Gå til innhold



Foto

Ny bil, stasjonvogn, diesel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Nå skal jeg bli pappa i februar og i derfor tenkte jeg det hadde vært greit med litt nyere og sikrere bil til dama. Jeg vil ha stasjonsvogn med diesel motor.
De bilene jeg har tenkt på er:
Audi A6 2,5tdi (c4) 96-98
Vw passat 1,9 tdi(3b) 97-00
Audi a4 1,9tdi (b5) 95-01
Skoda octavia 1,9 tdi (1u) 98-
Har også tenkt litt på MB E-klasse (S210) og BMW 318tds (E36)

Lurer på om noen av dere har erfaring med disse bilene?
Heller mest mot A6 fordi den er stor og veldig god å kjøre, det som trekker ned er at det er en eldre bil enn de andre.
Eventuelle andre forslag tas mot med takk.
Tenker å bruke under 150000

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#2 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 18 October 2006 - 23:00

....vedr Rottweiler-mix... Det var da Passaten måtte melde pass til fordel for en Patrol som familiebil... "Mvh Rett til himmels" med tre Rottiser :-)
Gå for Patrol, dropp Audi/VW/Skoda Patrol Ruler :-) også som famile og rottisbil! ...og forstillingspromblemet er løst

#3 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

A6 er fin, sjekk om kammene er byttet. Det er feil på så å si alle. Std feil på audi er lenkearmer å slikt i forstillingen.

1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.

Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.

BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.



selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#4 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
A6 er fin, sjekk om kammene er byttet. Det er feil på så å si alle. Std feil på audi er lenkearmer å slikt i forstillingen.


Tror du snakker om senere modell. 2.5Tdi før -98 er en 5-sylindret motor som har fungert helt fint, fra -98 er dette en V6 som koster en del å ha. Opphenget før -98 er std oppheng, med lite feil, etter 98 er det multilink, med mye problem frem til 2000..

Kopi av melding:

1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.


Enig, bortsett fra at pumpedyse kom som -00 modell på passat med 115 hk og 100/130 i 2001. De andre fikk først pumpedyse i 2001.
Problemer med multilink-armer fra .98 til -00

Kopi av melding:

Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.


Du får også Passat/Audi A4 med tip/quattro, men da med 2,5 V6 Tdi (koster en del i vedlikehold).

Kopi av melding:

BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.


Jepp...



Jeg hadde kjøpt en -01 passat med 100/130 Tdi. Grei bil med lite feil.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#5 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kan jo komme med mine synspunkt, siden jeg har kjørt Audi i noen år og aldri kommer til å gjøre det igjen...... Vel, der sa jeg vel det meste.......

#6 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Du har ikke vurdet og sett litt på Toyota Avensis stv diesel?? Kjempe biler..

87 mod Toyota Hilux 2.4d (2L) X-cab (us hytte)med 31" og 2" bodylift



#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Jeg kjøpte en Skoda Octavia 1,9TDi 4x4 -01. Godt fornøyd med den, men den har selvfølgelig et mikke-mus 4trekksystem. Dvs forhjulet må spinne 1/8 rotasjon før baken kobler inn, men den handler fint fordet. Problemet med 1,9'ern er som de fleste nyere diesler at den bruker ikke diesel... Ca.0,55l/mil. Dermed får du lite overskuddsvarme til varmeapparatet, tar LAAAANG tid å få fres på defrosteren. Ellers kan nevnes at Skodaen er 5cm kortere enn Passaten, men har større bagasjerom... Dette gjør at den er VELDIG trang i baksetet, og nå når Jr. er 18mnd og sitter bakovervendt er det kun madammen som får plass i passasjersetet, da hun er 1.60...

