Vibrasjoner i gen. 3
#21
Posted 15 February 2007 - 09:38
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#22
Posted 15 February 2007 - 09:53
#23
Posted 30 March 2007 - 09:49
Etter påske bytter jeg til sommerdekk. Disse skal nå avbalanseres for 5. gang. Tar opp igjen vibrasjonene med Motorforum etter dette.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#24
Posted 11 May 2007 - 10:14
Takk for tips og innspill!
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#25
Posted 04 November 2007 - 18:02
Takk for tips og innspill!
Nye vinerdekk er på. Conti Icecontact 4x4, 265x16 70profil.
DET RISTER LIKE JÆVELIG!
Dekkene er avballansert 2 ganger på dekkverkstedet jeg kjøpte dem og 1 gang på et annet verksted. Det siste sier det er kast i bakhjulene og la på fler lodd 20 - 35 garm uten at det hjalp noe.
Ringte Coninental og de har en spesialist i Askim. Dekkverkstedet så ingen grunn til å sende meg dit. Nå har jeg time på Motoforum Østre Aker på tirsdag.
Er letere oppgitt. Sommerdekkene er bra, men ikke prfekte de heller.
Finner jeg ikke ut av dette nå går bilen til huggeren....
Noen her med tilsvarende erfaringer??
Edited by enjarl, 04 November 2007 - 22:59.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#26
Posted 05 November 2007 - 21:48
#27
Posted 05 November 2007 - 23:25
Bilen har nå gått 114 000 jeg klaget på dette 1. gang ved 75000 service. Drivverket forekommer å være 100% tight, ikke en lyd fra kryss eller noe, dekk slites jevnt osv... Kjøreegenskaper er jo i øverste klasse for denne kategorien bil..
Motoren bråker en del, men det er vel normalt på Pajero og kritisert av motor - pressen. Det lever jeg med bare jeg slipper ufrivillig massasje...
Ble jo som tidl. nevnt kvitt en del motorstøy etter at EGR kjøleren ble byttet.
Edited by enjarl, 05 November 2007 - 23:32.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#28
Posted 06 November 2007 - 14:30
Bilen er på Motorforum Østre Aker i dag. Tro det eller ei.. De har funnet ut at en drivaksel på en eller annen måte er løsnet fra difrensialen.. Vet ikke mer en det nå, men kommer tilbake med mer nøyaktig informasjon..
De har sendt søknad til MMC om å få dekket reparasjonen. Det regner jeg med går i boks, da jeg har klaget siden 75000 service på dette. Kjøpte bilen på 71000 km..
Så vil jeg takke Motorforum for 45000 km med risting...
Edited by enjarl, 06 November 2007 - 15:14.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#29
Posted 07 November 2007 - 15:05
MMC spanderer nye drivaksler og mellomaksel!!!
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#30
Posted 11 November 2007 - 13:41
Den som venter får se..
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#31
Posted 11 November 2007 - 14:23
Den som venter får se..
det som slår meg er at dette er bare på vinteren, andre felger, kast i de???
rart at det kun er med vinterhjul...
#32
Posted 11 November 2007 - 17:16
rart at det kun er med vinterhjul...
Kjøpte nye sommerdekk grunnet samme problem og det ble brukbart etter 2-3 avbalanseringer.. Skal ikke påstå at bilen har vært vibrasjonsfri i sommer, men som sakt akseptabel. Forige sommer var jeg ikke fornøyd med de samme dekkene...
Siden Motoforum ikke har sett noe under 3 servicer og over 40k km. har jeg liksom godtatt at det er noe med hjulene. Derfor kjøpte jeg nye i år. Det var ikke helt bra, så jeg klaget og fikk dem avbalsndert på nytt. Hadde en tur til fjells og allt var bra. Så skulle jeg en tur til Kragerø, og da skjedde noe i Drammen, og det føltes som vaskebrett hele veien ned og tilbake.
hjulene ble avbalansert for 3. gang på et annet verksted av sjefen sjøl. Ingen bedring. Da var det rett på Motroforum. De må jo være kapable til å finne ut om det er dekkene, felgene eller noe annet. Det er originale felger og da bør de finne ut av det. Motorforum oppdaget da oljelekkasje fra diffen ved venstre drivaksel og en eller annen slark i mellomaksel. Dribvakselen hadde som skat løsnet...
