stopp vei salting
#1
Posted 07 October 2006 - 23:00
#2
Posted 08 October 2006 - 23:00
Rv7 fra Geilo går nordøstover før den ved Gol går sørover. Geilo er det vestligste punktet på saltstrekningen til vegvesenet, stedet ligger på 800 m.o.h. og er midt mellom Oslo og Bergen. Været og temperaturen her bestemmes mye av vestaværet.
Gol, et kjølig sted om vinteren, ca 250 m.o.h., ligger 50 km lengre nedover i Hallingdal på
Rv7. På denne strekningen, med stor høydeforskjell, svinger temperaturen mye vinterstid. Variasjoner fra 3 til 17 grader C er ikke unormalt. Vi har i snitt 3 til 7 døgn i uka på vinteren hvor middel temperaturen ligger under 7 grader C
Vil det ikke være helt på jordet å salte en vei med så store høgdeforskjeller og temperatursvingninger?
For å illustrere hvor ille dette har vært, kan nevne at i øvre Hallingdal ble det, i følge vegvesenet, benyttet 28 tonn på kun 7 mil veglengde i løpet av en helg i slutten av november .
Når salt (natriumklorid, NaCl) og vann blandes, får vi en blanding som har et frysepunkt som ligger mellom 0 og 21,3 grader C. Lavest frysepunkt oppnår en ved å blande 100 deler vann og 33 deler salt. Dette kalles det evtektisk blanding. Ved temperaturer over 21,3 grader, vil løsemidlet bli skilt ut, i dette tilfellet vann, og fryse til is. Blandingen av salt og vann blir mer konsentrert, og frysepunktet faller inntil 21,3 grader C. Faller temperaturen ytterligere, vil blandingen fryse som en masse med samme forholdet av salt og vann som den evtektiske blandingen har.
Temperaturen som saltblandingen opplever, vil være påvirket av lufttemperatur og temperatur i vegbanen. Det er altså ingen gitt å kjenne denne temperaturen. Tilgangen på vann vil også være forskjellig, blant annet av luftfuktighet. Mengden av salt vil også variere, saltet vil neppe være lagt ut som et homogent dekke. Vi står derfor overfor en ukjent saltblanding og en ukjent temperatur. Da er også frysepunktet ukjent
Trafikantene blir utsatt for en vegbane der nullføre blir flyttet nedover i temperatur, uten å kunne fastslå hva de aktuelle forholdene er. Frysepunktet faller med økende konsentrasjon, ved temperaturer nære 0 grader C, vil derfor konsentrasjonen av blandingen være mindre kritisk
Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777
#3
Posted 07 October 2006 - 23:00
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#4
Posted 07 October 2006 - 23:00
#5
Posted 07 October 2006 - 23:00
E d trafikksikkerheit at 2 år gamle bilar har farlege rustskader?
E d trafikksikkerheit å misse lysa med saltsuppe på hovudlysa?
E d trafikksikkerheit med nedsett sikt pga saltsuppe på frontruta?
E d trafikksikkerheit at saltet løyser opp asfalten og gir sporete vegar?
E d greit med rustskader som kostar 2-3000 kr pr bil/pr år?
E d greit at saltet siv ned i jorda og forgiftar grunnvatnet?
E d greit at saltet forkortar levetida til bilane slik at me betaler bilavgifter oftare?
Ej berre spør...
Heia Gnore
#6
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
E d trafikksikkerheit at bremseventilar på lastebilar lever 2 år, når dei kunne vare i 10 år?
E d trafikksikkerheit at 2 år gamle bilar har farlege rustskader?
E d trafikksikkerheit å misse lysa med saltsuppe på hovudlysa?
E d trafikksikkerheit med nedsett sikt pga saltsuppe på frontruta?
E d trafikksikkerheit at saltet løyser opp asfalten og gir sporete vegar?
E d greit med rustskader som kostar 2-3000 kr pr bil/pr år?
E d greit at saltet siv ned i jorda og forgiftar grunnvatnet?
E d greit at saltet forkortar levetida til bilane slik at me betaler bilavgifter oftare?
Ej berre spør...
Heia Gnore
Opprinnelig postet av backup
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Valen i Kvinnherad
Suzuki SJ410
Kvinnherad Offroadklubb?
http://www.kvinnhera...dclub.piczo.com
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
#7
Posted 07 October 2006 - 23:00
Dem varma opp grus og småstein på lastebilene ved strøing. Det smelta seg fast i isen og fungerte meget bra. Men da vinteren var over, så mente dem at det ikke hadde funka i det hele tatt, så dem slutta med det. Så nå er det jo tonnevis med saltlake istedet.
