Gå til innhold



Foto

stopp vei salting


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#21 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
HVis folk kunne lære seg å kjøre bil, ikke få panikk så fort det kommer snø, IKKE FOR FAEN bruke piggfrie hjul over hele sommeren pga latskap til å bytte så kansje vi hadde slippi så mye dritt!

FOlk er jo faen ikke våkne i det heletatt! og det er gjerne DE som overdriver med med å kjøre sakte og være overdrevent aktpågivende som faktisk kjører av veien! de sitter stive bak rattet og eier ikke kontroll!

Jeg kjører gris heletiden legger gjerne opp bila mine for svingen. kan seriøst ikke huske når jeg sist gang kjørte av veien pga det, enn de gangene vi har vært ute å lekt på rallyveia i Høland!....!!

Opprinnelig postet av 4xfun







Så fint at du er flink. Men bestefar og bestemor, eller en 18 åring på første vinterdag på veien.... Det er ikke for alle likt.... Så lenge disse er å finne på veiene, gode Norske veiene, må vi bare bryte sammen og innrømme at så lenge temperaturen alltid ligger rundt frysepunktet, er det best å drive forebyggende arbeid i form av salting..

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#22 4xfun

4xfun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

NEI !!! DET ER DET OVERHODET IKKE!!!!! FOr hva skjer når saltet har smeltet snø og is... og etter noen dager mister virking! og dette smelta vannen fryser til igjen!? Jo luringen! da har du skøytebane!!!

Det beste folk kan gjøre er å få bedre kjøreopplæring på glatta og kjøre med dekk som er beregnet på føre..
Jeg ser jo stadigvekk idioter som har kjørt på både PIGG dek og PIGGFRIE hele sommeren helt siden i fjor.. og de samma dekka skal han bruke denne vinteren.! Ikke så rart han ligger planta opp etter en fjellvegg første snøfallet! Hurra for norge når trafikken stopper fulstendig pga noen små snøfnugg! Hold dere i høyrefeltet for jeg holder fortsatt fartsgrensa i venstre og brøyter min egen vei!

#23 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du må regne med at det kan være glatt selv om det er saltet. Men sjansen for å få en møtende bil i fronten er uansett mindre.. Det hadde hvert håpløst med snøføre på E6, E18, E39 eller lignende viktige veier..

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

Opprinnelig postet av Jarlen



Hvor har du dette fra at det blir mindre sjanse for å få en bil i fronten om det er saltet? Noe du trur eller bevist? wink.gif


Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777

Opprinnelig postet av odelien








Det som er sikkert er at det skjer flere ulykker vinterstid, når det er glatt. Er veien da saltet, er det ikke glatt. somregel.
Det trenger ikke være din feil at du kolliderer med en annen bil. Det kan være den andre sin feil. Dette Forumet er fullt av menn og kvinner som er dyktige sjåfører, men det er andre som også ferdes på veiene. Nå føler jeg at alle sitter og leter etter bagateller å kritisere meg for, men jeg prøver å være realistisk. Ville du likt å trefft en Polsk semitrailer på E39 mellom Mandal og Lyngdal f.eks. på snøføre??? DET VILLE IKKE JEG!!! Det er ganske enkelt sant at det hadde skjedd flere ulykker dersom hele norge hadde praktisert snøveier.

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#24 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Vi lar aldri saltet bli liggende "noen dager". Vi er pålagt å holde det vedlike. Så lenge veiene er svarte,om de er våte eller tørre, er det uansett tryggere enn snøføre.. Ikke glem at det er mange polakker som ikke vet hva de gjør når de kjører i Norge vinterstid. Så lenge vi har disse faktorene som spiller inn, er det tryggest å salte... selv om du er så jævlig god til å kjøre bil.....

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#25 hlangmo

hlangmo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 165 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Kjører du på snøføre så vet du va du skal forvente.......Er veiene svarte så er det godt feste en plass og kivsfarlig en annen plass.