Jeg venter nå tolmodig på dette som nevnt over...
Jeg har en flaske/koppholder montert på gitterveggen mellom setene. På fredag ristet det så mye i 100 km på E6 fra Gradermoen at det skvulpet i flakene...
Rart at ingen har oppdaget kast i felger etter 15-20 avbalanseringer og 3 servicer hvor jeg har klaget på vibrasjoner...
Kanskje pajen er best som skogsbil og ikke har noe i 100 km å gjøre.....
Edited by enjarl, 11 November 2007 - 17:29.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#33
Posted 11 November 2007 - 23:03
Siden Motoforum ikke har sett noe under 3 servicer og over 40k km. har jeg liksom godtatt at det er noe med hjulene. Derfor kjøpte jeg nye i år. Det var ikke helt bra, så jeg klaget og fikk dem avbalsndert på nytt. Hadde en tur til fjells og allt var bra. Så skulle jeg en tur til Kragerø, og da skjedde noe i Drammen, og det føltes som vaskebrett hele veien ned og tilbake.
hjulene ble avbalansert for 3. gang på et annet verksted av sjefen sjøl. Ingen bedring. Da var det rett på Motroforum. De må jo være kapable til å finne ut om det er dekkene, felgene eller noe annet. Det er originale felger og da bør de finne ut av det. Motorforum oppdaget da oljelekkasje fra diffen ved venstre drivaksel og en eller annen slark i mellomaksel. Dribvakselen hadde som skat løsnet...
Jeg venter nå tolmodig på dette som nevnt over...
Jeg har en flaske/koppholder montert på gitterveggen mellom setene. På fredag ristet det så mye i 100 km på E6 fra Gradermoen at det skvulpet i flakene...
Rart at ingen har oppdaget kast i felger etter 15-20 avbalanseringer og 3 servicer hvor jeg har klaget på vibrasjoner...
Kanskje pajen er best som skogsbil og ikke har noe i 100 km å gjøre.....
Når jeg fikk nye vinterdekk klarte de ikke og få de perfekte, de var urunde! Og selv i liten fart føltes det som asfalten var lagt i fylla. Fikk nye dekk og det samme var det samme, inntil en gammling på dekkshappa fant ut at det måtte mye større lufttrykk enn normaltrykk for å få dekkene trykket helt ut til felgkantene, så slapp de ned til korrekt rykk.
Etter det ble det bra. Så det kan jo være forsøket verdt, fyll maks trykk av det som står på dekksiden, kjør en kort tur og reduser til normaltrykk.
Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter
#34
Posted 11 November 2007 - 23:13
da er du ihvertfall et skritt nærmere.. etter det må en sjekke lodda på mellomaksler og slikt.. foringer, løse/bøyde stag og ting.. motorfester/girfester... noen timer selv med bilen så finner du fort ut hva som gjør det..eller skriv ei liste som motorforum bør/skal gå igjennom...
#35
Posted 12 November 2007 - 23:07
Etter det ble det bra. Så det kan jo være forsøket verdt, fyll maks trykk av det som står på dekksiden, kjør en kort tur og reduser til normaltrykk.
Ingen ting skal være uprøvet! Høres fornuftig ut. Skal prøve dette før akslingene blir skiftet. Takk for tips! Kommer tilbake med rapport.
Til EvoMan:
Akslinger blir byttet når de kommer fra Japan. Regner med at de er balansert riktig. Som tidligere nevnt er bilen 100% tight. har ikke funnet noe galt med hjuloppheng osv. Heller ingen lyder fra drivverk, etc.
Men som sakt: Intet skal stå uprøvet!
