Gå til innhold



Foto

ny hjerne....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Hei. Nettopp fått beskjed fra verkstedet at jeg må ha ny hjerne til min 1995 zj 5,2. Ny fra Chrysler koster kr. 8.500,- + mva:angry: Har kikket litt på ebay og der varierer de fra 60 til 200 dollar. Noen som vet om hvor jeg bør sjekke ellers ? Vet også at mopar hadde en performance ecu til denne bilen, noen som vet pris på denne, eventuelt noen som har prøvd ?

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#2 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 30 November 2006 - 00:00

he he! Takk for det Renegade... Men spørsmålet var kanskje litt ullent... Korrekt at det ikke går eller omvendt ?

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#3 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Sa det flinke verkstedet hvorfor du måtte bytte hele hjernen?

Ett problem løst skaper to nye problemer å løse.
----------------------------------------------------------

#4 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Forsvidt ikke. Her kommer en lang historie....
Jeg leverte bilen da jeg begynte å få problemer med å starte bilen da den var kald. I tillegg hadde jeg noe som ristet i eksosanlegget. Problemene med å starte trodde man da var fordeleren eller snarere pick-up i fordeleren. Raslingen i eksosanlegget viste seg å være defekt katalysator, da bilen plutselig gikk dritdårlig. Ikke rart da en stor bit "bikube" fra katalysatoren hadde satt seg på tvers i potta. Verkstedet rådet meg til å kjøpe katalysator og potte, slik at de kunne juster bilen riktig når fordeleren ble fikset. Bestilte ny katalysator fra 4x4 supply og dro inn til bilens eksosanlegg i oslo for å montere kat + potte. Der bemerket de at katalysatoren var for liten, men gjerrig som jeg var spurte jeg om det gjorde noe. Fikk til svar at det nok ikke ble merkbart på denne bilen.
Skiftet senere pick-up. Dette hjalp ikke. Verkstedet bestilte nok en liten bit til fordeleren (aner ikke hva dette var). Mens jeg ventet på dette ble bilen verre og verre å starte.
Leverte bilen på verksted igjen. De fikk etterhvert start på bilen. Mer eller mindre med en gang, spyttet bilen ut katalysatordeler og katalysatoren ble rødglødende. Verkstedet mente at katalysatoren var for liten og for svak for denne motoren og aldri skulle sittet på denne bilen....
Nå har bilen stått på verkstedet i ca. 1 måned, og med hjelp fra Aarnes bildeler og et firma i statene, har de funnet ut at feilmeldingene de ikke kunne tyde skyldes at hjernen har gitt opp. De gjorde forsøk med å ha den i kjøleskap da ville ikke bilen starte, for så å få den romtemperert hvorpå bilen startet.
Så da blir det ny runde med katalysator, potte, lamdasonde (smeltet opp) og sist men ikke minst ny hjerne. Jeg orker ikke tenke på hvor mye denne bilen har kostet meg. En ting er sikkert, med den markedsverdien disse bilene har i dag, har jeg tapt så mye penger at jeg blir nødt til å ha den i mange år......

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#5 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

skift den ubrukelige katalysatoren med stake rør, har jeg gjort på alle mine biler som har hatt katalysator. ingen problem, hvis ei hjerne koster såpass mye kan du jo handle deg datasprut istedet det er ikke noe dyrere hvis du får tak i f.eks electromotive tech2 er stadig slike anlegg tilsalgs.

#6 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Har vært inne på tanken.... Den låter visst helt eventyrlig nå, da de bare har sveiset inn et rett rør uten kat og bakre potte:D

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#7 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Dette er det mest bizzarre jeg har hørt.

Min katalysator kastet jeg på fyllinga som en av de første tinga jeg gjorde. Denne lager som regel mere bråk en den "er bra" for miljøet. Raka rør er best. (beistet må kunne puste ordentlig)
Det med hjernen er alikevel merkelig, at elekroniske komponenter kan ryke er intet nytt men da er det som regel slik at enten fungerer de, eller så fungerer de ikke.

Ta høyde for at når de "bedreviterne" har fått ny hjerne på plass så kanskje det fungerer.

Du har ingenting å tape på å pille av hjernen, skru den opp og få en kar med litt elektronisk peiling se på den. Det er stor sett plast og elektroniske komponenter i hjernen og jeg kan garantere deg at minst 99% av komponentene er ok. Det selges "trimchips" m.m. her i norge, og du kan sende hjernen til de gutta slik at de modifiserer den til det bedre, og hvis den ikke fungerer når du får den tilbake så kan du klage.

Hvis du ikke finner ut av greia, kjøp deg noe elektronikk som du kan analysere selv med USB og laptopp.

Mitt råd er å ikke ta verkstedfolka på største alvor, men bruke din egen hjerne. De har tatt feil før, og går som regel hjem klokken 16:00 mens du sitter på bussen.

