Gå til innhold



Foto

230 GE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 22 November 2006 - 00:00

Hvis jeg ikke husker helt feil er det plass til 68 liter (uten safaritanker). Tjærand har ufrivillig testet dette og han kom frem til 70,36 l (det er mulig dette er inkludert det som ligger i påfyllingsrøret/slangen).


89 460 300GD SWB automat 32"

#22 Ymse

Ymse

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 22 November 2006 - 00:00

Sorry, litt off topic iforhold til bensin tanken, men alikevel...jeg har en 230GE 86mod, og er veldig ute etter pigg dekk på felg til denne....gjerne brukt. Ble litt for glatt med bare "helårsdekk". Noen som har tips evt noen som skal kvitte seg med et sett dekk.wtf.gif

#23 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Nå har jeg fulgt med litt på bensin forbruket på G`n. Er student,så det blir ikke fyllt full tank å kjøre å så full tank igjen, men tror jeg skal ha en viss peiling nå.
For når bensinlampa begynner å lyse, så har jeg fyllt på 200kr som regel, her ligger vel prisen på 95okt på ca 10,50-11. Så det blir ca 19L bensin. Å på de 19L bensin så kjører jeg rundt omkring 6-8mil. Det er UTEN noe som helst form får "griskjøring" Bare til å fra skole, gir ikke full gass noen gang, ligger mellom 70-80km/t. Er 80 sone hele veien, bare "rett" frem.

Og da bruker jeg bortimot 2,5Liter på mila da.


Opprinnelig postet av kleiven



Bør bytte alt som kan byttes av olje, filter og plugger.. Burde ryke som F om du drar 2.5 liter mila. Får ikke min 280 til å bruke 2.5 liter mila en gang på 5000 omdreininger og 1.5 tonn henger over dovrefjell. Da jeg lånte en 230 en gang ble jeg overrasket over hvor lite den brukte. Den brukte mindre enn min. 1.2 liter mila ville jeg kanskje tro.

Er også student, men tankene går uansett fort på disse bilene. På min 280 automat(værst tenkelig utgangspunkt) prøver jeg å holde max 60 og kjøre slik at jeg aldri kjenner det trykker i ryggen. Kjenner du det, så er det 2200 kilo som dyttes opp i fart og det koster bensin. Så pleier jeg å holde 60 gjennom alle rundkjøringer også. Max 2500 omdreininger, og helst under 2000 rpm. Men jeg er ekstrem på økonomisk kjøring. Bruker kanskje 1.35 på min 280, men da får jeg selv en begravelsesbil til å virke ut som råkjørere i forhold. Men så må man likevel gi på litt en gang i blant for at bilen aldri blir daukjørt.

Det er bare å stikke huet ut og lytte til lyden av 280'en. Det er lyden av masse bensin som spruter inn i 6 høl, selv om lyden er grom. Men dette er feil bil om man vil spare bensinkroner. Det er mye vekt, selv om du kan jo være ekstrem og fjerne dødvekt som reservehjul og bakseter, selv om det er fåfengt og kjipt den dagen du står der med punktert dekk.230'en tror jeg man kanskje kan kjøre ned mot 1.0, så din trenger nok litt fix:)

#24 kleiven

kleiven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 24 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:

Bør bytte alt som kan byttes av olje, filter og plugger.. Burde ryke som F om du drar 2.5 liter mila. Får ikke min 280 til å bruke 2.5 liter mila en gang på 5000 omdreininger og 1.5 tonn henger over dovrefjell. Da jeg lånte en 230 en gang ble jeg overrasket over hvor lite den brukte. Den brukte mindre enn min. 1.2 liter mila ville jeg kanskje tro.

Er også student, men tankene går uansett fort på disse bilene. På min 280 automat(værst tenkelig utgangspunkt) prøver jeg å holde max 60 og kjøre slik at jeg aldri kjenner det trykker i ryggen. Kjenner du det, så er det 2200 kilo som dyttes opp i fart og det koster bensin. Så pleier jeg å holde 60 gjennom alle rundkjøringer også. Max 2500 omdreininger, og helst under 2000 rpm. Men jeg er ekstrem på økonomisk kjøring. Bruker kanskje 1.35 på min 280, men da får jeg selv en begravelsesbil til å virke ut som råkjørere i forhold. Men så må man likevel gi på litt en gang i blant for at bilen aldri blir daukjørt.