It`s a Jeep thing. You wouldn`t understand

#26 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Du må regne med at det kan være glatt selv om det er saltet. Men sjansen for å få en møtende bil i fronten er uansett mindre.. Det hadde hvert håpløst med snøføre på E6, E18, E39 eller lignende viktige veier..

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#27 hlangmo

hlangmo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 165 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Kjører heller E6 på skikkelig snøføre. Har aldri vært noe problem. Og tørr snø er ikke glatt.

It`s a Jeep thing. You wouldn`t understand

#28 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Tørr snø er ikke glatt så lenge det er kaldt nok. Men har du lest hele tråden ser du at jeg snakker etter egne erfaringer, og det er at vi har 0-føre 90% av vinteren. Og da vil vi uansett få perioder med plussgrader som gjør at snøen smelter, og påfølgende natt får vi minusgrader som gjør at det fryser, og veien blir skøytebane. Jeg er enig i det meste her, for det er forskjell på hvor i landet man bor.

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#29 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Du må regne med at det kan være glatt selv om det er saltet. Men sjansen for å få en møtende bil i fronten er uansett mindre.. Det hadde hvert håpløst med snøføre på E6, E18, E39 eller lignende viktige veier..

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

Opprinnelig postet av Jarlen



Hvor har du dette fra at det blir mindre sjanse for å få en bil i fronten om det er saltet? Noe du trur eller bevist? wink.gif


Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777

#30 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Ja skal være enig med deg i at det er flere ulykker på vintervei kontra barvei. Men det er mest 1 enkelt bil som kjører i brøytekanten og som må på legesjekk.
Når det er barvei så blir farten høgere. Fleste kjører som dei gjør om sommeren. (ja veien ser jo bar ut). Kan gå bra lenge helt til en kjem til en sving som det har frysi på.
På barvei så skjer det langt mere alvorlige ulykker. Dermed skjer det flere dødsulykker!!!!
Kan nevne at på Rv 7 Hallingdal så skjedde det 1 dødsulykke mellom 1990 og 2002. vintervei.
Fra 2002 til 2005 ble det barvei. Da har det skjedd 4 dødsulykker.

Hvis du går inn på linken som trådstarter viser til. Laster ned rapporten fra nei til vegsalt i hallingdal. Der kan du lese om tre forskjellige veier, (Rv7 salta, E6 vintervei og E16 vintervei) Disse ligger i tre dalstrøk med samme klima, Trafikkmengden viser at E6 i Gudbrandsdalen har betydelig større trafikk enn Rv7 i Hallingdal, mens E16 i Valdres har en del mindre. Derimot er andel tyngre kjøretøy i forhold til den totale trafikkmengde, omtrent lik på de tre omtalte strekningene.
Her viser det seg at det er størst sannsynlighet å havne i en ulykke med personskade på rv7 kontra e16 og e6 som er vintervei.

Det som er mest skremmende med salting er at en veit aldri om veien er tørr eller bare is. Ser jo ikke forskjell.

En annen ting. Vegdekket blir mye mer nesdlitt når det saltes. Dette pga at asfalt slites fortere når den er våt enn når den er tørr.


Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777

#31 4xfun

4xfun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

for å ikke nevne idioter med glattslite dekk som spinnner i oppoverbakker, i lyskryss og slikt. det blir også glatt å bremse der!

#32 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Så lenge det tiner på dagtid, og fryser om natta er vi nødt til å holde det i sjakk med salt...