Ellers så er det stort og godt bagasjerom, vi har plass til både hundebur og barnevogn på langs baki. Den store fordelen til Skodaen i dette selskapet du nevner er jo at du får en ganske mye nyere Skoda enn av de andre bilene for samme prisen. Regner du får en god 01-mod for under 200 i dag.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#8 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
A6 er fin, sjekk om kammene er byttet. Det er feil på så å si alle. Std feil på audi er lenkearmer å slikt i forstillingen.


Tror du snakker om senere modell. 2.5Tdi før -98 er en 5-sylindret motor som har fungert helt fint, fra -98 er dette en V6 som koster en del å ha. Opphenget før -98 er std oppheng, med lite feil, etter 98 er det multilink, med mye problem frem til 2000..

My bad! Leste feil og svarte på nevnte motor som du snakker om.
Kopi av melding:

1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.


Enig, bortsett fra at pumpedyse kom som -00 modell på passat med 115 hk og 100/130 i 2001. De andre fikk først pumpedyse i 2001.
Problemer med multilink-armer fra .98 til -00

Passaten kom i 99 som 00 modell med pumpedyser, noe jeg fikk bittert erfare 3 uker at min kom i sept 99. devil.gif
Kopi av melding:

Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.


Du får også Passat/Audi A4 med tip/quattro, men da med 2,5 V6 Tdi (koster en del i vedlikehold).

her spurte han etter 1,9tdi, og det er den du ikke både og på. wink.gif Men A4 med 2,5 tdi tip-quattro er sinnsykt flott å kjøre. Veldig bra drag!
Kopi av melding:

BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.


Jepp...



Jeg hadde kjøpt en -01 passat med 100/130 Tdi. Grei bil med lite feil.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com



Opprinnelig postet av Frode



selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#9 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

He he! Du er god å ha frode, for oss som er best uten tastatur og ikke helt har skjønt quote teknikken. Takk for redigeringa. biggrin.gif

selvbygg er velbygg... biggrin.gif

#10 edgexman

edgexman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Har en a4 00 avant med 115hk pd motor i, den er rimelig i drift har målt den til 044 på langkjøring og ved kun bykjøring er det 0.6. Motoren er veldig sterk og, ca 285 nm. På vinterføre er den supergod smile.gif
Eneste er som sagt forstillingen og disse lenkarmene,.

På audier er det og galvanisert karosseri som gjør de litt mer motstandsdyktig mot rust .
Men jeg må vel sikkert skifte denne ut med en større etterhvert da vi venter på unge nr 2. Tror den blir litt trang med full opp pakning og ferietur hehe.. må vel kjøpe en suburban til det formålet

#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

audi ruster ikke, gammel a6 er bra. styr unna a4 og passat.

S

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#12 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Har hatt Passat TDI 4 motion (130 hk). Veldig fin bil å kjøre. Plass i bagasjerom, ikke av de største men holder. I baksetet sitter man veldig bra. Og: 4 motion i Passat = quattro (frem til dagens Paasat, den har fått Haldex II = nedtur...

Noen jappse er den ikke. Stadig vekk noen små irriterende feil. Samme gjelder Octavia.

#13 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

Husk at A4 er vesentlig mindre en A6 og Pasat.
Vurderte A4 selv, men endte på en A6 med 1,9tdi, funker veldig bra med 130 hestern og 6 trinn, har ikke prøvd 115 hestern.


-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#14 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

a4`n er trang i baksetet. passat og a6 har god plass! skal du ha a4 eller passat. så kan en ekstra sjekk være lurt!

sjekk: bremser,forstilling, styrekuler, tannsnekke, om bilen drar fint(spes afn motor110tdi) sjekk om motoren går jamt på tomgang, spes PD! sjekk sentrallåsen,"norsk" bil er og foretrekke! imp= rævkjørt!

dette er vel de vanligste feilene!

pass opp for slitne automatkasser!

spørr hvis det er noe mer du lurer på!

a4 8e og passat 3bg, er en god del bedre...