Det er bare å stikke huet ut og lytte til lyden av 280'en. Det er lyden av masse bensin som spruter inn i 6 høl, selv om lyden er grom. Men dette er feil bil om man vil spare bensinkroner. Det er mye vekt, selv om du kan jo være ekstrem og fjerne dødvekt som reservehjul og bakseter, selv om det er fåfengt og kjipt den dagen du står der med punktert dekk.230'en tror jeg man kanskje kan kjøre ned mot 1.0, så din trenger nok litt fix:)

Opprinnelig postet av tHaWuLf


hmm, skal prøve å bytte alt som kan, for den bruker helt jævlig med bensin, får dårlig samvittighet på å bruke så mye penger bare for å kjøre litt. Viss det er dårlig kompresjon? Har det noe med saken å gjøre tro?

#25 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 November 2006 - 00:00

Jeg er ingen teknisk ekspert, men vet at det er minst 10 G-hoder her på forumet som sikkert kan montere og demontere en motor i blinde, som sikkert kan gi et bedre svar. Det kan godt tenkes at kompresjon har noe med saken å gjøre. Motorer generelt er ganske enkle å forklare, normalt. Jeg ville begynt med å bytte det som kan byttes, altså en generell service. Det rare er at din ikke ryker noe, og det burde den gjøre egentlig når den bruker mye bensin. Det dreier seg om mengden bensin/luft, og ryker det ikke svart, så er forbrenningen fin. Det gjør det rart at den greier å sluke så mye bensin med 4 høl og et såvidt begrenset motorvolum. Hadde bilen vært en blodtrimmet 230 motor med svær turbo, så hadde det vært enklere å forklare.

Bilen din går uansett perverst rikt. Den første forklaringen som dukker opp i hodet når jeg hører høyt bensinforbruk er tett luftfilter.. Men siden din ikke ryker blir jeg litt forvirra. Men start med det enkle og send bilen på service(eventuelt gjør det selv). Hvis bilen kjennes slapp, så kan det være noe med kompresjonen. Men jeg blir nok arrestert om jeg prøver meg lenger ut på glattisen.

Men jeg får kutte ut vissvasset, and leave it to the professionals. Får vente til en ekspert her på forumet kommer med en diagnose. Men mitt tips er service - og det skader aldri:)

#26 kleiven

kleiven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 24 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg er ingen teknisk ekspert, men vet at det er minst 10 G-hoder her på forumet som sikkert kan montere og demontere en motor i blinde, som sikkert kan gi et bedre svar. Det kan godt tenkes at kompresjon har noe med saken å gjøre. Motorer generelt er ganske enkle å forklare, normalt. Jeg ville begynt med å bytte det som kan byttes, altså en generell service. Det rare er at din ikke ryker noe, og det burde den gjøre egentlig når den bruker mye bensin. Det dreier seg om mengden bensin/luft, og ryker det ikke svart, så er forbrenningen fin. Det gjør det rart at den greier å sluke så mye bensin med 4 høl og et såvidt begrenset motorvolum. Hadde bilen vært en blodtrimmet 230 motor med svær turbo, så hadde det vært enklere å forklare.

Bilen din går uansett perverst rikt. Den første forklaringen som dukker opp i hodet når jeg hører høyt bensinforbruk er tett luftfilter.. Men siden din ikke ryker blir jeg litt forvirra. Men start med det enkle og send bilen på service(eventuelt gjør det selv). Hvis bilen kjennes slapp, så kan det være noe med kompresjonen. Men jeg blir nok arrestert om jeg prøver meg lenger ut på glattisen.

