Gå til innhold



Foto

Trenger hjelp med konstuksjon av gearskifter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Som overskriften sier , trenger noen innspill av smarte og kreative hoder .

Saken er som følge:
Skal spa inn en Nissan 1.6 Twinkam (GA16DE) i min Suzuki , men problemet er gearskifting .

Dette er jo en tverrstilt motor , så for at co-driver skal slippe å løpe på siden av bilen og skifte gear for meg:D , må jeg vinkle gearingen 90grader inn i bilen .

Det er heldigvis bare en aksel som skal beveges , inn og ut med vridninger .

Legger ved et forsøk på å tegne dette .

Er det noen som har smarte idèer på hvordan dette kan løses ?

Om gearskifte blir opp-ned eller speilvendt inne i bilen spiller ingen rolle, blir bare en tilvendingssak .....





Ove

#2 andpe

andpe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Wire?

TROMSØ

#3 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Wire ?
Kanskje , men er redd for at en wire muligens ikke har styrken som skal til, må kunne presse inn skifteren med litt kraft .
Vridning i posisjon N krever ikke mye krefter , men det var dette med press innover da ...
Kan ikke risikere at det blir upresist å legge inn riktig gear, spesielt med tanke på hurtig skiftning fra 1. til R .
Vil også få en forholdsvis krapp bøy på wire'en også .


Ove

#4 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Wire er sterk nok men kan vel bare veksle inn-ut, her må du vel også kunne vri til siden? For det ser ut som det er vanlig H-mønster på boksen.
Hvis du kan få til en eller annen form for "snuing" av bevegelsene festet på selve gearkassen må det kunne være mulig å få dette til å funke.
Men det kan bli noe vinglete hvis avstanden er lang.

Vanskelig å komme på ei løsning uten å ha oppsettet "live" på arbeidsbenken :-)
Noen bilder hadde også vært til hjelp.


Frank


http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#5 Gammelerik

Gammelerik

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Åpne panseret på f.x en passat (min er en bensiner fra 92), og du vil få fine idèer til wire-system.. Eller en Galant fra samme år.. Eller sikkert mange andre forhjulstrekkere m/tverrstilt motor..
Peugeot Boxer har også Wire-overføring, vet jeg, og en meget kort gearspak på dashbordet..



At d itj går kjæm ajlder t å bli nå grojnn t itj å prøv...biggrin.gif:DTrø på litt te.. Hejnde de jælpe..devil.gifdevil.gif

#6 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Har lett under panseret på de fleste biler/merker hos den lokale høgger'n, og de fleste biler har stag.
VW-kassene jeg har sett har 2 stag som aktiverer hver sin aksel inn i gearkassa .

Bilder blir vanskelig, motoren står på gulvet og LJ80'en skal gå Gjerstadsladden i original utførelse smile.gif

Men for all del, flere forslag mottas med takk ....


Ove

#7 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Her er Einar sin løsning smile.gif http://www.bilbyggin...oad.php?id=3137 Ikke helt immediately obvious??

Mer på denne siden: http://www.bilbyggin...er=asc&start=30

#8 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 10 October 2006 - 23:00

Hmm , der kan løsninga ligge !
Amund , vet du hvor disse "kuleledda" er skaffet ?
Og om det var dyre saker ?




Ove

#9 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 10 October 2006 - 23:00

Tror du finner kuleledda hos Chlas-Olsen eller Biltema. Ellers så kan du overføre aksial-radialbevegelser gjennom to universal-ledd, satt oppp i 45 grader. Da får du helt eksakt overføring. biggrin.gif
(tenk deg en mellomaksel med universal-ledd rundt et hjørne. To ledd om en kort mellombit, opplagret for å overføre rotasjon og lengdeforskyving (radial/aksial)) biggrin.gif
Trenger du nærmere beskrivelse, så kan jeg legge inn en tegning. Må bare få litt tid på meg.


Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#10 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 October 2006 - 23:00

Tror ledda kommer fra Chlas Ohlson eller åssen det staves. Koster ikke mange kronene tror jeg.

#11 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 10 October 2006 - 23:00

Har problemer med å se for meg hvordan jeg kan klare det med universalledd , blir jo 1 stk 90 og et stk 180 grader.
Men hvis du hadde giddet å prøve deg med en tegning Kenneth, hadde jeg satt pris på det .
Ellers blir det å sjekke Clas Ohlson .....

Ove

#12 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 10 October 2006 - 23:00

En ting til, gearakselen inn i kassa sitter sinnsykt lavt, faktisk lavere enn utgående drivaksel .
Dvs at jeg har ikke store plassen igjen inn til rammevangen ....

Ove

#13 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 10 October 2006 - 23:00

eller hva med hydraulikk? Det benyttes jo på en og annen lastebil.
Du kan selvsagt også bruke wire som nevnt tidligere. Du må bare bruke to, siden du skal ha bevegelse i to akser.
Kanskje disse kan hjelpe deg: http://www.kongsberg...no/sitemap.aspx

Se evt her:
http://www.freepaten...om/6695745.html

disse leverer ferdige løsninger (Hydraulisk)
http://www.contitech...en/hgs_1_e.html

mvh
HC

#14 Guest_Ural 375D_*

Guest_Ural 375D_*
  • Guests

Posted 11 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Har problemer med å se for meg hvordan jeg kan klare det med universalledd , blir jo 1 stk 90 og et stk 180 grader.
Men hvis du hadde giddet å prøve deg med en tegning Kenneth, hadde jeg satt pris på det .
Ellers blir det å sjekke Clas Ohlson .....

Ove

Opprinnelig postet av Ove



Jobber for mange timer i døgnet til å yte særlig akkurat nå. Om din skisse er relativ korrekt, så er det nok en liten utfordring å finne en god og enkel løsning. Det vil også være avgjørende hva som er av tilgjengelig trase for overføring. Et bilde av situasjonen er ikke feil. Skal se om jeg kan komme med innputt senere. Lykke til. biggrin.gif

Aktuelt! "Verksteder er ikke hva de en gang var. Det har de aldri vært!"
Se PRODUKSJONSFEIL / PRODUKSJONS-SVAKHET!


Siste nytt! "FSD’en er nå flyttet og byttet. Megaresultat!"

Mvh Kenneth Skailand
Ringveien 31
4400 Flekkefjord
Mobil: 917 93211
post@mobilcrane.com
www.mobilcrane.com
Download: El-skjema 6,5TD 1997/Engine


#15 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 11 October 2006 - 23:00

Den er grei biggrin.gif

Er jo ikke aktuell før etter Gjerstadsladden , da plukker jeg ned LJ'en og monterer motor .
Da blir det bilder og ny lufting av idèer .....

Men for en gangs skyld ville jeg prøve å være tidlig ute med noe ......blush.gif


Ove

#16 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 11 October 2006 - 23:00

To push-pull-vaiere burde vel årne biffen... hvis du får tak i spaken til lesseapparat på en traktor så er du muligens veldig nær mål smile.gif


Rød er push-pull-wire, svart er strømpa, blå er to flattjern sveisa rett opp fra akselen ut fra kassa.