Gå til innhold



Foto

Henger og volvofelt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 CHEVVYAZER

CHEVVYAZER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 05 November 2006 - 00:00

Har lyst på henger til valpen, bare for og ha det liksom blush.gif,
Hvordan er det med disse natokrokene på bilene, er de lov og bruke i det sivile? Mente jeg hørte at man ikke hadde lov og bruke natokroken til og dra henger med! Tenkte da selfølgelig på sånn bantamhenger-eller hva de heter....

Rune B

#2 Lundberg

Lundberg

    Él Grande Offroad'er

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1195 Innlegg:

Posted 05 November 2006 - 00:00

Har Bantam henger på volvoen min.
Funke utmerket, å ser veldi bra ut. kler kværandre ganske bra.

Men du får å kjøpt sivilt dra før å montere under natokroken, sånn at du kan trekke venlie hengera å.smile.gif


________________________________________
Volvo L-3304 1963'Modell
Toyota Land Cruiser 2005'Modell
Nissan King Cab 1986'Modell

#3 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hvordan er det med disse natokrokene på bilene, er de lov og bruke i det sivile? Mente jeg hørte at man ikke hadde lov og bruke natokroken til og dra henger med!
Opprinnelig postet av CHEVVYAZER



Hæh?

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?



Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#4 beerman

beerman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 06 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvordan er det med disse natokrokene på bilene, er de lov og bruke i det sivile? Mente jeg hørte at man ikke hadde lov og bruke natokroken til og dra henger med!
Opprinnelig postet av CHEVVYAZER



Hæh?

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Opprinnelig postet av FrankWS



jeg kan bekrefte å ha hørt det samme for LENGE siden, men kan hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst:)

kanskje BT er rette sted å få ett enda mer tvetydig svar?wink.gif

Member: 165 Suzuki 4x4 Club Norway
http://www.chiptuning.com/
jeeps are like tampons
every pu*sy needs one

#5 Sten_Morten

Sten_Morten

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

Jeg har vist min jeep for andre ting, jeepen hadde da natokrok uten at det ble kommentert. Jeg har vist og godkjent min Bantam med natokrok uten at dette ble nemnt med et ord. Jeg har blitt stoppet i rutinekontroll med jeep og henger uten at det har blitt nemt med et ord.

Jeg har også hørt at dette egentlig ikke er lov, så jeg spute en UP politimann jeg møtte i jobbsammenheng om dette, det var helt ukjent for han. Så så strengt kan det jo ikke være??

Brannvesen og sivilforsvaret kjører jo også med dette, hauger med feltvogner med sivile skilter har jo dette. Burde det da ikke ha vært et krav om at de byttet krok før godkjenning?

Det er iallefall ingen mulighet for at hengeren løsner, natokroken er jo kraftigere enn hengerfester flest.

________
[l_,[____],
l---L -OlllllllO-
()_) ()_)---)_)

Sten Morten
Jeep Cj-7 Laredo 1986

#6 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 07 November 2006 - 00:00

og vist du har tengt til å ha med deg mere en 3 hjul i hengeren, kan du få et dobbelt feste. altså nato krok øverst og sivil kule rett under.har prøvd å finne et bilde men forgjeves smile.gifsmile.gif

http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]

#7 ATK

ATK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 08 November 2006 - 00:00

Har registrert MB felt med Nato hengerfeste(april 2004). Har også fått godkjent en gammel Bantam henger med ring hengerfeste(oktober 2006). Hverken bil eller henger måtte modifiseres på noe vis. Antar dermed at det er lovlig å bruke Nato type hengerfeste. Eller?

#8 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 08 November 2006 - 00:00

Har sjekket litt rundt dette temaet. http://www.lovdata.n...4-0918-038.html

§ 38-2. Tilhengerkopling på bil
3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.


§ 38-5. Tilhengerkopling, drag på tilhenger og tilhengerredskap
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for tilhenger/tilhengerredskap til personbil, varebil og to- og trehjulede motorvogner.
3. Tilhenger/tilhengerredskapens dragdel skal passe til trekkdelen.


Noen som blir klokere? Jeg synes den var litt tvetydig.







Frank


Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#9 ATK

ATK

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 17 November 2006 - 00:00

§ 38-5. Tilhengerkopling, drag på tilhenger og tilhengerredskap

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for tilhenger/tilhengerredskap til personbil, varebil og to- og trehjulede motorvogner.

2. Drag på tilhenger/tilhengerredskap skal være solid utført, godt festet og tilstrekkelig dimensjonert i forhold til kjøretøyets største totalvekt og type.

3. Tilhenger/tilhengerredskapens dragdel skal passe til trekkdelen


Noe som jeg tolker dit hen at så lenge hengerkroken er godkjent og dokumentert, kan man bruke den, Natokrok eller kule. Det kan imidlertid bare brukes med henger som har matchende feste. Nokså enkelt. Dette skulle bety at alle militære kjøretøy med Natokrok kan trekke henger med ringfeste lovlig. Mil kjøretøy er i hovedtrekk ikke underlagt andre veibestemmelser enn sivile kjøretøy, de er bare registrert i et eget register Av dette burde det følge at exmil kjøretøy som registreres med originalt hengerfeste fortsatt kan brukes med dette. Forutsetningen må være at hengeren har samme system på innfestingen.
Hadde vært interessant å hørt en offisiell utalelse fra biltilsynet om dette. Kanskje urealistisk å håpe...