Men jeg får kutte ut vissvasset, and leave it to the professionals. Får vente til en ekspert her på forumet kommer med en diagnose. Men mitt tips er service - og det skader aldri:)

Opprinnelig postet av tHaWuLf


All hjelp er go hjelp smile.gif Har vel egentlig ikke sett så mye på hva som kan være grunnen ennå, siden det ikke er min bil. Men nå som jeg bruker bilen til hverdag, mens golfn min står(bombe!) så må jeg titte litt mer på det. Har tenkt på diesel motor da, men vi får se, vært det beste å få ned forbruke litt. I hvertfall ennå.
Det er verken komfort eller fart i denna bilen, bråker alle steder å sånt, men synes den er kjempe gøy å kjøre likevel. Å utenfor veien spesielt :biggrin.gif

#27 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 25 November 2006 - 00:00

Hvis jeg forstår kleiven rett så er det mye småkjøring, kanskje uten at motoren blir varm. Da kan det nok gå så mye som 2,5 liter på mila. Jeg hadde en volvo 240 en gang som brukte så mye på småkjøring om vinteren, med mye choke. For det første få konstatert riktig forbruk på langkjøring, da får du en bedre pekepinn, eller så blir det jo mye gjetting om forbruket.

230GE er det innsprøytning på denne? I så fall kan det være lambda sonden som er defekt /slitt. Denne bør byttes med jevne mellomrom.

Torfinn

#28 kleiven

kleiven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 25 November 2006 - 00:00

Klart det er ikke 100% sikkert det forbruke jeg har funnet ut av, men det jeg vet er att den bruker MYE.

Men har pratet litt med pappa om å kanskje få tak i en diesel motor. Men hva bør man velge da? Å hva trenger man?

Tenkte å på bygge om, ta inn en fra tyskland, kan man sette 461 karosseri på 460 ramme? Hvor ny får man en 461 egentlig?

Kanskje noen dumme spm, men men

#29 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 26 November 2006 - 00:00

En 617A turbodiesel bør kunne gå å få inn, men du trenger sannsynligvis ny girkasse (tror starteren sitter på feil side i forhold til girkassa du har i dag). Du bør også ha en automatkasse evnt. 4-trinns manuell, ellers ryker den fort. 617A-motorer er relativt rimelige å få tak i, men ikke alle er verdt bryet.

Til sist - du kan kjøpe mye bensin for det en ombygging koster... wink.gif

Johan-Kr

MB 300GD '86

#30 kleiven

kleiven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 26 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
En 617A turbodiesel bør kunne gå å få inn, men du trenger sannsynligvis ny girkasse (tror starteren sitter på feil side i forhold til girkassa du har i dag). Du bør også ha en automatkasse evnt. 4-trinns manuell, ellers ryker den fort. 617A-motorer er relativt rimelige å få tak i, men ikke alle er verdt bryet.

Til sist - du kan kjøpe mye bensin for det en ombygging koster... wink.gif

Johan-Kr

MB 300GD '86

Opprinnelig postet av Fenalaar



hehe, klart man får mye bensin for en ombygging. Men du får jo fort litt penere bil+ kanskje meir utstyr++

Men den 617A motoren, er det 3L? Hvilke biler kom den i?
Er ikke helt på nett med koder på diesel motorer ennå smile.gif

#31 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 26 November 2006 - 00:00

617A er 3L turbodieselen fra 123-serie E-klasse fram til 1985. 125HK, 250NmNm. Denne modellen ble produsert fra '79 til og med '85.

Ikke allverdens effekt, men relativt grei å få inn i en G uten alt for mye plunder.

Den 6-sylindra 3-literen fra 124-serien har mere effekt - 143Hk og 267Nm, men er litt mere arbeid å få inn.

Sannsynligheten for at du finner en god motor er nok større med 3-literen fra 124-serien.

Når en hører rykter på hva regjeringen har planer om mhp å lage variable årsavgifter, tror jeg jeg først ville ha lagt litt arbeid i å finne årsaken til at motoren du har bruker så mye bensin. Hvis det er at den er kald, så kan du jo ønske deg motorvarmer i julegave biggrin.gif Webasto med fjernkontroll hadde vært fint, men det blir nokså dyrt.

Johan-Kr

MB 300GD '86

#32 kleiven

kleiven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 26 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
617A er 3L turbodieselen fra 123-serie E-klasse fram til 1985. 125HK, 250NmNm. Denne modellen ble produsert fra '79 til og med '85.

Ikke allverdens effekt, men relativt grei å få inn i en G uten alt for mye plunder.

Den 6-sylindra 3-literen fra 124-serien har mere effekt - 143Hk og 267Nm, men er litt mere arbeid å få inn.

Sannsynligheten for at du finner en god motor er nok større med 3-literen fra 124-serien.

