Ny bil, stasjonvogn, diesel
#1
Posted 16 October 2006 - 23:00
De bilene jeg har tenkt på er:
Audi A6 2,5tdi (c4) 96-98
Vw passat 1,9 tdi(3b) 97-00
Audi a4 1,9tdi (b5) 95-01
Skoda octavia 1,9 tdi (1u) 98-
Har også tenkt litt på MB E-klasse (S210) og BMW 318tds (E36)
Lurer på om noen av dere har erfaring med disse bilene?
Heller mest mot A6 fordi den er stor og veldig god å kjøre, det som trekker ned er at det er en eldre bil enn de andre.
Eventuelle andre forslag tas mot med takk.
Tenker å bruke under 150000
-86 sj 413
-86 yamaha 225atv
#2
Posted 18 October 2006 - 23:00
Gå for Patrol, dropp Audi/VW/Skoda Patrol Ruler :-) også som famile og rottisbil! ...og forstillingspromblemet er løst
#3
Posted 16 October 2006 - 23:00
1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.
Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.
BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.
selvbygg er velbygg...
#4
Posted 16 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
A6 er fin, sjekk om kammene er byttet. Det er feil på så å si alle. Std feil på audi er lenkearmer å slikt i forstillingen.
Tror du snakker om senere modell. 2.5Tdi før -98 er en 5-sylindret motor som har fungert helt fint, fra -98 er dette en V6 som koster en del å ha. Opphenget før -98 er std oppheng, med lite feil, etter 98 er det multilink, med mye problem frem til 2000..
Kopi av melding:
1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.
Enig, bortsett fra at pumpedyse kom som -00 modell på passat med 115 hk og 100/130 i 2001. De andre fikk først pumpedyse i 2001.
Problemer med multilink-armer fra .98 til -00
Kopi av melding:
Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.
Du får også Passat/Audi A4 med tip/quattro, men da med 2,5 V6 Tdi (koster en del i vedlikehold).
Kopi av melding:
BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.
Jepp...
Jeg hadde kjøpt en -01 passat med 100/130 Tdi. Grei bil med lite feil.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#5
Posted 16 October 2006 - 23:00
#6
Posted 16 October 2006 - 23:00
87 mod Toyota Hilux 2.4d (2L) X-cab (us hytte)med 31" og 2" bodylift
#7
Posted 16 October 2006 - 23:00
Ellers så er det stort og godt bagasjerom, vi har plass til både hundebur og barnevogn på langs baki. Den store fordelen til Skodaen i dette selskapet du nevner er jo at du får en ganske mye nyere Skoda enn av de andre bilene for samme prisen. Regner du får en god 01-mod for under 200 i dag.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#8
Posted 16 October 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
A6 er fin, sjekk om kammene er byttet. Det er feil på så å si alle. Std feil på audi er lenkearmer å slikt i forstillingen.
Tror du snakker om senere modell. 2.5Tdi før -98 er en 5-sylindret motor som har fungert helt fint, fra -98 er dette en V6 som koster en del å ha. Opphenget før -98 er std oppheng, med lite feil, etter 98 er det multilink, med mye problem frem til 2000..
My bad! Leste feil og svarte på nevnte motor som du snakker om.Kopi av melding:
1,9tdi montoren er fin, gjelder både audi, skoda og VW. Det er å foretrekke å få tak i 99mod el nyere med 115hk. Den har pumpedyser og 50 nm mer. Samme feil med lenkearmer å sånt på VW som audi.
Enig, bortsett fra at pumpedyse kom som -00 modell på passat med 115 hk og 100/130 i 2001. De andre fikk først pumpedyse i 2001.
Problemer med multilink-armer fra .98 til -00
Passaten kom i 99 som 00 modell med pumpedyser, noe jeg fikk bittert erfare 3 uker at min kom i sept 99.Kopi av melding:
Best å kjøre er nok audien, der får du jo både automat og quattro. På de andre må du velge mellom 4-motion og automat.
Du får også Passat/Audi A4 med tip/quattro, men da med 2,5 V6 Tdi (koster en del i vedlikehold).
her spurte han etter 1,9tdi, og det er den du ikke både og på. Men A4 med 2,5 tdi tip-quattro er sinnsykt flott å kjøre. Veldig bra drag!Kopi av melding:
BMWen er fin å kjøre, god balanse, behagelig. Men bakhjulstrekk og litt dårligere på vinteren. Mercedes er litt gubbete, men godt skrudd sammen. Begge disse er nok litt vanskeligere å få solgt igjen når den tid kommer.
