
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php
#36
Posted 30 August 2006 - 23:00
Vh Espen Slørdal
Suzuki 421E
#37
Posted 31 August 2006 - 23:00
I NC skal man konkurere, trene gjøres på fritiden.
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php
#38
Posted 31 August 2006 - 23:00
Selv om det er en veldig stor klasse, så er det vel ikke tenkt at ProMod er rekrutteringsklassen. Den ble vel opprettet for å få tilbake mange biler som forsvant da 4-hjulstyring ble tillatt i Proto.
Sven Arne
#39
Posted 31 August 2006 - 23:00
Poenget er nok ikke at det skal "trenes" i norgescup'en, men desverre er det slik det har blitt for Pål når han har måtte kjøre Proto med en Promod-bil i år. Poenget er heller å kunne konkurrere med samme forutsetninger som en gjør i Eurotrial, og det gjør en definitivt IKKE i Proto med en promod-bil!
Dersom det er slik at en skal "trene" i en annen klasse i Norgescup enn hvor en skal kjøre i Eurotrial, så faller jo hele kvalifiserings-ideen i grus.
Det er jo i de største klassene det faktisk er nødvendig å kvalifisere seg, altså er det Pro-mod det er vanskeligst å faktisk få plass på det norske laget.
Selv har jeg en promod-bil, men velger å "bygge ned" for å slippe utfordringen i å konkurere mot biler med manuelle sperrer og styrebrems.
Det er jo flott at Promod er blitt en slager, men kanskje sporten ville hatt godt av at flere tenkte på noen av de andre klassene også når de bygger bil? Kanskje det gjeldende regelverket favner om "for mange" biler, og de andre klassene lider litt av det?
Det er vel også gjort klart at det ikke blir tillatt med styrebrems for 2007 sesongen, så jeg synes det skal legges opp til at dette blir tillatt fra 2008. Ellers vil vi aldri oppnå noen tilnærmelse til Eurotrial regelverket.
Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
http://home.broadpark.no/~sonjaba/4x4/
#40
Posted 31 August 2006 - 23:00
Ikke bruk argumentasjon om hvem som satser seriøst. Man er da vel ikke mindre seriøs enn andre om man er i mot styrebrems?
Det blir feil når regler skal forandres etter hvordan enkelte har valgt å bygge bilene sine.
Dette så vi i fjor og.
Da var det en begrensing i hjulstørrelse for de med portaler.
Er det noe som står i ET reglementet?
Hvorfor ble det 37 tommere som ble grensen?
Hvis jeg skal få samme bakkeklaring på vanlige aksler, må jeg vel opp i ca.46 tommers dekk.
Med fare for å virke useriøs må jeg si følgende:
NC er i dag utspredd landet, og vi må slutte å se på hvordan sørlandsførerne har bygd og lage reglene etter deres biler.
I fjor skulle selvsagt regelen blitt 35 tommere på portaler om det skulle hatt noe for seg.
Da hørte jeg komentarer som "jamen han og han har jo 37 tommere og må jo kjøpe nye dekk hvis det blir slik".
Og da ProMod kom ville enkelte ha forbud mot portaler-til de fikk det selv.
Eneste plusset er jo att nå kan vi som vil kjøre på hvilken dekkstørrelse vi vil på vanlige aksler.
Men hva er grunnen til att "alle" er så opptatt av att vi i Norge skal tilpasse ProMod til ET reglementet?
Det er vel i Norge klassen er størst, og det bør heller utnyttes til å få de andre landene til å tilpasse seg til vårt regelverk.
Sikker på att det gløttes litt mot hva vi har fått til her i denne klassen.
Nei, tilpass heller de andre klassene til ET reglene, det er jo velettablerte klasser allerede i de andre landene.
Ved å la klassen være som den er minst en sesong til, vil det gi flere førere muligheten til å ta innpå toppførerne i klassen, slik att det blir en reel konkuranse, og slik att man slipper å få en blåkopi av resultatene på hvert løp.
Og, om jeg vil kjøre med styrebrems neste sesong, ja da stiller jeg heller i Proto. Så blir det kansje 4 biler der i snitt.....
http://www.jyskoffroad.dk/
http://dorkoffroad.no/phpBB2/index.php