Når en hører rykter på hva regjeringen har planer om mhp å lage variable årsavgifter, tror jeg jeg først ville ha lagt litt arbeid i å finne årsaken til at motoren du har bruker så mye bensin. Hvis det er at den er kald, så kan du jo ønske deg motorvarmer i julegave biggrin.gif Webasto med fjernkontroll hadde vært fint, men det blir nokså dyrt.

Johan-Kr

MB 300GD '86

Opprinnelig postet av Fenalaar


Bør vel satse på å få tak i en frå 124 serien da. Men hva skal regjeringen lage til for noe tull nå da?

#33 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 26 November 2006 - 00:00

Regjeringen setter avgiftene etter Co2 avgift neste år, slik at "alle" kjøper billigere dieselbil, og til 2008 så vurderer de og innføre variabel årsavgift ala det de har i Sverige pga. Nox utslipp. (Nox gir forurensing av nærmilijøet og er faktisk farligere enn Co2.)

I Sverike betaler du glatt 8000,- for en gammel diesel i årsavgift, en G400 ville kommet nermere 10-12000,-.

Så jeg ville ha ventet med diesel til det er blitt bekreftet/avkreftet.





280GE

#34 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 18:22

jeg antar at det er denne bilen som nå er for salg.
Vil noen komme med litt erfaringer med bruk av 230GE ? Bilen er sikkert ikke akkurat overmotorisert, men duger den sånn nogenlunde ?
Hva kan man trekke av last med en 230GE ?

Jeg trenger en billig no.2 bil, og en GE av noe slag frister. Men - en 300GD blir ganske mye dyrere...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#35 lupus49

lupus49

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 18:54

2 liter på mila er alt for mye. Jeg har 230GE med nyoverhalt motor og på frisk kjøring fra Midttroms til Alta, noen og femti mil brukte jeg 1,28. På vei tilbake svakt etter fartsgrensen og uten å presse i motbakkene ble det 1,08 pr. mil. Med tett luftfiler har du konstant choke. Eller det må være noe annet galt.
Rolv

#36 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 19:54

ser ut at jeg kan regne 1,2 i snitt da, med passe gubbekjøring; som jeg stadigvis beskyldes for...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#37 lupus49

lupus49

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 20:15

QUOTE(Initium @ 2 Nov 2007, 19:54) <{POST_SNAPBACK}>
ser ut at jeg kan regne 1,2 i snitt da, med passe gubbekjøring; som jeg stadigvis beskyldes for...

Initium

Hehe, gubbekjøring er OK på "stora vägen". Kjære dere gutter, vi kjører da ikke Geländewagen for å sprenge fartsgrensen! Da får dere heller kjøpe dere noe med annen giring og motor, f.eks min Volvo 740 Turbo Intercooler med noe rundt 184 hk (som ikke er til salgs).
Med Mercedes Geländewagen c r u i s e r man og slipper ofte forbi disse råtassene som har k*k*n utenpå bilen (som regel BMW)! Og selv kommer vi fram mer opplagt enn da vi startet kjøreturen. Siden her heter da offroad og ikke highroad!

#38 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 20:26

Forresten; hva kan man lovlig trekke av tilhenger med en 230GE ?
Er det store forskjeller på motorstørrelsen ? De største GE og GD modellene trekker vel 3500kg ?

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#39 lupus49

lupus49

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 02 November 2007 - 20:41

QUOTE(Initium @ 2 Nov 2007, 20:26) <{POST_SNAPBACK}>
Forresten; hva kan man lovlig trekke av tilhenger med en 230GE ?
Er det store forskjeller på motorstørrelsen ? De største GE og GD modellene trekker vel 3500kg ?

Initium

Det avhenger vel litt om det er kort eller lang? Jeg er litt nybegynner på området, men jeg har en 230GE kort (3-dørs med bakseter montert, har time for hvitskilt hos Biltilsynet om 2 uker) og sitter med vognkortet som sier egenvekt 1990 kg tillatt totalvekt 2500 kg. TILLATT HENGERVEKT MED BREMS: 1915 kg, uten brems 749 kg (pluss pluss! whistle.gif )

#40 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 03 November 2007 - 09:38

snakker om en lang bil ja..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....