S
S

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#15 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 16 October 2006 - 23:00

du har ikke satt den opp som noe alternativ men jeg hadde gått for omega b 2,5 td eller bmw 525tds de motorene i de bilene er helt råe og fliser fra alt mulig anna rart

#16 Sahara

Sahara

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

BMW 525tds fra 97-> er en flott bil ja! Du finner ikke så mange av dem til under 150 lapper ennå, men legger du på 20-40 laken til får du en meget bra bil. Jeg har selv en 98 520i Touring som bruksbil, og det er en herlig bil å kjøre, men skulle gjerne hatt dreiemomentet i tds`en. 2 liters bensinen må ha atskillig mer turtall før det begynner å gå unna. Hadde forøvrig en 99 Audi A6 1,9Tdi tidligere med MTM-chip og effektanlegg (ca 150hk). Kjempegod bil å kjøre det og! Spiser litt forstillingsdetaljer, så sjekk dette. Du får vel en A6 1,9Tdi fra 98-> for under 150 lapper nå. For min del hadde jeg nok heller valgt det fremfor en ->97 2,5Tdi, men det er jo smak og behag. Førstevalget mitt hadde uansett vært en 525tds 97->.... smile.gif

-----------------------------
Sverre Hellerdal
88 XJ Limited 4.0 (2-dørs)

#17 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Takker for mange gode svar.
Når det gjelder A6 en tenker jeg spesielt på 140hk med 6 trinns manuell kasse, liker ikke automat, venstrefoten blir jo arbeidslaus, he he. Min bror har en 96 A6 som har gått 360k! og den funker heilt fint, bortsett fra at kassa høres ut som ei finnekasse (rettskårne drev). eneste minuset er at jeg synes det var fryktelig harde seter i den. Kjørte fra kr.sand til telemark og tilbakee igjen for å hente en 85 patrol super roof, Jeg kjørte A6 en tilbake, men byttet i grimstad på vei heim, Var rimelig sliten i fua da, var som å komme til himmelen å kjøre stein gammal patrol etterpå.

Når det gjelder forstillingsproblemer er jeg klar over disse, (Jobber med bil og har skrudd veldig mye), Men toror ikke første generasjons A6en er like plaget som resten av VAG sine biler. Noen som vet om Octavia har det forstillings syndromet?

Når det gjelder plass er jo mer jo bedre da vi har 30kg rottweiler miks som også skal ha plass.

Når det gjelder MB og BMW er det dyre deler som trekker ned på disse.

Avensisen har jeg ikke tenkt på, trodde de var endel dyrere, men et kjapt søk på finn viste at de ikke var det.
Hvordan er forbruk på disse?

Opel vil jeg ikke ha.

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#18 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

VW/Audi sine forstillingsproblemer er på biler med multilink.

A4 kom med dette -96
A6 har multilink fra-98
Passat har multilink fra -97
Octavia er bygget på Golf-plattform og har dermed ikke multilink.

Problemet med multilink var for dårlig kvalitet på foringer, slik at salt og grus kommer i mellom og tærer. Dermed begynner de å gå tregt og knirke. Det er fire slike armer på hver side.
Fra -00 og utover ble kvaliteten langt bedre.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#19 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Javel oki, men ser at passat -00 (3B2) har samme forstilling som 00-(3B3) , mulig at det er som du sier med foringene og at Vw har ordnet på dette, men som jeg husker er det stort sett kulene som ryker, (kan godt være jeg husker feil men)
Dette gjelder også A4 en, faktisk samme bærearmer på A4en og passaten bortsett fra nedre fremre bærearm. A6 har også samme armene

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Ford Mondoi har jo også stort bagasjerom da... Men ellers som jeg nevnte så har i allefall forrige modell Octavia større bagasjerom enn både Passat og A6 (samme modell) og det blir selvfølgelig enda bedre plass med en 2wd enn en 4wd som jeg har... Spesielt siden den ikke har 4wd... [tongue.gif]


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!