Forstå det den som kan.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
www.bruktbildeler.com
#8
Posted 07 October 2006 - 23:00
"Hvorfor salter de idiotene tørre veier?? Det er jo ikke glatt!!"
Det er fordi vi har noe som heter Forebyggende salting. Dette fordi at vi har noe som heter RIM... eller at veien SLÅR seg.. Det kan faktisk plutselig bli JÆ**IG glatt på en vei som for 5 minutter siden var TØRR..
Og SÅ kjapt er det ingen saltebil som klarer rykke ut.
Folk kan si hva de mener, men kostnadene etter en bilulykke er MYE større enn hva det koster å vedlikeholde en bil. Og ikke minst de menneskelige kostnadene. Hvem er det vel her inne på Forumet, eller ellers i verden, som vil miste noen av sine nærmeste??? For ulykker skjer, det vet vi.... FORDI VI IKKE VIL VITE AV AT VI BOR I ET VINTERLAND!!! TAKK
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#9
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
E d trafikksikkerheit at bremseventilar på lastebilar lever 2 år, når dei kunne vare i 10 år?
E d trafikksikkerheit at 2 år gamle bilar har farlege rustskader?
E d trafikksikkerheit å misse lysa med saltsuppe på hovudlysa?
E d trafikksikkerheit med nedsett sikt pga saltsuppe på frontruta?
E d trafikksikkerheit at saltet løyser opp asfalten og gir sporete vegar?
E d greit med rustskader som kostar 2-3000 kr pr bil/pr år?
E d greit at saltet siv ned i jorda og forgiftar grunnvatnet?
E d greit at saltet forkortar levetida til bilane slik at me betaler bilavgifter oftare?
Ej berre spør...
Heia Gnore
Opprinnelig postet av backup
Du bare spør ja...
Bremsesystemer på lastebiler er så idiotsikkert at det som skjer hvis noe er galt med bremsene er at du får ikke bilen av flekken.
Har du en 2 år gammel bil med farlige rustskader, bør du vurdere enten Tectylbehandling, eller et annet merke.
Saltsuppe på lykter og frontrute forhindres med Spylervæske. Det er faktisk ulovlig å gå tom for spylervæske. Kommer du i kontroll og de sjekker det, og du ikke har, får du bot..
Veiene blir sporete uansett.. Det kommer av Tungtrafikk, og Piggdekk..
Salt er et naturlig stoff. Og at det "forgifter" grunnvannet er et mye mindre problem enn hva som skjer over bakkenivå.. med tanke på CO f.eks..
Takk..
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#10
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
E d trafikksikkerheit at bremseventilar på lastebilar lever 2 år, når dei kunne vare i 10 år?
E d trafikksikkerheit at 2 år gamle bilar har farlege rustskader?
E d trafikksikkerheit å misse lysa med saltsuppe på hovudlysa?
E d trafikksikkerheit med nedsett sikt pga saltsuppe på frontruta?
E d trafikksikkerheit at saltet løyser opp asfalten og gir sporete vegar?
E d greit med rustskader som kostar 2-3000 kr pr bil/pr år?
E d greit at saltet siv ned i jorda og forgiftar grunnvatnet?
E d greit at saltet forkortar levetida til bilane slik at me betaler bilavgifter oftare?
Ej berre spør...
Heia Gnore
Opprinnelig postet av backup
Du bare spør ja...
Bremsesystemer på lastebiler er så idiotsikkert at det som skjer hvis noe er galt med bremsene er at du får ikke bilen av flekken.
Har du en 2 år gammel bil med farlige rustskader, bør du vurdere enten Tectylbehandling, eller et annet merke.
Saltsuppe på lykter og frontrute forhindres med Spylervæske. Det er faktisk ulovlig å gå tom for spylervæske. Kommer du i kontroll og de sjekker det, og du ikke har, får du bot..
Veiene blir sporete uansett.. Det kommer av Tungtrafikk, og Piggdekk..
Salt er et naturlig stoff. Og at det "forgifter" grunnvannet er et mye mindre problem enn hva som skjer over bakkenivå.. med tanke på CO f.eks..
Takk..
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
Opprinnelig postet av Jarlen
Du er virkelig for salting du? Vet du at i visse tilfeller blir det glattere med salting? Det kan skape en falsk trygghet. Folk tror det ikke er glatt, men så er det glatt.