Ett problem løst skaper to nye problemer å løse.
----------------------------------------------------------

#8 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 28 November 2006 - 00:00

Problemet er helt klart det at jeg ikke skjønner så mye av dette selv, og at jeg sånn sett ikke har noe som helst "kontroll" over tingenes tilstand. Utrolig irriterende. Tror desverre ikke at jeg hadde følt meg så høy i hatten med datasprut og lap top.... Når det gjelder hjernen, ble det nevnt at denne er satt inn med en eller annen voks, som gjør det vanskelig å lodde på det. Nok engang ting jeg ikke har den minste peiling på. Men logisk sett: Dersom bilen starter med varm "hjerne" og ikke starter når den har vært i fryseren, ser det jo unektelig ut som det kan være noe i det de sier.

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#9 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Har en bekjent som hadde samme problemet, bilen ble tregere og tregere og starte til den ikke ville starte i det hele tatt.
Lånte hjernen min :-) og den gikk som en kule...
Så det er vel ikke umuligt, men eg mener han betalte rundt 4000,- i Bergen.... men det var en 4Liter...

Ut på tur aldri sur.
Offroaders Hordaland
Støttemedlem Kvinnherad Offroadklubb
Suzuki 413 Hardtop
Jeep Grand Cheroke

#10 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Hei alle sammen. Fikk delenummeret fra verkstedet nå, søkte i sverige og fant ! Delen er "styreenhet innsprut" Delen stemmer overens med delenummeret som står på min, og det er fra en tysk 1995 grand cherokee 5,2 limited som har gått 114000. Superservice hos Signalen bildeler i sverige. Henter den på postkontor i sverige. Betaler 3.200 svenske inkl. frakt og moms. Da får jeg kjøpt snus og andre nødvendigheter samtidig.

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#11 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Så bra da., man da må du reise til sverige og hente den? kunne di ikkje sende helt til norge? eller var det for du ville ha snus også +++ biggrin.gif:D

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#12 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

he he! Er bare 1 times kjøring for meg. Det var han på verkstedet som tipset meg om det. Slipper tollbehandling og andre ting som tar tid. Begynner å bli klar for å få igjen bilen nå.

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#13 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Ja daså, da er det fint med ein sverigetur, er liksom så masse andre "goe ting" og få kjøpt også. biggrin.gif:D

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#14 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Litt sent nå kanskje, men....jeg har en ECU liggende til 93 modell V8!
Den ble tatt ut, da jeg satte inn Hi Perf ECU.

"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#15 bjarneb

bjarneb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Kopi av melding:
De gjorde forsøk med å ha den i kjøleskap da ville ikke bilen starte


Vel det sier jo seg selv at bilen ikke vil starte med hjernen liggende i et kjøleskap.. biggrin.gif:D





jeg er gjerne ikke helt i balanse

#16 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 29 November 2006 - 00:00

Det regner jeg med de klarer å fikse. De har jo diagnosesystem som de kjører dette igjennom. Men et spørsmål til dere: Verkstedet har ennå ikke bestillt bakre potte og katalysator da de ville vente til de har fått på plass hjernen. Hvis bilen starter å går fint, burde det jo kunne gå ann å måle avgass, og hvis den er innenfor normen, blåse i hele katalysatoren.... med mindre bilen ikke fungerer som den skal uten ?

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain

#17 stefanvp

stefanvp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 115 Innlegg:

Posted 01 December 2006 - 00:00

Hei!

Testet en slik sensor senest i går på broderns Jeep.
Følgende fremgangsmåte:

Lambdasonden har ofte 4 ledninger. En sort, 2 hvite og en grå eller hvit.

Den sorte er alltid signal ut fra sonden. Dette signalet skal variere mellom 0,1 og 0,9 volt. Et scopemeter eller et nøyaktig multimeter med Min/Max funksjon er kjekt....
Den hvite ledningen som sitter diagonalt overfor denne hvis du tenker deg pluggen som en firkant, er +12V inn til sonden. Her skal du da måle 12v når bilen er igang.
De 2 siste skal gå til jord.

Får du disse målingene skal sensoren funke så vidt jeg kan forstå.
(Men jeg er nå bare en skarve service-elektroniker og ingen bilgud :-) )

Feilkoder fra diagnosemaskiner kan være noe ullne. En feilmelding på en sensor bør ikke nødvendigvis forårsakes av den sensoren direkte...

Mvh

Stefan

#18 wollayj

wollayj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 07 December 2006 - 00:00

Nå har jeg vært å hørt på godlyd! Veldig fet lyd uten bakre potte og katalysator. Større katalysator og "racing potte" blir montert i dag. Styringsenheten måtte som dere sa omprogrammeres, men nå starter den som bare rakkern. Gleder meg voldsomt til å få igjen bilen i dag. Gleder meg mindre til regningen....

wolla
1995 ZJ 5,2 Limited
Rubicon Express 2" BB
Teraflex Trackbar
Rockcrawler 8x15
Aurora RT 02 Mudterrain