Godkjente biler etter sfoor?
Started by
knixen
, Nov 29 2006 00:00
32 replies to this topic
Posted 09 December 2006 - 00:00
Så på bruker profilen til denne ktveide. Han jobber vel ikke på BT selv?
kan jo komme med det lille jeg har fått godkjent på min 2000 mod hilux x-cab , det er ikke stort men en plass må man begynne. ekstra tilføyninger i vognkortet er som følger , 1- cobra safari-bøyle - godkjent på bakgrunn av medfølg. tuv papirer. 2 - alternativ dekkstørrelse 31-10.5 - 15 , godkjent påbakgrunn av erklering fra toyota norge . som sagt ikke de helt store modifikasjonene , men alt gikk smertefritt å få godkjent. erkleringen fra toyota fikk jeg med å ringe til toyota norge - teknisk avdeling , oppgav reg.nr og de sendte kostnadsfritt erkleringen.
endringene ble innført i vognkortet oktober - 20006
paradise by the dashboard light - TOYOTA
endringene ble innført i vognkortet oktober - 20006
paradise by the dashboard light - TOYOTA
men hvordan er reglene for sporvidde da hverken vognkort eller typegodkjenning sier noe om det?
Kopi av melding:
Det er jo problemet for alle... legge ut fasiten vil vel ingen... Man bruker gjerne årevis på å få godkjent bilen, og lager en unik bil.., tviler på at så mange vil legge ut fasiten på det. Jeg har fått godkjent 3 kufangere på biltilsynet uten et eneste typegodkjenningspapir (hjemmelaget fanger), men fremgangsmåten er nok hemmelig...
Ut på tur aldri sur...
Opprinnelig postet av ktveide
Dette er da ikke hemmelig i det hele tatt! Det første direktivet kom i 1974 og heter 74/483 og tillater en minimums krummingsradie på 6,5 mm på deler som peker fremover på kjøretøyet. For ordensskyld bør en kufanger også tilfredsstille direktiv 92/114, men dette er heller ikke noe voldsomme saker og få til.
Dette kan Trafikkstasjonen selv sjekke, eller de kan be om dokumentasjon på dette fra et uavhengig laboratorium, men dette er en "skyvelære"-jobb og finnes ikke vanskelig i det hele tatt.
Problemet kommer først nå på det nye direktivet som heter 2005/66 fordi dette krever kollisjonstest.
Kopi av melding:
Så på bruker profilen til denne ktveide. Han jobber vel ikke på BT selv?
Opprinnelig postet av Absolut Offroad
Der har vi nok svaret,han godkjenner alt selv,og skriver ut vognkort:D:mellow:
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
Posted 08 March 2007 - 17:49
Godkjent etter paragraf 7 i kjøretøyforskriften, slik det bør praktiseres over hele landet ! Gratulerer, det var moro at du fikk det til !
Posted 08 March 2007 - 19:02
har en 91 4runner. fikk godkjent 31x10.5x15 på 9"felg på bakgrunn av annbefaling av toyota norge.( fikk ikke større pga akslinger kunne ikke garanteres for større av toyota.) samt godkjent 2" trailmaster for at det var tuv på det. Også fikk jeg merkelig nok godkjent 3" bodylift fra trailmaster med den grunn at jeg ikke hadde laget den selv, og for at jeg hadde med monteringsanvisning som var skrevet ut fra nettet. Han endret også bredden på bilen til 190cm, for at islands bredderne sto på. Intercoolern behøvde jeg ikke å godkjenne sa han.
Posted 08 March 2007 - 19:15
gratulerer med godkjent vogn, håper virkelig på bra svar på min bil også, men jeg har ikke noe tuv på hjula mine
informerte i mailen min om at jeg visste om §7 så får håpe det hjelper på samtidig som at de da akkurat har godkjent en lux skulle det da kansje være mulig for en cruiser også

Posted 08 March 2007 - 19:29
QUOTE(knut e @ 9 Dec 2006, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
men hvordan er reglene for sporvidde da hverken vognkort eller typegodkjenning sier noe om det?
Det blir automatisk maks nå du bruker det minste tillatte innpress, og den bredeste felgen, som toyota skriver i annbefalings papirene.
Posted 08 March 2007 - 19:53
QUOTE(Muzaki @ 8 Mar 2007, 13:19) <{POST_SNAPBACK}>
1983 Hilux
Måten å gå frem på er egentlig ganske enkel...Først og fremst, bruk en seriøs leverandør med meget god oppfølging!
Måten å gå frem på er egentlig ganske enkel...Først og fremst, bruk en seriøs leverandør med meget god oppfølging!
Denne kommentaren irriterte meg litt

AR
oohh! silly me, again...
Posted 08 March 2007 - 20:14
Jeg har en 87-mod HiLux, med 3" bodylift, 33x12,5x15 hjul(BFGoodrich Mud Terr.), og en kufanger jeg har liggende.
Tips til hvordan i all verden jeg kan få dette godkjent?
Vet ikke hva slags heving som sitter på ang merke, for det satt der da jeg kjøpte den.
Papirer på noe av det finnes ikke.
hjelp?
Tips til hvordan i all verden jeg kan få dette godkjent?
Vet ikke hva slags heving som sitter på ang merke, for det satt der da jeg kjøpte den.
Papirer på noe av det finnes ikke.
hjelp?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -
Posted 09 March 2007 - 19:56
Helt riktig det er slik det burde være, og slik var det inntil for 2 -3 år siden i en liten periode. Bodylift er ikke nevnt i kjøretøyforskriften overhode, men det går under endringer av bilen. Jeg har fått mye pepper og blitt hånet for at jeg leverer med samsvarsserklæring til produktene vi selger, og spesielt på bodylift. Det viser seg at det er den eneste måten uten TÜV papirer å godkjenne på. Siden jul har jeg solgt godt over 20 bodylift til HiLux, og jeg håper og tror at de fleste får godkjent bilene sine. Det er viktig å skrive ut monteringsanvisningen også slik at de har en mulighet til å kontrollere at det er montert riktig... ikke at det er så mange muligheter, men det virker mer skikkelig på den måten. Jeg har funnet ut at det er bedre med for mye papirer og litt kunnskap om modifiseringen, enn en ferdig ombygd bil uten papirer og kunnskap om hva som er gjort med den. Det er også gledelig å se at §7 igjen blir tatt i bruk av fornuftige BT folk som er interessert i jobben sin, ikke bare være der for å ta EU kontroll på gamle Sierraer og heve lønn for ikkeno`. Jeg har hørt referater fra folk som har vært å godkjent bilen sin, og fått alt inn i vognkortet for deretter å bli fortalt at " Det her var siste gangen, det er alt for mye jobb med en slik kontroll !" Hva pokker er de på jobb etter da hvis de ikke kan bli møkkete på henda et par timer av en 7 1/2 times arbeidsdag..??!! Jeg gjør i allefall alt jeg kan for at våre kunder skal ha sjans til godkjenning. At enkelte BT ikke godtar dokumentene kan jeg ikke lastes for, men jeg hører frustrasjonen hver dag fra kunder og har prosjekter sjøl som jeg ikke tror går gjennom nåløyet, og jeg tror ikke det er noen fordel å hete Hoel og jobbe på BGnor da den skal godkjennes ! Lykke til videre, og om jeg kan hjelpe deg PrinZe, så gjør jeg er forsøk. Send meg en mail med bilder og opplysninger om bilen og utstyret du har.. kommer det fra BGnor origialt, skal jeg ordne det du trenger.
Edited by Hoelern, 09 March 2007 - 20:56.