Joda, jeg har også dette som jobb! Vi må salte, men like det ikke! Noen salter når godt norsk vinterføre er best. På 0 føre derimot så skjønner jeg det. Men alikavel, vi bor i et vinterland!
Salt er noe dritt! Er ikke uten grunn at svenskene skal gå bort fra salting (husker ikke i farta hva de skulle erstatte det med)
Å joda, salt er et naturlig stoff, men IKKE i de mengdene! Det ER faktisk skadelig for grunnvann ++!
Å du, det er IKKE alle lastebiler som ikke kan kjøres vist det er noe galt med bremsene. Noen eldre kan kjøres fordet (å det går faktisk en del slike på veien)
Å det er ikke alle biler som har lyktespylere....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring
Hilux 4x4 -84
#11
Posted 07 October 2006 - 23:00
Folk husker kun det negative, og glemmer alle de gangene saltet har hvert til STOR hjelp for de. Men det vet de kanskje ikke om engang.
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#12
Posted 07 October 2006 - 23:00
______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.
http://www.offroad.n...e=View&RID=1644
Member nordlys4x4
#13
Posted 07 October 2006 - 23:00
Hadde de saltet mindre, ja bare på de trafikerte hovedveiene, og strødd på de andre litt større, og bare brøytet på stikkveiene, så hadde vi hatt et mye bedre kjøreforholdt, og bedre bilister. Det er nå min mening.
Du begynner på det som beskrives som et helvete å kjøre på hjemmenfra, og kommer deg med livet i en tynn tråd (30sone) ned på en mindre vei (50). Du er nå garantert helt våken, med store øyne. Du har dekk som er beregnet på føret, ellers så hade du ikke kommet deg ut av din opvarmede garage.
Du er nå på strødd vei.
Du øker hastigheten til 30, som alle andre og forbanner bføytevesenet for her skulle det ha vært saltet. Du kjører som en snile, men har god tid, siden du gjorde det samme i går, og kom for sent på jobben.
Du kommer ut på saltet vei, og legger deg i 80. Du nærmer deg avkjøringen til småveien før jobben og må bremse ned, godt ned, du kjører forsiktig og greit, med passe tid igjen til du er fremme på jobben.
Du komer inn på det brøyta området, og det er ingen problem å kjøre.
Du klarer da faktisk å kjøre ordentlig uten å bulke, fordi:
1. Du har dekk etter føre, skiftet i tide.
2. Du avpasser farten etter føret.
3. Du beregner god tid.
4. Du er våken.
Så. Salt mindre, strø mer, og ikke strø stikkveier.
Kjettinger og gripetak burde være standard, og teknikken til å legge de på, burde være inne....
__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#14
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:Når du skriver at tungtrafikken har en del av skylden til at veiene blir sporete, hvorfor får jeg ikke lastebilen min til passe i sporene da ??? Sporene i veien er altfor nære hverandre !
Kopi av melding:
E d trafikksikkerheit at bremseventilar på lastebilar lever 2 år, når dei kunne vare i 10 år?
E d trafikksikkerheit at 2 år gamle bilar har farlege rustskader?
E d trafikksikkerheit å misse lysa med saltsuppe på hovudlysa?
E d trafikksikkerheit med nedsett sikt pga saltsuppe på frontruta?
E d trafikksikkerheit at saltet løyser opp asfalten og gir sporete vegar?
E d greit med rustskader som kostar 2-3000 kr pr bil/pr år?
E d greit at saltet siv ned i jorda og forgiftar grunnvatnet?
E d greit at saltet forkortar levetida til bilane slik at me betaler bilavgifter oftare?
Ej berre spør...
Heia Gnore
Opprinnelig postet av backup
Du bare spør ja...
Bremsesystemer på lastebiler er så idiotsikkert at det som skjer hvis noe er galt med bremsene er at du får ikke bilen av flekken.
Har du en 2 år gammel bil med farlige rustskader, bør du vurdere enten Tectylbehandling, eller et annet merke.
Saltsuppe på lykter og frontrute forhindres med Spylervæske. Det er faktisk ulovlig å gå tom for spylervæske. Kommer du i kontroll og de sjekker det, og du ikke har, får du bot..
Veiene blir sporete uansett.. Det kommer av Tungtrafikk, og Piggdekk..
Salt er et naturlig stoff. Og at det "forgifter" grunnvannet er et mye mindre problem enn hva som skjer over bakkenivå.. med tanke på CO f.eks..
