Gå til innhold



Foto

Ny bil, stasjonvogn, diesel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#21 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Javel oki, men ser at passat -00 (3B2) har samme forstilling som 00-(3B3) , mulig at det er som du sier med foringene og at Vw har ordnet på dette, men som jeg husker er det stort sett kulene som ryker, (kan godt være jeg husker feil men)
Dette gjelder også A4 en, faktisk samme bærearmer på A4en og passaten bortsett fra nedre fremre bærearm. A6 har også samme armene

Opprinnelig postet av trebjønn



Du har ca rett i at det er kulene, bortsett fra at det er tetninger/foringer i innfestingen til kulene som svikter.. Ja som jeg sier har de modellene jeg listet opp Multilink og dermed samme armer (litt variasjon i lengde).

Passat fra -98 (stv) og frem til -05 har samme armer, men kvaliteten ble betydelig bedre fra -00... Det er mao ikke pga at det kom facelift i -01 at problemet er redusert (nesten borte).


-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#22 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Ja oki, da misforsto jeg galt da.
Sjekket i Lemførders forstillingskatalog og da bruker alle samme delenr på alle armene utenom nedre fremre på a4 2000 og oppover.
Mulig Vw har foskjell på kvaliteten men at Lemførder kjører beste kvaliteten på alle


-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#23 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

er lemførder som produserer org armene. a4passat har andre armer fra 2001 og nyere, jaffal de fremre nedre.

S

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#24 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

men nå er vel alle de fleste armene byttet ut. så tror ikke multilink er noe stort problem lenger...idag så er det for det mest de øvre som byttes... de nedre er vel byttet ut på mer eller mindre alle biler!

alle nye armer har en helt annen kvalitet!

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#25 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 18 October 2006 - 23:00

He he patrol ja , kjørt veldi mye og skrudd veldig mye patrol både W160, Gr1 og kort 160. Veldig trivelige og heilt topp biler det, spesielt 3,3 super roof. Hadde en slik en som service bil før og farta fryktelig mange mil rundt omkring norge.
Men er ikke akkurat en drivstoffgjerrig og moderne bil hvis du skjønner, men hadde det vært til meg og ikke madammen så hadde det vært noe annet

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#26 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 18 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
men nå er vel alle de fleste armene byttet ut. så tror ikke multilink er noe stort problem lenger...idag så er det for det mest de øvre som byttes... de nedre er vel byttet ut på mer eller mindre alle biler!

alle nye armer har en helt annen kvalitet!

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

Opprinnelig postet av svk



Ja det fleste er nok byttet, og er heller ikke noe dyre å bytte selv.

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#27 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

?! Det er madammens bil jeg snakker om da biggrin.gif Min har bare 2 seter den... Damer liker store biler!

#28 generalen

generalen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

navara me king top må da være mye bedre enn dissa andre bilene det er prat om her. plass til 2-3-4 barnevogner er det vel også. litt mer dame bil er det også. må si jeg blir veldig betenkt hver gang jeg ser damer i patrol.

lada power is back

#29 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

"Problemet" med VAG mulitlinkforstilling er at det er så veeeldig mange flere deler det kan bli slakk/ knirk i enn på feks "gamle" A6'er.
8 bærearmer og 2 lenkearmer (kakkelstag!) tilsammen.
Der hver del kanskje koster det samme som ei kule til den gamle typen!

Styr ellers unna V6 TDI! Dårlige kamaksler, og relativit dyrt registerreimskift...
Men egentlig "stabile" register, med lite feil/ havari, holder som regel ut intervall på 120000 km.
Men ryker reima blir det svindyrt! 2 topper osv...

Rekke5ern er jo en solid motor, litt registerproblem, men slitesterk!
Men det begynner jo å bli gamle biler.. med høy km- stand!

Beste bilen er nok Passat 100 TDI (eller 130 TDI 4motion, altså Quattro!) fra -01-
Nok motor, god å kjøre, lite feil og god plass!
På neste plass Octavia TDI 4x4. Mindre plass, men generelt god bil!

Og for ordens skyld.. har jobbet fra 2001 til i sommer som kundemottaker på VW/AUDI/Skoda forhandler, så litt erfaring har jeg...

Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-85 Pajero 2,3 TD "Sølvpilen"
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-01 Nissan KingCab "Rødert"
-86 Honda VF 1000 F2 "Røsi"
-69 Opel Kadett L Coupe
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#30 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

...og et lite tips...
2000 mod Passat med AJM- motor (tror det var rett motorkode) på 115 TDI har 60000 km registerreimskiftintervall!

Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-85 Pajero 2,3 TD "Sølvpilen"
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-01 Nissan KingCab "Rødert"
-86 Honda VF 1000 F2 "Røsi"
-69 Opel Kadett L Coupe
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#31 trebjønn

trebjønn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

Ja oki, spørs om det blir en gammel A6, nettopp funnet ut at jo mindre jeg bruker på bil, jo mer kan jeg bruke på ny garasje :-)

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

#32 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
...og et lite tips...
2000 mod Passat med AJM- motor (tror det var rett motorkode) på 115 TDI har 60000 km registerreimskiftintervall!

Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-85 Pajero 2,3 TD "Sølvpilen"
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-01 Nissan KingCab "Rødert"
-86 Honda VF 1000 F2 "Røsi"
-69 Opel Kadett L Coupe
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”



Opprinnelig postet av Jama




er det ikke 90k på denne da? trodde det kun var sharan som hadde 60k på enkelte motorer!

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#33 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Ja oki, spørs om det blir en gammel A6, nettopp funnet ut at jo mindre jeg bruker på bil, jo mer kan jeg bruke på ny garasje :-)

-86 sj 413
-86 yamaha 225atv

Opprinnelig postet av trebjønn



a6 billigst og kjøpe,billigst i drift! dette er den audien med minst feil!

alle motorene i denne er bra(untatt ADR,1,8 bensin 20v)

løp og kjøp! du vil ikke angre!

S

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#34 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
...og et lite tips...
2000 mod Passat med AJM- motor (tror det var rett motorkode) på 115 TDI har 60000 km registerreimskiftintervall!


Opprinnelig postet av Jama




er det ikke 90k på denne da? trodde det kun var sharan som hadde 60k på enkelte motorer!

Opprinnelig postet av svk



Nope... JAMA har helt rett. AJM-motoren har 60k intervall.

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#35 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

jeg gir meg.... ajm har 60 k på passat, mens audi sier 90k. så da går det sikket fin med 90k på passat også... smile.gif dette står i noen skriv fra møller... kan være verksted littraturen til vw sier noe annet.. kan ikke huske at vi har byttet på 60 k på passat...

S

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#36 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 October 2006 - 23:00

AJM (115hk pumpedyse) har kun vert brukt på Passat -00 fra høsten 99, til det kom 130hk (annen motor) på -01 mod. Til å begynne med kunne du velge mellom dreimoment på 295Nm eller 310Nm (5 og 6girs kasse). På 4M mener jeg det var 295Nm. Ellers har AJM vert brukt en stund på Sharan (også 60k intervall). Men den har ikke vert brukt på Audi A6. Audi A6 kom med 130hk pumpedyse på -01. Mulig den hadde 90k intervall på A4?

-90 Jeep XJ 4.0
8" heving, 36" Irok

Frode, the member formerly known as FR..

www.terrengbil.com

#37 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 20 October 2006 - 23:00

a4 har brukt ajm. 90 k på reima.dette var på type 8d. den motoren som har 310nm heter vel atj! hvis jeg ikke husker feil!

du får vel også 115tdi i a6, tror den heter ajm i a6 også...men det er nå trossalt mange 115 hestere, og mange motorkoder.

115tdi i a4 idag heter vel bke..


men uansett så var det vel ikke dette tråden skulle handle om.

så konkluksjon er vel at han må kjøpe gammel A6 eller a4passat 2001 eller nyere!

så da er vi vel enige alle sammen.... smile.gif

har lyst på tahoe... elle kanskje en ram 1500 ??

#38 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 October 2006 - 23:00

Tja, hvorfor ikke. Passaten med 4 motion er en av de bilene vi har vært mest fornøyd med av de vi har hatt. (Med unntak av Patrolen, da, men damer er visst ikke akseptert bak rattet i de?!)