Jepp...
Jeg hadde kjøpt en -01 passat med 100/130 Tdi. Grei bil med lite feil.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
Opprinnelig postet av Frode
selvbygg er velbygg...
#9
Posted 16 October 2006 - 23:00
selvbygg er velbygg...
#10
Posted 16 October 2006 - 23:00
Eneste er som sagt forstillingen og disse lenkarmene,.
På audier er det og galvanisert karosseri som gjør de litt mer motstandsdyktig mot rust .
Men jeg må vel sikkert skifte denne ut med en større etterhvert da vi venter på unge nr 2. Tror den blir litt trang med full opp pakning og ferietur hehe.. må vel kjøpe en suburban til det formålet
#11
Posted 16 October 2006 - 23:00
S
har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??
#12
Posted 16 October 2006 - 23:00
Noen jappse er den ikke. Stadig vekk noen små irriterende feil. Samme gjelder Octavia.
#13
Posted 16 October 2006 - 23:00
Vurderte A4 selv, men endte på en A6 med 1,9tdi, funker veldig bra med 130 hestern og 6 trinn, har ikke prøvd 115 hestern.
-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)
#14
Posted 16 October 2006 - 23:00
sjekk: bremser,forstilling, styrekuler, tannsnekke, om bilen drar fint(spes afn motor110tdi) sjekk om motoren går jamt på tomgang, spes PD! sjekk sentrallåsen,"norsk" bil er og foretrekke! imp= rævkjørt!
dette er vel de vanligste feilene!
pass opp for slitne automatkasser!
spørr hvis det er noe mer du lurer på!
a4 8e og passat 3bg, er en god del bedre...
S
S
har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??
#15
Posted 16 October 2006 - 23:00
#16
Posted 17 October 2006 - 23:00
-----------------------------
Sverre Hellerdal
88 XJ Limited 4.0 (2-dørs)
#17
Posted 17 October 2006 - 23:00
Når det gjelder A6 en tenker jeg spesielt på 140hk med 6 trinns manuell kasse, liker ikke automat, venstrefoten blir jo arbeidslaus, he he. Min bror har en 96 A6 som har gått 360k! og den funker heilt fint, bortsett fra at kassa høres ut som ei finnekasse (rettskårne drev). eneste minuset er at jeg synes det var fryktelig harde seter i den. Kjørte fra kr.sand til telemark og tilbakee igjen for å hente en 85 patrol super roof, Jeg kjørte A6 en tilbake, men byttet i grimstad på vei heim, Var rimelig sliten i fua da, var som å komme til himmelen å kjøre stein gammal patrol etterpå.
Når det gjelder forstillingsproblemer er jeg klar over disse, (Jobber med bil og har skrudd veldig mye), Men toror ikke første generasjons A6en er like plaget som resten av VAG sine biler. Noen som vet om Octavia har det forstillings syndromet?
Når det gjelder plass er jo mer jo bedre da vi har 30kg rottweiler miks som også skal ha plass.
Når det gjelder MB og BMW er det dyre deler som trekker ned på disse.
Avensisen har jeg ikke tenkt på, trodde de var endel dyrere, men et kjapt søk på finn viste at de ikke var det.
Hvordan er forbruk på disse?
Opel vil jeg ikke ha.
-86 sj 413
-86 yamaha 225atv
#18
Posted 17 October 2006 - 23:00
A4 kom med dette -96
A6 har multilink fra-98
Passat har multilink fra -97
Octavia er bygget på Golf-plattform og har dermed ikke multilink.
Problemet med multilink var for dårlig kvalitet på foringer, slik at salt og grus kommer i mellom og tærer. Dermed begynner de å gå tregt og knirke. Det er fire slike armer på hver side.
Fra -00 og utover ble kvaliteten langt bedre.
-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok
Frode, the member formerly known as FR..
www.terrengbil.com
#19
Posted 17 October 2006 - 23:00
Dette gjelder også A4 en, faktisk samme bærearmer på A4en og passaten bortsett fra nedre fremre bærearm. A6 har også samme armene
-86 sj 413
-86 yamaha 225atv
#20
Posted 17 October 2006 - 23:00
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!