Takk..
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
Opprinnelig postet av Jarlen
#15
Posted 07 October 2006 - 23:00
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#16
Posted 07 October 2006 - 23:00
[/quote]
Det er alt etter hvor du kjører. Der hvor personbiltrafikk er dominerende er som du sier.. F.eks inn mot en rundkjøring der alle ligger i samme sporet.. Mye p.g.a. piggdekk, men også vanlig slitasje.. Der hvor tungtafikk er dominerende, kan du se hvordan veien bærer preg av det..
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#17
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Man kan da ikke ha E39 som vintervei. Hvem er det vel som gidder kjøre fra Kr.sand til f.eks Bergen i 30-40 km/t.... ??? Der er noe annet med småveier. Du kan kjøre så forsiktig du bare vil, men det er alltid en eller annen som ikke gjør det. Sånn er det bare.. Og da skjer ulykkene.
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
Opprinnelig postet av Jarlen
Vest det e skikkelig vnterføre så e det nu stort sett greit å holde artsgrensa. E ingenting som e så fint som å kjøre på skikkelig vinterføre.....Mye bedre så delvis avbæra salta veia vertfall.
It`s a Jeep thing. You wouldn`t understand
#18
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Her hvor jeg bor har vi 0-føre 90% av vinteren.. Jeg liker heller ikke å pøse ut på salt. Det er en uting. Men jeg vet at det hjelper mer enn det skader. Bare at når det hjelper, er det ingen som merker det, fordi folk tar det som en selvfølge at det ikke er glatt. Alle negative ting som "Saltebilen kom for sent", "Hvor er de idiotene?? Vi kommer jo ikke av flekken", "Se, bilen min er full av RUST!!! og det p.g.a. saltet"
Folk husker kun det negative, og glemmer alle de gangene saltet har hvert til STOR hjelp for de. Men det vet de kanskje ikke om engang.
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
Opprinnelig postet av Jarlen
Greit at der hvor du bor er det 0 føre 90% av vinteren. Men alle bor ikke der du bor....
At det saltes for mye i norge er ingen hemelighet, trenger ikke være rakett forsker for å finne ut det. Hallo, mange plasser salter de bort 10-15 cm snø!! Jo, det skjer faktisk!
Siden Norge er et langt land burde det være litt forskjell når det gjelder salting, med det er det ikke alle som skjønner....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring
Hilux 4x4 -84
#19
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Her hvor jeg bor har vi 0-føre 90% av vinteren.. Jeg liker heller ikke å pøse ut på salt. Det er en uting. Men jeg vet at det hjelper mer enn det skader. Bare at når det hjelper, er det ingen som merker det, fordi folk tar det som en selvfølge at det ikke er glatt. Alle negative ting som "Saltebilen kom for sent", "Hvor er de idiotene?? Vi kommer jo ikke av flekken", "Se, bilen min er full av RUST!!! og det p.g.a. saltet"
Folk husker kun det negative, og glemmer alle de gangene saltet har hvert til STOR hjelp for de. Men det vet de kanskje ikke om engang.
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
Opprinnelig postet av Jarlen
Greit at der hvor du bor er det 0 føre 90% av vinteren. Men alle bor ikke der du bor....
At det saltes for mye i norge er ingen hemelighet, trenger ikke være rakett forsker for å finne ut det. Hallo, mange plasser salter de bort 10-15 cm snø!! Jo, det skjer faktisk!
Siden Norge er et langt land burde det være litt forskjell når det gjelder salting, med det er det ikke alle som skjønner....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring
Hilux 4x4 -84
Opprinnelig postet av Rukus
Nå snakker jeg utifra egne erfaringer. Og det er 0-føre nesten hele vinteren. Jeg er fullstendig klar over at de stedene der det er kaldere enn -5--10grader hele vinteren er det mye bedre å la være å salte.. Fordi snøen er nesten ikke glatt når det er så kaldt...
Saltet mister effekten også når det er så kaldt..
------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400
#20
Posted 07 October 2006 - 23:00
FOlk er jo faen ikke våkne i det heletatt! og det er gjerne DE som overdriver med med å kjøre sakte og være overdrevent aktpågivende som faktisk kjører av veien! de sitter stive bak rattet og eier ikke kontroll!
Jeg kjører gris heletiden legger gjerne opp bila mine for svingen. kan seriøst ikke huske når jeg sist gang kjørte av veien pga det, enn de gangene vi har vært ute å lekt på rallyveia i Høland!....!!