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#36
Posted 29 November 2007 - 12:22
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#37
Posted 06 December 2007 - 12:51
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#38
Posted 12 December 2007 - 17:53
Kjørte fra Brobekk og ned til Økern og rett tilbake Motorforum på Brobekk (Østre Aker). Leverte nøkkelen og sa at jeg ikke vil se bilen før den er i orden.. Fikk med en hyggelig kar (Saksbehandler fra verkstedet) på prøvetur. Han har en 07Paj selv. Han mente jeg skulle låne hans Paj et par dager, og som sakt så gjort. Han mente forøvrig hans Nye Paj ristet mer en min....
Det er jeg ikke enig i!
Har kjørt noen mil med den nye i dag og konstaterer at den rister slik en 4hjulstrekker skal være. Det varierer med underlag og asfalttype. Ingen vib i 100 km, og jeg har hatt den oppe i 120 etter speedometret. Brukt cruicekontroll osv.
På min er vibben som tidligere nevnt fra starten av denne tråden tydelig fra 95-100 og helt uavhengig av asfalttypen...
En annen ting var at det på vei til verkstedet på mandag begynte å blinke på indikatoren til senterdifen mens lampene til hjulene er mørke... Vi får se hva det er?? Virker ikke som om den skifter over fra 2WD til 4 eller til låsing av difen lengre... Hadde kjørt i en jævelig saltlake fra Nes i Ådal og hjem søndag kveld, etter skikkelig snørally i kulde i Hemsedal og på golsfjellet... Dette var selfølgelig ikke fikset når jeg skulle hente bilen i dag...
Trist at det er slik.. Har ikke hatt noen bil som er så fornøyelig å kjøre på dårlige og svingete veier! Mitt største ønske er at jeg skal bli fornøyd å få ut noen kilometer av bilen som jeg virkelig kan glede meg over!
Og ellers:
Bortsett fra vibrasjonene er det ingen grunn til å løpe å kjøpe ny Paj
Edited by enjarl, 12 December 2007 - 17:59.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#39
Posted 12 December 2007 - 23:30
nå er det 2 reimer på dynamoen, bytta mine for litt siden, da ac reima røk....
dynamo reimene var noe morkne de også....
men morroa er at når du skal bytte dyno reim må du av med ac reim...
tar ikke lang tid hele operasjonen tar max 2 timer med 9 tommeltotter og mange kaffipauser
#40
Posted 14 December 2007 - 18:18
dynamo reimene var noe morkne de også....
men morroa er at når du skal bytte dyno reim må du av med ac reim...
tar ikke lang tid hele operasjonen tar max 2 timer med 9 tommeltotter og mange kaffipauser
He he, ganske godt gjort spare 400 kroner for 2 reimer. Men, jeg slapp å betale for jobben! Skal kjøpe reimer så jeg har dem i bilen. Så får jeg bytte en dag jeg er glad.
Hentet bilen i går, og leverte 2007 modellen tilbake. Må si det var godt å sette seg i min egen. Mye bedre seter. Da får heller motoren bråke litt mer! Jommen tror jeg at jeg fortsetter å foretrekke 16" felger med 70 profil dekk også. Det sporer ikke og om det ikke er like gocart i svingene, så er det mye mer behagelig på dårlige veier.
TIL SAKEN:
Fikk ikke testet i går. Var oppom 100 og det kan se ut som om spøkelset er jaget ut av bilen. Sitter i bilen på vei til fjels om 15 minutter. kommer tilbake på mandag med rapport. Håper det blir siste inlegg i denn tråden fra min Side.....
Brytere på fordelingskassa er byttet. Den tok merkelig nok kvelden på mandag på vei til Motorforum.
Det ble satt på nye lodd på mellomakselen?! Hvordan de har avbalansert den vet jeg ikke. Verksmesteren hadde tatt bilen hjem for å teste og var enig i at det var en vibrasjon som jeg påstod.
Pris hittil: Kr. 0,-
Bilen har nå starks gått 120 000 og har rundet 4 år.
Gutta på Motorforum Østre Aker har vært veldig tolmodige med meg. Jeg har ikke vært like hyggelig hver gang..
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..