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#33 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 07 October 2006 - 23:00

Her er det like mange meninger som det er forskjellige kjøreforhold. En ting er sikkert, det skal godt gjøres å bli enige her. Når vi så ser på hvor store forskjeller det er på kjøreferdigheter, så må oppgaven sies å være umulig. biggrin.gif
Jeg har etterhvert begynt å kjøre etter forholdene, og det går stort sett greit. Er man ute og kjører tungt på sørlandsveier (E39/E18), og blir overrasket av snø, kan det ofte være greit å slenge seg 2-3 timer, da er veiene brøytet/saltet/strødd og ryddet for de bilene som trodde dem kunne komme opp bakkene på dårlige dekk (les polakker uten kjettinger) devil.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#34 odelien

odelien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 259 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

jarlen: enog me det e skreiv. kommenterte ikke det. hehe


Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777

#35 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
[quote] Nå føler jeg at alle sitter og leter etter bagateller å kritisere meg for, men jeg prøver å være realistisk.

------------------------------
Kjinna på
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

Opprinnelig postet av Jarlen





Har ikke greie på salting, jeg, men jeg er nå enig i det som står over....

Jeg vet i alle fall at jeg hadde blitt irritert om jeg satt og uttalte meg om mitt fag og yrke og alle plutselig skulle pille fra hverandre alt jeg sa..

Selvfølgelig er det sunt å diskutere i et diskusjonsforum, men det er nå lov å høre på fagfolk også da, selv om det de sier ikke møter det mest populære synet...

Selvfølgelig hadde det vært best om alle ble mye flinkere og forsiktigere i trafikken, men nå er det engang slik at myndighetene må håndtere den realiteten som er.

Hadde sikkert vært fint om ingen stjal biler også, så slapp vi å betale masse penger i tyveriforsikring... Men det hjelper lite at dette hadde vært fint så lenge det finnes biltyver der ute, eller hva?

#36 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
jarlen: enog me det e skreiv. kommenterte ikke det. hehe


Halv halling
Til salgs: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=52777

Opprinnelig postet av odelien







Det er vel neppe 0-føre nesten hele vinteren i Valdres, Gudbrandsdalen og Hallingdal. Og da har jeg sakt før i denne tråden at så lenge det er kaldt nok, er det best å la være å salte. Saltet mister også effekten når det kryper under 10 minus. Så lenge snøen i veien tiner om dagen, og fryser på natta har vi ikke annet valg enn å salte det bort.
På en sterkt traffikert vei som E39 mellom Kr.sand og Stavanger hadde det hvert håpløst med vintervei. Her, som mange andre steder i norge, kommer det trailere fra alleslags nasjoner. med utstyr deretter. Det hadde blitt kaos i alle de opp og nedoverbakkene... For det er ikke annet enn opp og nedoverbakker..

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400

#37 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Det er også rett at saltvannet fryser ved ca – 8 grader, noe varierende med hvorvidt temperaturen i bakken og i lufta er lik og luftfuktighet/ nedbør.

http://www.vegvesen....ninger_salt.stm

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#38 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Jarlen har jo tydeligvis peiling på dette, han jobber jo tross alt med dritten... Og jeg kjøper godt argumentet ditt om at når temperaturen veksler mellom +/-2* så er det av god verdi å salte. Men et problem med saltet er jo den gugga som legger seg i sporene på dekkene, og gjør dekkene såpeglatt. Så når man da kommer ut på usalta veier så glir man på skogen. Og dette underbygger faktisk statistikken at det er bedre med salting, for bilene kjører jo utfor der de ikke salter... sad.gif

Her i Tromsø så lar de gjerne det bli en god base på en 5-10cm med god, hard vintervei før de kommer å salter i sentrum... Så lemper de på salt og lar det ligge og gjære uten å brøyte hverken før eller etter, så det ender opp med et h**vettes vaskebrett. Så her sliter ikke saltet bare på karosseriet, men på støtdempere og understell også...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#39 4r4

4r4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 548 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

http://www.vol.no/ny...asp?F=F&N=16065

johnny storbukt. ka fan ska æ jør nu? utn patrolen!!

#40 Jarlen

Jarlen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 231 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Bare 7 måneder til nå, så er vi i Mai:)

------------------------------
Det er i motebakke det går oppover wink.gif
-90 Volvo 960 selges det meste el. og AC. 3,0l 24v
Sportsman 400